Klubbens vedtægter og Klubregler


Klubregler

 


Støvring Bridgeklub: Klubregler


Klubreglerne er et supplement til klubbens vedtægter, der beskriver de almindelige forhold i klubben og mellem dens medlemmer. De udarbejdes og opdateres løbende af bestyrelsen. De skal ikke vedtages af en generalforsam­ling, men klubbens medlemmer kan få indflydelse på udformningen af klubreglerne, enten gennem henvendelse til bestyrelsen, eller på klubbens generalforsamlinger under ”Eventuelt”.


Det er bestyrelsens ansvar i forening at sikre

    •   at klubreglerne løbende bliver vedligeholdt
    •   at de uddeles til nye medlemmer
    •   at eventuelle ændringer bliver kendt af klubbens medlemmer
    •   at der til enhver tid findes et opdateret eksemplar af reglerne sammen med en gældende kopi af de refererede afsnit af Klubhåndbogen på spillestedet.


Klubreglerne består af

1 Almindelige ordensregler, hvis formål er

    •   at fastlægge retningslinjer for, hvorledes klubben skal fungere i det daglige
    •   at medlemmerne kender deres rettigheder og pligter i samværet med de øvrige medlemmer

2 Turneringsreglement, hvis formål er:

    •   At sikre en god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer i klubbens regi
    •   At hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner
    •   At hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere ensartet og korrekt ved afviklingen af turneringer


1     Almindelige ordensregler


1.1   Parkering

Parkering er tilladt på parkeringspladsen, men kun i de markerede båse.


1.2   Drikkevarer

Der er adgang til at købe øl og sodavand.

Onsdag aften kan der endvidere købes kaffe og te, mv.mod forudbestilling ugen før..


1.3   Rygeregler og udluftning

Der må ikke ryges indendørs overhovedet.. Medlemmerne opfordres til aktivt at deltage i overholdelse af disse begrænsninger. Der foretages udluftning i spillelokalet i pauserne.


1.4   Opstilling og afrydning                                   

Opstilling og nedtagning af borde, omdeling af kortmapper mv. samt oprydning i spillelokalet og tilstødende lokaler, er klubbens forpligtelse. Alle medlemmer deltager i arbejdet, bestyrelsen fordeler opgaverne ligeligt på alle medlemmer.


1.5   Materiel

Det påhviler spillerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje meldingskortene i meldekasserne og spillekortene unødigt. Undgå at lægge kortmapper på gulvet.





1.6   Medlemsorientering og resultatformidling

Alle informationer til medlemmerne vil blive givet på opslag på klubtavlen. Derudover vil turneringsresultater blive vist på klubbens hjemmeside på adressen www.bridge.dk/4168. Bestyrelsen vil ligeledes bestræbe sig på at anføre informationer samme sted. Medlemmer, der har oplyst deres e-mailadresser til klubben, vil desuden modtage diverse nyheder direkte.


1.7   Etikette

Grundlaget for den gode trivsel i klubben er, at man omgås hinanden på en høflig og positiv måde. Det er helt afgørende, at "gamle" medlemmer i størst muligt omfang hjælper de nye medlemmer til rette i klubben, og at man gør det på en måde, så de nye medlemmer føler sig velkomne. Det er ligeledes naturligt, at alle møder i god tid, så man ikke udsætter de øvrige medlemmer for en forsinkelse. Det er en rigtig god idé at præsentere sig, når man kommer til et bord med spillere, som man ikke kender.


1.8   Etik

Forklaringer på meldinger skal afgives omhyggeligt og deltaljeret på en sådan måde, at modstanderne får en klar opfattelse af systemaftalerne. Det er direkte uetisk at irettesætte makker såvel som en modstander, ligesom man selvfølgelig ikke tilkendegiver sin tilfredshed eller det modsatte ved tegn eller ytringer. Det sidste spil i en runde må ikke påbegyndes, hvis der er mindre end 5 minutter tilbage af runden - som en naturlig hensyntagen til spillere, der måske ikke er så hurtige.


