-
Dette er en oversættelse til dansk af et dokument udgivet
af WBF.
-
Originalen
er på engelsk.
-
Dette dokument må ikke udlægges som gældende
reglement i DBF's regi.
-
Oversættelsen er udgivet af DBF's
Appelkomite 1999-10-24.
|
WORLD BRIDGE FEDERATION
Forskrift for appelkomiteers fremgangsmåde
I gruppearbejdet i Lausanne i perioden 1999-09-21 til 1999-09-23 deltog
de personer, der er nævnt nedenfor. Denne forskrift er resultatet
af gruppens møder.
Formand for det indledende møde
WBF's præsident
Formand for arbejdsmøderne
John Wignall
Deltagere:
-
Jens Auken
-
Ernesto d'Orsi
-
Joan Gerard
-
Grattan Endicott
-
Mazhar Jafri
-
Ton Kooijman
-
Jeffrey Polisner
-
William Schoder
-
Robert S. Wolff
Grattan Endicott fungerer også som gruppens sekretær.
Al korrespondance bedes sendt til hans adresse:
|
14 Elmswood Court
Palmerston Road
Liverpool L18 8DJ
UK |
email: hermes@clara.co.uk
eller: gester@globalnet.co.uk
Pr. 1999-09-24 har World Bridge Federation indført nedenstående
standard som et reglement, der styrer fremgangsmåden for behandlingen
af appeller af turneringsledernes afgørelser. WBF anbefaler de tilsluttede
organisationer at indføre reglerne.
Appelkomiteens størrelse
Den ideelle sammensætning af en appelkomite er mindst tre og højst
fem medlemmer. World Bridge Federation (WBF) anerkender, at der kan forekomme
omstændigheder, hvor en appelkomite kan tillades at bestå af
en enkelt person, men man betragter dette som uacceptabelt på internationalt
niveau og anbefaler, at det, når det er muligt, også undgås
på nationalt niveau. Den arrangerende organisation eller den relevante
myndighed bør sørge for, at der findes regler for disse forhold.
Valg af personer til appelkomiteer
Appelkomiteen bør bestå af et antal stærke bridgespillere
såvel som andre medlemmer, som anses for at have bred erfaring med
bridge og et afbalanceret forhold til beslutningsprocessen. Appelkomiteens
formand bør sikre, at de stærke spillere har en ledende rolle,
når der foretages bridgemæssige vurderinger, og at de andre
medlemmer har stor indflydelse, når der søges en afbalanceret
overordnet afgørelse, som baseres på de gældende love
og regler anvendt på de kendsgerninger, som appelkomiteen har fastlagt.
Det er ønskeligt, at mindst et medlem af komiteen har indsigt i
bridgelovene, men det er ikke et sådant medlems eller selve komiteens
opgave at fastlægge, hvilke love der gælder, og hvordan de
skal fortolkes; disse opgaver påhviler chefturneringslederen, dvs.
den turneringsleder, der defineres i lovenes §81, eller den person,
som af denne er udpeget til at varetage lovfortolkningen i den givne sag.
Komiteens opgave er at anvende den givne lovfortolkning på de foreliggende
kendsgerninger og omstændigheder. For at sikre, at komiteens beslutninger
bliver behørigt dokumenteret, herunder grundlaget for beslutningerne
og andre relevante oplysninger, anbefaler WBF, at hver appelkomite har
en sekretær, som enten stilles til rådighed eller udpeges af
komiteens midte.
Habilitet
Et appelkomitemedlem, som har haft mulighed for at skaffe sig en forudfattet
mening om appellen på en måde, der kan påvirke uafhængig
deltagelse i arbejdet, bør trække sig fra appelkomiteen. Et
sådant medlem skal helst erstattes af et andet medlem. I internationale
turneringer vil et medlem typisk beslutte at trække sig,
-
fordi den pågældende føler sig som part i sagen,
-
fordi den pågældende føler sig forudindtaget til fordel
for en af parterne,
-
fordi den pågældende i forvejen har diskuteret sagen med en
af parterne,
-
eller fordi den pågældende allerede føler sig sikker
på, hvad afgørelsen skal være.
I internationale turneringer må de involverede parters landsmænd
højst udgøre et lille mindretal i komiteen.
