Klubregler

Klubregler  for  Give  Bridgeklub.


§1  Formål.

Formålet  med  dette  reglement  er:

*  At  sikre  god  tone  og  orden  melem  spillene  uner  afviklng  

af  turneringer  arrangeret  af  klubben.

*  At  hjælpe  spillerne  til  at forstå  de  turneringsansvarliges  

dispisitioner.

*  At  hjælpe  de  tuneringsansvarlige  med  at  disponere  rigtigt  

og  ensartet  ved  afvikling  af  turneringer.


§2  Spillested.

2.1  Spilledag.

Klubbens  spilledag  er  mandag.  Der  startes  på  alle  spille-

dage  Kl. 19.00 med  mindre  andet  er  meddelt.

2.2  Sæson.

Sæsonen  starter  første  mandag  i  September  og  slutter  sidste

mandag  i  April  måned.

Ved  sæsonstart  fremlægger  klubbens  spilleudvalg  en  plan  over  

sæsonens  turneringer,  hvoraf  det  fremgår  hvilke  dage  der  

spilles.   Normalt  spilles  der  ikke  på  helligdage.


§3  Turneringsafvikling.

I  klubbens  turnering  gælder  følgende  regler  og  love  i  den  

angivne  prioritets  rækkefølge:

Nærværende  klubregler,  forbundets  turneringsreglement  i det  

nedenfor  angivne  omfang  og

"De  internationale  love  for  turneringsbridge".

Holdter:urnering  

Fra  klubhådbogens   stk 6.2 (turneringsreglement, holdturnering)

gælder  følgende  regler:

Stk. 6.2.2  Holdenes  placering.

Stk. 6.2.3  Ordensregler (punkt  1 - 4).

Stk. 6.2.4  Forkert  kortfordeling  i  mappe.

Stk. 6.2.5  Regnskabet.

Stk. 6.2.6  Bestemmelse  af  vindere  og  indbyrdes  placeing.

Parturneringer:

Fra  klubhåndbogens  stk. 6.3 (turneringsreglement, parturnering)

gælder  følgende  regler:

Stk. 6.3.0  Generlt.

Stk. 6.3.1  Regnskabet.


§4  Systemer.

4.1  Tilladte  systemer.

Det  i  forbundets  turneringsreglement  stk.  6.2.10.1  og  stk.  

6.3.8.1  anførte  er  gældende  i  henholdsvis  parturneringer  

og  holdturneringer  i  klubben.

4.2  Systemkort.

Systemkort  er  obligatorisk  ved  alle  turneringer,  og  det  

skal  uopfordret  fremlægges  på  bordet  til  brug for  modspillet  

ved  starten  af  en  runde  eller  kamp.


§5  Turneringsafvikling

5.1  Turneringsledelse.

Det  af  bestyrelsen  nedsatte  spilleudvalg,  har  asvaret  for

tilrettelæggelse  og  afvikling  af  klubbens  turneringer.

Spilleudvalget  udpeger  turneringsleder(e).

5.2  Turneringskomite.

Den  af  bestyrelsen  nedsatte  turneringskomite  fungerer  som  

klubbens  lov-og  regelfortolkende  udvalg.  Den  fungerer  efter  

retningslinerne  i  Klubhåndbogen  stk.  6.8.1:  Fortolkning  af  

love  og  regler. Turneringskomiteen  træffer  afgørelse  i  de  

tilfælde,  hvor  en  turneringsafgørelse  appeleres  af  spillere.

Der  betsles  ikke  depositum  for  at  indbringe  en  afgørelse

for  komteen.  En  appel  indgives  gennem  turneringslederen.  

Denne  skal  orienteres  om, at  der  indgives  appel  inden  de  

implicerede  forlader  spillelokalet  og  senest  en  halv  time  

efter  spillets  afslutning.

Turneringskomiteen  skal  orienteres  af  begge  parter  (om  

fornødent  skriftligt),  inden  den  træffer  sin  afgørelse.

