|
|
LKU-1 Håndbog for mundtlige appelkomiteer
|
DBf's
Lovkommission - Udtalelse nr. 1 - 4. udgave - december 2008
|
I. INDLEDNING
Formålet med denne vejledning er at orientere
DBf's medlemmer om, hvordan mundtlige appelkomiteer fungerer. Processen
starter med turneringslederen, som håndhæver De Internationale
Love for Turneringsbridge. Turneringslederen kan fx justere en score (§ 12C)
og idømme straffe (fx §
90). Den part, der bliver dømt, har derefter ret til at appellere
(§ 92).
Den mundtlige appelkomite behandler disse appeller (§ 93).
Lovene giver deltagerne ret til appellere enhver
kendelse, som Turneringslederen afgiver ved deres bord (§ 92).
Selv om der forefindes en appelkomite, vil det dog være en evt. chefturneringsleder,
der skal tage stilling til appellen, hvis den alene vedrører fortolkning
af love og regler. Når en mundtlig appelkomite ikke er enig med (chef)turneringslederens
fortolkning af love eller regler, kan den henstille til turneringslederen,
at denne skal ændre sin kendelse, men i tilfælde af varig uenighed
kan turneringslederens fortolkning kun underkendes ved appel til DBf's
appelkomite.
Den mundtlige appelkomite beskæftiger sig
fortrinsvis med vurderinger af bridgemæssig karakter og med fastlæggelse
af kendsgerninger i det hændelsesforløb, der har ført
til appellen. Appelkomiteen kan også idømme straffe iht. § 90,
men hvis den mener, at hændelsesforløbet burde give anledning
til disciplinære straffe pga. en spillers opførsel eller etik,
skal den henvise sagen til den relevante bestyrelse, jf. DBf's vedtægters
§§ 13-14. Behandlingen af en appel er ikke en retssag, men der
er visse ligheder. Appelkomiteen skal være opmærksom på
bridgelovenes formål, og lægge sig på sinde, at den skal
tilse, at ingen deltager opnår en uretmæssig fordel som følge
af eget lovbrud. Appelkomiteens medlemmer bør sikre sig, at alle
parter i sagen bliver hørt, og bør tilstræbe en retfærdig
og velbegrundet afgørelse. Appelkomiteen bør ikke acceptere
argumenter, hvis formål er at forhindre en af parterne i at udtrykke
sine synspunkter.
Formålet med denne vejledning er at støtte
dem, der virker i appelkomiteer, og dem der udpeger medlemmer til appelkomiteerne.
Ideen skulle gerne være, at appelkomiteer, der virker efter denne
vejlednings råd, når frem til gode afgørelser, der både
er og opleves at være retfærdige.
A. Turneringslederens og appelkomiteens
roller
Når en uregelmæssighed i første
omgang bliver bedømt ved bordet, er Turneringslederen (TL) i bred
forstand ansvarlig for alle aspekter af sagens behandling, herunder
-
At være ordstyrer, når parterne forklarer,
hvad der er sket
-
At fastlægge, hvilke kendsgerninger sagen skal
afgøres ud fra
-
At foretage bridgemæssige skøn
-
At idømme evt. straf for ikke at følge
den rette fremgangsmåde (§ 90)
Og sidst men ikke altid mindst
-
At fortolke lovene og reglerne
-
At opretholde disciplin i spillelokalet (i yderste
fald ved anvendelse af § 91)
Hvis en sag bliver appelleret, overtager Appelkomiteen
ansvaret for de første fire punkter, og de udøver herefter
alle TL's beføjelser i forbindelse med behandlingen af sagen. Derimod
er det fortsat TL's ansvar at fortolke love og regler - også som
rådgiver for appelkomiteen - og det er fortsat også TL's ansvar
at sørge for disciplin i spillelokalet.
