DIVERSE SYSTEMER

Trelde


TRELDE

Trelde er en slemundersøgende melding for at undersøge, om alle farver kontrolleres.

En trelde spørger om kontrol i den pågældende farve.

+ kontrol: Es, konge, singleton eller renonce

- kontrol: ingen af ovennævnte

Trelde fungerer ved, at den ene hånd tager initiativ til slem ved at afgive en såkaldt ALFA-spørgemelding, som beder makker oplyse, om han har kontrol i den farve, der spørges i, og om antallet af esser.

DEFINITION PÅ EN ALFA-SPØRGEMELDING:

1) hvis en farve er meldt og støttet, er enhver melding i ny farve på 4-trinnet (om nødvendigt på 5-trinnet) en ALFA med den støttede farve som trumf. Dog er 3 spar en ALFA, hvis hjerter er meldt og støttet, og hvis en minorfarve er meldt og støttet, er spring i ny farve på 3-trinnet en ALFA

2) hvis ingen farve er meldt og støttet, er ethvert overflødigt spring i ny farve en ALFA, der fastlægger den sidst meldte farve som trumf. Overflødigt betyder her, at springet er unødvendigt for at skabe udgangskrav.

4 farve på 4-trinnet er altid en ALFA.

Man kan ikke starte en spørgeserie i en ægte meldt farve, d.v.s. man kan godt spørge i fjendens meldte farve og i en kunstig meldt farve (f.eks. staymans 2 klør/ruder)

Hvis svarhånden springer i første melderunde (kun med egen god farve) og afgiver en ALFA i 2. runde, er det med egen springfarve som trumf.

SVAR PÅ EN ALFA-SPØRGEMELDING:

Svarer skal oplyse, om der er kontrol i ALFA-farven, og i bekræftende fald, hvor mange esser, man har. Trumf konge tæller med som femte es i følgende svartrin:

1 trin ingen kontrol eller 0 esser

2 trin kontrol og 1 eller 4 esser

3 trin kontrol og 2 eller 5 esser

4 trin kontrol og 3 esser

Huskeregel: Et trin betyder altid ingen kontrol og/eller ingen esser.

Herefter 1-2-3 esser i de næste trin 2-3-4), og så forfra med 4 og 5 (2-3)

At der kun er 4 trin huskes ved, at der er 4 farver i spillet.

I de dobbelttydige svar er der altid en forskel på 3 esser.

Efter negativt svar på en ALFA:

Hvis spørger efter negativ svar på en ALFA ikke vender tilbage til trumffarven, afgives en ny ALFA ved at melde en ny farve. Evt. kan man spørge efter esser på sædvanlig måde.

Ny ALFA i samme farve spørger om 3. kontrol (damen) eller dobleton i farven. Svarskalaen ovenstående bruges.

Nr. 2 ALFA må godt være i en tidligere naturligt meldt farve.

UDVIDELSE AF SVARSKALAEN:

Der henvises til speciallitteratur herom. F. eks. Lars Blakset: MELD BEDRE

Henvendelser: Jørgen Gravesen


Svage 2 åbninger


SVAGE 2 ÅBNINGER med 6 farver

Åbning 2 ruder, hjerter og spar er svage 2 åbninger og viser:

- mindst 6 farve

- ca. 6-10 hp

Pas på zonestillingen!!!!

Der må IKKE være:

- 4 farve major ved siden af

- god 7 farve (åbnes med spær på 3 trinnet, eller almindeligt)

- for skæv fordeling

SVAR:

- spær videre på dårlige kort = stopmelding

- gå i udgang på gode kort

- ny farve er naturligt med egen langfarve (mindst 5 gode), og åbner må IKKE passe..

Undersøg evt. åbners hånd således med henblik på slem eller udgang:

- 2 ut søger styrke i farve og hp

svar til 2 ut søgemeldingen:

- 3 klør svag farve, svag styrke

- 3 ruder god farve, svag styrke

- 3 hjerter svag farve, god styrke

- 3 spar god farve, god styrke

- 3 ut EKDxxx i trumffarven

Huskeregel: F kommer før S (farve før styrke)


SVAGE 2 ÅBNINGER med 5 farve major + minorfarve med mindst 4 i farven

Denne fordeling optræder oftere end 6 farver og kan være noget spærrende for modparten.

