Vedtægter for Nyborg Bridgeklub.
§ 1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Nyborg Bridgeklub, og den er hjemmehørende i Nyborg kommune.
Klubben er stiftet den 1. november 1950.
§ 2. Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage og aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil, at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
Andet kortspil end bridge er normalt ikke tilladt.
Der må ikke spilles om penge.
§ 3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter gældende regler.
§ 4. Klubbens ledelse
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse.
Klubben tegnes af formanden eller to bestyrelsesmedlemmer i forening.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, en formand, en kasserer samt 3 bestyrelsesmedlemmer. Alle vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling
Formanden og et bestyrelsesmedlem vælges i ulige årstal, mens kassereren og to bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år.
Generalforsamlingen vælger hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen for et år ad gangen.
Generalforsamlingen vælger hvert år en revisor og en revisorsuppleant for et år ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær samt godkender hvem der er turneringsansvarlige på spilledagene.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres et beslutningsreferat.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
§ 5. Udvalg Bestyrelsen nedsætter turneringsudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne.
Bestyrelsen kan herudover nedsætte udvalg efter behov. I hvert udvalg skal være et bestyrelsesmedlem.
§ 6. Regnskab
Klubbens regnskabsår er fra 1. maj – 30. april.
Regnskabet forelægges generalforsamlingen til godkendelse og skal være forsynet med den generalforsamlingsvalgte revisors påtegning og underskrift.
§ 7. Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.
Generalforsamlingen afholdes hvert år i maj måned.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning ved formanden.
3. Godkendelse af revideret regnskab.
4. Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent
5. Indkomne forslag.
6. Valg af formand (ulige år).
7. Valg af kasserer (lige år).
8. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
9. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
10. Valg af revisor og revisorsuppleant.
11. Eventuelt.
Generalforsamlingen skal indkaldes senest 3 uger før afholdelsen.
Indkaldelse sker ved offentliggørelse på klubbens hjemmeside, gennem E-mail til medlemmer med en af klubben registreret mailadresse eller pr. brev.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Forslag der ønskes behandlet under punkt 6 på dagsorden, skal indleveres skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen, hvorefter det offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Kun rettidige indkomne forslag, kan vedtages på generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Alle punkter på dagsorden afgøres ved simpelt flertal.
Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med 2/3 majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte stemmer.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Forslag til klubbens opløsning kan kun vedtages, hvis mindst 2/3 af klubbens medlemmer stemmer herfor (§13).
Såfremt forslag om klubbens opløsning opnår 2/3 majoritet på generalforsamlingen, men ikke 2/3 af klubbens medlemmer, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
Forslaget kan her vedtages med 2/3 majoritet af de på den ekstraordinære generalforsamling fremmødte medlemmer.
§ 8. Kontingent
Årskontingentet fastsættes af generalforsamlingen under dagsorden punkt 4.
Betalingsterminer fastsættes af bestyrelsen.
Passive medlemmer betaler et kontingent, der væsentligt er til dækning af medlemskabet af DBf. Begge satser fastsættes af generalforsamlingen.
Bestyrelsen er bemyndiget til under særlige omstændigheder at bevilge en individuel reduktion i kontingentet.
Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Kontingentet er uafhængigt af antallet af turneringer, det enkelte medlem deltager i.
Derudover betaler de, der spiller mere end en dag om ugen, et ekstra beløb fastsat af generalforsamlingen.
§ 9. Tilskud til turneringer
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer arrangeret af Danmarks Bridgeforbund samt deltagelse i turneringslederkurser eller lignende.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet eller senest en måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen har fremsat ønske herom med angivelse af det emne, der ønskes behandlet.
De samme bestemmelser til indkaldelse, mødets ledelse, afstemninger m.m., som er gældende for generalforsamlingen, finder også anvendelse for den ekstraordinære
generalforsamling.
§ 11. Medlemskab
Klubben er åben for alle.
Indmeldelse i klubben er gældende for hele sæsonen, der går fra 1. september – 31. august.
Medlemskabet overføres automatisk fra det ene år til det næste, medmindre bestyrelsen senest 1. september har modtaget en udmeldelse. Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de økonomiske forpligtigelser, som påhviler klubben.
Særlige bestemmelser for medlemmers pligter, rettigheder og ordensregler er angivet i de på generalforsamlingen vedtagne ”Klubregler” for Nyborg Bridgeklub
§ 12. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.
I sager om eksklusion har medlemmet ret til, at sagen endelig afgøres på den førstkommende generalforsamling.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund, medmindre der er tale om manglende kontingent betaling.
§ 13. Klubbens opløsning
I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (jf.§ 7), overgår en evt. formue til DBf eller til et velgørende formål.
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 9. maj 2019
De træder i kraft den 16. maj 2024
Dirigent Poul Sørensen
Referent Mette Toftegård Hansen
Forretningsorden:
- Formanden leder valget af dirigent, og det foregår ved håndsoprækning.
- Dirigenten sikrer generalforsamlingens gyldighed, og at den er korrekt indvarslet.
- Dirigenten gennemgår dagsordenen og får den godkendt.
- Dirigenten sikrer forretningsordenens godkendelse.
- Dirigenten leder mødet og giver ordet i den rækkefølge, det begæres.
- Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning, og simpelt relativt flertal er gældende.
- Såfremt der begæres skriftlig afstemning, skal dette efterkommes. Dirigenten kan nedsætte et stemmeudvalg, hvis dirigenten finder det nødvendigt.
- Såfremt et medlem beder om ordet til forretningsordenen, skal dirigenten straks stoppe forhandlingerne og give medlemmet ordet.
- Såfremt der bliver udtrykt mistillid til dirigenten, skal denne straks sætte det til afstemning.
