Referat fra generalforsamlingen i Østsjællands bridgeklub 17. april 2024 kl. 17.00
Formand Conny Møller bød velkommen til de fremmødte medlemmer til generalforsamlingen i Østsjællands Bridgeklub.
1. Valg af dirigent og referent
Per Egelund blev foreslået til dirigent og enstemmigt valgt. Per takkede for valget. Per startede med at sige at Indkaldelse til generalforsamlingen er kommet rettidigt ud både via mail og ved opslag.
Inger Winther blev valgt som sekretær.
Som stemmetællere blev valgt Finn Schultz og Marian Nilsson.
39 medlemmer var mødt op og var dermed beslutningsdygtige.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Conny startede med at oplyse at der p.t. er 90 medlemmer i ØBK, men at hun håbede det ville øges i det kommende år.
Medlemmerne spiller både eftermiddag og aften, om dagen er der dog flest omkring bordene. Sådan må det gerne fortsætte.
Vi ser en ny og anderledes fremtid i møde, da Bo har opsagt sit lejemål på Tigervej med udgangen af april måned, så nogle ændringer i den kommende tid bliver vi nødt til at arbejde med.
ØBK har lejet lokaler i Ravnsborg Hallen fra den 1. maj til sommerbridge, det er et lyst og fint lokale med god plads. Der er blevet lagt et stort arbejde i at få det til at fungere da, alt det vi har taget som en selvfølge, nu er væk. Klubben ejer ingenting, derfor er alle medlemmer bedt om et økonomisk bidrag.
På den ekstraordinære generalforsamling den 13. marts skrev 39 medlemmer under på at købe et partoutkort til kr. 1.200, men flere har meldt sig, så der i alt er kommet kr. 57.000 ind. Stor tak til alle for at slutte op om klubben.
Til Bo skal også lyde en stor tak, da han har tilbudt, at klubben kan købe de nødvendige borde m.m. til en favorabel pris. Tak Bo.
Partoutkort giver adgang til at spille sommerbridge fra 1. maj til 31. august. Alle 3 dage. Mandag og onsdag eftermiddag samt torsdag aften.
For dem, som ikke har partoutkort, er prisen således:
Køb 10 turs kort kr. 600
Køb 1 spilledag kr. 75
Tilmelding til sommerbridge kan ske på de ophængte sedler. Tilmelding/afmelding kan også ske til det tlf. nr. som bliver udmeldt på et senere tidspunkt, man kan altså ikke sende mail eller sms om det.
Per Egelund og Finn Schultz kan sætte en turnering i gang, og der er nogle stykker der har deltaget på deres 2 kurser både for at lære at sætte en turnering op og blive turneringsleder på klubniveau. Både Per og Finn har lovet at bistå i begyndelsen.
Der arbejdes stadig på at finde et sted at spille til den nye sæson. Vi spiller også bridge i 2024/25 i ØBK.
Tak til alle frivillige for det arbejde for klubben, de har gjort indtil nu og tak til bestyrelsen.
Tak til Hanne Sørensen som kasserer for ØBK i mange år. Hanne ønsker ikke at fortsætte.
3. Godkendelse af det reviderede regnskab (kasserer)
Regnskab godkendt.
4. Godkendelse af budget (kasserer)
Budget ikke udfærdiget endnu, først efter den 15. juni kan der laves et budget. Inden 1. juli sendes budget og kontingent ud, så man har mulighed for at gære indsigelse eller blot godkende det.
5. Fastsættelse af kontingent
Se under punkt 4.
6. Indkomne forslag
Ændringer:
§1 Klubben har fast spillested i Østsjællands Bridgecenter, i det daglige kaldet ØBC. SLETTES
§2 efter regelmæssige spilleaftener, indsættes ”og eftermiddage”
§11 Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år, ændres til fyldt 18 år.
§14 Ved økonomiske dispositioner over kr. 1.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
Ændres til: Formanden kan tildele fuldmagt til at foretage økonomiske dispositioner på klubbens vegne, til medlemmer af bestyrelsen.
7. Valg af formand (lige år)
Conny blev enstemmigt genvalg
8. Valg af kasserer (ulige år)
Frode Klausen
9. Valg af sekretær (ulige år)
Bestyrelsen vælger selv sekretær
10. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer (lige år)
Lise Johansen, Marian Nilsson , Frode Klausen, Morten Jensen, Lillian Malling Larsen og Eva Jensen.
11. Valg af 2 øvrige bestyrelsesmedlemmer (ulige år)
Se under punkt 10
12. Valg af 2 suppleanter
Finn Schultz - 1. suppleant
Bent Petersen - 2. suppleant
13. Valg af revisor og revisorsuppleant
Bente Mandal - revisor
Kirsten Wannick - revisor suppleant
14. Evt. valg til distriktets generalforsamling
Alle må deltage i distriktets generalforsamling, oplyste Per Egelund.
15. Evt.
Kirsten Wannick takkede bestyrelsen og de frivillige, for det store arbejde der er lagt i, at finde et nyt spillested til ØBK, særlig en stor tak til Conny
Conny takkede for nu og en stor tak til Per Egelund for hjælpen.