Der behøver ikke at være så mange point til meldingen,især hvis makker har sagt pas først, men pas på zonestillingen.

2 ruder

En farvet majorhånd. Der loves mindst en god 6 farve.

Her viser svar 2 hjerter ønske om at spille 2 hjerter eller 2 spar.

Åbner siger pas til 2 hjerter med hjerterfarve eller flytter til 2 spar med sparfarve.

Her viser svar 2 spar, at melderen skal passe med spar og melde 3 hjerter med minimum eller 4 hjerter med maksimum.

2 hj/sp



5 farve i den meldte farve + mindst 4 farve i en minorfarve.


Her kan svarer med misfit til den meldte farve spørge efter minorfarven med 2 ut.


Henvendelse: Jørgen Gravesen


Steens 2 ut


STEENS 2 UT

Steens 2 ut anvendes efter makkers åbning 1hj/sp og pas fra næste hånd.

2 ut fra svarhånden viser mindst 4 kort støtte og er krav til udgang (mindst 13+). Skal alerteres.

Formål er at holde meldingerne nede på lavt niveau for at undersøge slemmulighederne billigt muligt.

Svar på 2 ut:

Åbner skal primært fortælle om kortfarver.

Alle svar skal alerteres til og med 3 ut.

1 sp 2 ut

3 klør: ingen kortfarver, tillæg i hp (15+)

3 ruder: singleton i ruder (tvungen melding)

3 hjerter: singleton i hjerter

3 spar: singleton i KLØR……

3 ut: ingen kortfarver (12-14)

4 klør, ruder, hjerter: renonce i meldt farve

4 spar: ingen kortfarve, 6 farve spar, minimum HP

1 hj 2 ut:

3 klør: ingen kortfarver, tillæg i hp (15+)

3 ruder: singleton i ruder

3 hjerter: singleton i KLØR……….

3 spar: enten singleton i spar eller renonce i spar og minimum i HP

3 ut: ingen kortfarver (12-14)

4 klør: renonce i klør

4 ruder: renonce i ruder

4 hjerter: ingen kortfarver, 6 farve hjerter, minimum hp

4 spar: renonce i spar og tillægsstyrke, da meldingen 4 hjerter passeres.

Videre meldinger:

Når åbner har vist en kortfarve (single eller renonce) skal svarer vurdere, hvor godt kortene passer sammen.

Følgende muligheder viser stigende interesse for slem:

A: Melde udgang med minimum og dårlig tilpasning.

B: Melde 3 i åbningsfarven som en neutral melding (viser enten minimum, hvor makkers kortfarve passer godt, eller tillæg hvor kortfarven passer dårligt)

C: Slemopfordre med 3 ut (bemærk at 3 i åbningsfarven eller 3 ut fra svarer i 2. runde er stærkere end et spring til udgang. Er begge muligheder tilstede, er 3 ut stærkest)

D: Gå mod slem via trelde eller forespørgsel efter esser/konger m.v.

Når åbner har vist tillæg uden kortfarve, d.v.s. hvor de er meldt 3 klør, skal svarer vise sine evt. kortfarver:

1 spar 2 ut

3 klør 3 ruder/hjerter single eller renonce i farven

3 spar single eller renonce i KLØR.

3 ut ingen kortfarve, men tillæg dog ikke styrke til esspørgemeldinger

4 kl/ru/hj treldespørgemeldinger

4 spar minimum uden kortfarver

4 ut esspørgemelding (BWM)

Undtagelser:

A: Hvis fjenden melder ind efter makkers åbning 1hj/sp:

1: 2 ut er nu naturligt (10-12 point) med hold i den indmeldte farve

2: overmelding i den indmeldte farve viser primær støtte til åbningsfarven og er krav til udgang (13+)

B: Efter forhåndspas

er 2 ut naturligt (10-11)

og springstøtte (1 hj/sp 3 hj/sp) viser 10-12

og hvor spring fra svarhånden til udgang viser en hånd, der er vokset i styrke (fordeling + flere trumfer)

Systemkonsekvenser:

1 hj/sp 4 hj/sp viser skæve hænder med god støtte og få HP (normalt højst 8-9)

Henvendelser: Jørgen Gravesen


Blackwood-Morrow (BWM)


BLACKWOOD-MORROW (BWM)

BWM er en kontrolforanstaltning for at sikre, at man ikke melder slem med for mange nøglekort ude, når meldingerne i øvrigt har vist styrke nok til slem. Det er lidt træls at komme i slem med to manglende esser.