1.9   Substitutter ved forfald

Det er medlemmernes pligt selv at skaffe en substitut i tilfælde, hvor man ikke kan komme. Undtagelsesvis kan man henvende sig til turneringsleder mindst 1 dag i forvejen. Klubben fører en substitutliste, som findes på klubbens hjemmeside. Det er kutyme, at man sørger for drikkevarer til substitutten.


1.10  Turneringslederafgørelser

Det er en naturlig del af bridgen i Støvring BK, at en uregelmæssighed afgøres af en turneringsleder. Herved undgås, at de involverede parter bliver en del af tvisten. Man må ikke spille videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse



2     Turneringsregler


2.1   Spilleperiode

 Sæsonen strækker sig over månederne september til april. Den slutter med afholdelse af generalforsamling. Herudover kan der afvikles andre bridgeturneringer fx Top 16 eller åbne turneringer som sommerbridge.

Ved sæsonstart fremlægger turneringsleder en sæsonplan, hvoraf det fremgår, hvilke turneringer, der spilles hvornår. Sæsonplanen lægges på klubbens hjemmeside og følges som hovedregel. Eventuelle afvigelser skal meddeles så snart, de er kendte.

2.2   Regelgrundlag

I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i denne prioriteringsfølge:

1) Nærværende klubreglement

2) DBFs turneringsbestemmelser  

3) De internationale love for turneringsbridge


2.3   Systemer

2.3.1  Tilladte systemer

Højkunstige systemer er tilladte i A-rækken, hvis spillerne opfylder de almindelige kriterier som angivet i DBFs turneringsbestemmelser. I de øvrige rækker er det tilladt at anvende naturlige og almindelige, kunstige systemer.

Klubbens bestyrelse kan dispensere fra disse hovedregler og afgør tvivlstilfælde.

2.3.2  Systemkort

Et korrekt udfyldt systemkort for hver spiller er obligatorisk ved alle turneringer. Systemkortet skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne, inden spillet påbegyndes.


2.4   Turneringsafvikling

2.4.1  Turneringsledelse

Den af bestyrelsen udpeget turneringsleder har ansvar for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer. Bestyrelsen udpeger turneringsleder(e) for den enkelte turnering. Turneringslederen træffer afgørelse efter alle uregelmæssigheder, der måtte opstå under og omkring turneringsafviklingen.

Turneringslederens turneringsmæssige afgørelser kan indbringes for bestyrelsen. En appel skal for at være rettidig meddeles turneringslederen og afgives, inden de implicerede forlader spillelokalet og senest ½ time efter turneringssektionens afslutning. Undtaget herfra er indsigelser imod resultater, der først offentliggøres efter, at spillerne har forladt spillelokalet. I sådanne tilfælde skal indsigelsen meddeles turneringslederen senest dagen efter at resultaterne er offentliggjort på klubbens hjemmeside.

Turneringslederens andre afgørelser, herunder afgørelser, der omhandler etik og etikette, sager af ærekrænkende natur, og sager, der omfatter udeblivelse eller udvandring, skal indberettes til klubbens bestyrelse. Afgørelserne og bestyrelsens eventuelle sanktioner, herunder eksklusion, kan indankes til DBFs bridgenævn, og bestyrelsen skal tage sagen op til behandling på den førstkommende generalforsamling.

2.4.2  Bestyrelsen

Bestyrelsen fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende udvalg. Den fungerer efter DBFs retningslinjer og vejleder turneringslederen i sager, hvor en turneringslederafgørelse appelleres af spillere. Det er dog stadig turneringslederen, der træffer afgørelser, der er begrundet i turneringsreglementet.

