Spilletider

Realbridge hver tirsdag 19.00-22.00


Kontakt/Adresse

Adresse: 

Café 17

Brohusgade 17

2200 København N


Kontakt:

Formand: Bo Troels Meier

E-mail: bo.troels.meier@gmail.com



Bestyrelse

Formand

Bo Troels Meier

bo.troels.meier@gmail.com

Sekretær

Peter Niemelä

pemniemela@gmail.com

Kasserer

Coilin P. Boylan Jeritslev

coilinpbj@gmail.com



Vedtægter

§ 1.        NAVN OG HJEMSTED

1.1.        Klubbens navn er: Københavns Døves Bridgeklub

1.2.        Klubben er stiftet den 11. okt. 1950.

1.3.        Klubbens hjemsted er Københavns Kommune.


§ 2.        FORMÅL

2.1.        Klubbens formål er:

       - at samle bridgeinteresserede døve, hørehæmmede og CI-brugere til regelmæssige træningsaftener, undervisning og turneringsspil,

       - at dygtiggøre medlemmerne,

       - at fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3.        TILHØRSFORHOLD

3.1.        Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund, distrikt København, og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

3.2.         Klubben er ikke direkte tilsluttet Døveforeningen af 1866, men som følge af at klubben får foreningens lokaler til en favorabel pris, er klubbens medlemmer forpligtet til også at være medlem af denne forening.


§ 4.        MEDLEMSKAB

4.1.        Som aktive medlemmer kan optages døve, svært tunghøre, CI-brugere samt med disse nærbeslægtede hørende tegnsprogsbrugere, idet klubben i videst muligt omfang følger Danske Døves Landsforbunds definition på døve.

4.2        Klubbens medlemmer skal være medlem af Døveforeningen af 1866 (se 3.2.).        

4,3.        Indmeldelse sker ved henvendelse til kassereren.

4.4.        Som passive medlemmer kan optages enhver, der interesserer sig for klubbens arbejde.

4.5.        Medlemskab er normalt bindende for en hel sæson ad gangen.


§ 5.        UDMELDELSE

5.1.        Udmeldelse skal meddeles kassereren, og skal ske senest 14 dage inden en sæson begynder. 

5.2.        Ved restance udover 2 måneder er medlemmet ikke berettiget til at spille i klubben.

5.3.        Restancer udover 6 måneder kan medføre slettelse af klubben såfremt aftale om restancens betaling ikke er truffet med bestyrelsen.

5.4.        Et tidligere medlem, der er slettet på grund af restance, kan ikke optages igen før restancen er betalt.


§ 6.        KONTINGENT

6.1.        Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

6.3.        Medlemmer under uddannelse og pensionister kan søge om halvt kontingent.

6.4.        Ved langvarig sygdom kan der søges om nedsat kontingent.

6.5.        Kontingentet opkræves for mindst en halv sæson ad gangen, og skal være betalt senest 1. okt. for 1. rates vedkommende, og senest 1. feb. for 2. rates vedkommende.

6.6.        Æresmedlemmer er kontingentfrie til klubben, men ikke Dansk Bridge Forbund.


§ 7.        ORDINÆR GENERALFORSAMLING

7.1.        Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

7.2.        .        Indkaldelse til ordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden skal ske skriftligt med mindst 21 dages varsel, enten ved udsendelse pr. e-mail eller pr. brev.

7.3.                Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.

7.4.        Årsberetning, årsregnskab og eventuelle forslag skal udsendes til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.

7.5.        Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i august/september måned med mindst følgende dagsorden: 


Valg af dirigent.

Valg af referent.

       3.        Bestyrelsen aflægger beretning.

       4.         Fremlæggelse af årsregnskabet til godkendelse.

       5.         Behandling af forslag.

       6.         Fastsættelse af kontingenter m.v.

       7.         Valg til bestyrelsen:

               a. Formand.

               b. Kasserer / sekretær.

               c. 1 repræsentant.

               d. 2 suppleanter

       8.        Valg af 1 revisor.

       9.         Valg af 1 revisorsuppleant.


§ 8.        EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

8.1.        Ekstraordinær generalforsamling afholdes såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller når mindst 1/3 af klubbens aktive medlemmer indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af forhandlingsemne. I så fald skal ekstraordinær generalforsamling indkaldes senest 14 dage efter at begæringen er modtaget.

8.2.        Til ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med mindst 5 dages varsel.


§ 9.        STEMMERET

9.1.        Stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle aktive medlemmer, der er indmeldt senest 14 dage før generalforsamlingen og har betalt mindst et halvt års kontingent, dog kan passive medlemmer indvælges i bestyrelsen i hvilket tilfælde de har samme rettigheder som aktive medlemmer, herunder også stemmeret.

9.2.        Et medlem, som er i restance, mister sine rettigheder på generalforsamlingen.

9.3.        En lovligt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de mødtes antal.

9.4.        Alle vedtagelser, med undtagelse af ændringer i eller tilføjelser til vedtægterne, sker ved almindeligt stemmeflertal.

