Bestyrelsen og andre kontakter


Navn

Funktion

Telefon

Email

Morten Jørgensen

Formand

30224249

morten@fiffidong.dk

Søren Ahlburg

Næstformand

28582239

sahahlburg@gmail.com

Merete Holst Mærsk

Kasserer

30514888

meretemaersk12@gmail.com

William Berger

Sekretær

42494639

bergere1231@hotmail.com

Jacob Ole Jacobsen

Medlem

29885902

joj@adm.aau.dk





Arne Nørgaarad

Kortblander

60873380



Hvor spiller vi

Vi spiller bridge hver mandag aften kl. 19.00. i Klubben, Østergade 5,  9670  Løgstør


Kontingent

Kontingent i klubben for sæson 2024-25 :


Hovedmedlem Kr 600,00.


Sekundær medlem (Hovedmedlem i anden klub) : kr. 400,00.


Kan indbetales i Spar Nord : 9101-4578017564


Vedtægter for Løgstør Bridgeklub


§ 1 – Navn, hjemsted og stiftelse

Klubbens navn er Løgstør Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Vesthimmerlands kommune.


Klubben er stiftet den 23. september 1959 under navnet ”Bridgeklubben af 1959”. Den 13. oktober 1965 blev ”Løgstør Bridgeklub” fusioneret med ”Bridgeklubben af 1959” under navnet ”Løgstør Bridgeklub”.



§ 2 – Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.



§ 3 – Tilhørsforhold

Klubben har siden  1979 været medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.



§ 4 – Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.


Medlemmernes pligter og rettigheder beskrives i klubregler for Løgstør Bridgeklub. Disse regler udarbejdes af bestyrelsen og skal efterfølgende godkendes på en generalforsamling.


Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.


Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.


Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske  til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.



§ 5 – Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette foreligges generalforsamlingen



§ 6 – Udelukkelse og ekslusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.



§ 7 – Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af marts måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt / ved opslag / på hjemmesiden / ved annoncering med tre ugers varsel.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.


Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.



§ 8 – Generalforsamling

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  • Valg af dirigent og stemmetællere
  • Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
  • Godkendelse af det reviderede regnskab
  • Fastsættelse af kontingent
  • Indkomne forslag
  • Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer. På ulige år vælges 3 personer og på lige år 2 personer.
  • Valg af 1 suppleant (ulige år) / valg af 1 suppleant (lige år)
  • Valg af revisor og revisorsuppleant
  • Eventuelt


§ 9 – Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.



§ 10 – Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.


Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11 – Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer


Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, kasserer, sekretær m.v.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.


Suppleanter kan indkaldes i tilfælde af bestyrelsesmedlemmers forfald, eller når bestyrelsen måtte ønske det.


Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.


Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen



§ 12 – Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. marts – 28./29. februar. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.



§ 13 – Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.


Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.



§ 14 – Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000  eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som på hviler klubben.



§ 15 – Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.



§ 16 – Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen den 27. marts 2023


Morten Jørgensen, formand - Ole Lund, dirigent


Klubregler for Løgstør Bridgeklub

Spilletid

Klubbens spilleaften er mandag. Sæsonen starter den første mandag i september og sidste spilleaften er normalt den første mandag i april.


Der spilles aldrig på mandage mellem jul og nytår, og på mandage, der falder på en helligdag.



Årskontingent

Årskontingentet forfalder til betaling inden udgangen af september måned.


Kontingentet kan betales direkte til kasseren på en almindelig spilleaften, eller indbetales til klubbens bankkonto med tydelig påført navn og adresse.



Appeludvalg og spilleudvalg

Ved hver sæsons begyndelse udpeger bestyrelsen en appelformand, som skal være en af turneringslederne.


Der vælges 2 personer til appeludvalget. Herudover udpeger bestyrelsen en eller flere turneringsledere


Bestyrelsen nedsætter hvert år et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette udvalgs skal der mindst være et bestyrelsesmedlem.



Formål og etiske regler

Et af formålene er, at få et godt spil bridge og at føle sig godt tilpas, såvel når man kommer, som når man tager hjem.


Tal fx. ikke hen over hovedet på dine modspillere, som om de slet ikke sad ved bordet.


Støt din makker ved at undlade at kritisere eller nedgøre ham/hende. Dog kan god humor være en farbar vej.



Systemkort og spilleregler

Det er ønskeligt, at der benyttes systemkort i A og B rækkerne. Systemkortet skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af kampen/runden. Bestyrelsen er behjælpelig med at få udfyldt systemkortet.


Uregelmæssigheder

Bridgereglerne skal principielt følges, dvs. at turneringslederen skal tilkaldes – men stille og roligt – når der opstår uregelmæssigheder.


Turneringslederen har samme funktion som enhver anden dommer i andre sportsgrene. Turneringslederens afgørelse kan appelleres til klubbens Appelkomite, senest ved en spilleaftens afslutning.



Bridgemate

Med henblik på, at det endelig resultat så vidt muligt skal være kendt samme aften, som turneringen er færdigspillet, gælder følgende regler:

– Det er altid NORD der indfører resultatet i Bridgemate – Det er altid ØST der godkender resultatet i Bridgemate.



Fejl der opstår ved bordet

Fejl, der opdages efter at Øst har godkendt resultatet, skal rettes ved at udfylde en lille gul rettelsesblanket med det rigtig resultat (Husk at påføre spilnr.). Blanketten afleveres til turneringslederen, når alle har spillet pågældende spil.



Fejl der opdages efter turneringens afslutning

A. Almindelig frist

Fristen udløber 30 minutter efter at resultatet af den sidste sektion af den igangværende fase af turneringen på spilledagen er offentliggjort.