Appelkomiteens opgaver
Appelkomiteen skal bedømme og afgøre appeller, som behørigt
er indgivet i henhold til de relevante love og regler, og som er baseret
på en kendelse afsagt af en turneringsleder. Appeller kan kun indgives
af en deltager ved det bord, hvor kendelsen blev afgivet. Appelkomiteen
må ikke tage hensyn til afgørelsens betydning for andre deltagere.
En person, der ikke er til stede, anses for at have givet sit samtykke,
når det skal fastlægges
-
at en appel af en kendelse i en parturnering har tilslutning fra begge
de spillere, der appellerer;
-
at en appel af en kendelse i en holdturnering har tilslutning fra holdkaptajnen.
Bemærk, at holdkaptajnen kan appellere alene, uden at der kræves
tilslutning fra spillerne ved bordet.
En appel må ikke behandles, hvis den krævede tilslutning til
appellen ikke foreligger.
Appeller iht. §93B2 skal behandles af appelkomiteen, som i den
forbindelse udøver alle de beføjelser, som lovene giver turneringslederen.
Appeller vedrørende lovene eller turneringsbestemmelserne behandles
af chefturneringslederen; dennes afgørelse kan siden hen appelleres
til appelkomiteen, som ikke kan underkende turneringslederen i sagen, men
som kan henstille, at turneringslederen ændrer sin afgørelse.
Appelkomiteen har tilsvarende mulighed for at anbefale chefturneringslederen,
at denne genovervejer en disciplinærstraf afgivet i henhold til §91A,
men komiteen må ikke ophæve den eller ændre strafudmålingen.
Appelkomiteen har ret til selv at idømme en disciplinærstraf,
hvis turneringslederen ikke har givet nogen sådan straf, og appelkomiteen
beslutter at der foreligger en overtrædelse af lovene om bridgeetik,
som burde straffes. WBF anbefaler imidlertid størst mulig tilbageholdenhed
med at idømme disciplinærstraffe, når turneringslederen
ikke har gjort det, og henviser i stedet til muligheden for at udtale sig
fordømmende, hvis et flertal i komiteen har stærke meninger
om, at spillerens opførsel ikke må gå upåtalt
hen.
Appelkomiteens pligter omfatter at påhøre turneringslederens
og deltagernes udtalelser, at give holdkaptajnerne mulighed for at komme
til orde, og at stille alle uddybende spørgsmål om sagen,
som noget medlem af komiteen ønsker belyst. Den turneringsleder,
som fremlægger sagens kendsgerninger og den afgivne dom for appelkomiteen,
bør være den samme, som var til stede ved bordet. De udsagn,
der fremlægges for appelkomiteen, bør påhøres
med så få afbrydelser som muligt, og appelkomiteens medlemmer
bør omhyggeligt undgå direkte
udveksling af synspunkter med
andre tilstedeværende. Det er lige så vigtigt for appelkomiteens
medlemmer at fremtræde konsekvent høfligt, som det er for
parterne i appellen.
Appelkomiteens formand har ret til at bede om at få forelagt den
udfyldte appelformular, før sagen behandles.
Appelkomiteens afgørelser
En afgørelse er kun gyldig, hvis den er truffet på behørig
vis ved afstemning blandt de medlemmer af komiteen, der deltager i sagen.
Et medlem anses for deltagende i sagen, når medlemmet har været
til stede, fra turneringslederen begyndte sin sagsfremstilling, til den
endelige afstemning foretages efter komiteens interne drøftelser.
Turneringslederens kendelse står ved magt, medmindre et forslag om
at ændre den har tilslutning fra et flertal af de deltagende medlemmer
- hvor formandens stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Appeller til den nationale myndighed
Lovene kræver, at der findes mulighed for, at en appel kan videresendes
til behandling af en national myndighed. En sådan appel kan kun behandles,
når alle muligheder for behandling ved forudgående instanser
er udtømt. De nationale myndigheder har ret til at sætte begrænsninger
for, hvilke sager de vil behandle; det er en udbredt praksis, som WBF støtter,
at de nationale myndigheder ikke underkaster bridgemæssige vurderinger
fornyet behandling, medmindre de finder, at den tidligere instans har truffet
en afgørelse, som ikke harmonerer med de kendsgerninger den har
fastlagt. De nationale myndigheders arbejde omfatter behandling af spørgsmål
om fortolkning af love og regler.