Slut kl. 18
Bestyrelsen har konstitueret sig således efter mødet:
Conny Møller – formand
Frode Klausen – kasserer
Lillian Malling Larsen – næstformand
Lise Johansen - sekretær
ØSTSJÆLLANDS BRIDGE KLUB
Regnskab for tiden 1. maj 2023 - 30. april 2024
90 medlemmer à 20,00
1.800,00
Udgifter:
Klubmesterskab
0,00
Generalforsamling
1.400,00
Renter og gebyr
0,00
Overskud
400,00
Status pr. 30. april 2024
Aktiver:
Kassebeholdning
3.373,00
Passiver:
Egenkapital pr. 1/5 2023
2.973,00
Årets overskud
400,00
3.373,00
Hanne Sørensen
Bente Mandal
Kasserer
Revisor
Referat ekstraordinær generalforsamling d.13. marts 2023.Østsjællands Bridgeklub
Valg af dirigent
Per Egelund blev enstemmigt valg som dirigent.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling er kommet ud rettidigt.
Stemmetællere valgt: Finn og Mariann
Deltagere i alt 68
Valg af referent: Inger
Formandens redegørelse
Conny startede med at sige, at Østsjællands Bridge Center har i mere end 20 år været spillested for Østsjællands Bridgeklub (ØBK).
Nu er det imidlertid besluttet, at centret lukker den 1. maj 2024 – det betyder, at ØBK skal finde et nyt spillested.
Conny takkede Per for det store arbejde og den hjælp han har været i forbindelse med denne proces.
Inden debatten er det nødvendigt at oplyse om økonomien. ØBK ejer ingen ting og kassebeholdningen er beskeden, under kr. 2000, så hvad gør vi?
Bestyrelsen har udfærdiget et debatoplæg.
*Nyt spillested
*Samarbejde med andre klubber
*Nedsætte arbejdsgrupper
*Opløsning af ØBK
Debatoplægget blev uddelt til samtlige fremmødte medlemmer
Scenarie 1: ØBK indgår aftale med nyt spillested
Scenarie 2: Samarbejde med andre klubber i distriktet
Scenarie 3: Opløsning af ØBK
Der blev drøftet de fremlagte scenarier, og efter spørgsmål frem og tilbage, så blev man enige om at gå videre med scenarie 1.
Der er blevet forhandlet med et nyt spillested ”Ravnsborghallen”, og foreløbig kun m.h.t. sommerbridge, altså 4. mdr.
Der skal investeres i nødvendigt udstyr, herunder bridgeborde, meldekasser og kort, BridgeMate og server samt PC og printer.
Det skønnes, at der vil blive tale om en investering i området af kr. 20.000 og dette vil være til køb at 12 spilleborde, meldekasser og bridgemate til disse 12 borde.
Omkostninger til sommerbridge kan opgøres til ca. kr. 75.000, hvilket kræver at der minimum skal være 45 medlemmer der køber partoutkort til sommerbridge til en pris af kr. 1.200 pr. medlem, man vil så kunne spille 3 gange om ugen for dette beløb. Der blev foretaget afstemning blandt de fremmødte medlemmer, der var villige til at betale for et partoutkort. I alt meldte sig 41 ved håndsoprækning, fra et par medlemmer lød det til, at de kendte andre medlemmer, der gerne ville betale, men ikke kunne være til stede, så vi ville komme op på de 45, der var behov for. Der blev sendte en liste rundt, hvor man kunne skrive sig på.
Beløbet skal betales senes den 15. april 2024. Hvem man skal betale til, vil blive meldt ud senere.
Der blev drøftet frem og tilbage, hvilke dage man skulle have som spilledage i sommermånederne.
Ved afstemning blev det vedtaget at det var mandag eftermiddag, onsdag eftermiddag og torsdag aften. Man kunne melde sig fast til alle 3 dage, eller man kunne melde sig til fra gang til gang.
Bridgespillere udefra kunne godt deltage i sommerbridge, og for dem ville prisen være kr. 75,00 pr. gang.
Mandag: Finn, Lillian og Mariann.
Onsdag: Annemarie, Anne og Eva.
Torsdag: Lise, Krista og Frode.
Formanden indkalder de 9 frivillige til uddannelse og workshop
Der vil så blive arbejdet videre m.h.t. til bridge i vintersæsonen.
Fordi der er blevet valgt scenarie 1, er det ikke ensbetydende med, at vi siger nej til scenarie 2 om samarbejde med andre klubber. Køge, Havdrup og ØBK kunne slå sig sammen og spille i de ”gamle” lokaler.
Der forhandles om afklaring af vintersæsonen.
Afklaring om vintersæson vil foreligge senest den 15. juni 2024.
Turneringsplan: Conny, Lillian og Annemarie
Arbejdsgruppen indkaldes til møde
Dato for generalforsamling lægges ud til bestyrelsen.
Tak til Conny og dem der har været med til at undersøge muligheder og indkalde til den ekstraordinære generalforsamling (fra Nina Madsen).