Turneringskomiteens  afgørelse  kan  appeleres  videre  til  dis-

triktets  lovfortolkende  udvalg.  Her  betasles  dispositum,  og  

kendsgerningerne  fastlægges  på  DBF's  appelformular.

5.3  Etik  og  etikette.  

God  etikette  før,  under  og  efter  spillet  forventes  af

medlemmerne.  Enhver  spiller  bør  ved  sin  optræden  tilstræbe,  

at  alle  får  den  størst  mulige  glæde  ved  turneringsbridge

og  ved  klublivet  iøvrigt.

Det  kan  nævnes,  at  det  er  uetisk  at  irettesætte  eller  

belære  såvel makker  som  modspiller  under  og  efter  spillet.  

Det  samme  gælder  tegn  og/eller  mishagsytringer,  der  til-

kendegiver  tilfredshed  eller  utilfredshed  med  en  meldng,  

et  udspil  eller  et  spillet  kort.    

5.4  Uregelmæssigheder.

Turneringslederen  skal  tilkaldes,  så  snart  opmærksomheden  

er  henledt  på  en  uregelmæssighed.

Tilkaldelsen  af  turnerngslederen  skal  ske  stilfærdigt,  idet

det  er  en  naturlig  del  af  turneringens  korrekte  afvikling.  

Der  må  ikke  meldes  eller  spilles  videre  før  turnerings-

lederen  har  truffet  en  afgørelse. Uregelmæssigheder  under  

meldinger  og  spil  må  ikke  afgøres  af  spillerne  selv.  

Turneringslederen  SKAL  altid  tilkaldes,  så  uregelmæssighederne

bliver  straffet/ korrigeret  ensartet  og  i  overensstemmelse  

med  love  og  regler.

5.5  Tidsoverskridelser.

I  klubbens  parturneringer  er  der  afsat  7  minutter  pr.  spil  

samt  2  minutter  til  rundeskift. Der  gives  signal  5  minutter  

før  rundeskift.  I  tilfælde  af, at  spillet  ved  et  bord  ikke  

er  afsluttet  ved  signalet  for  rundeskift,  er  der  tidsover-

skridelse  for  begge  par  ved  bordet.  Ved  et  pars  første  

tidsoverskridelse  gives  parret  en  advarsel,  ved  efterfølgende

tidsoverskridelser  i  samme  turnering  tildeles  parret strafpoint.  

I  en  normal  paturnering  er  der  fradrag  på  2 point pr, runde.

Ved  andre  udregninsmetoder  fastsættes  antallet  af  strafpoint  

ved  turneringens  start.

I  klubbens  holdturneringer  er  der  afsat  7  mnutter  pr. spil,  

ved  overskridelse  af  tiden  for  en  halveg  med  mere  end  

5  minutter  fradrages  1  kp.  for  begge  hold.  Ved  mindre  end  

16  spil  i  en  halveg  eller  ved  specielle  udregningsmetoder,  

fastsættes  regler  for  tidsoverskridelse  ved  turneringens  start.

Når  turneringslederen  tilkaldes  ved en  uregelmæssighed,  kan  

der  gives  ekstra  tid  til  dette  bord, ligesom  turnerings-

lederen  selv  sal  have  lejlighed  til  at  afslutte  runden/

halvegen  på  normale  vilkår.


§6  Substitutter.

6.1  Freskaffelse  af  subsitut(ter).

Det  påhviler  ethvert  aktivt  medlem,  der  er  forhindret  i  at  

møde  på  en  spilleaften,  selv  at  skaffe  sig  en  substitut.

