Vedtægter
for
Grindsted Bridgeklub
§1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Grindsted Bridgeklub
og klubben er hjemmehørende i Billund kommune.
Klubben er stiftet den 15.september 1963.
§2 Formål
Klubbens formål er at samle interesserede til regelmæssige spilledage for gennem træning,
undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Distrikt Sydjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.
§4 Medlemskab
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelser.
Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i klubregler for Grindsted Bridgeklub.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen.
Indmeldelse skal ske skriftigt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen.
Bestyrelsen kan bevillige kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmernes deltagelse i turneringer arrangeret af Distrikt Sydjylland eller DBF.
§5 Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.
Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
Juniorer under uddannelse betaler ½ kontingent.
Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
§6 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.
Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §13 & § 14.
§7 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april kvartal.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt, enten ved skriftlig indbydelse/ved opslag/på hjemmesiden, eller ved annoncering med 3 ugers varsel.
Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.
Dagsorden med indkomne forslag fremlægges for medlemmerne før generalforsamlingen, ligesom regnskabet om muligt lægges ud på hjemmesiden 1 uge før generlforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan stemmes ved fuldmagt. Dog kan hvert medlem kun medbringe 1 fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§15 & 16.
§8 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent
3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
4.Godkendelse af det reviderede regnskab
5.Fastsættelse af kontingent
6. Indkomne forslag.
7. Valg til bestyrelsen
8. Valg af suppleanter
9. Valg af revisor og revisorsuppleanter
10. Eventuelt
§9 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jfr. §§ 15 & 16.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kanditater.
§10 Ekstraordinær generalforsamling
.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkales, hvis mindst 1/3 af klubbens stemmeberettide medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.
For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder samme bestemmelser som for ordinær generalforsamling.
§11 Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Bestyrelsen vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen og består af mindst 5 medlemmer.
I lige år vælges et lige antal bestyrelsesmedlemmer og i ulige år vælges et ulige antal.
Bestyrelsen konstituerer siog på første bestyrelsesmøde efdter generalforsamlingen med formand, næstformand, kazsserer og sekretær.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg, turneringskomite, festudvalg osv.) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden er til stede.
i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Det føres en protokol over bestyrelsens beslutninger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer der er fyldt 18 år.
§12 Regnskab
Klubbens regnskabsår er 1.april til 31.marts.
Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegnelse og underskrift.
Regnskabets hovedtal lægges om muligt på klubbens hjemmeside 1 uge før generalforsamlingen
§13 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.
Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdingerne er til stede.
§14 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden.
Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000,00 eller ved låntagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§15 Vedtægtsændring
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§16 Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske ved en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå andre bridgeklubber i Billund kommune, eller en anden almennyttig dansk forening.
Vedtaget på generalforsamlingen den 10. april 2018
Formand Peter Sørensen Dirigent Søren Vinther
|