En turneringsleders afgørelse kan, efter at have været behandlet i bestyrelsen, appelleres videre til distriktets lov- og regelfortolkende udvalg. Appellen indgives gennem turneringslederen, der skal orienteres herom, inden spillerne forlader lokalet og senest ½ time efter turneringssektionens afslutning. Turneringslederen fastslår sagens kendsgerninger og afgørelse på DBFs appelformular. Ved denne appel indbetales et depositum, der dog refunderes, medmindre appellen her afvises som værende åbenlyst grundløs.

2.4.3  Etik og etikette

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det er uetisk at irettesætte eller belære makker eller modspillere under og efter spillet. Det samme gælder tegn, mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort.



2.4.4  Meldekasser

I alle turneringer i klubben anvendes meldekasser og DBFs regler for brugen af dem.


2.4.5  Uregelmæssigheder

Turneringslederen skal altid tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed, og der må ikke meldes eller spilles videre. Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Turneringslederen skal træffe en afgørelse og sikre, at enhver uregelmæssighed bliver rettet ensartet i overensstemmelse med regler og love.

2.4.6  Tidsoverskridelser

Par- og enkeltmandsturneringer

Der er normalt afsat 7 minutter pr. spil samt 1-2 minutter pr. rundeskift. Der afgives varselsignal 5 minutter inden rundeskift. Spil, der ikke er påbegyndt på dette tidspunkt, må som hovedregel ikke spilles. Det noteres i regnskabet, at spillet ikke er gennemført, og der er ingen straf.

Ved tidsoverskridelser på mere end 1 minut, kan turneringslederen tildele begge, eller det ene par en straf, idet den første overskridelse altid kun medfører en advarsel. Straffen er normalt 2 point for runden, medmindre noget andet forlods er fastsat.


Holdturneringer

Ved tidsoverskridelser i en holdkamp på mindst 16 spil pr. halvleg, kan turneringslederen idømme begge hold en straf på 1KP. Ved mindre end 16 spil pr. halvleg, kan der forlods fastsættes andre straffe for tidsoverskrivelser.


Tidsoverskridelse som følge af en uregelmæssighed

Når turneringslederen tilkaldes i forbindelse med en uregelmæssighed, kan der tildeles ekstra tid til bordet, lige som turneringslederen selv skal have lejlighed til at afslutte runden på normale vilkår.


2.5   Substitutter

2.5.1  Fremskaffelse af substitut(ter)

Det påhviler ethvert aktivt medlem, der forhindret i at møde på en spilledag, selv af skaffe substitut. Klubben fører en liste over personer, der er villige til at være substitutter. Denne liste findes på klubbens hjemmeside og udleveres på anmodning. I de tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil klubbens turneringsleder kunne være behjælpelig.

Medlemmet skal så vidt muligt finde en substitut, hvis spillestyrke svarer til medlemmets, så ingen af de øvrige deltageres rettigheder krænkes.

Ved anmodning om hjælp med at skaffe en substitut, er klubbens ledelse frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, alternativt kan der ændres i turneringsformen, eller der kan aflyses.

Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe en substitut, skal meddeles turnerings-lederen så tidligt som muligt og i princippet ikke senere end dagen før spilledagen.

Turneringslederen skal senest ved pausen skriftligt underrettes om substitut; dette sker på den fremlagte substitutliste.


      2.5.2  Forpligtelse over for substitut(ter)


Når et medlem sender substitut, er det kutyme at betale for den normale servering for denne i pausen.







2.5.3  Substitutters deltagelse

En substitut kan højst deltage i halvdelen af en turnerings sektioner (runder ved turneringer i én sektion), uden at den oprindelige spillers rettigheder overgår til substitutten.

Anvendes mere end én substitut, skal det oprindelige par for at bevare sine rettigheder have deltaget med den ene spiller i mindst 2/3 og med den anden i mindst 1/3 af det totale antal spil. I modsat fald diskvalificeres parret, men rettighederne kan overtages af substitutterne efter helt samme retningslinjer.

Et substitutpar, som deltager i mere end halvdelen af en turnering, kan overtage de fulde rettigheder fra det par, det substituerer.