I  de  tilfælde,  hvor  det  viser  sig  umuligt,  vil  klubbens

substitutleder  være  behjælpelig.  Ved  anmodning  om  hjælp  med  

at  skaffe  en  substitut,  er  klubbens  substitutleder  frit  

stillet  og  kan  indsætte  en  hvilken  som  helst  substitut,  

respektivt  kan  der  ændres  i  turneringsformen,  eller  der  kan  

aflyses.  Afbud  og  anmodning  om  hjælp  med  at  skaffe  substi-

tut  skal  meddeles  subsitutlederen  så  tidligt  som  muligt  og

i  princippet  ikke  senere  end  dagen  før,  der  skal  spilles.  

Substitutlederen  skal  senest  ved  pausen  skriftlig  underrettes  

om  substitut,  dette  kan  ske  på  fremlagte  substitutliste/

startliste.

6.2  Forpligtigelse  over  for  substitutter.

Når  et  medem  sender  substitut  betales  den normale  servering

for  denne  i  pausen.


§7  Justering  af  score  ved  substituring.

7.1  Parturnering.

Såfremt  der  kun  er  en  substitut  i  et  par,  foretages  der  

ingen  justering.  Såfremt  begge  spillere  i et  par  er  subti-

tutter,  justeres  scoren  i  første   omgang  til  middelscore.  

Når  den  pågældende  tunering  er  afsluttet, ændres  scoren  til

gennemsnittet  af  det  substituerede  pars  score,  hvis  det  har  

betydning  for  præmie  eller  for  parrets  op- eller  nedrykning

til  anden  række,  men  kun  såfremt  det  substituerede  par  

selv  har  spillet  over  halvdelen  af  runderne  i  tureringen.

Der  justeres  ikke  score  for  de  par,  der  møder  et  par  med  

subsitut(ter).

7.2  Holdturnering.

Der  justeres  ikke  i  resultatet,  hvis der  kun er en  subtitut,  

eller  hvis der  er  substitut  i  hver  af  holdets  par.

Hvis  et  helt  par  eller  begge  par  på  et  hold  er  substitue-

ret,  tildeles  holdet  i  første  omgang  til  middel.  Når  den  

pågældende  turnering  er  afsluttet,  ændres  scoren  til  gennem-

snittet  af  det  substituerede holds  score.  Hvis  det  har  

betydnng  for  evt.  præmie  eller  for  holdets  op- eller  nedryk-

ning  til  anden  række,  men  kun  såfremt  det  substituerede

hold  har  spillet   over  halvdelen  af  runderne i  turneringen  

uden  justering  af  scoren.

Resultatet af  kampen  er  normalt  gældende  for  modstanderholdet.  

Men  hvis  det  efter  turneringen  viser sig, at  modstanderholdet  

med  genemsnit  af  dets  øvrige  kampresultater  vil  modtage  

præmie  eller  rykke  op,  justeres  dette  til  gennemsnit.

7.3  Enkeltmandsturnering.

I  første  omgang  justeres  scoren  til  middel.  Efter  turne-

ringen justeres  til den  ordinære  spillers  gennemsnitsscore  af  

de øvrige runder,  såfremt  det  har  betydning  for  præmiering,  

forudsat  at  den  ordinære  spiller  selv  har  spillet  over  

halvdelen  af  turneringes  runder.  Der  justers  ikke  i  scoren

for  de  øvrige  spillere.

7.4  Udeblivelse.

Såfremt  et  par  udebliver  uden  afbud,  tilkendes  parret  i  en  

parturnering  0  point - minimum  score.

Dette  gælder  også,  hvis  et  par  ikke  kan  stille  op  på  

grund  af  den  ene  spillers  udebliven.  I  en holdturnering  

tildeles  et  hold  0 kp.,  hvis  holdet  ikke  kan  stille  op

på  grund  af  en  eller  flere  spilleres  udeblivelse.

Bestyrelsen  kan desuden  idømme  den  pågældende  en  disciplinær-

straf.  I  tilfælde  af  force  majeure  justeres  scoren.

I  en  parturering  udregnes  regnskabet  ud  fra  normale  antal  

par  i  rækken.

