Vedtægter & klubregler'
Lemvig Bridgeklub har eksisteret siden 1963.
Det er en rummelig klub med stor bredde og højt til loftet.
Vi spiller tirsdag aften fra kl. 19:00
Se information under siden "Tirsdag".
Desuden spiller vi Torsdag eftermiddag fra kl. 13:00
Se information under siden "Torsdag".
Har du misset sæsonstarten og har lyst til at spille bridge, kan du kontakte Torsdagsklubben.
Kontakt Torsdagsklubadministrator. Se under siden "Kontakt os".
Du er desuden meget velkommen til at melde dig som substitut.
Herunder finder du informationer om :
Klubregler for Lemvig Bridgeklub 2024-25 i Tirsdagsbridge
§ 1 Formål
Formålet med dette reglement er:
- at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben.
- at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner.
- at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af turneringer.
§ 2 Spilletid
Sæsonen starter først i september og slutter senest slutningen af april.
Klubbens spilledag er tirsdag. Starttidspunkt er kl. 19.00 )
Sluttidspunktet er kl 22:59.
§ 3 Systemer
Kun naturlige systemer er tilladt.
Anvendelse af systemkort er et krav i alle rækker..
§ 4 Appelkomite og lovfortolkende udvalg
Bestyrelsen udpeger klubbens Appelkomite og lovfortolkende udvalg.
§ 5 Turneringsafvikling
Turneringsudvalget består i 2023-24 af bestyrelsen
Udvalget laver turneringsprogrammet for sæsonen. Der spilles forskellige parturneringer og holdturnering.
"Klub Sølv" afholdes den tirsdag aften, Dbf har afsat til dette.
I år er det tirsdag den 7-11-23. Alle sæsontilmeldte deltager obligatorisk.
"TOP 16" afholdes tirsdag den 16-04-24 Alle sæsontilmeldte deltager obligatorisk........3 rækker
Dbf og turneringsudvalget opstiller reglerne for deltagelse.
5.1 Etikette God etikette, før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det kan nævnes, at det ikke er god etikette at irettesætte eller belære såvel sin makker som modspillere under og efter spillet. Det samme gælder tegn eller mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort.
5.2 Seedning og kvalifikation til rækkerne
Parrene/holdene kan seedes indledningsvis af turneringsudvalget. I sæson 23/24 afgøres første inddeling til henholdsvis A- og B-rækkerne af placeringen i "alle mod alle"
Par-turnering
Der spilles en 3 delt turning alle mod alle, som bruges til at lære hinanden at kende, og til inddeling i A- og B-rækken
Der kan spilles flere runder med op-og nedrykning, hvorefter rækkerne lukkes.
Herefter spilles om Lemvigmesterskabet i A-rækken og om rækkemesterskab i de øvrige rækker.
Resultatet, der er indtastet i BridgeMaten, er gældende, medmindre begge par/hold er enige om en berigtigelse. En evt. berigtigelse afleveres skriftligt til den turneringsansvarlige med begge parters accept inden næste spilledags begyndelse. Email fra begge parter sidestilles med underskrift.
Hold-turnering
Det anbefales, at der udfyldes kampseddel.
. Resultatet, der er indtastet i BridgeMaten, er gældende, medmindre begge hold er enige om en berigtigelse. En evt. berigtigelse afleveres skriftligt til den turneringsansvarlige med begge parters accept inden næste spilledags begyndelse. Email fra begge parter sidestilles med underskrift.
6 hold. Alle mod alle med 32 spil i hver kamp på en aften.. Der spikllkes en sideløbende parturnering med 12 par
Kampene afvikles efter det nye 0-20 kamppoint system.
.Der spilles samtidigt 3+2 ( eller 5) aftener afsluttende parturneringer sideløbende med holdturneringen for de "overskydende" 12 par
Enkeltmandsturnering (TOP 16):
Spilleaftenens bronzepointsliste afgør inddelingen (seedningen) af de enkelte spillere.
Kun spillere fra tirsdagsbridgen kan spille i A-rækken. Evt substitut fra en spiller, der var berettiget til A.rækken,m rykkes i B-rækken, og en anden rykkes op (næste spiller ppå bronzelisten) I tilfælde af pointslighed, seedes spilleren med laveste handicap øverst.
5.3 Uregelmæssigheder Turneringsleder skal tilkaldes straks, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringsledere skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Der må ikke meldes efter eller spilles videre før turneringslederen har truffet en afgørelse Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal tilkaldes, så uregelmæssigheder kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.
5.4 Rettelsesfrist For så vidt angår regnskabsfejl (Fejlindtastning i Bridgemates) i turneringer udløber rettelses- og appelfristerne først ved begyndelsen af næste spilleaften i pågældende turnering. (eller juleafslutning eller generalforsamling). I Par-kvalifikationen er fristen onsdag aften efter spilleaftenen.