2.6   Justering af score ved substituering


2.6.1  Parturnering

Såfremt der kun er substitut for én spiller i et par, foretages ingen justering. Hvis en substitut skønnes at have en væsentlig større spillestyrke end den spiller, der substitueres, at det med føje kan anses for sandsynligt, at parrets score vil blive væsentligt forbedret, kan klubbens turneringskomite afgøre, at parrets score skal justeres til middel. Hvis en spiller er i tvivl om en substituts spilleberettigelse under normale vilkår, kan der søges om en forhåndsgodkendelse i turneringskomiteen.

Hvis begge spillere i parret er substituerede, justeres parrets score i hvert enkelt spil til middelscore 0 og modstanderne beholder det opnåede resultat der er positivt, ved en negativ score tildeles parret middelscore 0 .


2.6.2  Holdturnering

Såfremt der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hvert af holdets par, foretages ingen justering. Turneringskomiteen kan dog på grundlag af en substituts væsentlig større spillestyrke afgøre, at holdets resultat skal justeres til middel (normalt 15 KP) jf. reglerne for par. Hvis et helt par substitueres, kan holdets andet par vælge at splitte op og spille med hver sin substitut uden justering.

Hvis et helt par eller begge par på et hold er substituerede, foretages ingen justering af et resultat under middel, mens et resultat over middel justeres til gennemsnittet af det opnåede resultat og middel (normalt 15 KP), hvor decimaler rundes ned.

Modstanderholdets score justeres på samme måde til gennemsnittet af det opnåede resultat og middel (normalt 15 KP), hvor decimaler rundes op.


2.6.3  Enkeltmandsturnering

Hvis en spiller er substitueret, foretages ingen justering af en opnået score under middel, mens en opnået score over middel justeres til middel. Efter turneringen ændres en justeret score til den ordinære spillers gennemsnitsscore af de øvrige runder, hvis justeringen har betydning for præmiering, men kun såfremt den ordinære spiller selv har spillet mere end halvdelen af spillene i turneringen. Der justeres ikke i scoren for de øvrige spillere.


2.7   Udeblivelse og udvandring


2.7.1  Generelt

Ved udeblivelse skal der foretages en justering af scoren, hvis udeblivelsen medfører, at et spil ikke kan gennemføres. Den udeblivende part tildeles en straf, der er afhængig af udeblivelsens karakter. I alle tilfælde af force majeure, kan turneringslederen vælge at tildele den udeblivende part middel. Pludselig opstået sygdom i løbet af en turnering som årsag til udeblivelse betragtes som force majeure. Bestyrelsen kan i andre tilfælde idømme den pågældende en disciplinær straf.


2.7.2  Par- og enkeltmandsturneringer

I tilfælde af forsinkelser tildeles den udeblevne part 40% (middel minus) i de ikke-gennemførte spil, såfremt en del af sektionen gennemføres af den udeblevne part. Hvis den udeblevne part slet ikke deltager i sektionen eller udvandrer undervejs, tildeles den udeblevne 0% for de ikke-gennemførte spil. Modstandere, der forhindres af en udebleven part i at spille et spil, tildeles gennemsnittet af sin score (decimaler rundes op) for sektionens gennemførte spil, dog mindst 60% (middel plus).

2.7.3  Holdturneringer

I tilfælde af forsinkelser tildeles den udeblevne part 3 IMP i de ikke-gennemførte spil, såfremt en del af kampen gennemføres af den udeblevne part. Modstanderholdet tildeles +3 IMP for disse spil. Hvis kampen ikke gennemføres, kan turneringslederen aftale med holdene, at kampen spilles på et andet tidspunkt; i så fald idømmes ingen hold straf for udeblivelse. Hvis den udeblevne part slet ikke deltager i kampen eller udvandrer undervejs, anvendes DBFs regler hvorefter modstanderholdet vinder uden kamp, hvis resultat fastsættes efter turneringen til det højeste af følgende resultater (decimaler rundes op):

a) 18 KP

b) gennemsnittet af modstandernes resultater mod det udeblevne hold

c) gennemsnittet af holdets egne resultater i turneringens øvrige kampe

Modstanderholdet tildeles desuden det maksimale antal +IMP for resultatet, og det udeblevne hold tildeles 0 KP og samme antal IMP.