I  runden  med  det  udeblene  par  tildeles  et  par  60% score  

(decimaler  opad)  eller  genemsnittet  af  parrets  score  i  

spilledages  øvrige  runder, hvis  dette  gennemsnit  er  over  60%.

I  en  holdturnering  vinder  modstandeholdet  uden  kamp,  antallet

af  kp.  fastsættes  efter  tuneringen  ud  fra  det højeste  af  

nedestående  alternativer:

A: 17 kp.

B: Gennemsnittet  af,  hvad  der  i  turneringen  er  scoret  mod  

det  udeblevne  hold.

C: Gennemsnittet  af,  hvad holdet  selv  scorer  i  turneringens  

øvrige   kampe.  


§8  Mesterpoint.

Fordelngen  af  aftenes  mesterpoint  sker  på  grundlag  af  den

opnåede  score  inden  justering.  Der  forudsættes -

som  tidligere  anført - skriftlig  besked,  når  der benttes  

substitut(ter)  med  navn  på  den/disse.


§9  Opløsning  af  ligestillng.

Hvis  to  eller  flere  par  står  lige  i  en  parturnerig, er  

stillingen  før  sidste  spilleomgangs  begyndelse   afgørende.

Hvis  der  også  er  ligetilling  her,  ophæves  ligestillingen

ved  lodtrækning.

Når reglerne  i  stk.  7.2  anvendes  ved  justering  af  scoren  

for  de  implicerede  par,  benyttes  disse  regler  inden  afgø-

relsen  af  ligestiling.

Hvis  to  eller  flere  spillere  står  lige  i  en  enkeltmands-

turnering,   er  ligestilleing  før  sidste  runde  tilsvarende  

afgørende.  Hvs  to  eller  flere  hold  står  lige  i  en  hold-

turnering  ophæves   ligestillingen  efter  forbundets  

tuneringsregelement.  (Stk. 6.2.6.3  i  klubhåndbogen)


§10  Præmier

Ingen  spillere  er  berettiget  til  præmie,  med  mindre  

vedkommende  selv  har  spillet  over  havldelen  af turneringe.


§11  Almindelige  ordensregler.

11.1  Generelt.

Det  påhviler  medlemmerne  at  behadle  klubbens  materiel  

skånsomt.  Specielt  bør  det  undgås  at  bøje  fanerne på  

kortene  i  meldekasserne, tilsvarende  bør  det  undgås  at  

bøje  spillekortene  unødigt.  Service,  flasker  og  invetar  

anbringes  efter  brugen  på  de  anviste   steder.

Efter  aftenens  spil  påhviler  det  spillerne  at  rydde  op  

ved  det   bord,  hvor  de  sluttede  spillet  og  i  øvrigt  

hjælpe  med  oprydningen  i henhold  til bestyrelsens  anvsninger.

11.2  Rygning.

Rygning    spillelokalet  er  ikke  tilladt.


§12  Medlemsorientering.

Medlemmerne  vil  ved  bekendtgørelser  i  klubben  og  på  

klubbes  hjemmeside  blive  informeret  om  resultater  og  

aktiviteter m.m.  Der  vil  tilsvarende  blive  orieteret  om  

distriktets  og  forbundets   tureringer  og  om  tilmelding  

til  disse.  Det  forvetes  til  gengæld,  at  medlemmerne  ad  

denne  vej  selv  holder   sig  orienteret.

Disse  klubregler  er  vedtaget  på  generalforsamlingen  den  

29. April  2002.



Bestyrelsen består af:

Holger Christensen   Formand

Åge Lauriten         Kasserer

Elsebeth Jensen      Sekretær

Johnni Knudsen      

Viggo Lybker         IT-support









Vedtægter

Vedtægter  for  Give  Bridgeklub:


§1  Navn  og  hjemsted.

Klubbens  navn  er  "Give  Bridgeklub",  og  klubben

er  stiftet  den  26. September  1953.

Klubbens  hjemsted  er  Give.


§2  Formål.

