Spillested

Helsinge Bridgeklub

Kulturhuset

Skolegade 43

3200 Helsinge


Spilleaftener
Helsinge Bridgeklub (Onsdag Aften)

Vedtægter

Vedtægter for Helsinge Bridgeklub

§ 1          Klubbens navn er Helsinge Bridgeklub.

               Klubben er stiftet efterår 1971. Dens hjemsted er Gribskov Kommune.

§ 2          Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet og interessen for bridge

§ 3          Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og distrikt Nordsjælland, og deltager derigennem tillige i Mesterpointordningen efter de om denne til enhver tid gældende regler.

§ 4          Klubben ledes af en bestyrelse på mindst 5 medlemmer.

Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år ad gangen.

Formand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen.

Formanden har det overordnede ansvar for klubbens ledelse og øvrige organisatoriske forhold. Kassereren har ansvaret for klubbens regnskab og økonomi. Bestyrelsen fordeler herudover selv det øvrige bestyrelsesarbejde blandt de til bestyrelsen valgte medlemmer.

Bestyrelsen træffer om nødvendigt afgørelser ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen fastlægger herudover selv dens forretningsorden.

Ved vakance kan den tilbageværende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere, som fungerer for resten af den eller de pågældendes valgperiode.

I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Ved vakance kan den tilbageværende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere, som fungerer for resten af den eller de pågældendes valgperiode.

§ 5          Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge sæsonens turneringsprogram og klubbens øvrige bridgeaktiviteter ifølge § 2. I udvalget skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen udpeger herudover en turneringsleder, der har ansvaret for at tilrettelægge og lede klubbens turneringer. Bestyrelsen er bemyndiget til at aflønne turneringslederen.

§ 6          Klubbens regnskabsår er 1. april -31. marts.

       Generalforsamlingen vælger revisor og revisorsuppleant for 1 år ad gangen.

§ 7          Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften.

Dagsordenen skal indeholde følgende:

  1. Valg af dirigent(1) og referent(2).
  2. Godkendelse af formandens beretning.
  3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Forslag
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer. Lige år (1) formand og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer. Ulige år(1) kasserer og mindst 1 bestyrelsesmedlem.
  7. Valg af revisor og revisorsuppleant
  8. Eventuelt

Generalforsamlingen skal indvarsles senest 21 dage før afholdelsen. Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage inden generalforsamlingens afholdelse.

Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer og alle punktér på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed. Undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3s majoritet af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3s majoritet af samtlige klubbens medlemmer.

Såfremt et forslag om klubbens opløsning vel opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da, uanset antallet af mødte medlemmer, kan vedtages med 2/3 s majoritet af de på generalforsamlinger mødende medlemmer.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller inden 1 måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom.

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske ved mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.

Skriftlig afstemning kan altid forlanges.

§ 8          Medlemmer under uddannelse betaler halvt klubkontingent.

§ 9          Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer eller andre aktiviteter, som arrangeres af Danmarks Bridgeforbund.

§ 10           Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.

§ 11        Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af

klubbens vedtægter.

§ 12          Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i den på generalforsamlingen vedtagne Klubregler for Helsinge Bridgeklub.

§ 13         I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (se § 7 ), overgår en eventuel formue til Danmarks Bridgeforbund eller til velgørende formål.

-- v --

Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 28. april 2010.

Anne Hegelund                Preben Lausen                                                          

(Formand)                (Dirigent)



       Tilføjelse til vedtægterne for Helsinge Bridgeklub.


§ 14        Det er formanden og kasseren, der tegner klubben.


                                                               Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling 21. oktober 2015.



       

       Anne Hegelund                Klaus Hansen

       (Formand)                (Dirigent)


Klubregler

Klubregler for Helsinge Bridgeklub

Ny sæson starter den første onsdag i september.

Klubbens turneringer afvikles efter den af klubbens spilleudvalg godkendte turneringsplan. Turneringsplanen og eventuel plan for opstilling er tilgængelig på

hjemmesiden: helsingebridge.dk.