§ 1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Nyborg Bridgeklub og den er hjemmehørende i Nyborg kommune.
Klubben er stiftet den 1. november 1950.
§ 2. Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage og aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil, at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
Andet kortspil end bridge er normalt ikke tilladt.
Der må ikke spilles om penge.
§ 3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundet som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter gældende regler.
§ 4. Klubbens ledelse
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse.
Klubben tegnes af formanden eller to bestyrelsesmedlemmer i forening.
Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, samt mindst 3 bestyrelsesmedlemmer hvoraf der mindst vælges et medlem fra hver spilledag. Alle vælges for 2 år af gangen på den ordinære generalforsamling
Formanden og mindst et bestyrelsesmedlem vælges i ulige årstal, mens kassereren og mindst to bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år.
Generalforsamlingen vælger hvert år suppleanter til bestyrelsen for et år ad gangen, repræsenterende hver spilledag.
Generalforsamlingen vælger hvert år en revisor og en revisorsuppleant for et år ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af den medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres referat over bestyrelsens handlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
§ 5. Udvalg Bestyrelsen nedsætter turneringsudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne.
Bestyrelsen kan herudover nedsætte udvalg efter behov. I hvert udvalg skal være et bestyrelsesmedlem.
§ 6. Regnskab
Klubbens regnskabsår er fra 1. maj – 30. april.
Regnskabet forelægges generalforsamlingen til godkendelse, og skal være forsynet med den generalforsamlingsvalgte revisors påtegning og underskrift.
§ 7. Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.
Generalforsamlingen afholdes hvert år i maj måned.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning.
3. Godkendelse af revideret regnskab.
4. Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent 5. Beretning fra udvalgsformændene.
6. Indkomne forslag.
7. Valg af formand (ulige år).
8. Valg af kasserer (lige år).
9. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
10. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
11. Valg af revisor og revisorsuppleant.
12. Eventuelt.
Generalforsamlingen skal indkaldes senest 3 uger før afholdelsen.
Indkaldelse sker ved offentliggørelse på klubbens hjemmeside, gennem E-mail til medlemmer med en af klubben registreret mailadresse, eller pr. brev.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Forslag der ønskes behandlet under punkt 6 på dagsorden, skal indleveres skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen, hvorefter det offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Kun rettidige indkomne forslag, kan behandles på generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.
Alle punkter på dagsorden afgøres ved simpelt flertal.
Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med 2/3 majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte stemmer.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Forslag til klubbens opløsning, kan kun vedtages hvis mindst 2/3 del af klubbens medlemmer stemmer herfor (§13).
Såfremt forslag om klubbens opløsning opnår 2/3 majoritet på generalforsamlingen, men ikke 2/3 af klubbens medlemmer, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
Forslaget kan her vedtages, med 2/3 majoritet af de på den ekstraordinære generalforsamling fremmødte medlemmer.
§ 8. Kontingent
Årskontingentet fastsættes af generalforsamlingen under dagsorden punkt 4.
Betalingsterminer fastsættes af bestyrelsen.
Passive medlemmer betaler et kontingent, der væsentlig er til dækning af medlemskabet af DBf. Begge satser fastsættes af generalforsamlingen.
Bestyrelsen er bemyndiget til under særlige omstændigheder, at bevilge en individuel reduktion i kontingentet.
Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Kontingentet er uafhængigt af antallet af turneringer, det enkelte medlem deltager i.
Derudover betaler de, der spiller mere end 1 dag om ugen, et ekstra beløb fastsat af generalforsamlingen.
§ 9. Tilskud til turneringer
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, arrangeret af Danmarks Bridgeforbund samt deltagelse i turneringslederkurser eller lignende.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller senest en måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen har fremsat ønske herom, med angivelse af det emne, der ønskes behandlet.
De samme bestemmelser til indkaldelse, mødets ledelse, afstemninger m.m., som er gældende for generalforsamlingen finder også anvendelse for den ekstraordinære generalforsamling.
§ 11. Medlemskab
Klubben er åben for alle.
Indmeldelse i klubben er gældende for hele sæsonen, der går fra 1. september – 30. august.
Medlemskabet overføres automatisk fra det ene år til det næste, medmindre bestyrelsen senest 1. september har modtaget en udmeldelse.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de økonomiske forpligtigelser, som påhviler klubben.
Særlige bestemmelser for medlemmers pligter, rettigheder og ordensregler er angivet i de på generalforsamlingen vedtagne ”Klubregler” for Nyborg bridgeklub
§ 12. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.
I sager om eksklusion har medlemmet ret til, at sagen endelig afgøres på den førstkommende generalforsamling.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.
§ 13. Klubbens opløsning
I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (jf.§ 7), overgår en evt. formue til DBF eller til et velgørende formål.
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 9. maj 2019
De træder i kraft den 9. maj 2019
Dirigent Helge Aagren
Referent Charlotte Haugaard
Forretningsorden:
- Formanden leder valget af dirigent og det foregår ved håndsoprækning.
- Dirigenten sikrer generalforsamlingens gyldighed, og at den er korrekt indvarslet
- Dirigenten gennemgår dagsordenen og får den godkendt.
- Dirigenten sikrer forretningsordenens godkendelse.
- Dirigenten leder mødet og giver ordet i den rækkefølge det begæres.
- Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning og simpelt relativt flertal er gældende
- Såfremt der begæres skriftlig afstemning skal dette efterkommes. Dirigenten kan nedsætte et stemmeudvalg hvis dirigenten finder det nødvendigt
- Såfremt der begæres ordet til forretningsordenen, skal dirigenten straks stoppe forhandlingerne og give medlemmet ordet.
- Såfremt der bliver udtrykt mistillid til dirigenten skal denne straks sætte det til afstemning.
|