Alle andre rettelsesfrister er i henhold til DBF’s Turneringslederhåndbog.
Der er ingen rettelsesfrist i Klubsølvturneringen, hvorfor det indtastede er gældende ved turneringens afslutning
Rettelser foretages kun ved skriftlig henvendelse på mail med begge pars accept til turneringslederen. Evt uddelte præmier ændres ikke.
5.5 Tidsoverskridelser Tidsoverskridelser håndteres efter reglerne beskrevet i DBF's Turneringslederhåndbog 2017.
Nedenstående afvigelse er dog gældende:
For sent fremmøde straffes kun i de tilfælde, hvor sluttidspunktet overskrides.
I holdturneringen er starttidspunktet for 2. halvleg kl 21:00. I de tilfælde, hvor starttidspunktet for 2. halvleg overskrides tildeles kun straf, hvis også sluttidspunktet overskrides. Til gengæld fordobles straffen da i forhold til DBF’s retningslinjer for tidsoverskridelse.
5.6 Ophævelse af ligestilling Ophævelse af ligestilling håndteres efter reglerne beskrevet i DBF's Turneringslederhåndbog 2014.
5.7 Udeblivelse Udeblivelse håndteres efter reglerne beskrevet i DBF's Turneringslederhåndbog 2014.
5.8 Appel af en turneringslederafgørelse Appel af en turneringslederafgørelse håndteres efter reglerne beskrevet i DBF's Turneringslederhåndbog 2014.
5.9 Systemkort
Anvendelse af systemkort er obligatorisk.
§ 6 Substitutter
Ved eventuelt forfald må et medlem selv stille substitut, som dog ikke behøver at være medlem af klubben. Bestyrelsen udarbejder en liste over mulige substitutter. Listen vil være tilgængelig via opslag og/eller på klubbens hjemmeside.
6.1 Justering af score ved brug af substitutter
Parturnering
Hvis kun een spiller i et par er substitueret foretages ingen justering.
Hvis et par ikke spiller eller ikke er substitueret en aften, tildeles dette par gennemsnitsscoren for parrets hidtil spillede omgange i den igangværende turnering, dog max. middelscoren for den pågældende aften.
Såfremt begge spillere er substituerede, så kan parret maximum få gennemsnittet af deres score i den igangværende turnering og max middelscore (1. omgang altså max. middelscore).
Hvis et par helt melder fra og ikke stiller med substitutter, nedrykkes de automatisk til næste række og tilskrives det højeste antal PL-points for rækken.
I særlige tilfælde afgør turneringsudvalget, hvad der skal ske. Afgørelsen kan ikke ændres eller appeleres.
Holdturnering:
Med een substitut foretages ingen justering.
Med to substitutter foretages ingen justering, hvis substitutterne spiller med hver sin makker fra holdet.
I alle andre tilfælde justeres en score over middel ned til middelscore.
Ved justering af en score kommer fradraget ikke modstanderne til gode.
Enkeltmandsturnering: En substitut kan ikke spille i A- rækken. Der fyldes derfor "op" med næste spiller.
En totalscore for en omgang (aftenscore), som ligger over den substitueredes gennemsnitsscore i de hidtil afviklede omgange, justeres ned til dette gennemsnit (1. aften altså max. gennemsnitsscore).
Almindelige regler ved substituering:
Justering af score kommer under ingen omstændigheder de øvrige spillere til gode.
Fordeling af mesterpoint sker på grundlag af de opnåede scorer, før en evt. justering.
Ingen spiller har ret til præmie, hvis han/hun har spillet mindre end halvdelen af spillene i den pågældende turnering.
Turneringslederen skal ved aftenens start informeres om substitutter.
§ 7 Mesterpoint
Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning.
§ 8 Almindelige ordensregler
Bestyrelsen udarbejder en liste, hvor klubbens medlemmer kan se hvilke dage de skal møde tidligere for at hjælpe med opsætning af meldekasser m.v. Hjælperne har også ansvaret for at lokalet forlades i opryddelig stand, dog er det den enkeltes pligt selv at rydde op på bordene.
§ 9 Orientering til medlemmerne Ved sæsonstarten orienteres om turneringsplan, substitutliste, kontaktpersoner og andre praktiske oplysninger. På foreningens hjemmeside findes alle øvrige informationer.
§ 10 Turneringslederens immunitet Turneringslederen skal i videst muligt omfang holdes skadesløs grundet sit virke som turneringsleder.
I situationer, hvor turneringslederen er indblandet i en tvist og hvor der er tale om et skøn gælder flg:
Hvis det på nogen måde kan godtgøres at situationen har været påvirket af Turneringslederens virke, dømmes der til fordel for Turneringslederen. I samme situation kan modstanderne aldrig stilles forskelligt fra bridgelovene.