Turneringsafvikling og ledelse:

Alle turneringer ledes af den af klubbens bestyrelse udpegede turneringsleder (TU-leder). Det er TU-leders ansvar at tilrettelægge den enkelte spilleaften iht. turneringsplanen,

herunder at sikre systemmæssig og teknisk ramme om turneringsafviklingen, informere spillerne om aftenens turneringsform og tidsmæssige rammer.

Det er spillernes ansvar at møde rettidigt og afvikle de enkelte spil i overensstemmelse med ”Love for Turneringsbridge” indenfor den angivne tidsramme.

Er runden ikke færdigspillet ved udløbet af tiden lægges kortene tilbage i kortmappen og spillet(ene) angives som ”Ikke spillet”.

Bridgeuret giver ved 5 min. tilbage af runden et signal – alene for at gøre opmærksom på den resterende rundetid.

Opstår der fejl under spillet, tilkaldes TU-leder, så eventuelle uregelmæssigheder kan blive bragt ud af verden med det samme.

Det kan være svært - efter spillet, at finde en korrekt og retfærdig løsning.

Systemkort: Systemkort skal anvendes af alle og skal være i overensstemmelse med det system og de konventioner, du og din makker anvender i klubben.

Substitutter: Får man forfald af en eller anden grund, forsøger man selv at sørge for, at en anden møder op i stedet.

Har man svært ved at finde en substitut kontaktes den person, som er nævnt på klubben hjemmeside, der evt. kan hjælpe.


Kontingentbetaling fremgår af referat fra generalforsamling. Kontingent skal indbetales senest den første spilleaften i september.

Aktive medlemmer, der indmelder sig til forårssæsonen, altså efter 1. januar, betaler halvt kontingent.


Praktisk hjælp til gennemførelse af klubbens aktiviteter.

For at støtte gennemførelsen af klubbens aktiviteter med turneringer og eventuel undervisning, er der behov for medlemmernes praktiske hjælp.

Derfor ønskes der – så vidt muligt – et antal medlemmer, der indgår i en gruppe af hjælpere.

Har du tid og lyst til at være en del af hjælpergruppen, så giv klubbens formand besked.

Jo flere hjælpere des færre tidlige mødedage vil der være til hver.


Opstilling – man skal være to personer:

Om efteråret når der er undervisning: Man møder kl. 16.00. Om foråret når der er undervisning: Man møder kl. 17.00.

Opgaven er at stille bridgeborde og stole op, som anvist af turneringslederen. Bordene gøres klar med meldekasser.

Herudover sørger man for klargøring af kaffe mm.

Der er mulighed for at støtte undervisningen i samarbejde med klubbens underviser.

I perioder hvor klubben ikke tilbyder undervisning: Alle klubbens medlemmer bidrager til løsning af opgaven.

Man møder kl. 18 og stiller borde mm op. I disse perioder bidrager alle medlemmer på skift.

Se turneringsplanen for, hvornår det er din tur.

Oprydning:

Alle spillere bidrager til oprydning.

Meldekasser samles og lægges i kasse, stole sættes i en af stabler med ti stole, som sættes i depotrummet, bordene slås sammen, bæres ud bagved, og stilles klæde mod klæde.

Glas og kopper sættes i opvaskemaskinen, som startes når alt er sat i. Kaffe, vand mm sættes i skabet.

Vinduer lukkes og lyset slukkes.


Kaffepause: Der er en kaffepause på 10-15 minutter ved 21-tiden. Der kan købes vand, øl og /eller et glas vin i lokalet. Betaling med MobilePay. Kaffe er gratis.


Godkendt på klubbens generalforsamling 24. april 2024


Bankkonto

Helsinge Bridgeklub bankkonto: Danske Bank: reg.nr. 1551 kontonummer 4845015120.

BridgeCentral, 24. oktober 2024