Klbbens  formål  er  at  samle  interesserede  bridge-

spillere  til  regelmæssige  spilleaftener  for  gennem

træning,  undervisning og  turneringsspil  at dygtiggøre

medlemmerne  og  fremme  kendskab  til  og  interessen 

for  bridge.


§3  Tilhørsforhold.

Klbben  er  medlem  af Danmarks  Bridgforbund  og  dermed 

distrikt  Sydjylland.  Herigennem  er  forbundet  og 

distriktets  vedtægter  gældende  for  klubben  og  dens 

medlemmer.  Klubben  er  tilsluttet  forbundets  mester-

pointordning  efter  gældende  regler.


§4  Bestyrelsen.

Klubben  ledes  af  en  bestyrelse  på  fem  medlemmer. 

Bestyrelsesmedlemmerne  vælges  for  to  år  ad  gangen, 

således  at  der vælges  to  i  lige  år  og  tre  i  

ulige  år.

Bestyrelsen  konstituerer  sig  med  formand, næstformand, 

sekretær  og  kasserer.

Bestyrelsen  er  beslutningsdygtig,  når  mere  end 

halvdelen  af  bestyrelsesmedlemmerne  er  til  stede. 

I  tilfælde  af  stemmelighed  er  formandens  stemme 

afgørende.

Ved  vakance  kan  den  tilbageværende  bestyrelse 

udpege  en  eller  flere  stedfortrædere,  som  fungerer

indtil  næste  generalforsamling.

Generaforsamlingen  vælger  hvert  år  en  revisor  og  en 

revisorsuppleant.  Begge  vælges  for  to  år,  således 

at der  atid  er  to  revisorer og  to  revisorsuppleanter.


§5  Spilleudvalg  og  turneringskomite.

Bestyrelsen  nedsætter  et  spilleudvalg  til  at  tilret-

telægge  og  lede  turneringerne.  I  dette  skal  der 

være  mindst  et  bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen  nedsætter  en  turneringskomite  på  tre 

medlemer,  hvoraf  mindst  et  skal  være  bestyrelsesmedlem. 

Komiteen  er  klubbens  lov  og  regelfortolkende  udvalg.


§6  Aflønning.

Generalforsamlingen  skal  godkende  retnigslinier  for 

fast  engagement  af  personer  (herunder  turneringsleder), 

der  efter  bstyrelsens  indstilling  skal  aflønnes  for 

deres  arbejde  for  klubben.

Bestyrelsen  har  fuldmagt  til  at  disponere  et  beløb

til  dækning af  udgifter  og  honorarer  til  personer, 

der  har  arbejdet  for  klubbens  drift  og  virke.


§7  Regnskabsår.

Klubbens  regnskabsår  er  1. Marts - 28(29) Februar. 

Klubbens  regnskab  revideres  af  de  valgte  revisorer.


§8  Generalforsamling.

Generalforsamlingen  er  kubbens  øverste  myndghed.

Ordinær  generalforsamling  afholdes  på  klubbens 

sdste  spilleaften  i  sæsonen.

Dagsorden  skal  indeholde  følgende:

1.  Valg  af  dirigent.

2.  Bestyrelsens  beretning.

3.  Aflæggelse  af  årsregnskab.

4.  Indkomne  forslag.

5.  Valg  af  bestrelsesmedlemmer.

6.  Valg  af  1 revisor og  1 revisorsuppleant.

7.  Eventuelt.

Generalforsamlingen  skal  varsles  senest  3  uger  før 

afholdelsen  ved  opslag  i  klubbens  spillelokale.

Forslag,  der  ønskes  behandlet,  skal  ndsendes  skriftligt 

til  formanden  senest  14  dage  før  genealforsamlingens

afholdelse.  Den  ordinære  generalforsamling  er  beslut-

ningsdygtig  uanset  antallet  af  fremmødte  medlemmer. 

