Vedtægter

Vedtægter for Distrikt Vestjylland

§ 1 Navn og område

Danmarks Bridgeforbunds Distrikt Vestjylland omfatter de bridgeklubber, der er medlemmer af DBf og er hjemmehørende i Vestjylland (spillested) jvf. DBf - vedtægternes § 9.

§ 2 Formål

Distriktes formål er:

  • At organisere og fremme turneringsbridge inden for distriktet
  • At være bindeled mellem klubberne og DBf
  • At virke for klubbernes interesser i forhold til DBf
  • At udskrive og arrangere turneringer, herunder som minimum de af DBf påbudte officielle turneringer, indenfor distriktet
  • At bistå klubberne og spillerne med vejledning i bridgespørgsmål

§ 3 Generalforsamlingen - kompetence - stemmeregler

  1. Distriktets øverste myndighed er generalforsamlingen. Denne er åben for alle medlemmer af distriktets klubber samt for medlemmer af DBf's hovedbestyrelse.
  2. Hver klub har een stemme for hver påbegyndte 25 medlemmer, beregnet efter medlemstallet pr. den nærmeste foregående 31. december. Hver klub kan, uanset medlemstal, maksimalt opnå 10 stemmer til afgivelse på distriktets generalforsamling.
  3. Stemmeretten udøves af den eller de fremmødte fra hver enkelt klub. Den enkelte klubs bestyrelse har på forhånd valgt, hvem der udøver stemmeretten.
  4. Det skal straks efter generalforsamlingens begyndelse konstateres, hvilke klubber, der er repræsenterede, og hvilke stemmetal de enkelte delegerede råder over.
  5. Beslutninger træffes ved simpelt flertal, med mindre andet er bestemt i vedtægterne.

§ 4 Ordinær generalforsamling

  1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden for tidsrummet den 1. april til den 15. maj og indkaldes med mindst 3 ugers varsel ved skrivelse til samtlige klubber i distriktet enten via brev eller via email samt på distriktets hjemmeside.
  2. Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
    1. Valg af dirigent
    2. Konstatering af stemmetal
    3. Distriktsbestyrelsens årsberetning
    4. Aflæggelse af årsregnskabet
    5. Meddelelser fra DBf
    6. Fastlæggelse af kontingent til distriktet
    7. Forslag fra distriktsbestyrelsen, klubber eller enkeltmedlemmer
    8. Valg af formand
    9. Valg til bestyrelsen
    10. Valg af revisor og suppleant
    11. Eventuelt
  3. Dagsordenen med angivelse af samtlige forslag, der skal behandles under pkt. 7, skal udsendes til klubberne senest 10 dage før generalforsamlingen.
  4. Forslag der ønskes behandlet på dagsordenen skal være indsendt til distriktsbestyrelsen inden udgangen af marts måned. Der kan ikke træffes beslutning om sager, der ikke er optaget på dagsordenen, med mindre 2/3 af stemmerne, der er til stede (de delegeredes stemmetal), afgives for et forslag herom.

§ 5 Ekstraordinær generalforsamling

  1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når distriktsbestyrelsen finder det fornødent, eller senest en måned efter at mindst 1/3 af distriktets klubber skriftligt over for distriktsbestyrelsen har fremsat motiveret ønske herom.
  2. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske skriftligt med et varsel på mindst tre uger, og med angivelse af dagsorden.

§ 6 Distriktsbestyrelsen

  1. Distriktet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig over for generalforsamlingen. Antallet af bestyrelsesmedlemmer er normalt 6, inklusive formanden.
  2. Bestyrelsen vælges på den ordinære generalforsamling.
  3. Formanden vælges for en et-årig periode; valg sker ved absolut flertal. I tilfælde af at ingen har majoritet (over halvdelen af de afgivne stemmer), foretages omvalg mellem de 2 kandidater, der har det højeste stemmetal.
  4. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen således at halvdelen er på valg hvert år: I ulige år 3, i lige år 2 medlemmer.
  5. Ved unormal afgang eller ved udvidelse af bestyrelsen vælges bestyrelsesmedlemmer for en et-årig periode op til det fastsatte antal medlemmer.
  6. Genvalg er tilladt. Alle valg mellem flere personer sker ved skriftlig afstemning.
  7. Bortset fra formanden konstituerer bestyrelsen sig selv med næstformand - kasserer - sekretær. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsgang.
  8. I tilfælde af afgang blandt bestyrelsens medlemmer supplerer bestyrelsen om fornødent sig selv. En sådan supplering har kun gyldighed indtil næste ordinære generalforsamling.
  9. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der føres protokol over trufne beslutninger.
  10. Bestyrelsen indkaldes til møde, når formanden finder det ønskeligt, eller når 2 medlemmer af bestyrelsen ønsker det. Bestyrelsen kan ansætte lønnet hjælp i det omfang det skønnes fornødent.