Tilbage til starten af dette
dokument
II. SAMMENSÆTNING AF EN
MUNDTLIG APPELKOMITE
A. Kravene til medlemmerne
Den mundtlige appelkomite behandler især spørgsmål
vedrørende bridgevurderinger og kendsgerninger om meldeforløbet
og spillet. Komiteens medlemmer kan fx skulle tage stilling til, om en
spillers handling kunne være antydet frem for et andet logisk alternativ
af ubeføjede oplysninger fra makker. Medlemmerne skal kunne gennemskue
spillernes meldesystemer og vurdere spillernes styrke. Og medlemmerne skal
kunne forstå en turneringslederafgørelse, herunder begrundelsen
for den.
Appelkomiteens afgørelser tager typisk
udgangspunkt i turneringslederens afgørelse. For det meste ender
de med at lade resultatet opnået ved bordet stå ved magt, eller
med at scoren justeres inden for rammerne af § 12C.
Nu og da tildeler appelkomiteen en straf, udtrykt i parpoint, imp, kamppoint,
eller lignende, som følge af § 90.
B. Hvem udpeger appelkomiteen?
Turneringsarrangøren bestemmer hvordan appelkomiteen skal
udpeges.
Turneringsreglementet udstikker visse retningslinjer (§ 252C). Når det er praktisk muligt, udpeges medlemmerne
og suppleanterne på forhånd af turneringsarrangøren. I øvrigt må appelkomiteen sammensættes eller suppleres
af turneringslederen.
C. Bridgemæssige kvalifikationer
Medlemmerne af en mundtlig appelkomite skal som regel
foretage bridgemæssige vurderinger, hvor det er en fordel, at de
selv er lige så gode bridgespillere som parterne i sagen. Herved
forebygges, at en part føler sig uretfærdigt behandlet, fordi
komiteens vurderinger ikke havde høj nok bridgemæssig kvalitet.
Medlemmerne af komiteen skal dog være opmærksomme på,
at de kan komme til at bedømme beslutninger hos spillere af lavere
spillestyrke end deres egen, og de bør derfor have nogen fornemmelse
for, hvilke muligheder mindre kvalificerede spillere normalt vælger.
Det er en fordel, at medlemmerne har en forståelse
for bridgelovene, men her kan komiteen i højere grad støtte
sig til vejledning fra turneringslederen, så det er ikke det afgørende
kriterium for udvælgelsen.
Den mundtlige appelkomite skal have en formand,
som er ansvarlig for, at appelkomiteens arbejde forløber ordentligt,
at alle parter bliver hørt, og at der træffes en klar og velbegrundet
afgørelse. Det stiller visse særlige krav til formanden, som
den, der udpeger appelkomiteen, bør have for øje.
D. Geografiske kriterier
Alt andet lige bør appelkomiteen sammensættes
af spillere, der ikke rekrutteres fra samme geografiske område. Parterne
i en appelsag skulle helst ikke bagefter føle, at de var blevet
uretfærdigt behandlet, fordi de stammede fra et andet sted end appelkomiteens
medlemmer. Se § 252C2.
E. Habilitet
Appelkomiteernes medlemmer må ikke være
inhabile. Almindelig sund fornuft vil i de fleste tilfælde være
tilstrækkeligt til, at appelkomiteen ikke får medlemmer, som
har særlig tilknytning til parterne i sagen. Naturligvis bør
et potentielt medlem trække sig, hvis en af sagens parter er en fast
makker, ægtefælle, nær ven, eller endda erkendt uven
af det potentielle medlem. Det forventes, at de potentielle medlemmer selv
uden videre trækker sig i sådanne situationer.
I almindelighed bør medlemmerne opføre
sig formelt i forbindelse med appelsagen, og i almindelighed undgå
venskabelig omgang med parterne, før sagen behandles, og i perioden
umiddelbart efter, at kendelsen foreligger.