9.5.        Til ændringer i eller tilføjelser til vedtægterne kræves 2/3 majoritet af de fremmødte.

9.6.        Afstemningerne sker ved håndsoprækning eller på den måde, dirigenten finder hensigtsmæssig.

       Såfremt blot et medlem kræver det, skal afstemningen foretages skriftligt.

9.7.        I tilfælde af stemmelighed ved afstemning om et forslag, bortfalder dette, I alle andre tilfælde af stemmelighed foretages ny afstemning. Såfremt der derefter stadig er stemmelighed, foretages lodtrækning.




§ 10.        BESTYRELSEN

10.1.        Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en sekretær og 2 repræsentanter.

10.2.        Formanden vælges for et år ad gangen.

10.3.        De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, kassereren og 1 repræsentant de ulige år, sekretæren og 1 repræsentant de lige år.

10.4.        Generalforsamlingen vælger hvert år tillige 2 suppleanter for et år ad gangen.

10.5.        Genvalg kan finde sted.

10.6.        Ved vakance indtræder en suppleant, og om nødvendigt konstituerer bestyrelsen sig på ny.

10.7.        Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand.

10.8.        Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. 

10.9.        Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 18 år. Alderskravet skyldes hensynet til, at kun myndige personer kan stilles til ansvar for økonomiske forhold.

10.10.        Bestyrelsen kan nedsætte ad hoc udvalg til at forestå særlige arrangementer, f.eks. Nordiske mesterskaber og andre turneringer, bankospil, fester o.l.


11 7.        REGNSKAB OG REVISION

11.1.        Regnskabsåret er fra 1. juli til 30. juni.

11.2.        Til at revidere regnskabet vælges 2 revisorer, der begge vælges for 2 år ad gangen, skiftevis 1 hvert år.

11.3.        Generalforsamlingen vælger tillige en revisorsuppleant for et år ad gangen.


§ 12        TEGNING OG HÆFTELSE

12.1.        Klubben tegnes af formanden og kassereren, dog har kassereren bemyndigelse til at varetage alle økonomiske dispositioner, herunder alle transaktioner på netbank.

12.2        Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som måtte påhvile klubben.


§ 13.        BESTYRELSENS ARBEJDSORDNING

13.1.        Bestyrelsesmøde, til hvilken der indkaldes af formanden, afholdes når denne eller mindst 2 andre bestyrelsesmedlemmer ønsker det.

13.2.        Alle sager afgøres ved stemmeflertal.

13.3.        I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.

13.4.        Bestyrelsen er beslutningsdygtig når formanden og mindst 2 andre bestyrelsesmedlemmer er til stede.

13.5.        I formandens fravær gælder foranstående bestemmelser næstformanden.

13.6.        Sekretæren fører forhandlingsprotokollen, der skal give en oversigt over, hvad der er behandlet på møderne samt på generalforsamlingen.

13.7.        Protokollen underskrives af formanden, og referatet af generalforsamlingen af dennes dirigent.

13.8.        Udebliver et medlem af bestyrelsen fra 3 på hinanden følgende møder uden at meddele lovligt forfald, betragtes vedkommende som udtrådt af bestyrelsen.


§ 14.        KLUBREGLER

14.1.        Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder er angivet i de på generalforsamlingen vedtagne "Klubregler for Københavns Døves Bridgeklub".

14.2.        Andet kortspil end bridge er ikke tilladt i klubben.

14.3.        Der må ikke spilles om penge i klubben.




§ 15.        KARANTÆNE OG EKSKLUSION

15.1.        Formener bestyrelsen, at et medlem har udvist upassende eller ukammeratlig adfærd ved et klubarrangement, er bestyrelsen bemyndiget til at udelukke vedkommende for en tid eller for bestandig af klubben.

15.2.        En eksklusion skal godkendes af den førstkommende generalforsamling, hvortil den ekskluderede har adgang.

15.3.        En eksklusion eller karantæne indberettes via kredsen til Danmarks Bridgeforbund.


§ 16.        OPLØSNING

16.1.        Klubben kan kun opløses når 5/6 af de mødte medlemmer stemmer herfor på 2 ekstraordinære generalforsamlinger, der afholdes med mindst 1 måneds mellemrum.

16.2.        I tilfælde af klubbens opløsning overføres klubbens formue til Døveforeningen af 1866.


§ 17.        VEDTAGELSE OG IKRAFTTRÆDEN

17.1.        Disse vedtægter er vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling den 23. august 1978, ændret på den ordinære generalforsamling den 29. april 1992, den ekstraordinære generalforsamling den 3. sept. 1996, de ordinære generalforsamlinger 3. september 2002, 5. september 2006, 20. august 2009, 7. september 2010, 4. september 2012 og den ekstraordinære generalforsamling den 6. okt. 2015. Ændringerne træder i kraft straks efter generalforsamlingen.


BridgeCentral, 7. september 2024