|
LKU-6
Fortolkning af § 25 |
||
DBf's
Lovkommission - Udtalelse nr. 6 - 6. udgave - november 2021 |
Her er ordlyden af bridgelovenes § 25:
§ 25. Lovlige og ulovlige ændringer af melding | ||||
A. | Uagtsomt afgivet melding | |||
1. | Hvis en spiller opdager, at spilleren ikke har afgivet den melding, spilleren havde i sinde, og makker endnu ikke har meldt, må spilleren rette den uagtsomt afgivne melding til den melding, spilleren havde i sinde at afgive. Den sidste melding (den tilsigtede melding) står ved magt og behandles efter den relevante paragraf i lovene. Udspilsbegrænsningerne i § 26 skal ikke anvendes. | |||
2. | Hvis spillerens oprindelige hensigt var at afgive den valgte eller udtalte melding, står den melding ved magt. En ændring kan tillades, når årsagen er en mekanisk fejl eller en fortalelse, men ikke, når årsagen er manglende koncentration om hensigten med meldingen. | |||
3. | En spiller må rette en uagtsomt afgivet melding, hvis betingelserne i § 25A1 er opfyldt, uanset hvordan spilleren måtte have opdaget fejlen. | |||
4. | Hvis makker har meldt efterfølgende, må den uagtsomt afgivne melding ikke rettes. | |||
5. | Hvis meldeforløbet slutter, inden det er makkers tur, må den uagtsomt afgivne melding kun rettes, indtil meldeperioden er forbi (se § 17D). | |||
6. | Hvis en uagtsomt afgivet melding rettes i henhold til denne paragraf, og MTV har afgivet en melding før rettelsen, må MTV tage sin melding tilbage. Oplysninger fra den melding, der tages tilbage, er beføjede for denne side, men ubeføjede for modstanderne. | |||
B. | Meldingen var tilsigtet | |||
1. | En ændring, som ikke er tilladt i henhold til § 25A, kan accepteres af den fejlendes MTV. (Den er accepteret, hvis MTV forsætligt melder videre efter en ændring). I så fald er den første melding taget tilbage, ændringen betragtes som en afgivet melding, og meldeforløbet fortsætter (§ 26 (udspilsbegrænsninger efter tilbagetaget melding) kan komme på tale). | |||
2. | Når hverken § 25A eller § 25B1 finder anvendelse, annulleres den anden melding. Den første melding står ved magt, og meldeforløbet fortsætter (§ 26 (udspilsbegrænsninger efter tilbagetaget melding) kan komme på tale). | |||
3. | § 16C (ubeføjede og beføjede oplysninger) anvendes for enhver melding, der tages tilbage eller annulleres i henhold til § 25B. |
Da stort set al turneringsbridge i DBf-regi bruger meldekasser, kommer denne fortolkning ikke nærmere ind på de få situationer hvor der skal en særlig fortolkning til når der bruges mundtlige meldinger.
Når et kort spilleren tager op af meldekassen, ikke svarer til den melding spilleren havde tænkt sig at afgive, er der tale om et fejlgreb (§ 121C2). § 25A handler om hvordan fejlgreb skal håndteres.
Et fejlgreb kan rettes når der gøres opmærksom på det i tide:
Hvis fejlgrebet ikke opdages i tide, håndteres det som om det drejer sig om en melding der er afgivet med vilje.
Først og fremmest retter spilleren fejlgrebet til den melding han havde tænkt sig at afgive da han tog meldingskortene frem.
Der skal ikke ske anden berigtigelse når man retter et fejlgreb. Det er den rettede melding der anses for afgivet, mens den melding som fejlgrebet henviste til, efter rettelsen stort set håndteres som om fejlgrebet ikke havde fundet sted. Rettelsen af fejlgrebet betragtes altså ikke som en melding der tages tilbage, så bestemmelserne i § 16C (ubeføjede oplysninger) og § 26 (udspilsbegrænsinger) om tilbagetagne meldinger kommer ikke på tale hvad angår fejlgrebet.
MTV kan imidlertid have nået at afgive en melding efter fejlgrebet. MTV tager så sin melding tilbage og erstatter den af en ny. Den melding MTV afgav oven på fejlgrebet, bliver i givet fald en ubeføjet oplysning for den side der begik fejlgrebet, mens den er en beføjet oplysning for modstanderne (§ 25A6).
Et fejlgreb er en uregelmæssighed, og det er i sagens natur meget svært at rette det uden at henlede opmærksomheden på det. § 9B1a fastslår at turneringslederen bør tilkaldes ved ethvert fejlgreb der skal rettes. Langt de fleste fejlgreb bliver imidlertid opdaget umiddelbart efter at meldingskortene er taget ud af kassen, og de bliver rettet med det samme uden videre. Det ligger i ordet bør at det ikke er nogen alvorlig fejl hvis spillerne i denne situation undlade at kalde på turneringslederen. Men hvis der er nogen som helst tvivl om hvorvidt der er tale om et fejlgreb, eller hvis fejlgrebet ikke blev opdaget med det samme, er det vigtigt at turneringslederen tilkaldes.
Det springende punkt for brugen af § 25A er hvad spilleren havde besluttet at melde da meldingskortet kom ud af kassen. Det er naturligvis ikke muligt for turneringslederen at læse spillerens tanker, så turneringslederen skal i praksis foretage et skøn over hvad spilleren havde i sinde.
Hvis spilleren har fået skiltet 1 frem, kan turneringslederen tage spilleren væk fra bordet og spørge "Hvad tænkte du på da du valgte 1?" Hvis spilleren faktisk havde i sinde at melde 1, vil man nu som regel få et ærligt svar, og ellers vil man typisk få et svar i stil med "Jeg ville slet ikke melde 1; jeg ville melde 1."
Hvis det er nødvendigt, kan turneringslederen eventuelt se på spillerens hånd, men kun hvis det foregår væk fra bordet og på en sådan måde at spillerne ikke får indtryk af at turneringslederen har godkendt meldingen.
Det er ikke lovligt at ændre en melding man har afgivet, fordi man efterfølgende fortryder den.
Normalt bliver en melding afgivet ved at meldingskortene er taget ud af meldekassen i den hensigt at afgive meldingen (§ 121C2), men en melding der afgives ved et fejlgreb der ikke rettes i tide, kan heller ikke fortrydes. Når der spilles med skærme, anses meldingen dog først for afgivet når meldingskortene er placeret på slæden og sluppet (§ 124C4).
Hvis en spiller forsøger at ændre en melding som vedkommende har fortrudt, benytter turneringslederen § 25B.
Her er nogle eksempler på nogle uregelmæssigheder ved meldekasser som ikke umiddelbart falder ind under § 25 da der hverken er tale om fejlgreb eller forsøg på at rette afgivne meldinger.