I forbindelse med afslutningen af en turnering kan turneringslederen af hensyn til præmieoverrækkelse (eller forberedelse af næste fase) afkort fristen. Fristen bør dog altid være mindst 5 minutter.


B. Ændring af resultat efter fristens udløb

Hvis turneringsarrangøren bliver opmærksom på en fejl i udregning eller indføring af scoren seneste 1 uge efter offentliggørelse af kampens resultat i holdturnering h.h.v. sektionens resultat i parturnering, og turneringslederen og turneringsarrangøren begge finder det hævet over rimelig tvivl, at der er sket en sådan fejl, rettes den pågældende fejl.



Oprydning

Medlemmerne rydder op hver aften – dvs. at flasker, glas m.m. ryddes på plads, ligesom puder bæres på plads og stole “rettes ind”, etc.



Substitutter

Medlemmerne har mødepligt. Ved nødvendigt afbud, påhviler det derfor det enkelte medlem af finde en substitut.’


Denne skal fortrinsvis vælges blandt de personer, der er opført på den af bestyrelsen udfærdigede substitutfortegnelse.


Substitutternes navne oplyses til turneringslederen inden starten.


Man bør så vidt muligt forsøge at finde en substitut af nogenlunde samme styrke, specielt hvis der er substitutter for begge spillere.


En spiller (et par), som ikke selv møder, skal træffe aftale om substitutternes fortæring, samt dække de derved forbundne omkostninger.



Justering af score ved udeblivelse

Ved udeblivelse justeres scoren til 40/60. Ved fuldstændig udeblivelse uden afbud, justeres scoren til 0/60



Regler vedr. anvendelse af substitutter

Der sker ingen justering af scoren, selvom der benyttes substitutter, men et par, som har haft substitutter i mere end 33% af en turneringsrunde kan ikke rykke op i en højere række.


Dette gælder dog ikke, såfremt anvendelse af substitut skyldes længere varende sygdom.



Mesterpoint

Fordeling af en aftens mesterpoints sker på grundlag af den opnåede score inden justering.


Det forudsættes som tidligere anført, at substitutter er påført substitutlisten.


“Top 16”

De 16 spillere i klubben, der har opnået flest bronzepoint fra hold og makkerpar tilsammen, spiller en enkeltmandsturnering om sølvpoing “Top- 16”.


“Top 16” kan evt. udvides med en række for de følgende 16 spillere. I denne række spilles om bronzepoint.



Klubmester

Efter hver turneringsrunde, tildeles de enkelte par point efter følgende skala:

– Vinder af A-rækken får 80 point – nr. 2 får 72 point (8 point mindre) osv.

– Vinder af B-rækken får 60 point – nr. 2 får 54 point (6 point mindre) osv.

– Vinder af C-rækken får 40 point – nr. 2 får 36 point (4 point mindre) osv.

– Vinder af D-rækken får 20 point – nr. 2 får 18 point (2 point mindre) osv.


Når året er omme er det par der har flest point klubmestre.


Et par kan dog ikke blive klubmestre, hvis de har haft substitutter i mere end 33% af samtlige turneringsrunder.



Love om turneringsbridge

Den danske udgave af De Internationale Love for Turneringsbridge er gældende i klubbens turneringer. Endvidere gælder de af DBF vedtagne supplementsbestemmelser (fx. vedr. pauser, alert, stop m.v.)


Da Løgstør Bridgeklub er en turneringsklub, skal alle spillere kende lovene, herunder at man skal kunne redegøre for alle makkerparaftaler.


I alle klubbens interne turneringer, er det tilladt at anvende alle meldesystemer, som er godkendt til holdtruneringer i DBF – regi.



Tidsforbrug og overskridelser

Spilleaftenen starter normalt kl. 19.00. Kaffepausen starter ca. kl. 21.00, og skal helst være afsluttet efter et kvarter, således at spilleaftenen er afsluttet kl. 23.00


I nogle rækker kan man spille med ur, men uanset om man spiller med ur eller ej, er der afsat 7 min. pr. spil, samt 1 minut til rundeskift.


Er et par eller hold ikke parat til at begynde til tiden, vil dette par/hold som udgangspunkt blive tildelt straffen, såfremt man ved bordet ikke er færdige til tiden. 40% / 6=% for de manglende spil.


Hvis man ikke er gået i gang med et spil ved rundens afslutning, så spilles spillet/spillene ikke, og begge par får 40% / 40%, hvis man er lige gode om tidsoverskridelsen.


Er der kun det ene par, der er skyld i tidsoverskridelsen gives der 40% / 60%.



Mobiltelefoner

Mobiletelefoner skal slukkes eller stilles på “lydløs”. Giver en mobiltelefon lyd fra sig, straffes dette med en bøde på 20 kr., som betales til klubkassen.



Bluff, alert og stop m.v.

“Stop og alert” indgår i klubbens regler iht. Dansk Bridgeforbunds klubhåndbog.


Bluff er en del af spillet, men det anses som upassende at bluffe mod klart svagerer spillere.


Det er væsentligt for Løgstør Bridgeklubs klubliv, at man ikke tager glæden fra klubspilleren, der spiller mere for hyggens end for konkurrencens skyld.



Dansk Bridge Forbund

I øvrigt følges i det stor og hele DBF’s klubregler, som de er nedfældet i DBF’s klubhåndbog.


Denne håndbog kan lånes ved henvendelse til bestyrelsen. Kan også læses på DBF’s hjemmesid – www.bridge.dk

BridgeCentral, 27. januar 2025