F. Turneringslederens rolle
Turneringslederen har forskellige roller ved behandlingen
af appellen. Turneringslederen redegør indledningsvis - som den
første, der høres i sagen - for, hvilke kendsgerninger TL
har fastlagt, hvilke spørgsmål TL har taget stilling til,
hvilke love og regler der dækker sagen, og hvilke muligheder TL har
valgt mellem i sin dom. Denne redegørelse skal TL også have
nedfældet skriftligt på en appelformular.
TL er ikke part i sagen, og er således heller
ikke nogens modstander. TL forventes, efter bedste evne, at have opfyldt
sin forpligtelse til at afdække sagens kendsgerninger og træffe
en velvalgt afgørelse baseret på disse kendsgerninger. Appelsagen
er en ny, uafhængig vurdering af sagen, ikke en kulegravning af TL's
adfærd.
Appelkomiteen bør støtte TL's rolle
som neutral opmand. Under sagsbehandlingen indebærer dette, at appelkomiteen
bør behandle TL med respekt. Det betyder også, at afgørelserne
bør formuleres ud fra kendsgerningerne, ikke ud fra TL. Det tilrådes
således at undgå formuleringer af afgørelsen efter mønsteret
"Appelkomiteen omstøder TL's afgørelse", eller "Appelkomiteen
finder ikke grund til at kritisere TL's afgørelse, som opretholdes."
Nu og da vil appelkomiteen efter sagens behandling
være overbevist om, at TL har fortolket lovene og reglerne forkert.
I en sådan situation bør komiteen og TL diskutere sagen i
enrum for så vidt muligt at nå til enighed. Hvis der er enighed
om at ændre fortolkningen, bør afgørelsen formuleres
i retning af "Efter samråd med appelkomiteen har TL besluttet at
ændre sin fortolkning af § xx." Hvis der ikke kan opnås
enighed mellem komiteen og TL, skal TL's fortolkning opretholdes (§ 93B3);
i denne situation vil det ikke være usædvanligt, at TL eller
komiteen tager initiativ til at appellere sagen til en højere instans.
Appelkomiteens medlemmer vil ofte være i
tvivl om, hvilke afgørelser der ligger inden for lovenes rammer
i en given situation. Her er det TL's opgave, typisk efter opfordring fra
komiteen, men om nødvendigt efter eget initiativ, at bidrage med
sin særlige kompetence vedrørende kendskab til lovene.
Appelkomiteens afgørelse formidles til
spillerne af TL. Hvis en komite skulle have truffet en afgørelse,
som der efter TL's mening ikke er dækning for i lovene eller reglerne,
skal TL drøfte dette med komiteen, inden afgørelsen bliver
offentlig. Det forventes i sådanne tilfælde, at TL forelægger
sin mening for komiteen, således at komiteen får mulighed for
at genoverveje sin afgørelse. Skulle denne procedure føre
til en afgørelse, som TL fortsat er i tvivl om lovligheden af, skal
TL meddele afgørelsen til parterne under alle omstændigheder;
TL har derefter mulighed for selv at indbringe sagen for en højere
instans (slutningen af § 83).
G. Faste appelkomiteer og udvalgslister
Turneringsarrangøren skal altid have forberedt
behandlingen af appeller (§ 80B2k).
Som led i forberedelsen har turneringsarrangøren som regel enten
udvalgt en komite blandt spillere, der ikke deltager i turneringen, eller
udfærdiget en liste, evt. prioriteret, af potentielle medlemmer til
komiteen. Se § 252C.
H. Antal medlemmer
Normalt består en appelkomite af tre medlemmer,
hvoraf én skal udpeges til formand. I særlige tilfælde
er en appelkomite blot en enkelt person. Under alle omstændigheder
bør der være et ulige antal medlemmer. De formelle regler
fremgår af § 252A.
Tilbage til starten af dette
dokument
III. PROCEDURER
Bridgespillere er lige så talende og ærekære
som andre, der dyrker konkurrencer på højt niveau. Det er
derfor på sin plads med et sæt regler, som kan sikre, at appeller
bliver behandlet i god ro og orden. Appelkomiteerne bør derfor i
høj grad omhyggeligt følge de procedurer, der udstikkes her.