På det internationale niveau tilskynder WBF, at man tilvejebringer
muligheden for, at en appelkomites afgørelse kan appelleres videre.
Internationale turneringer har dog en karakter, der gør, at sådanne
appeller kun bør være mulige i særlige tilfælde.
Det foreslås, at der på forhånd nedsættes en lille
pulje af erfarne eksperter, hvis opgave er at afgøre, om en videre
appel bør nyde fremme. Den person fra puljen, som behandler sagen,
kan afvise appellen endeligt, hvis vedkommende ikke finder den egnet til
videre appel. Hvis en appel herefter er godkendt til videre behandling,
anbefales det, at appellen behandles i en passende komite, der i WBFs regi
fx kunne bestå af WBF's regeludvalg, WBF's lovudvalg, og som formand
WBFs præsident eller dennes udpegede stedfortræder. Sådanne
procedurer for videre appel vil for fremtiden være i kraft ved turneringer
i WBF-regi.
Justeret score
Tildeling af en korrigeret score (se §12C2) kommer på tale,
når et lovbrud har skadet en uskyldig side, der ikke har påført
sig selv skade gennem irrationelle eller vildt satsende handlinger efter
lovbruddet. Der foreligger skade, når en uskyldig side som følge
af et lovbrud opnår et resultat ved bordet, som er mindre fordelagtigt
end det resultat, man kunne have forventet, umiddelbart før lovbruddet
fandt sted.
Hvis den skadede side helt eller delvis har forårsaget sin egen
skade gennem irrationelle eller vildt satsende handlinger efter lovbruddet,
skal scoren ikke justeres for denne side, hvad angår den del af skaden,
som betragtes som selvforskyldt. For den fejlende side justeres scoren
under alle omstændigheder, som den normalt ville skulle justeres.
Hvis den uskyldige side svigter kulør efter lovbruddet, påvirker
kulørsvigten den justerede score for den uskyldige side, men den
fejlende side skal også her have en justeret score, der ikke tager
hensyn til kulørsvigten.
§12C3
Denne paragraf er i kraft, medmindre WBF's relevante zoneorganisation har
sat den ud af kraft. Den er i kraft i WBF-turneringer. Formålet med
paragraffen er at tillade appelkomiteen at danne sig en mening om, hvilket
resultat der ville være mest retfærdigt i et givet spil. Hvis
appelkomiteen finder, at en regelret anvendelse af §12C2 er uretfærdig
mod en eller begge parter, får komiteen herved mulighed for at fastlægge
et resultat, som den finder retfærdigt. Herved bliver det appelkomiteen,
der har det endelige ansvar for retfærdighed.
Det anses for ønskeligt at ændre §12C3, så de
beføjelser, der omhandles, også gives til chefturneringslederen,
muligvis som endnu en valgmulighed for WBF's zoneorganisationer. Det er
turneringslederens opgave, efter at have rådført sig på
passende vis, at træffe de kendelser baseret på skøn,
som bedst udtrykker lovenes hensigt. Det er ønskeligt at turneringslederen
ikke automatisk skal dømme til fordel for den ikke-fejlende side,
når turneringslederen ikke er i tvivl om, at en retfærdig afgørelse
vil falde anderledes ud. (Dette forslag til lovændring behandles
i andet regi.)
Appelkomiteens udgangspunkt
Appelkomiteen forventes indledningsvis at gå ud fra, at turneringslederens
dom er korrekt. En kendelse, der omstøder turneringlederens dom,
skal baseres på de vidneudsagn og det bevismateriale, der forelægges
komiteen. I den forbindelse skal turneringslederen derfor redegøre
for, i hvor høj grad en afgørelse til fordel for den ikke-fejlende
side er et udtryk for, at turneringslederens fortsat er i tvivl efter at
have rådført sig med andre.
Etik
En deltager kan kun straffes for brud på etikken, når en spiller
har overtrådt de love, der handler om bridgeetik. En spiller, der
overholder spillets love og reglementer, kan ikke gøres til genstand
for kritik. Dette udelukker ikke, at man opfordrer spillerne til at være
særdeles imødekommende over for deres modstandere, især
i forbindelse med udveksling af oplysninger bag skærme.
