Kan du spille kort, men ikke bridge, så åbner en ny, utrolig
verden sig.
Spiller du allerede bridge, kan du bruge disse artikler til at
hjælpe venner og bekendte i gang.
Print artiklerne og gå i gang med kort i hænderne.
Kortspillet er mindst 3000 år gammelt; kontraktbridgen er fra
1925. Spillet blev opfundet af amerikaneren Vanderbilt på et
krydstogt. Bridge er siden blevet kaldt det mest geniale spil,
menneskehjernen har udtænkt. Den enorme popularitet kan til dels
tilskrives det brede spektrum af menneskelige egenskaber, spillet
udfordrer: Fantasi, logisk sans, etik, psykologi, samarbejdsevne,
selvdisciplin osv. Men også spillets astronomiske muligheder er
fascinerende: Kortene kan fordeles på 1 milliard x 1 milliard x
20 milliarder måder til de fire spillere! Ingen bliver nogensinde
udlært...
Bridgens ide: To faste par dyster mod hinanden, og man er
altid makker med spilleren over for sig selv. Spillerne benævnes
efter verdenshjørnerne:
N
V
Ø
S
Bridgespillet er udviklet af whist, men i bridge gælder det altid
om at tage stik og esset er altid højest. Først skal hvert par
dog fortælle - melde - hvor mange stik det vil tage. Man kan
passe eller melde et antal stik over seks. Man kan melde med en
bestemt farve som trumf (se nedenfor), eller man kan melde uden
trumf = ut = sans. Som vi senere skal se, kan de fire spillere
hele tiden byde over hinanden, til der kommer tre passer i træk.
Meldingerne går med uret rundt, undertiden kun én gang (alle skal
have chancen for at byde), undertiden mange gange (tre passer i
træk lukker af).
Hvis Syd først har meldt spar, og slutmeldingen
(kontrakten) kommer til at lyde på 10 stik med spar som trumf hos
Nord-Syd, skal Syd bestyre både sine egne og makkers kort: Han
bliver spilfører. At spar er trumf vil sige, at en spiller kan
stikke med spar, hvis han ikke kan følge farve - bekende. Dette
gælder for såvel spilfører som de to modspillere.
Spilleren til venstre for spilfører, i dette tilfælde Vest, skal
spille ud, hvorefter Nord lægger sine kort ned og bliver "blind".
Den blinde skal udelukkende parere ordre fra makker. På den måde
kan både spilføring og modspil planlægges langt nøjere end i
whist.
Er I fire samlet til en øvelse med kort i hænderne?
Del kort ud
(start med spilleren til venstre og giv ét ad gangen). Prøv at
snakke (ikke melde) jer frem til en kontrakt (fx 7 stik med
hjerter som trumf eller 9 stik uden trumf) og en spilfører.
Gennemfør spillet, idet den blinde blot spiller de kort,
spilfører beder om.