Mødet slut kl. 18.30
Referat af ordinær generalforsamling onsdag d.10. maj 2023
Per Egelund blev valgt til ordstyrer
Conny Møller berettede om det forløbne år.
(beretningen kan læses på hjemmesiden)
Hanne Sørensen fremlagde det reviderede regnskab, som blev godkendt
Der er 941kr i underskud for regnskabsåret 2022/23
Der er 2953kr i kassebeholdningen
Budget for 2023/24
120 medlemmer a 20,00kr =2400kr
Klubmesterskab: 1000kr
Generalforsamling: 1400kr
Kontingentet stiger 100kr til 2300kr for hele sæsonen
Kan betales med 1200kr i september og 1100kr i januar
Ingen indkomne forslag
Hanne Sørensen (kasserer) modtager genvalg
Bestyrelsesmedlem Lillian Malling Larsen modtager genvalg
Valg af bestyrelsesmedlemmer
Inger Winther modtager ikke genvalg
Eve Jensen og Anne Karlsson er valgt til nye bestyrelsesmedlemmer
Lise Johansen og Arne Møllgaard modtager genvalg som suppleanter
Bente Mandal modtager genvalg som revisor
Karl Erik Lorenzen modtager genvalg som revisorsuppleant
Der var intet under eventuelt
Referent Lillian Malling Larsen
Generalforsamling d. 10.5 – Årsberetning 2023
Velkommen til generalforsamling i Østsjællands Bridgeklub.
Der vælges en dirigent og en referent.
Jeg vil starte med at fortælle lidt om Bridgens dag. På Køge Torv er der en dejlig tradition med torvehandel lørdag formiddag. Den sidste weekend i august 2022 tog nogle medlemmer fra Østsjællands Bridgeklub arbejdstøjet på – satte et telt op bland alle de sædvanlige boder med blomster, frugt og andre gode sager. Nogle spillede bridge i teltet, mens andre gik rund på Torvet og snakkede løs om vores dejlige hobby. Jeg tror, vi alle havde en super god dag. I alt fald endte det med at 9 personer meldte sig på begynderkursus i september.
Kort forinden var ØSB kommet på Facebook og fik en QR-kode, som din mobil kan skande og læse om bridge og klubbens aktiviteter! Vi fik tryk materiale med dette og delte flittigt ud af det.
Til opstarten fik vi hjælp udefra (af Isabella), men da hjælpen sluttede, skete der ikke så meget mere. Facebook skal jo ”fodres” hele tiden, for at være interessant og være med til at klubben for nye medlemmer og fastholde nuværende medlemmer. Det vil være dejligt, hvis nogen vil melde sig til denne opgave.
Sæsonstart i september 2022.
I årets løb har klubben lagt lokaler til mange distriktsturneringer. En af dem var en Simultanturnering – en ny type, hvor man spillede flere steder i landet samtidig og med samme kort. Turneringen var delt i 3 rækker A, B og C. Fra ØSB deltog mange og vi have vindere i B-rækken - Mogens Nielsen og Morten Jensen - til lykke. Det var dejligt at opleve, at mange havde lyst til at deltage i de forskellige rækker. Næste gang er der forhåbentlig endnu flere!
I december var vi til en festlig juleafslutning med lækker mad og hyggelige timer ved bridgebordene.
2023.
I marts blev der som sædvanligt inviteret til Klubmesterskab, hvor alle par, der havde meldt sig, spillede mod alle par. Klubmester for 2023 blev Morten Jensen og Mogens Nielsen. Kom og vær med til næste år!
Den sidste uge i april blev – også som sædvanlig - brugt til at spille ”Top-seksten” turnering. Alle kæmpede imod alle på kryds og tværs. En sjov måde at blive makker med andre end sin sædvanlige. Der kom sjove og uventede resultater ud af det. Dem, der ikke var med i denne turnering, spillede som de plejede, altså parturnering.
Sæsonen blev afslutning d. 28. april - markeret med socialt samvær - en hyggelig fredag aften med mad og bridge.
Medlemstallet er i øjeblikket 114. Så der er stadig plads til flere.
I den nye sæson vil Dansk Bridgeforbund præsentere endnu en ny type turnering. Man har kikket lidt på, hvordan en fodboldturnering er opbygget – mede 1., 2., 3., division og en Superliga. Tanken er, at alle kan deltage uanset ens handicap og uden at føle sig som taber eller dårlig spiller. Det bliver spændende at se det udvikle sig, når vi får den endelige version
Mit fremtidsønske er, at medlemstallet stiger - at flere for øjnene op for vores fantastiske hobby, der både giver hjernegymnastik, sjov og hyggeligt samvær.
Til slut vil jeg sammen med bestyrelsen takke Bo og hans mange hjælpere – både i køkkenet, ved baren og i spillelokalerne, så div. arrangementer kan løbe af stablen – og at Bo skaffer spillere, når nogle melder fra.
Jeg takker bestyrelsen for et godt samarbejde i løbet af året. En særlig tak til Inger Winther og Mogens Nielsen for deres bestyrelsesarbejde i flere år.
Conny Møller, formand
|