Ubeføjede oplysninger
Alle oplysninger, som lægges til grund for meldinger og spil, skal
være beføjede. Oplysninger anses for beføjede,
når det er antydet eller udtalt i lovene eller reglementet, at brugen
af oplysningerne er tilladt. At en vis type oplysninger ikke udtrykkeligt
er erklæret ubeføjede, er ikke tilstrækkeligt
grundlag for at anse dem for beføjede.
Medmindre det udtrykkeligt er forbudt, er det beføjet at bruge
den viden om spillets regler og procedurer, som fremgår af lovene.
Oplysninger er også beføjede, når lovene udtrykkeligt
fastlår det. En spiller har ret til at udnytte sin mening om modstandernes
evner og vaner. Man må også udnytte viden om makkers stil,
i de tilfælde hvor makkers beslutninger har spontan, snarere end
vanemæssig eller systematisk karakter. En spillers mere vanemæssige
eller systematiske optræden er også beføjede oplysninger;
men de indgår i makkernes særlige makkerforståelser,
og de er således underkastet reglerne for anvendelse af konventioner,
og de skal være frit tilgængelige for modstanderne. En handling
er vanemæssig, når den forekommer så ofte, at
makker kunne tænkes at tage højde for den. Det er en overtrædelse
af §75A at fortie makkers vanemæssige optræden. Hvis en
vane i praksis udgør en konvention, som ikke er tilladt iht. gældende
regler meddelt i henhold til §40, udgør meldinger som følge
af sådan vane et lovbrud.
Brug af ubeføjede oplysninger
Når en spiller er i besiddelse af oplysninger, som ikke må
lægges til grund for meldinger eller spil, er der tale om ubeføjede
oplysninger. Disse oplysninger kan stamme fra et antal kilder. Hvis
det ikke er makker, der er kilden, skal turneringslederen bruge §16B
og §16C. §16C handler om oplysninger fra tibagetagne meldinger,
ud- eller tilspil, herunder makkers handlinger. Uvedkommende oplysninger
fra makker er den slags, der er mest tilbøjelig til at give anledning
til en appel.
Spillerne må bygge deres meldinger, ud- og tilspil på tidligere
lovlige meldinger i meldeforløbet, tidligere ud- og tilspil, modstandernes
manerer eller lignende, eller andre kilder til beføjede oplysninger.
Andre oplysninger, som opnås fra makker, er ubeføjede, og
det er ulovligt at benytte dem, hvis de antyder en melding eller et ud-
eller tilspil.
Dette gælder også enhver oplysning, som gør valget
mellem flere muligheder lettere.
Her er nogle eksempler på, hvordan makker kan afgive ubeføjede
oplysninger:
-
en bemærkning eller et spørgsmål;
-
et svar på et spørgsmål;
-
særligt eftertryk, tonefald, eller en særlig gestus;
-
påfaldende opmærksomhed på modstandernes systemkort,
når spilleren ellers ikke er i tur;
-
den blindes læsning af modstandernes systemkort;
-
betydningsfuld tøven eller unormal hast ved afgivelse af en melding
eller ved ud- eller tilspil;
men disse eksempler er ikke udtømmende, og appelkomiteerne må
forvente at skulle tage stilling til andre eksempler på ubeføjede
oplysninger.
I sager, hvor en spiller påstås at have udnyttet ubeføjede
oplysninger ulovligt, skal appelkomiteen tage stilling til fire hovedspørgsmål:
-
Var den pågældende spiller faktisk i besiddelse af ubeføjede
oplysninger fra makker?
-
Kunne de foreliggende ubeføjede oplysninger påviseligt anses
for at antyde den handling, spilleren valgte?
-
Var der en eller flere logisk alternative muligheder, som spilleren kunne
have valgt i stedet for den handling, spilleren valgte?
[For at afgøre, om en handling er et logisk alternativ til det,
spilleren valgte at gøre, skal man vurdere, hvad andre spillere
på det samme niveau med den samme makkerforståelse ville have
gjort. Hvis en betydelig andel af sådanne spillere ville overveje
alternativet seriøst, og nogle af dem rimeligvis ville vælge
alternativet, er der tale om et logisk alternativ.]