§ 7 Repræsentation over for DBf

Distriktsbestyrelsen vælger medlem(mer) til DBf´s repræsentantskab.

Det påhviler distriktsbestyrelsen at formidle kontakten med DBf, herunder at udpege kontaktmedlemmer til de af hovedbestyrelsen nedsatte komiteer.

§ 8 Regnskab og revision

Distriktets regnskabsår løber fra 1. april til 31. marts.

Regnskabet revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor.

§ 9 Kontingent

Det på generalforsamlingen vedtagne kontingent til distriktet opkræves fra klubberne via DBf i overensstemmelse med DBf-vedtægternes § 11.2.

§ 10 Turneringsbestemmelser

  1. Distriktsbestyrelsen fastlægger i god tid inden sæsonstart næste års turneringsplan, normalt inden generalforsamlingens afholdelse.
  2. Ved sager omkring regelfortolkning, der skal behandles af distriktet, nedsætter bestyrelsen en til lejligheden uafhængig appelkomite.
  3. En klub, som ønsker at arrangere en åben sølv- eller guldpointturnering, skal senest to måneder i forvejen ansøge distriktet om dette. Distriktet kan påbyde klubben at vælge en anden spilledag, hvis den ønskede spilledag konflikter med distriktsturneringer.

§ 11 Turneringssamarbejde

Distriktet indgår i turneringsmæssigt samarbejde med distrikterne inden for den jysk/fynske kreds 4 i overensstemmelse med gældende vedtægter for turneringssamarbejde i den jysk/fynske kreds 4 (jvf. DBf-vedtægternes § 10, stk. 2).

§ 12 Vedtægtsændringer

Til ændring af vedtægterne kræves, at mindst 2/3 af de stemmer de tilstedeværende delegerede råder over, afgives for et forslag optaget på generalforsamlingens dagsorden.

§ 13 Opløsning af distriktet

Til opløsning af distriktet kræves, at mindst 2/3 af det antal stemmer, de tilstedeværende delegerede råder over, afgives for et forslag herom på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger.

Af de 2 generalforsamlinger skal den ene være ordinær.

Indkaldelse til den anden af de 2 nævnte generalforsamlinger med dette punkt på dagsordenen kan ikke ske, før forslaget er vedtaget på den første generalforsamling og godkendt på et repræsentantskabsmøde.

I tilfælde af opløsning overgår formue til DBf eller almennyttige formål.

§ 14 Vedtagelse

Disse vedtægter træder i kraft den 6. maj 1988.

Ændret på generalforsamling maj 1992.

Ændret på generalforsamling maj 1996.

Ændret på generalforsamling maj 2000.

Ændret på generalforsamling maj 2014.



Klubbens kontonummer

Overførsler til Distrikt Vestjylland på konto 7650 2310113


Præmier parturnering

Der gives flg. vinpræmier i parturneringerne:


Par

1

2

3

4

8

2

1



9-11

2

1

1


12-15

3

2

1


16

3

2

1

1

17-18

3

2

2

1

19-20

4

3

2

1


Bestyrelsen



Turneringsregler

Turneringsreglement for Distrikt Vestjylland.


1. Parturneringer

Turneringerne er åbne for alle par, hvor mindst den ene spiller er medlem af en klub under vestjysk distrikt. Begge spillere skal være medlemmer af en klub under DBF. I veteranpar skal begge spillere være fyldt 60 år inden den 1. januar i sæsonen.


For turneringerne gælder, at en spiller kun må deltage i én indledende runde i den samme turnering. Heri medregnes også indledende runde i andre distrikter.


Parturneringer planlagt til varighed på 2 dage.

Hvis en 2-dags-parturnering ikke opnår 29 tilmeldte par gennemføres den som 1-dags-turnering udelukkende på søndagen med start kl. 10:00

Hvis der er tilmeldte som i forbindelse med deres tilmelding har ønsket kun at deltage netop den ene dag (underforstået søndag) kan de selvfølgelig deltage i turneringen.