Eksempelvis kan en turneringsleder aldrig idømmes en tidsstraf, hvis han har været ude at dømme.
I sæson 2021-22 er Ole Wagener og Thomas Boye Jensen turneringsledere.
Vedtægt for Lemvig Bridgeklub
§ 1
Navn og hjemsted
Klubbens navn er Lemvig Bridgeklub. Klubben er stiftet d. 7. januar 1963. Dens hjemsted er Lemvig.
§ 2
Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere regelmæssigt for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskab til og interessen for bridge.
§ 3
Tilhørsforhold
Stk. 1. Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed af Distrikt Vestjylland.
Stk. 2. Klubben følger forbundets regler, og eventuelle tvivlsspørgsmål kan indankes af alle medlemmer til Danmarks Bridgeforbund.
Stk. 3. Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de for denne gældende regler.
§ 4
Medlemskab
Stk. 1. Indmeldelse sker til bestyrelsen, der afgør, hvorvidt optagelse kan finde sted. Indmeldelse er bindende for hele sæsonen.
Stk. 2. Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.
Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i ”Klubregler for Lemvig Bridgeklub”.
Stk. 3. Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.
Stk. 4. Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.
§ 5
Kontingent
Stk. 1. Klubkontingent fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.
Stk. 2. Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Stk. 3. Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen
§ 6
Udelukkelse / Eksklusion
Stk. 1. Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
Stk. 2. I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
Stk. 3. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
Stk. 4. En generalforsamlingsbeslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
Stk. 5. En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter § 13 & § 14.
§ 7
Generalforsamling
Stk. 1. Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af maj måned. Kun medlemmer og personer inviteret af bestyrelsen kan deltage i generalforsamlingen. Kun medlemmer har stemmeret. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 2. Dagsordenen skal indeholde følgende:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Det reviderede regnskab til godkendelse
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af formand
- Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
- Valg af 1. suppleant og 2. suppleant
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Evt. valg til distriktets generalforsamling
- Eventuelt
Stk. 3. Generalforsamlingen skal indvarsles ved opslag i klubben eller på klubbens hjemmeside senest 3 uger før afholdelsen.
Stk. 4. Indkomne forslag skal fremsættes skriftligt. Bestyrelsen er bemyndiget til at afvise forslag, som indkommer senere end 14 dage før generalforsamlingen.
Stk. 5. Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed. Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen mødte medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af samtlige klubbens medlemmer.
Stk. 6. Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen mødte medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da uanset antallet af mødte medlemmer kan vedtages med 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen mødte medlemmer.
Stk. 7. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller inden 1 måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom. Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes med 3 ugers varsel.
Stk. 8. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske ved opslag i klubben eller på klubbens hjemmeside med mindst 3 ugers varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.
§ 8
Generalforsamlingens ledelse.
Stk. 1. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Stk. 2. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. § 7 stk. 5 og § 7 stk. 6
Stk. 3. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt et medlem forlanger det og altid ved personvalg
Stk. 4. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten. Referatet offentliggøres på klubbens hjemmeside
§ 9
Bestyrelse
Stk. 1. Klubben ledes af en bestyrelse på mindst 5 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at mindst 2 er på valg hvert år.
Stk. 3. Bestyrelsen, der konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær, er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af dens medlemmer er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 4. Bestyrelsen udarbejder og vedligeholder ”Klubregler for Lemvig Bridgeklub”.
§ 10
Turneringsleder
Bestyrelsen vælger det nødvendige antal turneringsledere til at tilrettelægge og lede turneringerne. Bestyrelsen er bemyndiget til at aflønne disse turneringsledere.
§ 11
Udvalg
Bestyrelsen er berettiget til at supplere sig med et turneringsudvalg, en dommerkomite eller andre udvalg. Bestyrelsen kan gøre brug af klubbens midler til præmier og lignende, og den kan tillægge et medlem eller andre passende honorarer for udøvelse af særlige hverv.
§ 12
Regnskabsår
Klubbens regnskabsår er fra 1. april til 31 marts.
§ 13
Tegning og hæftelse
Stk. 1. Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000 kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Låneoptagning, køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 2. Der påhviler ikke klubbens medlemmer, herunder bestyrelsen, nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§ 14
Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§ 14
Klubbens ophør
I forbindelse med klubbens opløsning, skal dens formue anvendes til almennyttige eller velgørende formål i Lemvig Kommune, efter den afsluttende generalforsamlings godkendelse.
§ 15
Ikrafttræden
Vedtægten træder i kraft d 1. juli 2016.
Vedtægten er vedtaget på generalforsamlingen d. 19. april 2016
Vedtægten er underskrevet af bestyrelsen.
Det underskrevne eksemplar forefindes hos klubbens formand.
|