-
Blev modstanderne skadet som følge af den handling, spilleren valgte?
Skaden skal vurderes ud fra det faktiske opnåede resultat ved bordet.
Hvis svaret til hvert eneste af disse fire spørgsmål er bekræftende,
skal scoren justeres; men ellers skal scoren stå ved magt. Det er
vigtigt at holde omhyggeligt rede på, hvilken spiller der har modtaget
ubeføjede oplysninger, således at kun denne spillers handlinger
bliver vurderet ved bedømmelsen. Den spiller, som uden forsæt
giver ubeføjede oplysninger til makker, begår ikke derved
noget brud på loven eller etikken; det er udnyttelsen af sådanne
oplysninger, der kan udgøre et lovbrud.
Hvis det anses for fastlagt, at der ikke kan herske rimelig tvivl om,
at en spiller forsætligt har forsøgt at give sin makker ubeføjede
oplysninger, skal appelkomiteen rådføre sig med chefturneringslederen
om, hvordan §73B1 skal anvendes i sagen. Hvis det er bevist at en
sådan handling er aftalt med makker på forhånd, skal
appelkomiteen rådføre sig med chefturneringslederen om, hvordan
§73B2 skal anvendes i sagen.
Når forklaringerne ikke passer til spillernes hænder
Når begge modstandere har fået en den samme forklaring om en
melding, og begge spillere fra den side, der afgav forklaringen, er enige
om, at forklaringen er rigtig, og der ikke er nogen modstrid med systemkortets
oplysninger, men den hånd, som forklaringen drejer sig om, er helt
anderledes end forklaringen, skal sagen håndteres efter reglerne
om bluffmeldinger.
Når de to spillere på samme side afgiver forskellige forklaringer,
eller når en modstander bliver forvirret af en modstrid mellem forklaringerne
og systemkortet, kan en straf for overtrædelse af §75 komme
på tale (jf. afsnittet om straffe for fejl i fremgangsmåden).
Hvis modstanderne er blevet skadet, kan det komme på tale at justere
scoren (jf. afsnittet om justeret score).
Bluffmeldinger
En bluffmelding defineres som en bevidst, grov afvigelse fra den viste
honnørstyrke eller de viste farvelængder.
Bluffmeldinger er lovlige, når de ikke hviler på en særlig
makkerforståelse. Der kan ikke idømmes straf eller justeret
score alene som følge af, at en spiller afgiver en bluffmelding.
Der foreligger en særlig makkerforståelse, hvis makkerne har
en udtrykkelig aftale; der foreligger også implicit en særlig
makkerforståelse, hvis der er tale om en slutning ud fra tidligere
hændelser. For at dømme, at en sådan implicit makkerforståelse
foreligger, skal man finde, at makkeren til den, der afgav bluffmeldingen,
har en forøget bevidsthed om at netop denne melding kunne være
en bluffmelding. Det betyder, at appelkomiteen har fastlagt, at en af de
følgende situationer foreligger:
-
Makkerparret har afgivet tilsvarende bluffmeldinger ved flere tidligere
tilfælde, medmindre det er så længe siden, at makkerne
ikke længere er bevidste om, at der foreligger en situation, hvor
bluffmeldinger kunne påregnes
-
Makkerparret har for nylig, på en måde så det må
anses for udelukket, at erindringen om det har fortaget sig, været
i en tilsvarende situation, hvor en bluffmelding forekom;
-
Makkerparrets bluffhyppighed er eller har for nylig været så
stor, at makkerne må anses for forberedte på, at der kan være
tale om en bluffmelding i den givne situation;
-
Begge makkerne er gensidigt opmærksomme på særlige eksterne
omstændigheder, der kunne gøre det lettere at genkende en
bluffmelding.
Hvis en bluffmelding efter disse kriterier bliver betragtet som led i en
særlig makkerforståelse, er den ikke tilladt, og det kan komme
på tale at tildele en kunstig score. Det kan også komme på
tale med en straf for fejl i fremgangsmåden. Et makkerpar, som dømmes
til at have en udtrykkelig aftale om bluffmeldinger eller en implicit forståelse
ud fra tidligere hændelser, skal påmindes om at deres aftale
eller forståelse er underkastet de regler, som er fastlagt i henhold
til §40D.