I BWM er der 5 esser og 5 konger, idet trumf konge hhv. trumf dame tæller med.

Efter spørgemeldingen 4 ut er svarene:

5 klør

0 eller 4 esser

5 ruder

1 eller 5 esser

5 hjerter

2 esser

5 spar

3 esser

Efter spørgemeldingen 5 ut tæller trumf dame med som en konge, og svarene er:

6 klør

0 eller 4 konger

6 ruder

1 konge

6 hjerter

2 konger

6 spar

3 konger

Før en spørgeserie etableres, er det vigtigt at vide, hvad der er trumf.

Hvis en farve er meldt og støttet, er denne farve selvfølgeligt trumf.

Hvis ingen farve er støttet, er sidstmeldte farve trumf. Dette gælder ikke en kunstig meldt farve.

Husk:

5 ut garanterer alle 5 esser.

Meld aldrig storeslem, hvis du ikke har sikkerhed for alle 5 esser + trumf dame.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Stayman


STAYMAN

Konventionen bruges efter åbning 1 ut, hvor der søges efter 4 farve i major ved at melde 2 klør, som skal alerteres.

For at anvende stayman skal man have udgangsinteresse og præcis 4 farve i major (evt. i begge major).

Åbner har 3 svarmuligheder:

2 ruder: Ingen 4 farve major

2 hjerter: 4 farve hjerter og måske også spar

2 spar: 4 farve spar, men ikke hjerter

Videre meldinger afhængig af styrke.

I meldeforløbet 1 ut 2 klør ------ 2 hjerter 2/3 ut

Benægter svarhånden hjerter 4 farve, men lover indirekte 4 farve spar, hvor åbner kan melde pas for at spille ut, eller flytte til 4 spar, hvis hånden indeholder både 4 farve hjerter og spar.

Bemærk at stayman melderen aldrig vil have 5 farve major, hvis man samtidig bruger Jacoby overførselsmeldinger.

Evt. henvendelse til Jørgen Gravesen


Splinter


SPLINTER

Splintermeldinger bruges efter åbning 1 hj/sp, hvor svarer har 7-11 point

En splintermelding er et overflødigt spring i en ny farve, der viser:

  • singleton eller renonce i den meldte farve + primær støtte i makkers trumffarve (hj/sp)

Med primær støtte menes mindst 4 kort støtte.

Spintermeldinger efter åbning 1 hj/sp:

1 spar: 3 klør single i farven, mindst 4 spar og 7-11 hp

3 ruder: do

3 hjerter: do

4 klør/ruder/hjerter: renonce, mindst 4 spar og 7-11 point

1 hjerter: 2 spar single i farven, mindst 4 hjerter og 7-11 point

3 klør do

3 ruder do

3 spar renonce i farven, mindst 4 hjerter og 7-11 point

4 klør do

4 ruder do

Henvendelse: Jørgen Gravesen


RKCB 1430 Roman Key Card Blackwood


RKCB 1430

Roman Key Card Blackwood

I forhold til Blackwood Morrow er svarene byttet om, og svarene er således:

5 klør

= 1 eller 4 esser

5 ruder

= 0 eller 3 esser

5 hjerter

= 2 esser UDEN trumf dame

5 spar

= 2 esser MED trumf dame

HUSKEREGEL:

1430 er dannet af 1 eller 4 som det første, og 3 eller 0 som de næste cifre, dvs. 1/4 før 3/0

Hvis 4 ut melderen efter svarene 5 klør/ 5 ruder vil spørge efter trumf dame, gør han det med første ledige melding, som ikke er trumf.

Svarer har nu følgende muligheder:

  1. melder af i trumf uden trumf dame
  2. melder 5 ut, hvis han har trumf dame, men ingen sidekonger
  3. viser ellers sin laveste sidekonge

Hvis 4 ut melderen fortsætter med 5 ut, garanterer han alle esser, konger og trumf dame (eller måske i stedet stor længde i trumf) og inviterer til storeslem.

