Vedtægter

Vedtægter

 for 

Grindsted Bridgeklub


§1 Navn og hjemsted

Klubbens navn er Grindsted Bridgeklub

og klubben er hjemmehørende i Billund kommune.

Klubben er stiftet den 15.september 1963.


§2 Formål

Klubbens formål er at samle interesserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, 

undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§3 Tilhørsforhold

Klubben er medlem af  Danmarks Bridgeforbund og dermed Distrikt Sydjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§4 Medlemskab

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelser.


Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i klubregler for Grindsted Bridgeklub.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.


Passive medlemmer har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske skriftigt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen.


Bestyrelsen kan bevillige kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmernes deltagelse i turneringer arrangeret af Distrikt Sydjylland eller DBF.


§5 Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer under uddannelse betaler ½ kontingent.


Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§6 Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.

Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §13 & § 14.


§7 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april kvartal.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt, enten ved skriftlig indbydelse/ved opslag/på hjemmesiden, eller ved annoncering med 3 ugers varsel.


Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.


Dagsorden med indkomne forslag fremlægges for medlemmerne før generalforsamlingen, ligesom regnskabet om muligt lægges ud på hjemmesiden 1 uge før generlforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. 

Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.


Der kan stemmes ved fuldmagt. Dog kan hvert medlem kun medbringe 1 fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§15 & 16.


§8 Dagsorden


Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


1. Valg af dirigent.

2. Valg af referent

3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år

4.Godkendelse af det reviderede regnskab

5.Fastsættelse af kontingent

6. Indkomne forslag.

7. Valg til bestyrelsen

8. Valg af suppleanter

9. Valg af revisor og revisorsuppleanter

10. Eventuelt


 §9 Generalforsamlingens ledelse


Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jfr. §§ 15 & 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kanditater.



§10 Ekstraordinær generalforsamling


.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkales, hvis mindst 1/3 af klubbens stemmeberettide medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder samme bestemmelser som for ordinær generalforsamling.


§11 Bestyrelsen

 

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen og består af mindst 5 medlemmer.

I lige år vælges et lige antal bestyrelsesmedlemmer og i ulige år vælges et ulige antal.


Bestyrelsen konstituerer siog på første bestyrelsesmøde efdter generalforsamlingen med formand, næstformand, kazsserer og sekretær.



Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg, turneringskomite, festudvalg osv.) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden er til stede.

i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Det føres en protokol over bestyrelsens beslutninger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer der er fyldt 18 år.


§12 Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1.april til 31.marts.


Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegnelse og underskrift.

Regnskabets hovedtal lægges om muligt på klubbens hjemmeside 1 uge før generalforsamlingen


§13 Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdingerne er til stede.


§14 Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. 

Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000,00 eller ved låntagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§15 Vedtægtsændring

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§16 Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske ved en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.

For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå andre bridgeklubber i Billund kommune, eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen den 10. april 2018 


Formand Peter Sørensen                                                Dirigent Søren Vinther





















Arrangementer

Grindsted Bridgeklub startede 1995 med at invitere 2 naboklubber til at spille en årlig venskabskamp.

 Billund Bridgeklub, Give Bridgeklub, Grindsted BK stillede med 2 hold "Filskov afd. og Grindsted afd".

 I 2002 besluttede vi at invitere BK 75 Grindsted til at deltage i turneringen.

 Herefter stillede Grindsted BK med 1 hold.

 I 2005 blev det besluttet på fællesmødet at Bridge 2000 efter eget ønske deltog i turneringen.

 Der har været spillet siden 1995, dog med en pause på 3 år.

 Klubberne skiftes til afholde kampdagen.

 Der spilles en holdkamp i 3 rækker opdelt i A, B og C.

 Det er aftalt at hver klub "så vidt det er muligt" stiller med et hold svarende til A-B-C rækker.

 Her er der plads til alle, både nybegyndere, let øvede, øvede og meget øvede.

 Glæd jer.

En rigtig hyggelig aften.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

 I 2003 startede Klubben et samarbejde mellem Billund BK, 

BK 75 Grindsted og klub 2000 Billund.

 I 2005 blev Give BK inviteret med til at deltage i samarbejdet.

På fællesmødet d. 18-03-05 takkede Give ja til at deltage på lige fod med de øvrige 4 Bridgeklubber.

 Samarbejdet bygger på undervisning for nybegyndere, en årlig  undervisningsaften for klubspillere og en fælles substitutliste.

I 2004 besluttede klubberne sig for at lave en fællesannonce, som blev udgivet i uge 34 i Midtjysk Ugeavis og Billund ugeavis.

I 2005 bliver der annonceret forskudt i Grindsted, Billund og Give ugeaviser.


Klubregler

Klubregler for Grindsted Bridgeklub


§1 Formål


Formålet med dette reglement  er at få en ensartet og korrekt afvikling af turneringerne samt at sikre god tone og orden spillerne imellem.


§2 Spillested


2.1 spilledag

Klubbens spilledage er mandag og tirsdag.

Der startes kl. 19 præcis på alle turneringsdage.

Der spilles aldrig i ugen op til jul samt på spilledage, der falder på helligdage.


