Spillested

Grænseegnens Bridgeklub

Multihuset v/Grænsehallerne

Harkærvej

6340 Kruså

Tlf. til Grænsehallerne 74 67 14 14



Spille tidspunkt

Grænseegnens Bridgeklub (Mandag eftermiddag) er ændret på GF d. 24.4.23 med start 1. juli 2023. Mødetid kl. 13:15 - spille start kl.. 13:30


Vedtægter

§ 1 Navn og Hjemsted.

Klubbens navn er GRÆNSEEGNENS BRIDGEKLUB.

Klubben blev stiftet den 12.05.1971

Dens hjemsted er Aabenraa Kommune.

§2  Formål

Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener

for gennem træning, turneringsspil og evt. undervisning at dygtiggøre medlemmerne

og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

§ 3 Tilhørsforhold.

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Sydjylland.

Herigennem er forbundets og distriktets vedtægter gældende for klubben og dets

medlemmer.

§ 4 Bestyrelse

Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Formanden vælges på generalfor-

samlingen for 1 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad

gangen, således at halvdelen er på valg hvert år.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær. Den er

beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.

I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Ved vakance kan den tilbageværende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere,

som fungerer indtil næste ordinære generalforsamling.

Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor og 1 revisorsuppleant

§ 5 Spilleudvalg og turneringskomite

Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette

skal der være mindst et bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen nedsætter en turneringskomite på 3 medlemmer, hvoraf mindst et skal

være medlem af bestyrelsen. Komiteen er klubbens lov-og regelfortolkende udvalg.

§ 6 Aflønning

Generalforsamlingen skal godkende vedvarende engagement af personer (turnerings-

ledere m.m.), der efter bestyrelsens indstilling skal aflønnes for deres arbejde i

Klubben.

Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter og honorarer

til personer, der arbejder  for klubbens drift og virke.

Selve bestyrelsen er kontingentfrie.

§ 7 Regnskabsår

Klubbens regnskabsår følger kalenderåret. Klubbens regnskab revideres af

revisor.

§ 8 Generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling

afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften i sæsonen.

Dagsorden skal indeholde følgende:

Valg af dirigent

Formandens beretning

Aflæggelse af årsregnskab

Valg af formand

Valg af bestyrelsesmedlemmer

Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant.

Indkomne forslag

Eventuelt.

Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelsen ved opslag på

klubbens opslagstavle/hjemmeside.

Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage

før generalforsamlingens afholdelse.

Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte

medlemmer, og alle punkter på dagsordnen afgøres ved simpel stemmeflerhed.

Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst

2/3`s  majoritet af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, samt forslag om

klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3`s majoritet af samtlige

klubbens medlemmer.

Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på general-

forsamlingen mødende medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af klubbens

medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor

forslaget da, uanset antallet af mødte medlemmer kan vedtages med 2/3`s majoritet

af de på generalforsamlingen mødende medlemmer.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet,

eller inden 3 uger efter mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat

ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst

14 dages varsel, med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.

Skriftlig afstemning om et forslag kan forlanges af blot 1 medlem. Skriftlig

afstemning  er obligatorisk ved valg af flere kandidater.  

§ 9 Kontingent

Bestyrelsen fastsætter det årlige kontingent, som forfalder til betaling den første

spilleaften i september. Ved betaling efter 30. september opkræves et strafgebyr.

Ved indmeldelse i klubben betales der et af bestyrelsen fastsat indskud.

Juniorer under uddannelse betaler halvt klubkontingent.

§ 10 Tilskud til turneringsdeltagelse.

Bestyrelsen kan bevillige kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i

forbindelse med medlemsdeltagelse i turneringer som arrangeres indenfor Dansk

Bridgeforbund.

§ 11 Medlemskab

Bestyrelsen godkender optagelse i klubben. Indmeldelse i klubben er økonomisk

bindende for hele sæsonen.

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson, medmindre bestyrelsen

har modtaget udmeldelse inden den 1. maj.

Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer, kan

fortsætte som passivt medlem af klubben. Der betales et nedsat kontingent for passivt

medlemskab.

§ 12 Medlemmers pligter og rettigheder.

Medlemmerne har pligt til at lade sig repræsentere ved hver spilleaften (substitut)

medlemmerne har pligt til at deltage i den af bestyrelsen udarbejdede turnusordning

vedrørende opstilling/afrydning af borde m.m.

Passivt medlemskab giver ret til deltagelse i klubbens generalforsamling og festlige

arrangementer.

§ 13 Udelukkelse/Eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion),

såfremt vedkommende handler til skade for klubben eller såfremt vedkommende

ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen

træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres

på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som

et særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som

ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.

Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter § 13 og § 14.

§ 14 Kortspil i klubben.

Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.

§ 15 Opløsning af klubben

I tilfælde af klubbens opløsning, jf. § 8, overgår evt. formue og aktiver til Danmarks

Bridgeforbund eller til almennyttigt formål.

Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 30.04.2018.




Klubregler

Almen praksis (regler) :

Efter hver spilledag forventes det af deltagerne, at man ved eget bord efter turneringens afslutning lægger meldekasser og bordnumre på plads. Ved brug af Bridgemates, at man ligeledes sørger for at Bridgemates og skifteplancher bliver lagt på plads. Ved brug af Bridge + More (B+M), efter afslutning ligger kortene i æske ovenpå B+M, afslutter tablets dvs. "turn off dealer" så B+M slukkes, derefter slukker tabletten ved "power off" knappen, herefter lægges tabletten og pen ovenpå B+M, nu kan "oprydderne" se at alt er OK ved bordet.


Stole stables iht. Zakke's instrukser - bordene blver stående, dem tager Hallen sig af.


Alle sørger selv for at bringe kopper/krus, flasker og andet affald på plads, hvor det nu hører hjemme.


Substitutter:

Medlemmet der sender substitut, har via sit kontingent betalt for "kaffen" i pausen (sodavand/øl/vin betales særskilt) - medlemmet skal selv sørge for substitut og vi forventer at substitutten har samme/næsten samme styrke(handicap) som den der substitueres for.

Er der substitutter for hele parret gælder flg. regler: det par der substitueres for, har opnået et "gennemsnit" - scorer substitutterne over dette gennemsnit, reguleres der ned til gennemsnittet, men scorers der under gennemsnittet, er der ingen regulering.


BridgeCentral, 12. august 2024