Referat - Generalforsamling 2024

Referat af generalforsamling i Skive Bridgeklub.

Fredag den 19. april 2024 i Skive Golfklubs lokaler.

Formanden Steen Krarup bød velkommen.

  1. Valg af dirigent:

Bestyrelsen foreslog Jeppe Jepsen, der blev valgt.

Han konstaterede at generalforsamlingen var indvarslet ved opslag på hjemmesiden den 28. marts og således rettidigt og yderligere igen den 15. april med en mindre korrektion.

Begge indkaldelser indeholdt en henvisning til vedtægternes §7, hvorefter der var citeret vedtægter, der blev ændret på generalforsamlingen i 2022. Indkaldelsen er således ikke overensstemmende med de gældende vedtægter.

Dirigenten orienterede forsamlingen herom, men tilkendegav, at formmanglen alene bestod i en ændret rækkefølge af faste dagsordenspunkter, og forglemmelse af punktet ”Drøftelse af budgettet for det kommende år”.

Da både regnskab og budget er udsendt den 18. april, vurderede dirigenten, at formmanglerne ikke har hindret nogen i at give møde eller på anden måde at varetage væsentlige interesser, hvorfor han, hvis forsamlingen ikke havde afgørende indvendinger, var indstillet på, at fortsætte forhandlingen, men med udgangspunkt i den gælde vedtægts §7.

På direkte forespørgsel, var der ingen indvendinger fra forsamlingen.

Jens Overgaard rejste spørgsmålet om der var tale om en lovlig adgangsbegrænsning til generalforsamlingen, når der i indkaldelsesmateriale var anført, at der i Golfklubbens lokaler kun var plads til 80 personer til spisningen, hvorfor der skulle ske tilmelding til mødet indenfor en nærmere frist.

Dirigenten tilkendegav, at der ikke lovligt kan opsættes begrænsninger for medlemmernes deltagelse i generalforsamlingens forhandlinger, men var af den opfattelse, at henvisningen til, at tallet ” 80” alene refererede til køkkenets kapacitet, og ikke indebar en begrænsning af medlemmernes mulige deltagelse i generalforsamlingens forhandling, der skulle finde sted inden spisning og kortspil.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.

  1. Bestyrelsens beretning:

Formanden Steen Krarup forelagde beretning.

Beretningen vedhæftes dette referat, hvorfor der ikke særskilt refereres herfra.

Hilmer rejste et teknisk spørgsmål om bordenes indbyrdes placering under afvikling af holdspillet, som turneringsledelsen vil se nærmere på.

Beretningen blev ellers uden yderligere debat taget til efterretning.

  1. Aflæggelse af regnskab:

Under Kassereren Henny Søndergaards fravær p.g.a. sygdom gennemgik den fratrædende revisor Ole Johannesen det omdelte regnskab, der udviste et underskud på kr. 8.949,92 i modsætning til et underskud sidste år på kr. 89.711,93.

Formuen var opgjort til kr. 121.311,97

Regnskabet blev enstemmigt vedtaget.

  1. Drøftelse af budgettet for det kommende år:

Formanden fremlagde budgettet for det kommende år der viste et underskud på kr. 8.000,00

Budget skulle ikke til afstemning, men alene til drøftelse.

  1. Fastsættelse af kontingent:

Formanden anførte, at bestyrelsen for 3 år siden prøvede at sætte kontingentet ned uden held. Nu ville man prøve igen ud fra den betragtning, at det skal være de nuværende medlemmer der skal have gavn af foreningens gode resultater nu og den således opsparede formue. Han stillede forslag om at kontingentet sættes kr. 100 ned, så det for det kommende år bliver kr. 1.100,00. Efter spredte tilkendegivelser fra forsamlingen blev forslaget vedtaget ved håndsoprækning

  1. Indkomne forslag:

Bestyrelsen foreslog en mindre justering af substitutreglen for makkerpar for en enkelt substitut til:

”Hvis der er en enkelt, og hvis den pågældende har et handicap lavere end den spiller, der substitueres, kan parret ikke rykke op, men beholder placeringen. Denne regel gælder kun i de 3 laveste rækker”.