A. Hvem er hvem?
Til stede ved appelbehandlingen er følgende
personer:
-
Appelkomiteens medlemmer, herunder den udpegede formand
-
De berørte parter, samt evt. en udenforstående
talsmand for hver part
-
Turneringslederen
-
Særlige vidner, som turneringslederen har udpeget
-
Evt. observatører som repræsenterer
turneringsarrangøren (med komiteens tilladelse, uden taleret)
-
Evt. observatører fra DBf's appelkomite (uden
taleret)
Formålet med at have observatører til
stede er at gøre det muligt at følge op på, om appelkomitesystemet
fungerer efter hensigten. Observatørerne må ikke blande sig
i behandlingen af sagen, og de må heller ikke bagefter referere de
indlæg, der forekom.
Formanden præsenterer sig selv, og forklarer
nogle grundlæggende principper:
-
Formanden fungerer hele tiden som ordstyrer; kun
en person har ordet ad gangen
-
Alle forhandlinger, indlæg, udsagn, og spørgsmål
rettes til eller fra komiteen. De tilstedeværende skal ikke forvente
tilladelse til at diskutere indbyrdes.
Resten af forsamlingen præsenterer sig i følgende
rækkefølge.
-
Den øvrige appelkomite
-
Den part som har indgivet appellen, inkl. evt. talsmand
-
Den anden part i sagen, inkl. evt. talsmand
-
Turneringslederen, som også præsenterer
sine evt. vidner.
Det kan normalt lønne sig at gå ud fra,
at alle ikke kender hinanden i forvejen
B. Handicappede og ikke-dansksprogede
Forhandlingerne foregår på dansk, medmindre
andet er bestemt i turneringsbestemmelserne. Formanden skal normalt sikre,
at parter, der ikke behersker mundtligt dansk, alligevel bliver hørt,
fx ved at tilråde dem at bruge en talsmand.
Formanden skal også sikre, at personer med
et særligt handicap ikke forhindres i at fremføre deres sag
af den grund.
C. Formandens indledning
Formanden skal derefter sikre, at alle har forstået
følgende
-
Alle får ordet efter tur; der bliver tid nok
til at høre alle argumenter
-
Den part, der har indgivet appellen, får ordet
før den anden part
-
Det tolereres ikke, at parterne samtaler indbyrdes
under appelbehandlingen
-
Behandlingen foregår ved samtale mellem komiteen
og parterne
-
I holdkampe bør appelkomiteen nøje
forhindre, at den får at vide, hvad der er sket ved det andet bord;
det kan dog være nødvendigt når § 86D er på tale.
-
Man må ikke afbryde, når en anden har
ordet
-
Efter hvert indlæg kan komiteen medlemmer stille
uddybende spørgsmål
-
Efter at hver part har haft ordet, kan modparten
fremkomme med replikker, herunder henlede komiteens opmærksomhed
på spørgsmål, som den foreslår yderligere belyst
-
Til sidst får hver part lejlighed, i rækkefølge,
til at opsummere deres synspunkter
-
Appelkomiteen træffer herefter sin afgørelse
i enrum. Det anbefales at turneringslederen er til stede, så det
er let for komiteen at rådføre sig om fortolkning af love
og regler
D. Referat
Turneringslederens oprindelige behandling af sagen
er dokumenteret på en appelformular. Appelkomiteens afgørelse
med begrundelse påføres siden hen formularen. Der føres
derudover ikke referat af appelbehandlingen.
E. Procedurespørgsmål
Procedurespørgsmål afgøres af
appelkomiteens formand, som bør rådføre sig med turneringslederen.
Hvis et medlem er uenig i formandens afgørelse, kan komiteen evt.
trække sig tilbage og afgøre sagen i enrum ved almindeligt
flertal.