2.8   Mesterpoint/ Bronzepoint

2.8.1  Par-, enkeltmands- og miniholdturneringer

Fordeling af en spilledags mester/bronzepoint sker på grundlag af den opnåede score efter en eventuel justering på grund af dobbelt substitutter eller indsigelse der medfører regulering af scoren . Substitutter kan kun forvente at modtage mester/bronzepoint, såfremt de har indtegnet sig på spilledagens fremlagte substitutliste.

2.8.2  Holdturneringer

Fordeling af en spilledags mester/bronzepoint sker på grundlag af den opnåede score efter justering, herunder eventuel bonus for en topplacering. Hvis en holdkamp uanset årsagen ikke gennemføres, bortfalder mester/bronzepointene for denne kamp. Substitutter kan kun forvente at modtage mester/bronzepoint, såfremt de har indtegnet sig på resultatblanketten eller på spilledagens fremlagte substitutliste.


2.9   Opløsning af ligestilling

2.9.1  Generelt

Hvis 2 eller flere par (enkeltmand, hold) står lige, skal denne ligestilling opløses, såfremt det drejer sig om en kvalifikationsplads i en turnering. I alle øvrige tilfælde, herunder præmiering, bestemmer den turneringsansvarlige på forhånd, om ligestilling skal opløses.


      2.9.2  Par- og enkeltmandsturneringer

Ligestilling opløses efter DBFs regler. Princippet er, at de ligestillede pars indbyrdes parpointscore for den samlede turnering danner grundlag for opløsning af ligestillingen. Er der også efter denne beregning ligestilling, trækkes lod.

2.9.3  Holdturneringer

Ligestilling opløses ved at rangordne holdene efter følgende kriterier i nævnte rækkefølge:

1) flest scorede KP i samtlige kampe i turneringen

2) største forskel mellem vundne IMP og afgivne IMP i samtlige kampe

3) højeste kvotient af sammenlagte vundne IMP og afgivne IMP i samtlige kampe

4) lodtrækning

I miniholdturneringer anvendes andre kriterier i nævnte rækkefølge, idet der ikke beregnes IMP for denne turneringsform:

1) flest scorede minihold-KP i samtlige kampe i turneringen

2) flest sejre af samtlige kampe i turneringen

3) flest uafgjorte af samtlige kampe i turneringen

4) resultaterne af samtlige indbyrdes kampe

5) flest gevinstspil i samtlige indbyrdes kampe

6) lodtrækning

2.10 Præmier

Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre vedkommende selv har spillet over halvdelen af turneringens spil. Hvis en substitut også har spillet over halvdelen af turneringens spil, går ordinære spillere forud for substitutten.

Præmier fordeles efter de samlede resultater efter eventuelle justeringer efter reglerne i 2.6 og 2.7. Undtaget herfra er kun præmier for præstationer på en enkelt spilledag (topscore-, spurt-, middelscorepræmier etc.).

Hvis ligestilling af deltagere ikke ophæves efter reglen i 2.9.1, fordeles de til rådighed værende præmier om nødvendigt suppleret med ekstra præmier ligeligt blandt de ligestillede deltagere.


Klubmestre

Årets klubmestre er det par, som gennem hele sæsonen har opnået flest bronzepoint i de løbende turneringer på det samme spilletidspunkt.

Såfremt der i klubben spilles på flere spilletider, udnævnes der et klubmester par for hvert spilletidspunkt.


      Revideret 8. november 2017






BridgeCentral, 26. november 2024