  1. Valg af bestyrelsesmedlemmer:

            Jens Riis blev genvalgt og Lars Refsgaard blev nyvalgt til bestyrelsen for 2 år.

  1. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen:

Genvalg til Dorthe Lund (1.supp) og nyvalg af Jan Pedersen (2.supp). Begge for 1 år.

  1. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Freddy Larsen blev nyvalgt til revisor. Karen Marie Ø. Jensen blev genvalgt som revisorsuppleant.

Begge valgt for et år.

  1. Eventuelt:

Karen Marie Jensen nævnte, at man i B-rækken, hvor ikke alle møder hinanden hver gang, havde været udsat for, at man et par gange i træk ikke mødte det samme par. Formanden tilkendegav, at det var en fejl, som turneringsledelsen vil forsøge at undgå.


Skive 21/4 2024


Signeret Jeppe Jepsen                              Signeret Steen Krarup

                Dirigent                                                         Formand




Regnskab og Budget 2023-24


Bestyrelsens Beretning 2024

Bestyrelsens Beretning på generalforsamlingen 19. APR 2024

Vi har de seneste 7 år spillet de normale TOR-turneringer på Aktivitetscenteret og turneringer med tilmelding i Golfklubben en fin kombination.

Vi har i denne sæson planlagt og gennemført 33 turneringer. Vi aflyste en enkeltmandsturnering tidligere på året og lavede en ekstra klubsølvturnering i onsdags.

Vi planlagde for ca. 5 år siden at køre nogle år med store underskud for at nedbringe formuens størrelse. Det er kun lykkedes delvist. Corona-årene gav overskud pga. sparret husleje og aflysning af de dyre arrangementer (jul og afslutning). Siden har vi købt nye bridgemates, købt ny kortblandemaskine, afholdt 90-års Jubilæum, men stadig med kun mindre underskud - takket være tilskud fra sponsorer og fonde, herunder Spar Vest Fonden. Sidste år brugte vi en del midler på Begynderkursus og fik et underskud på godt 3.000 kr.

I år har vi købt nye skabe og dermed fået bedre plads til kortblandemaskine samt de tilhørende nye kort og kortkasser, og derigennem fået et planlagt underskud på ca. 9.000 kr. En udgift, vi ikke får næste år.

Vi prøvede at sætte kontingentet ned for 3 år siden, men det sagde Generalforsamlingen nej til. Vi prøver endnu en gang i år ud fra den betragtning, at det er de nuværende medlemmer, der skal have gavn af den store opsparede formue.

Mht. tilmelding til næste sæson er vi allerede på 100 medlemmer, og vi er i bestyrelsen rigtig glade for jeres (altså medlemmernes) trofasthed glade for at de mange nye, der startede i denne sæson, fortsætter. Det står lidt i modsætning til situationen på landsplan, hvor DBF stadig har problemer med at fastholde og rekruttere nye medlemmer.

Vi har for et par år siden aftalt med Fjends Bridgeklub og Salling Bridgeklub, at klubberne på skift afholder kursus. Fjends har et kursus i år Næste år er det Sallings tur.

Vi har i denne sæson fulgt op med 3 repetitionskurser to i november og et i februar. Fin tilslutning med ca. 20 deltagere pr. gang. Måske tilsvarende kurser med temabestemte emner i den kommende sæson.

Vi vil - som tidligere - blande turneringsformerne til et forhåbentligt interessant turneringsprogram, som bliver offentliggjort i august. Vi har de seneste par år startet med rækkeinddeling efter handicaps, men overvejer at starte den nye sæson med kvalifikationsspil, så man møder lidt flere af medlemmerne i løbet af de første spilleaftener.