Hvis svarer er i tvivl, kan han vise sekundære honnører på 6 trækket, så makker kan se, om han kan bruge dem.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Negative doblinger


NEGATIVE DOBLINGER

En negativ dobling er det modsatte af en strafdobling. I stedet for at vise længde i den meldte farve, vises længde i de uviste farver.

En negativ dobling lover mindst 4 farve i umeldte majorfarver.

Man savner samtidig naturligt meldealternativ.

På stærke, skæve hænder foretrækkes en naturlig melding frem for en negativ dobling.

DEFINATION.

Efter åbning på 1 trækket i farve og mellemhåndens indmelding til og med 2 spar er svarhåndens dobling negativ og ikke strafforslag.

Doblingen viser principielt mindst 4-4 i de to umeldte farver (ALTID 4 i umeldt major).

Doblingen er rundekrav og ubegrænset opad i styrke.

SVARHÅNDENS MINIMUMSSTYRKE:

Efter indmelding på 1. trinnet: min 6 hp

Efter indmelding 2 klør/2 ruder: min 8 hp

Efter indmelding 2 hjerter/2 spar: min 10 hp

Åbningshånden melder videre efter naturlige principper:

  1. støtter om muligt den ene af svarhåndens farver (meld hvad der kan vindes, hvis svarhånden har minimum)
  2. uden støtte meldes ut med hold i modpartens farve
  3. egen åbningsfarve genmeldes, hvis der er ekstra længde

Har svarhånden minimum 5 farve i hjerter eller spar kan i stedet for negativ dobling meldes 2 i farven, hvilket viser 10+ og mindst 5 farve.

Når svarhånden efter en negativ dobling i næste melderunde overmelder i fjendens farve etableres gamekrav (=søger yderligere oplysninger, herunder om der er holdt i indmeldingsfarven, så der kan spilles sans)

Hvis svarhånden efter en indmelding IKKE negativdobler, men melder en umeldt farve, benægtes den anden umeldte farve, eller der loves ekstra længde i den frivillige meldte farve.

NEGATIV DOBLING UDEN KRAVPAS:

  1. så viser svarhåndens pas efter fjendens indmelding svaghed og kræver ingen melding fra åbner
  2. åbner må kun genåbne med en dobling med ekstra værdier

NEGATIVE DOBLINGER MED KRAVPAS:

Efter indmelding til og med 2 spar er pas fra svarer principielt rundekrav.

Åbner SKAL holde åbent, hvis 4 hånden også passer.

Dog ikke hvis åbner er stærk og har stor længde i fjendens farve (= svarhånden har sandsynligvis ikke værdier til strafdobling af indmeldingsfarven 0-5 hp), hvorfor åbningshånden må sige pas.

Åbners genåbningsmuligheder efter pas fra svarer og 4. hånd:

  1. Åbner skal så vidt muligt genåbningsdoble. Dette gøres, hvis åbner ville passe til en gammeldags strafdobling fra svarer.
  2. Åbningsfarven meldt billigst muligt viser ekstra længde og minimum samt dårlige defensive værdier.
  3. Ny farve viser skæv fordeling uden ønske om at straffe fjenden på lavt niveau
  4. Reversmelding lover styrke og længere åbningsfarve (fordelingspræget med mindre styrke end normalt)
  5. Sans billigst muligt lover hold i indmeldingsfarven, jævn fordeling og 18-19 hp

Svarhåndens pas er tvetydig:

  1. meget svag hånd (0-7 hp), typisk uden fit til åbningsfarven
  2. en hånd, der kan strafdoble fjendens indmelding

Med type a: Kom i stå i tide.

Efter åbners genåbningsdobling viser følgende svarhænder type a:

    1. enkeltstøtte af åbningsfarven (ofte 3 farve)
    2. ny farve (typisk 5 farve, evt. 4 farve og misfit, max hp)
    3. 1 ut (en hånd der ikke havde point nok til 1 ut direkte efter indmeldingen)

Med type b: Efter åbners genåbningsdobling viser flg. hænder type b:

  1. pas
  2. limitmelding i sans (2 ut eller 3 ut med spring)
  3. overmelding i fjendens farve (gamekrav, spørger om hold i indmeldingsfarven)

Hvis 4 hånden melder bortfalder kravprincippet.

  1. enhver indmelding fra åbner viser tillæg
  2. dobling af ny farve fra 4 hånd er straf, hvis svarer har type b. Hvis svarer har type a kan han støtte åbner eller melde ny farve.