2.2 Sæson

Sæsonen starter 1. mandag og 1. tirsdag i september og slutter sidste mandag og sidste tirsdag i april.

Dog har medlemmerne mulighed for at melde fra de sidste 3/4 mandage i april.


2.3. Tilmeldinger

Ved tilmelding til ny sæson, vil eksisterende medlemmer have fortrinsret frem for nye medlemmer, i tilfælde af, der tilmelder sig flere end klubben kan optage.


§3 Justering af score ved substituering


Det skal tilstræbes at finde substitutter med handicap +/- 10. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, er der mulighed for at justere scoren jf nedenstående.

Parturnering:  Såfremt der kun er substitut på for en spiller foretages ingen justering, hvis substituttens handicap ikke er mere end 10 bedre end den substituerede spiller.

Hvis scoren justeres, tildeles højst middel.

Uanset substituttens hcp reguleres scoren IKKE i A-rækken


Såfremt begge spillere i et par substitueres, justeres scoren til højst middel. Dette gælder i alle rækker.

Der justeres ikke i scoren for et par, der møder substitutter.



Ingen spiller er berettiget til at modtage præmier, med mindre han/hun har spillet mindst halvdelen af turneringens runder.


Miniholdturnering og holdturnering: Der kan højst opnås middelscore, hvis begge spillere i et par er substitutter.

I tilfælde med kun en substitut foretages ingen justering, såfremt substituttens handicap ikke er mindst 10 bedre end den substituerede spiller..


TOP 16 og enkeltmandsturnering:

En spiller som substitueres kan højst opnå middelscore.


§4 Systemkort


4.1 A-rækken

Brug af systemkort i A-rækken er obligatorisk.


4.2 opfordring

Alle opfordres til at bruge systemkort ( hjælp til at udfylde systemkort kan fås ved henvendelse til bestyrelsen).


§5Turneringsafvikling


5.1 Turneringsleder

Der laves turnusordning for turneringslederne.

Turneringslederen vil, så vidt muligt, ikke dømme i den række hvori han/hun spiller.

Der orienteres før turneringsstart hvilken turneringsleder, der skal tilkaldes.

Turneringsudvalget er ansvarlig for korrekt afvikling af turneringerne.


5.2 Henvendelse

Al henvendelse vedrørende turneringer rettes til udvalget.


5.3 Etik/etikette

Man møder sober, sidder på sin plads kl. 19,00, undlader at irettesætte såvel makker som modspillere under og efter spillet, kommenterer ikke makkers/modspillernes meldinger og spilføring, tager aldrig andres kort ud af mappen efter spillet.

En spiller må ikke med mimik, tegn eller ytringer tilkendegive utilfredshed/tilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort.

Der beregnes 7 min. pr. spil inkl. skift.

Der må ikke tales om meldinger/spil ved bordet da der er risiko for at andre borde kan få ubeføjede oplysninger (Sanktioner iflg. lovene).


5.4 Uregelmæssigheder

Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv.

Turneringslederen skal altid tilkaldes.

Husk at uregelmæssigheder ikke kun har betydning for det bord, hvor de opstår.


§6 Substituering


6.1 Tilkald af substitut

Et medlem/par, der ikke kan møde én eller flere spilleaftner, er forpligtet til selv at skaffe en substitut.


6.2 Forpligtelser over for substitut

Det medlem som er fraværende, er forpligtet til at betale for forplejning til substitutten.


§ 7 Medlemsskab

Medlemsskab er bindende for hele sæsonnen.


§8 Ordensregler


8.1 Bridgemateriel

Bridgemateriel skal behandles med respekt.


8.2 oprydning

Medlemmerne hjælpes ad med at anbringe borde, stole, meldebokse, mates, kortmapper, plancher m.v. på dertil anvist plads efter aftenens sidste spil.

HUSK at rydde op efter jer  (krus, holdere, flasker o.s.v.).


§9 Orientering


9.1 nyheder m.v.

Medlemmerne vil enten mundtligt, eller ved opslag i nyhedsmappen, blive orienteret om, hvad der sker i klubben. I nyhedsmappen er der referater fra bestyrelsesmøder, indbydelser og diverse nyheder som sendes til klubben.


9.2 Klubbens hjemmeside

Klubbens hjemmeside findes under www.bridge/4436.dk

Her findes turneringsplan, resultatlister, substitutliste m.m.


§10 Rygning


10.1  Grindsted Bridgeklub er røgfri.

Der må ikke ryges på matriklen.


Klubreglerne er lavet i september 2011 af Hakon Jørgensen, Hans J. Baun Pedersen, Lars Laursen, Allan Poulsen, Søren Vinther, Ane Marie Elsted og Inge M. Mikkelsen.


Revideret af turneringslederne på turneringsledermødet den 2.juli 2013: Hakon Jørgensen, Tadeusz Ganc, Dorte Stokkebye, Preben Kyed, Hans Aagaard og Inge M. Mikkelsen

Revideret af bestyrelsen den 19.april 2015.

Revideret af bestyrelsen den 2. februar 2017. (§3 om justering af score ved handicap)

Revideret af bestyrelsen efter vedtaget forslag på Generalforsamlingen 8. april 2024 (§3)




BridgeCentral, 31. oktober 2024