Alle  punkter  på  dagsordenen  afgøres  ved  simpel 

stemmeflertal.  Undtaget  herfra  er  forslag  til  vedtægts-

ændringer,  som  kun  kan  vedtages  med  2/3  majoritet  af

de  på  geeralfrsamlingen  fremmødte  medlemmer,  samt 

forslag  om  klubbens  opløsning,  som  kun   kan  vedtages 

med  2/3   majoritet  af  samtlige  klubbens  medlemmer. 

Såfremt  et  forslag  om  klubbens  opløsning  opnår 

tilslutning  fra  2/3  af  af  de  på  generalforsamlingens 

medlemmer,  men  ikke  tilslutning  fra   2/3  af  samtlige 

klubbens  medlemmer,  indkaldes  med  mindst  7 dages

varsel  til  ny  generalforsamling,  hvor  forslaget  uanset 

antallet  af  mødte  medlemmer  kan  vedtages  med  mindst 

2/3  majoritet  af  de  på geeralforsamlingen  fremmødte 

medlemmer.

Ekstraordinær  generalforsamling  afholdes,  såfremt  besty-

relsen  finder  det  påkrævet  eller  inden  3  uger  efter 

at  mindst  1/3  af  klubbens  medlemmer  sriftligt  har 

fremsat  ønske  herom, Indkaldelse  til ekstraordinær genral-

forsamling  skal  ske  med  mindst  14  dages  varsel,  med

angvelse  af  dasorden  og  eventuelle  forslag.

Skriftlg  afstemning  om  et  forslag  kan  forlanges  blot

af  et  medlem.

Skriftlig  afstemning  er  obligatorisk  ved  valg  mellem

flere  kandidater.


§9  Kontingent.

Geeralforsamlingen  fastsætter  det  årlige  kontingent.

Juniorer  nder  uddannelse  betaler halv  kontingent.


§10  Tilskud  til  turneringsdetagelse.

Bestyrelsen  kan  bevilge  kontant  tilskud  til  hel  eller 

delvis  dækning  af   omkostninger  i  forbndese  med  med-

lemmernes  deltagelse  i  turneringer,  som  arrangeres 

indenfor  Danmarks  Bridgeforbund .


§11  Medlemskab.

Bestyrelsen  godkender  optagelse  i  klubben.  Indmeldelse 

i  klubben  er  økonomsk  bindende  for  hele  sæsonen.  Dog 

kan  bestyrelsen  tillade  udmeldelse  efter  1/2  sæson, 

når  omstændighederne  taler  for  det.

Medlemskab  af  klubben  overføres  automatisk   fra  en 

sæson  til  næste  sæson,  med  mindre  bestyrelsen  har 

modtaget  udmeldelse  senest  d. 1. August.


§12  Medlemmernes  pligter  og  rettigheder.

Særlige  bestemmelser  for  medlemmernes  pligter  og  rettig-

heder  samt  ordensregler  er  angivet  i  "Klubregler  for 

Give  Bridgeklub".


§13  Karantæne/ eksklution.

Hvis  bestyrelsen  idømmer  et  medlem  karantæne  eller 

ekskluderer  medlemmet,  skal  medlemmet  underrettes 

skriftligt  om  karantæne/ eksklution.  Der  henvises  

til  §12  og  §14  i  forbundets  vedtægter.  I  henhold 

til  disse  paragraffer  indberettes,  der  skrifligt  til 

forbnd  og  distrikt,  når  der  er  tale  om  anden 

begrundelse  end  kontingetrestance.


§14  Kortspil  i  klubben.

Andet  kortspil  end  bridge  er  ikke  tilladt.


§15  Opløsning  af  klubben.

I  tilfælde  af  opløsning  af klubben,  hvilket  kun  kan 

vedtages  af  en  generalforsamling (jvf.§8), overgår  en 

eventuel  formue  til  Danmarks  Bridgeforbund  eller  til 

velgørende  formål.

Disse  vedtægter  er  vedtaget  på   generalforsamlng  den 

29 April  2002




BridgeCentral, 26. august 2024