Vi har tidligere drøftet mulighederne for at lave en ”eftermiddagsklub” eller en ”formiddagsklub”. Indtil nu er det blevet ved overvejelserne. Men der er en tendens på landsplan til, at flere og flere ældre medlemmer (og dem har vi mange af) foretrækker spil i dagtimerne. En del ville også foretrække, at der ikke ”var mødepligt”. Altså i højere grad turneringer med tilmelding, frem for at skulle skaffe substitutter.

Vi har i efterhånden mange år haft 3 op- og nedrykninger mellem rækkerne. Det giver større udveksling, og man møder flere nye par. Det regner vi med at fortsætte.

Vi har i bestyrelsen stillet et forslag om at ændre substitutreglen det vender vi tilbage til senere i dag. Vi har også i bestyrelsen besluttet, at lave om på beslutningen om startscore i Klubmesterskaberne for Par, idet der har været lidt utilfredshed hermed i år. Næste års regler bliver, at nr. 1-3 i den samlede score i Op- og Nedrykningsspillet får tillagt en score forud for 1. runde i A-rækken på henholdsvis 30, 20 og 10 points. I de øvrige rækker startes fra scratch (altså uden startscore). Det giver forhåbentlig en mere spændende afslutning af de sidste spilledage.

Vi har stadig en rigtig god dialog med Ulrich på Aktivitetscenteret. Vi glæder os over den store hjælpsomhed og lydhørhed over for vore ønsker. Planen er, at udluftningssystemet i den store sal vil blive forbedret inden næste sæson

Mht. salg af øl og vand har vi fortsat en aftale med centeret. Det fungerer fint, og vi støtter på den måde Aktivitetscenteret. Vin sælger vi selv og tjener lidt på det. Overskuddet går primært til gratis drinks en del gange. Vi har prøvet med mobile pay indtil nu uden den helt store succes, men med en stigende brug af metoden. Fordelen er, at vi alle undgår kontanter, og at man kan betale inden ankomst og så er vi fri for betaling med ½-Euroer, som forveksles med 10-kroner.

Samarbejdet med Skive Golf Klub har fungeret fint, og det samarbejde fortsætter.

Sidst, men ikke mindst: Der er som altid - præsteret frivilligt arbejde. Det være sig som turneringsledere, på IT-området, kortblandere, som bruger en formiddag hver 3. uge, så vi andre efterfølgende kan se kortfordelingen, som er ens i de 5 rækker, samt salg af vin, øl og vand. Alt sammen bliver påskønnet med et par flasker på det opstartsmøde, vi holder for frivillige hjælpere i august.

Apropos frivillige hjælpere, er der altid mulighed for at komme med Helt ideelt er det, hvis yderligere nogle medlemmer påtog sig opgaven med at styre klargøringen inden spillet og med afslutningen. Stor tak til Dorthe Lund, der har åbnet op hver aften samt Jan Birch, der har lukket af.

Vi indstiller gerne vore medlemmer til kursusdeltagelse og har tidligere haft deltagere både på BC3 kursus og kursus i Turneringsledelse. Det betyder, at vi fremadrettet er mindst 5 brugere af BC3 og 5 turneringsledere. Der er mulighed for at komme på BC3 kursus lørdag den 24. AUG i Aarhus. Vi vil formentlig være vært for et Distriktskursus i august/september i Turneringsledelse alternativt at gennemføre vores eget repetitionskursus.

Næste sæson vil blive planlagt med 32-33 turneringsdage, heraf 6-7 med tilmelding. Der startes op TOR 5. SEP 2024, og vi slutter før Påske med sidste reelle spilledag TOR 3. APR og generalforsamling TOR 10. eller FRE 11. APR 2025.

Vi vil også i det kommende år gennemføre arrangementer med spisning til en lav deltagerpris.

Bestyrelsens konklusion er, at med en god økonomi og et flot medlemstal er vi godt kørende.




BridgeCentral, 25. december 2024