Vedtægter for Skjern-Tarm Bridgeklub

Klubregler

§1

Klubbens navn er Skjern-Tarm Bridgeklub med hjemsted i Skjern i Ringkøbing-Skjern kommune.

§2

Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge. Andre bridgespillere kan optages som medlemmer uden stemmeret og med de af bestyrelsen fastsatte vilkår.

§3

Klubben er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund samt derigennem tillige mesterpointordningen efter de om denne til enhver tid gældende regler.

§4

Klubben ledes af en bestyrelse på mindst 5 medlemmer. Formanden vælges på generalforsamlingen for et år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen, således at halvdelen er på valg hvert år, første gang efter lodtrækning.

Bestyrelsen, der konstituerer sig med næstformand, kasserer og sekretær er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsen er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ved vakance kan den tilbageblivende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere, som fungerer for resten af den eller de pågældende valgperioder.

Generalforsamlingen vælger hvert år 2 revisorer.

Klubbens formand repræsenterer klubben. Formanden og kassereren kan indgå aftaler på klubbens vegne og disponere over klubbens midler. Optagelse af lån kan kun ske efter en forudgående generalforsamlingsbeslutning.

§5

Bestyrelsen eller dens spilleudvalg tilrettelægger og leder sæsonens turneringer. I spilleudvalget skal der mindst være et bestyrelsesmedlem. Bestyrelsen er bemyndiget til at aflønne en turneringsleder

§6

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Revisorernes beretning forelægges generalforsamlingen inden vedtagelsen af årsregnskabet.

§7

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år sidste spilleaften i april og indvarsles senest 21 dage før afholdelsen.
Dagsordenen skal indeholde følgende:

  1) Valg af dirigent
  2) Formandens beretning
  3) Aflæggelse af årsregnskab
  4) Forslag
  5) Valg af formand
  6) Valg af to bestyrelsesmedlemmer
  7) Valg af to revisorer
  8) Eventuelt
Forslag afleveres til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges ved mødets begyndelse af de tilstedeværende medlemmer. Bestyrelsens sekretær udfærdiger et referat af mødet og dets beslutninger.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt stemmeflertal.
Undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3’ s dels flertal af de fremmødte medlemmer. Forslag om opløsning af klubben kan kun vedtages med 2/3’s flertal blandt samtlige klubbens medlemmer. Såfremt et forslag om klubbens opløsning vel opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, men ikke tilslutning af 2/3 af klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da uanset antallet af mødende medlemmer kan vedtages med 2/3’s flertal.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes såfremt bestyrelsen finder det påkrævet eller inden en måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom. Indkaldelsen til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.

§8

Klubkontingent og betalingsterminer fastsættes af bestyrelsen.

§9

Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer og kurser arrangeret af Danmarks Bridgeforbund.

§10

Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.

§11

Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen.

§12

Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i den på generalforsamlingen vedtagne ”Klubregler for Skjern-Tarm Bridgeklub”.

§13

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent( eksklusion), såfremt medlemmet handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Medlemmet har krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet krav på at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Vedtagelse af eksklusion kræver 2/3’s flertal.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.

§14

I tilfælde af klubbens opløsning overgår en eventuel formue til Danmarks Bridgeforbund eller til velgørende formål.

Vedtaget på generalforsamling onsdag 29. april 2oo9


Dirigent:  Anja Altenburg            Formand:   Poul Erik Strømø

 

  

 

Vedtægter

Klubregler for Skjern-Tarm Bridgeklub

§1

Klubbens spilleaften er onsdag.

Lokalet klargøres fra 18.3o mhp. start af alle klubaftener 18.45

§2

Sæsonen indledes første onsdag i september og slutter sidste onsdag i april.

Der spilles aldrig på onsdage i jule- og påskeugen, efterårsferie og vinterferie.

§3

Et medlem, der ikke kan møde en eller flere spilleaftener, må som hovedregel selv skaffe en substitut.

Telefonnummer på spillere, som er villige til at substituere kan oplyses hos sekretæren.

Viser det sig umuligt at skaffe en substitut må afbud ske til turneringslederen senest kl. 18.oo dagen før.

Turneringslederen er derefter frit stillet og kan aflyse kampen, respektive ændre turneringen.

§4

Ingen spiller har ret til præmie, såfremt han/hun har spillet mindre end halvdelen af spillene i den pågældende turnering.

§5

Medlemskab i klubben er som angivet bindende for sæsonen. Eventuel udmeldelse må meddeles

til bestyrelsen senest 1. juli. Klubkontingent betales første spilleaften i sæsonen.

§6

Turneringerne afvikles i overensstemmelse med Danmarks Bridgeforbunds turneringshåndbogs love og klubbens supplerende beslutninger.

§7

Medlemmerne bedes behandle alt kort, meldekort, borde m.v., som om det var deres eget

og derfor undgå at bøje kort, anbringe mapper på gulvet, lægge tændte cigaretter på bordene m.v.

Medlemmerne anmodes om efter at spillene er færdigspillet at aflevere regnskabet til

turneringslederen, samt efter aftenens sidste spil at samle mapper og meldekasser sammen.

§8

Medlemmerne bør før, under og efter spillet vise god etikette. Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv, men turneringslederen skal altid tilkaldes for at rette uregelmæssigheder i overensstemmelse med bestemmelserne i lovene.

§9

Som hovedregel placeres spillerne ved bordene efter den geografiske retning.

 

Vedtaget på generalforsamling 24. april 2o19.

 

Dirigent                              Formand

 

Anja Altenburg                              Poul Erik Strømø