Efter en melding fra 4 hånd og pas fra åbner er:

  1. svarers dobling et strafforslag (idet dog svarer typisk har en mere oplagt strafdobling af fjendens først meldte farve)
  2. svarers støttemelding afgivet efter limitprincippet (visende type b)
  3. Overmelding i fjendens farve er gamekrav.

Henvendelse Jørgen Gravesen


Multiforsvar mod 1 ut


MULTIFORSVAR MOD 1 UT

Konventionen anvendes i 2. hånd efter modpartens åbning 1 ut eller i 4. hånd efter 1 ut pas pas

indmelding

Krav til håndens styrke m.v.

Indmelderens makkers svar

2 klør

Begge majorfarver. I zonen mindst 5-4 og 12+

Udenfor zonen kan der være 4-4, specielt i 4. hånd, HP 12+ eller 10 HP ved 5-5

Makker skal præferere mellem majorfarverne, evt. ved spring, når der er tilpasning + styrke. Med lige længde meldes 2 ruder, der søger 5 farven hos indmelderen. Med misfit til begge majorfarver meldes pas

2 ruder

En farvet majorhånd. Der loves mindst en god 6 farve.

Her viser 2 hjerter ønske om at spille 2 hjerter eller 2 spar. Indmelderen flytter til rigtig farve.

Her viser 2 spar, at indmelderen skal passe med spar og melde 3 hjerter med minimum eller 4 hjerter med maksimum.

3 kl/ru/hj/sp er naturligt med god farve og er IKKE krav.

2 ut = stærk melding med udgangsinteresse.

2 hj/sp

5 farve i den meldte farve + mindst 4 farve i en minorfarve.

Her kan svarer med misfit til den meldte farve spørge efter minorfarven med 2 ut.

2 ut

Mindst 5-5 i minor, eller en vilkårlig meget skæv hånd, som kræver til udgang.

Meld hvad der kan vinde

3 kl/ru/hj/sp

Almindelig spærremelding. 3 klør/ruder kan være ret HP-stærke


SYSTEMKONSEKVENSER:

Man mister muligheden for 2 klør/ruder som naturlig melding.

Man generer modpartens sanssystem, men giver til gengæld oplysninger om fordelingen.

Hvis 3. hånd dobler 2 klør:

4. hånd fritages for at melde.

  1. Med en præference for en af majorfarverne bør der dog meldes nu. Dette viser IKKE ekstra styrke.
  2. Pas beder indmelderen melde bedste major
  3. 2 ruder er naturligt med ruderfarve og svag styrke
  4. redobling viser god hånd med lyst til at konkurrere

Hvis 3. hånd dobler 2 ruder:

  1. pas viser svag hånd
  2. 2 hjerter/2 spar viser konkurrerende hånd

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Langfarve Trialbids


LANGFARVE TRIALBIDS

Afgives i en sidefarve (evt. 3 farve), hvor åbner har brug for at svarhånden kan begrænse tabene i en sidefarve.

F.eks.

1 sp 2 sp

3 kl/ru/hj

Åbner er ikke ude efter at introducere en ny trumffarve, når en majorfarve allerede er fastlagt som trumf.

Åbner inviterer til udgang og viser samtidig en sidefarve, hvor han har brug for lidt hjælp fra svarer.

Svarer skal herefter vurdere, om har skal stoppe på 3 trinnet, d.v.s. han kan ikke hjælpe i den spurgte farve, eller om han skal melde udgang, hvis han kan hjælpe i denne sidefarve.

Henvendelse Jørgen Gravesen


Københavner


KØBENHAVNER

Konventionen bruges efter modpartens åbning 1 i farve for at vise 2 farvede hænder med mindst 5-5 i de to farver.

DEFINITION:

Efter modpartens åbning 1 i farve, kan 2. hånd melde:

- 2 ut med de to laveste umeldte farver

- 3 klør med den højeste og den laveste umeldte farve

- 3 ruder med de to højeste umeldte farver

Man lover mindst 5-5 i de to farver, gerne mere, men bestemt ikke mindre.

Konventionen kan bruges for at vinde, eller for at genere modparten i deres meldeserie.

Men pas på zonestillingen.