Hvis en 2-dags planlagt turnering skal gennemføres som en 1-dags-turnering og det skulle vise sig at der nu er mere end 28 tilmeldte deltagere (fordi flere par har ønsket kun at spille søndag) tildeles de første pladser til de par, der har tilmeldt sig hele turneringen, uden forbehold. De resterende pladser tildeles de øvrige i den rækkefølge de har tilmeldt sig, rækkefølgen fremgår af den elektroniske tilmeldingsliste. Altså princippet om først til-mølle-princippet


Turneringerne afvikles af distriktets klubber efter retningslinier udstukket af distriktets tu-ansvarlige. Alle klubber kan søge distriktet om at afholde de annoncerede turneringer.


Tilmeldinger skal for at have gyldighed foretages inden tilmeldingsfristens udløb til den tilmeldingsansvarlige i distriktet (kan ses på hjemmesiden www.bridge.dk/4300 eller oplyses af klubformand / distriktsbestyrelse). Tilmelding er bindende, og parret hæfter herefter for turneringsgebyret. Ved forfald skal parret selv skaffe substitutter, som ikke må være tilmeldt den samme turnering. Det skal understreges, at hvis en substitut har spillet mere end halvdelen af en runde, tilhører pladsen i næste runde substitutten. Har hele parret forfald, har man pligt til hurtigst muligt at give den tu-ansvarlige besked.


Hvor starttidspunktet i en turnering er kl. 12:00 eller senere, kan deltagerne ikke forvente nogen forplejning ud over eftermiddagskaffe med brød. Hvor starttidspunktet er før kl. 12:00, er der i deltagerindskuddet indregnet frokost.


I alle parturneringer spilles med EDB-givne kort og barometeropgørelse for hver runde. Turneringen ledes af en ikke-spillende TU-leder. Der spilles om sølvpoint, og derfor skal der som minimum spilles 42 spil.


I alle parturneringer kan sidste års distriktsvindere gå direkte i finalen, hvis parret giver besked til den tu-ansvarlige inden tilmeldingsfristens udløb. Par, der på grund af andre DBF turneringer (altså ikke klubarrangerede turneringer) er forhindret i at deltage i alle de indledende runder, kan efter ansøgning til den tu-ansvarlige inden tilmeldingsfristens udløb gå direkte i distriktsfinalen.


Direkte adgang til distriktsfinalerne, har følgende spillere:

1. divisionsspillere i åben række har direkte adgang til finalen i åben par.

1. divisionsspillere i damerækken har direkte adgang til finalen i damepar.


Begge spiller skal spille i 1. division.


Det er den arrangerende klub, der sørger for alt det praktiske med hensyn til spillested, borde, meldekasser, mad, præmiekøb osv. Ligeledes er det klubben, der står for det økonomiske og afregner med distriktets kasserer efter turneringen. TU-lederen er ansvarlig for startlister, resultatudregning og den sportslige afvikling af turneringen. Efter spillet sørger han for, at der bliver uddelt præmier og tildelt sølvpoint i Bridgecentral.


Turneringslederen tilstræber at par fra samme klub ikke mødes i sidste runde.


TU-lederen giver besked til de par, der går videre, og sender umiddelbart efter turneringen resultatlisten til den tu-ansvarlige. Denne giver oplysningerne videre til næste rundes ansvarlige.


Ved deltagelse i DM-finaler betaler distriktet turneringsindskuddet. Modtagelse af turneringsindskud sker under forventning af, at man deltager i hele den DM-turnerinng man er kvalificeret til. Skulle man vælge deltagelse i en evt. B-finale fra, vil distriktet forlange deltagergebyret tilbagebetalt. Modtagelse af deltagergebyret kræver således at man deltager i hele turneringen, og ikke dropper ud inden B-finalen.


Rygning og mobiltelefoner er ikke tilladt i spillelokalet under hele turneringen.


Distrikt Vestjylland har bestemt at man ikke kan ændre ved en slutstilling efter appeltiden ved afslutningen af en distriktturnering.

1.2 Sølv- og guldturneringer

Klubber, som er medlem af DBf kan søge om at arrangere én guldturnering hvert femte år, som dermed kaldes en jubilæumsturnering. Har klubben flere spilledage kan der dog søges om lige så mange guldturneringer i femåret som man har spilledag til. Altså to guldturneringer i løbet af fem år, hvis man har to spilletidspunkter i klubben. Ansøgningen sendes til distriktet (p. t. Niels Andreasen), som så sender den videre med evt. anbefaling til sekretariatet. Ansøgningen skal sendes så betids, at der kan komme en annonce i Dansk Bridge senest 14 dage før tilmeldingsfristens udløb.