F. Habilitet
Appelkomiteen skal ikke bare kunne træffe retfærdige
afgørelser, men også opføre sig på en måde,
så der ikke er grund til at tvivle på, at afgørelsen
er retfærdig. Alle parter har derfor mulighed for at udtrykke tvivl
om et medlems habilitet. Hvis et medlem i den forbindelse trækker
sig, skal der skaffes en suppleant. Hvis der opstår tvivl om et medlems
habilitet, behandles spørgsmålet som almindeligt procedurespørgsmål.
G. Appellens berettigelse
Komiteen skal formelt tage stilling til, om appellen
er berettiget. Der kræves, at den afgørelse, der appelleres,
er truffet af en turneringsleder, og at den direkte berører den
appellerende part - typisk ved at afgørelsen er truffet ved den
appellerendes bord. Der kræves endvidere, at der er den fornødne
enighed om at appellere (§ 92D).
Endelig kræves det, at det krævede depositum er indbetalt,
typisk til TL.
Normalt gøres dette ved at bede TL bekræfte,
at formalia er i orden, men komiteen kan selv undersøge sagen nærmere.
Hvis formalia ikke er i orden, kan appellen ikke nyde fremme.
I særlige tilfælde, hvor det er TL,
der har indbragt sagen (§ 83),
bortfalder disse formalia som regel helt.
H. Bevisbyrden ved fastlæggelse
af kendsgerninger
Formanden skal sikre, at komiteens medlemmer og parterne
forstår, at når der er uenighed om kendsgerningerne, så
er det komiteens opgave at fastlægge, hvilke kendsgerninger den anser
for de rette. Disse afgørelser træffes ud fra komiteens medlemmers
overbevisning, efter at de har hørt alle relevante indlæg.
Sådanne overvejelser dukker fx op, når
komiteen skal fastlægge, om en modspillers kort har været holdt,
så makker kunne se det, eller om en afvigelse mellem en forklaring
af en melding og spillerens hånd skyldes en forkert forklaring, en
fejlmelding, eller bluff.
I. Indlæg
TL har første indlæg. TL sammenfatter
de relevante kendsgerninger og sin afgørelse, med henvisning til
de relevante love og regler. TL påpeger, i hvilket omfang TL har
fastlagt kendsgerninger, der bestrides, og i hvilket omfang TL har udøvet
skøn. TL kan her skitsere, hvilke alternativer der blev overvejet
inden kendelsen. TL svarer herefter på uddybende spørgsmål
fra komiteen, og formanden kan give parterne mulighed for at stille andre
uddybende spørgsmål. Når der ikke er flere spørgsmål,
bør TL ikke tale på ny, medmindre komiteen senere har uddybende
spørgsmål. Komiteen kan tillade TL at forlade behandlingen,
men det er ofte hensigtsmæssigt, at TL er til stede indtil voteringen.
Den appellerende side, eller dennes talsmand,
men kun undtagelsesvis begge, forklarer, på hvilke punkter de er
uenige med TL, og evt. hvilken afgørelse de i stedet foreslår.
Komiteen kan stille uddybende spørgsmål, og formanden kan
tillade modparten at stille andre uddybende spørgsmål.
Modparten til den appellerende side, eller dennes
talsmand, men kun undtagelsesvis begge, belyser sagen fra deres side. Komiteen
kan stille uddybende spørgsmål, og formanden kan tillade modparten
at stille andre uddybende spørgsmål.
Ved sager, hvor begge parter har ønsket
at appellere, og derfor begge har betalt depositum, bestemmer appelkomiteen
som procedurespørgsmål, hvem der først skal have ordet.
Ved sager, hvor TL har indbragt sagen for AK (§ 83),
fx for at beskytte en part, der ikke selv ønsker at appellere, bestemmer
appelkomiteen ved sagens start, hvilke partsindlæg der skal høres;
komiteen skal være opmærksom på, at kun deltagere, der
er direkte part i den sag, TL har bedømt, kan tildeles taleret som
part i sagen (§ 92A).