Redegørelse for makkers tilbøjelighed til at bluffe
Hvis der er afgivet en bluffmelding i en situation, hvor det fastslås,
at der forelå en særlig makkerforståelse, vil det være
et lovbrud, hvis spillerens tendens til at bluffe i den situation blev
fortiet for modstanderne. Det gælder også, selv om makkeren
til den spiller, der bluffede, ikke har foretaget sig noget, der synes
at have været påvirket af viden om makkers mulige bluff. Modstanderne
har under alle omstændigheder ret til samme opmærksomhed på
muligheden for, at der foreligger en bluffmelding, da det kan have betydning
for deres handlinger; derfor må makkers tilbøjelighed til
at bluffe ikke forties.
Modspillernes blufftilspil
Forudsat at de faktisk aftalte betydninger af ud- og tilspil under forskellige
omstændigheder er behørigt oplyst for spilfører, er
det tilladt modspillerne indimellem at afvige fra deres aftaler. Spilførers
slutninger ud fra modstandernes ud- og tilspil drages på egen risiko.
Om ordet særlig
I lovteksten, i reglementerne og i dette dokument bruges ordet
særlig
i betydningen ud over, hvad der må anses for normalt og generelt.
Når der bruges skærme
Hensigten med skærme er at minimere mulighederne for, at makkerne
utilsigtet udveksler uvedkommende oplysninger ud over de afgivne meldinger.
Hvis en uregelmæssighed kan afhjælpes, før bakken med
meldingerne sendes videre, skal spillerne på den anden side af skærmen
ikke orienteres om uregelmæssigheden. Alle sådanne uregelmæssigheder
behandles uden straf, medmindre en modstander på samme side af skærmen
kan være blevet vildledt til en fejlslutning ud fra hændelsen.
Den, der har begået uregelmæssigheden, må gerne forebygge
en sådan fejlslutning ved at fremkomme med en passende hjælpsom
forklaring på det skete.
WBF anser det for ønskeligt, at spillerne veksler tilfældigt
i tempo, når de sender bakken med meldingerne tilbage. Når
det er Nord og Syd, der er i tur, efter at bakken flyttes, er disse spillere
også ansvarlige for at flytte bakken. Der anses ikke at foreligge
mulige oplysninger om tøven med meldinger, hvis bakken returneres
inden for 15 sekunder. Længere inde i et indviklet eller konkurrerende
meldeforløb kan der sagtens være tale om, at bakken sendes
tilbage efter noget længere perioder, uden at der anses at foreligge
mulige ubeføjede oplysninger.
Opmærksomheden henledes på, at spillerne må forventes
at behøve mere tid, når de skal håndtere meget usædvanlige
situationer, som skyldes konventioner eller andre aftaler, som spillerne
ikke er vant til. Turneringslederne og appelkomiteerne bør være
velvilligt indstillede i en sådan situation.
Straffe for fejl i fremgangsmåden
En straf for en fejl i fremgangsmåden kan kun komme på tale,
når der foreligger en overtrædelse af lovene eller et reglement
udformet i henhold til lovene. Når appelkomiteen idømmer en
sådan straf, skal den anføre, hvilken bestemmelse der er overtrådt.
WBF vil gerne understrege, at en spiller, som glemmer en makkeraftale,
uforsætligt melder uden for sit system eller misbruger sit system,
ikke kan gøres til genstand for en automatisk straf. Man forestiller
sig at en straf for fejl i fremgangsmåden alene kan komme på
tale i skærpede tilfælde, som for eksempel når misbruget
gentages flere gange. Eventuel skade som følge af et ledsagende
lovbrud afhjælpes ved justeret score.
Dokumentation af appelafgørelserne
Før redegørelsen for forløbet af en appel kan offentliggøres,
skal appelkomiteens formand sikre sig, at der er tale om en tilfredstillende
redegørelse for komiteens overvejelser og beslutninger. Der bør
henvises til de relevante paragrafnumre, og det er yderst vigtigt, at chefturneringslederen
eller dennes stedfortræder bekræfter disse henvisninger.
Lausanne, 1999-09-24