Guldturneringer skal være på mindst 55 spil og annonceres i Dansk Bridge med mindst en kvart sides annonce. Afgørelsen på ansøgningen sendes normalt direkte til klubben med kopi til distriktet.


Klubberne kan søge om en fuld og en halv sølvpointturnering hvert år for hvert spilletidspunkt i klubben. Afholdes der guldturnering tages disse dog af kvoten for sølvturneringer.


Sølvturneringer skal være på mindst 42 spil for en fuld turnering og mindst 27 spil for en halv. Turneringen skal være åben og annonceres i enten Dansk Bridge eller ved mail rundt til samtlige klubber i distriktet.


Ansøgning om disse turneringer indsendes til distriktet mindst to måneder forud med angivelse af turneringsform. Der skal være mindst fem klubber repræsenteret og højst halvdelen fra egen klub. De to sidstnævnte krav kan fraviges, hvis alle tilmeldte kommer med.


De specifikke regler findes i MP-reglementet under pkt. 1.2.


2. Holdturneringer


Serie 1 og klubhold

Turneringsform og spilantal afgøres af antallet af tilmeldte hold. Turneringerne er i de sidste år blevet afviklet over en enkelt dag, men ved et forhåbentlig stort antal deltagende hold kan det blive nødvendigt med flere spilledage.


Alle holdets spillere (og dermed også substitutterne) skal være medlemmer af en klub under DBF.


For at holde turneringsindskuddet nede spilles turneringerne med håndblandede kort og en eller flere TU-leder(e) udpeges blandt de spillende deltagere.


Turneringsindskuddet er igen sat til beskedne 350 kr. pr. hold, og der er derfor kun en beskeden præmie til vinderholdet. Der spilles om sølvpoint. Ud over indskuddet kommer der udgifter til fortæring, lokaleleje o.s.v. til den arrangerende klub.


Rygning og mobiltelefoner er ikke tilladt i spillelokalet under hele turneringen.



Vestjysk hold og damehold

Begge turneringer spilles så vidt muligt med puljer á 5 hold udtaget efter formodet styrke. Kampene spilles som 32 spils kampe og afvikles privat.


Alle spillerne (og altså også substitutterne) skal være medlemmer af en klub under DBF.


Det er hjemmeholdets ansvar inden tidsfristens udløb at finde et spilletidspunkt, som kan accepteres af begge hold. Er dette ikke muligt kontaktes den tu-ansvarlige. Umiddelbart efter kampen sendes resultatetblanketten med til den tu-ansvarlige. Blanketten skal være påført navnene på alle spillere.


Hvert hold udpeger ved kampens start en person, som skal fungere som en form for turneringsleder ved eventuelle uoverensstemmelser. Kan disse to ikke blive enige om en afgørelse i en eventuel tvist og ikke umiddelbart få en uddannet TU-leder til at afgøre tvisten, er det de to lederes ansvar, at tvisten bliver formuleret og nedskrevet og videresendt til den tu-ansvarlige, som vil sørge for at den kommer for distriktets appelkomite. Kun appeller, der er aftalt inden de 2 hold skilles, kan behandles af appelkomiteen.


Kørsel sker for deltagernes egen regning. Normalt forventes det, at hjemmeholdet under eller efter kampen servere en passende forplejning for egen regning.


Turneringsindskuddet er igen sat til beskedne 350 kr. pr. hold, og der er derfor kun en beskeden præmie til rækkevinderne. Der spilles om sølvpoint.



BEMÆRK:

Da kampene spilles privat vil distriktet ikke forbyde røg i spillelokalet, men hvis blot én spiller (eller husets ejer) beder om, at der ikke ryges, skal dette ønske efterkommes.



Appeller

Det er vedtaget, at der i forbindelse med distriktsturneringerne skal indbetales et depositum på 400 kr., såfremt man ønsker at appellere turneringslederens afgørelse til den mundtlige appelkomite. Pengene refunderes, hvis appellen skønnes berettiget.

Appelkomite:

Karsten Jensen (formand), Karsten nedsætter udvalg efter behov.



BridgeCentral, 4. oktober 2024