J. Replik og duplik
Begge parter får nu muligheden for at argumentere
mod sin modpart. Til sidst får begge parter ordet en sidste gang.
Det skal forstås, at formålet med disse replikker og duplikker
især er at imødegå modpartens argumenter, ikke at gentage
tidligere argumenter.
K. Votering
Når alle parter er hørt, trækker
komiteen sig tilbage for at træffe sin afgørelse. Det er ønskeligt,
at TL er til stede i denne fase, så komiteen kan rådføre
sig med TL om love og regler eller diskutere med TL, om love og regler
er korrekt fortolket i den oprindelige afgørelse.
Lovenes § 84D
kræver, at TL beskytter den ikke-fejlende side, når der træffes
en afgørelse baseret på et tvivlsomt forhold. Denne bestemmelse
gælder fortsat for appelkomiteens afgørelse. I øvrigt
afgør appelkomiteen sagen ved simpelt flertal.
Appelkomiteen er formelt bundet til TL's fortolkninger
af lovene og reglerne. Det indebærer, at en appelkomite, som er enig
i TL's lov- og regel fortolkning - eller ikke kan overbevise TL om at ændre
den - og som når frem til samme kendsgerninger og samme bridgemæssige
skøn som TL, også skal nå frem til samme afgørelse.
I praksis betyder det, at komiteen diskuterer sagen med TL, hvis den er
enig i de fastlagte kendsgerninger og de udøvede skøn, men
alligevel ønsker en anden afgørelse. Appelkomiteen kan således
ændre en justeret score som TL har fastlagt.
Som led i sin afgørelse skal appelkomiteen
tage stilling til, om depositum skal fortabes. Depositum kan kun fortabes,
når appelkomiteen først har været enig om at afvise
appellen, og derefter tillige har været enig om, at appellen var
grundløs (§ X92B3).
Når afgørelsen foreligger, beder
appelkomiteen TL om at skrive den ned og formidle den til parterne. TL
skal senest på dette tidspunkt påpege evt. problemer med afgørelsens
tilsyneladende lovlighed. TL skal naturligvis acceptere uden videre, at
komiteen kan være nået frem til at fastlægge andre kendsgerninger
og udøve andre skøn, end TL oprindeligt gjorde.
Når komiteen fastlægger kendsgerninger,
må den gerne tage i betragtning, at parterne uden at være uærlige
vil fremhæve de kendsgerninger, der tjener dem selv bedst, mens TL
vil stræbe efter at fremlægge sin opfattelse så neutralt
som muligt. Emnet er behandlet udførligt i afsnit
IV.
L. Offentliggørelse og
arkivering af beslutningen
Appelkomiteen meddeler sin afgørelse til TL,
som skriver den på appelblanketten. Herefter meddeles afgørelsen
til parterne. Appelbehandlingen er herefter slut, og den pågældende
komite kan ikke herefter genåbne sagen. TL påser, at den udfyldte
appelblanket indsendes til DBf's appelkomite og/eller turneringsarrangøren. TL påser også, at parterne gøres opmærksomme på
deres ret til videre appel, herunder appelfristen og proceduren. Endelig
påser TL, at depositum tilbagebetales eller, hvis komiteen har bestemt,
at depositum fortabes, at det inddragne depositum indbetales behørigt.
Tilbage til starten af dette
dokument
IV. PRINCIPPER FOR APPELKOMITEENS
ARBEJDE
A. Appelkomiteens holdning til
bevisførelse
En appelkomite skal ikke pådømme forbrydelser
og finde forbrydere skyldige. Den skal pådømme situationer,
hvor bridgelovene eller turneringsreglerne kan være overtrådt,
og sikre at der ydes passende erstatning for lidt skade. De regler der
gælder for bevisførelse i retten, finder således ikke
umiddelbart anvendelse ved appelkomiteens arbejde.
