§1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Ringkøbing Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Ringkøbing-Skjern kommune.
Klubben er stiftet den 1. februar 1956.
Klubbens spillested fremgår af klubbens hjemmeside
§2 Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Distrikt Vestjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer. Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de gældende regler.
§4 Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.
Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Ringkøbing Bridgeklub.
Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab forelægges på generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.
Indmeldelse er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson når omstændighederne taler for det.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskreves af forældre eller værge.
Medlemskab overføres automatisk fra én sæson til næste sæson.
§5 Kontingent
Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
§6 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. I sager om udelukkelse har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvise iøvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.
§7 Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftlig ved opslag i klubben og på klubbens hjemmeside med 3 ugers varsel.
Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uger inden generalsforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og kan fremlægges for medlemmerne senest 1 uge før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 og 16.
§ 8 Dagsorden
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3. Godkendelse af det reviderede regnskab
4. Indkomne forslag
5. Valg af formand for 2 år
6. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer for 2 år
7. Valg af mindst 1 suppleant for 1 år
8. Valg af revisor og revisorsuppleant for 1 år
9 Eventuelt
§9 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen.og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal jf. §§ 15 og 16.
Afstemninger foretages skriftligt, såfremt 5 medlemmer forlanger det.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§10 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsammlingen skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§11 Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Klubben ledes af bestyrelsen og den til enhver tid fungerende turneringsleder
Formanden samt 2 bestyrelsesmedllemmer vælges for 2 år ad gangen i lige år. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen i ulige år.Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær. Den er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkelstående opgaver, i dette skal være mindst 1 bestyrelsesmedlem, endvidere nedsættes en appelkomite.
Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.
Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen.
§12 Regnskab
Klubbens regnskabsår er 1.1. - 31.12. Regnskabet forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§13 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisor suppleant. Revisionen skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§14 Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af formanden samt et medlem af bestyrelsen. Bestyrelsen kan dog bemyndige kasseren til at disponere i fornødent omfang vedrørende klubbens almindelige drift.
§15 Vedtægtændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§16 Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er tilstede.For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsam- ling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.
.
Vedtaget på generalforsamlingen den 27. april 2015
Birthe Agersnap Søren Høy
formand dirigent
|