Vedtægter

Version 24.06.2021

Vedtægter
for Bridgeklubben Rønne BridgeForum

§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Rønne BridgeForum og klubben er hjemmehørende i Bomholms Regionskommune.

Klubben er stiftet den 24. juni 2021 med en historisk baggrund i Rønne Bridgeklub stiftet den 23. november 1948 og Bridgeklubben Spar-2 stiftet 23. april 1985.

§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge under en hyggelig og social atmosfære.

§ 3. Tilhørsforhold.

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Bornholm, og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen. Herudover kan optages kursister, der deltager i bridgeundervisning efter Dansk Bridge Forbunds retningslinjer.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.


Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Rønne BridgeForum.


Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Indmeldelse skal ske til bestyrelsen og er bindende for sæsonen 1. september-31. august.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Medlemskab overføres automatisk fra én sæson til næste sæson.


Udmeldelse skal ske til bestyrelsen med mindst én måneds varsel til begyndelsen af én sæson.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med

klubben afvikles.


§ 5. Kontingent.

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.


Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen


Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen


§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion kan medlemmet kræve, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §13 & §14.


§ 7. Ordinær generalforsamling.

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal med tre ugers varsel finde sted ved opslag i det til enhver tid værende spillelokale og på klubbens hjemmeside.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt eller elektronisk til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.


Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen. Indkomne forslag fremlægges for medlemmerne senest én uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens medlemmer der ikke er i kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §15 & §16


§ 8. Dagsorden.

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


1) Valg af dirigent og referent

2) Bestyrelsens beretning for perioden siden sidste generalforsamling fremlægges til godkendelse

3) Godkendelse af det reviderede regnskab

4) Budget for det kommende regnskabsår fremlægges til orientering.

5) Fastsættelse af kontingent for det kommende regnskabsår

6) Indkomne forslag

7) Valg af formand (ulige år)

8) Valg af næstformand (lige år)

9) Valg af turneringsleder (ulige år)

10) Valg af kasserer (lige år)

11) Valg af sekretær (ulige år)

12) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (i ulige år og i lige år)

13) Valg af 2 bestyrelsessuppleanter for 2 år. Afgår på skift

14) Valg af to revisorer for 2 år, afgår på skift og en revisorsuppleant (valg hvert år)

15)  Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer, beslutning om eksklusion af et medlem og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt mindst fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten og formanden


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af 7 medlemmer, en formand, en næstformand, en kasserer, en turneringsleder, en sekretær og 2 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling.

Formanden, sekretær, turneringsleder og et bestyrelsesmedlem vælges i ulige år, næstformand, kassereren og et bestyrelsesmedlem er på valg i lige år.

Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg f.eks. appeludvalg, spilleudvalg, turneringsudvalg til varetagelse af løbende eller enkelt stående opgaver i klubben.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden er til stede. Der føres protokol over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne

Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer der er fyldt 15 år.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen


§ 12. Regnskab.

Klubbens regnskabsår følger kalenderåret.


Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.


§ 13. Revision.

På den ordinære generalforsamling vælges for to år ad gangen en revisorer og hvert år en revisorsuppleant for et år

Revisorerne skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formand og kasserer.


Lånoptagelse kræver underskrift af hele bestyrelsen i forening.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens ledelse eller medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå bridgeaktiviteter på Bornholm efter generalforsamlingens bestemmelse.



Vedtaget på generalforsamlingen d. 24.juni 2021




Klubregler for Rønne BridgeForum

Klubregler for Rønne BridgeForum.

Udover Danmarks Bridgeforbunds spilleregler med mere gælder følgende klubregler.


Punkt 1 Etikette.


God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne.


Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved spillet i klubben og ved klublivet i øvrigt.


Der beregnes gennemsnitligt 7 minutter pr. spil pr. runde og dette bør overholdes.


Der skal være ro så længe der spilles i runden.



Punkt 2 Aktivitet.


Ved sæsonstart udarbejder og udleverer bestyrelsen en aktivitetskalender over klubbens turneringer og øvrige aktiviteter.



Punkt 3. Turneringsafvikling.


Turneringslederen bør tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkald af turneringsleder er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling.


Der nedsættes en appelkomité, som benyttes, hvis der blandt spillerne ikke er enighed med turneringslederens afgørelse.


Hvis en afgørelse fra en turneringsleder ikke kan accepteres og ønskes bragt til afgørelse i Appelkomiteen, skal det meddeles turneringslederen på spilledagen og forelægges Appelkomiteen til afgørelse inden næste spilledag.


Systemkort kan medbringes ved alle turneringer og fremlægges på spillebordet. Underklubbens spilleudvalg kan træffe yderligere beslutninger om anvendelse af systemkort.



Punkt 4. Afløsere.


Det påhviler et medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe en afløser. l tilfælde hvor det ikke er muligt, vil klubbens turneringsleder være behjælpelig.


Det skal tilstræbes, at en afløser har nogenlunde samme spillemæssige niveau som den spiller, der skal afløses.


Har en spiller en afløser med til en parturnering, kan spilleren ved henvendelse til turneringslederen ønske at spille på middel denne aften. Ved dobbelt afløsning kan der højst opnås middelscorer.


Beregning af middelscore: Middel er lig med middel af parrets hidtil opnåede score i omhandlende turnering, dog højst rækkens middelscore.


Hvis turneringslederen skønner, at en afløser er væsentlig stærkere end niveauet i rækken, kan resultatet blive korrigeret herfor.


Ved langtidsafløsning aftales afløserens situation nærmere med turneringslederen.


Når der bruges afløsere på hold i klubbens holdturneringer, er følgende regler gældende: Modstanderholdets holdkaptajn orienteres om afløsningen så tidligt som muligt.


Kan modstanderholdets holdkaptajn ikke godkende den foreslåede afløsning, kontaktes turneringslederen , der træffer en afgørelse.




Renskrevet efter bestyrelsens beslutning på baggrund af drøftelser på generalforsamlingen den 17. april 2023.




BridgeCentral, 11. januar 2025