Appelkomiteen bør betragte det som en del
af det materiale, der indgår i fastlæggelsen af kendsgerningerne,
når en person fx udtaler "jeg hørte spilfører bede
om spar 3". Det er derimod mere tvivlsomt at fæste nogen som helst
værdi til udsagn som "han sagde, han hørte spilfører
bede om spar 3".
I almindelighed bør appelkomiteen forsøge
at skaffe sig alle relevante oplysninger til belysning af den foreliggende
sag; men formanden kan nu og da være nødt til at bestemme,
at de oplysninger, der tilbydes, ikke ser ud til at have nogen vægt
i sagen. Her tænkes også på udsagn af typen: "Vi blev
dømt i en lignende sag i fjor, og der fik vi medhold i denne argumentation".
Appelkomiteerne bør her fæste stor lid til deres egen dømmekraft
og sunde fornuft.
Appelkomiteen skal være parat til ikke at
fæste for megen lid til udsagn, der klart tjener den talendes eget
formål. Det betyder ikke, at man ikke skal lytte til sådanne
udsagn, eller at man holder den, der fremsætter udsagnet, for uhæderlig,
hvis man ikke tillægger det fuld vægt. Snarere betyder det,
at man anerkender folks ret til at tale deres egen sag, men også
andres ret til at tale deres. Appelkomiteen skal særlig være
sundt skeptiske over for udsagn, hvor en spiller fortæller, hvad
han tænkte på i en given situation.
B. Turneringslederen skal ikke
løfte nogen bevisbyrde
Appelkomiteen skal afgøre sagen ud fra de
kendsgerninger, de selv fastlægger, og de skøn, de selv foretager.
De skal på den ene side ikke på forhånd være indstillet
på at tage TL's afgørelse til efterretning; men de skal heller
ikke betragte TL's afgørelse som en anklage, som TL er forpligtet
til at føre bevis for. Komiteen lytter til TL og parterne og træffer
deres afgørelse ud fra deres egen fastlæggelse af kendsgerningerne
og deres eget skøn.
C. Appelkomiteens interne overvejelser
Appelkomiteens hovedopgave er at beslutte, hvilke
kendsgerninger der foreligger, at udøve et skøn baseret på
disse kendsgerninger, og at offentliggøre sin beslutning. Appelkomiteen
bør tilstræbe enighed, således at medlemmerne tager
hinandens synspunkter alvorligt, men således at medlemmerne ikke
fraviger deres synspunkter for en tilsyneladende enigheds skyld.
Et kompromis kan være på sin plads,
når der skal udøves et skøn, især i forbindelse
med en justeret score. Ved fastlæggelsen
af kendsgerninger er det derimod mindre tilfredsstillende at nå frem
til et kompromis, som ingen part føler dækker kendsgerningerne;
ved vedvarende uenighed kan det være nødvendigt at stemme
om resultatet og derefter tage det som videre udgangspunkt for afgørelsen.
Appelkomiteen skal være opmærksom
på, at den er ansvarlig for at træffe en afgørelse.
Lige meget hvor vanskeligt medlemmerne har ved at blive enige, er det deres
pligt at nå frem til en afgørelse. Når så først
denne afgørelse foreligger og er offentliggjort, kan appelkomiteen
pr. definition ikke foretage sig mere i sagen.
Tilbage til starten af dette
dokument
Oversat fra engelsk efter ACBL:
Handbook for Appeals Committees, og bearbejdet efter DBf's forhold af
Jens Brix Christiansen i 1998.
2. udgave: Opdateret i september 2000 med indarbejdelse
af erfaringer fra de første to års brug af
vejledningen.
3. udgave: Opdateret i december 2007 i anledning af 2007-udgaven af bridgelovene.
4. udgave: Opdateret i december 2008 i anledning af 2008-udgaven af
Turneringslederhåndbogen
Typografiske opdateringer uden ændring af indholdet i juli 2012.