Styrkekrav er:

- alene i zonen højst 5 tabere

- lige zone højst 6 tabere

- alene udenfor zonen højst 7 tabere

HP normalt 10-15

SVAR:

Svarer skal præferere mellem indmelderens to farver og samtidig overveje:

- hvad kan vi vinde

- hvad kan modparten vinde, og hvordan generer vi bedst (billigst) muligt

I stedet for at bruge alle ovennævnte, spiller en del hold med, at der alene anvendes meldingen 2 ut og ikke 3 klør/ruder.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Kravpas


KRAVPAS

Negativ dobling med kravpas betyder, at man godt kan straffe en dristig indmelder, selvom man spiller med negative doblinger op til 2 (3) spar.

Ideen er, at åbner skal holde åbent, hvis der indmeldes efter en åbning, og makker passer til indmeldingen.

Efter indmeldinger til og med 2 spar er pas fra svarer således principielt rundekrav.

HVORDAN:

Hvis svarhånden melder pas efter en farveåbning på 1 trinet, og hvor mellemhånden har meldt ind (til og med 2 spar), skal åbner holde åbent, hvis 4. hånden også passer.

Såfremt åbner er stærk og har stor længe i fjendens farve (dvs. svarhånden har sandsynligvis ikke gode modspilsværdier), eller hvor åbners hånd ikke egner sig til en strafdobling, kan åbner melde ny farve.

Men hovedregler er, at åbner dobler, hvorefter svarhånden kan forvandle indmeldingen til straf ved at passe til doblingen, eller med svag hånd (ned til 0 hp) præferere til åbners åbningsfarve.

  1. Åbner skal så vidt muligt doble. Det går han, hvis han ville have passet til en gammeldags strafdobling fra svarer.
  2. Åbningsfarven meldt billigst muligt af åbner viser ekstra længde, minimum hp samt dårlige defensive værdier.
  3. Ny farve viser skæv fordeling uden ønske om at straffe fjenden på lavt niveau.
  4. Reversmelding lover styrke og længere længde i åbningsfarven end i reversfarven (fordelingspræget med mindre styrke end normalt).
  5. Sans billigst muligt lover hold i indmeldingsfarven, jævn fordeling op 18-19 hp

SVARHÅNDENS PAS ER TVETYDIG:

  1. Meget svag hånd (0-7 hp), typisk uden fit til åbners farve.
  2. En hånd, der kan strafdoble fjendens indmelding. Helst mindst god 5 farve og kort i åbningsfarven.

Med type a: Kom i stå i tide. Efter åbners genåbningsdobling viser følgende svarhænder typisk type a:

  1. Enkeltstøtte til åbningsfarven
  2. Ny farve (typisk 5-farve, evt. 4-farve og misfit)
  3. 1 ut = en hånd der ikke havde styrke til 1 ut direkte efter indmeldingen (under 6 hp)

Med type b: Efter åbners genåbningsdobling viser følgende hænder type b:

  1. pas
  2. limitmelding i sans (2 ut eller 3 ut med spring)
  3. overmelding i fjendens farve (gamekrav) spørger om hold i indmeldingsfarven.

Såfremt 4 hånden melder egen farve eller støtter indmeldingsfarven bortfalder konventionen.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Jacoby


JACOBY, overførsel 2 ruder og 2 hjerter efter sansåbning

Bruges efter makkers åbning 1 ut (2 ut) eller makkers indmelding 1 ut og pas fra næste hånd.

Formål at kontrakten kommer på den rigtige hånd, at stoppe på lavt niveau i trumf, at sanshåndens honnører beskyttes mod gennemspil i udspillet.

Krav: Svarer skal mindst have 5-farve.

Med 5-farve hjerter meldes 2 ruder, som skal alerteres

Med 5-farve spar meldes 2 hjerter, som skal alerteres

Åbner SKAL herefter melde farven over. D.v.s. hvis der meldes 2 ruder, SKAL åbner melde 2 hjerter osv.

Svarer kan herefter passe med dårlige kort, eller forsøge udgang på gode kort.

Et ekspempel:

Åbner 1 ut, svarer har 10+ og 5 farve spar.

Svarer melder nu 2 hjerter = overførsel til sparfarven.

Åbner SKAL nu melde 2 spar, og svarer melder nu 3 ut, hvorefter åbner bestemmer, om der skal spilles 3 ut eller 4 spar. Der vil oftest blive meldt 4 spar, hvis åbner har 3-farve spar med til makkers 5 farve.

Tilsvarende gælder efter åbning 2 ut, blot en tak højere.

Henvendelse angående Jacoby kan rettes til Jørgen Gravesen


Gerber


GERBER

Gerber konventionen bruges til at undersøge antallet af esser hos makker.

Der er 4 esser og 4 konger.

Man spørger efter esser med 4 klør, og efter konger med 5 klør.

SVAR:

4 ruder

0 eller 4 esser

4 hjerter

1 es (huskeregel: du har et hjerte)

4 spar

2 esser

4 ut

3 esser

Derefter kan man spørge tilsvarende efter konger med 5 klør.

Få en helt klar aftale med makker, om i altid bruger Gerber 4 klør som spørgemelding, også hvis klør er meldt naturligt, eller om konventionen i så fald falder væk.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


Forsvar mod svage 2 åbninger


FORSVAR MOD SVAGE 2 ÅBNINGER

Mange hold åbner på ganske få HP med 6 farve i ruder/hjerter/spar

Der er flere muligheder for at komme ind i meldingerne, selvom man starter næsten på 3. trinet

En af måderne kunne være:

Efter åbning 2 i en farve (ikke klør)

INDMELDER

HVAD BETYDET DET

SVAR FRA MAKKER

dobler

Dobling af ruder betyder 4-4 i major, ca. 13 (12) + i honørpoint

Med 4 kort støtte til en af majorfarverne og 10-11 HP meldes udgang, ellers meld 3 i farven. Pas er FORBUDT. Dog ikke hvis der er gode ruder til modspil.

Dobling af en majorfarve lover nøjagtigt 4 farve (og IKKE 5 eller flere), 13+

Med 4 kort støtte og 10-11 HP meldes udgang, ellers meld 3 i farven. Ellers tilsvarende ovenstående

2 ut

17-19 HP og hold i meldt farve

0-6 (5) meld pas, ellers gå i udgang

3 klør

Oplysningsdobling (13-16 HP)

3 ruder/hjerter/spar betyder STOP

ellers meld ud med det samme på ca. 10-11 HP

Pas er forbudt

3 ruder

Oplysningsdobling (17+)

Tilsvarende som under 3 klør

Overmelding i fjendens farve

Søger flere oplysninger, primært om der er hold i fjendens farve

Meld 3 ut med hold i fjendens farve, ellers meld bedste farve

Almindelig indmelding

Lover mindst 5 farve, ca. 13+

Meld naturligt, og støt om nødvendigt makker på 3 farve

Sidder du med gode trumfer, kan du ikke selv doble, idet det får forkert betydning.

Meld pas og håb på, at makker er vågen og dobler meldingerne videre. Så kan du sige pas.

Henvendelse Jørgen Gravesen


(Blackwood-Morrow (BMW)


BLACKWOOD-MORROW (BWM)

BWM er en kontrolforanstaltning for at sikre, at man ikke melder slem med for mange nøglekort ude, når meldingerne i øvrigt har vist styrke nok til slem. Det er lidt træls at komme i slem med to manglende esser.

I BWM er der 5 esser og 5 konger, idet trumf konge hhv. trumf dame tæller med.

Efter spørgemeldingen 4 ut er svarene:

5 klør

0 eller 4 esser

5 ruder

1 eller 5 esser

5 hjerter

2 esser

5 spar

3 esser

Efter spørgemeldingen 5 ut tæller trumf dame med som en konge, og svarene er:

6 klør

0 eller 4 konger

6 ruder

1 konge

6 hjerter

2 konger

6 spar

3 konger

Før en spørgeserie etableres, er det vigtigt at vide, hvad der er trumf.

Hvis en farve er meldt og støttet, er denne farve selvfølgeligt trumf.

Hvis ingen farve er støttet, er sidstmeldte farve trumf. Dette gælder ikke en kunstig meldt farve.

Husk:

5 ut garanterer alle 5 esser.

Meld aldrig storeslem, hvis du ikke har sikkerhed for alle 5 esser + trumf dame.

Henvendelse: Jørgen Gravesen


BridgeCentral, Thursday, July 29, 2010


BridgeCentral, 17. december 2024