Vedtægter

Vedtægter for Kolding Bridge Center


§ 1

Navn og hjemsted

Klubbens navn er Kolding Bridge Center, og dens hjemsted er Kolding Kommune.

Klubben er stiftet den 15. december 2012.

§ 2

Formål

Klubbens formål er at fremme kendskabet til og interessen for bridge på alle niveauer.

§ 3

Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og det dertil hørende distrikt og er som sådan underlagt såvel Forbundets som Distriktets vedtægter og reglementer.

Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de gældende regler. De enkelte afdelinger kan individuelt fravælge denne ordning.

Medlemsbladet Dansk Bridge modtages i klubabonnement.

§ 4

Medlemskab

Medlemskab af klubben er åbent med de begrænsninger de pladsmæssige rammer måtte lægge på antallet af medlemmer.

Der kan optages passive medlemmer.

Indmeldelse er bindende for hele sæsonen.

Medlemmernes almindelige pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i Klubregler for Kolding Bridge Center, se også § 13.

Klubben opretter spilleafdelinger efter behov.

Spilleafdelingerne fastlægger egne retningslinjer, men skal respektere klubbens vedtægter og love.

Æresmedlemmer udpeges af den samlede bestyrelse.

§ 5

Kontingent

Størrelsen af klubkontingent, spillebetaling samt betalingsterminer herfor fastsættes af bestyrelsen og godkendes på generalforsamlingen.

De enkelte afdelinger fastsætter deres eget budget.

Medlemskab af klubben er økonomisk bindende for hele den løbende sæson, medmindre andet er aftalt.

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent og spillebetaling.

§ 6

Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser. Medlemmet har krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse om udelukkelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at den sættes på dagsordnen som særligt punkt.

En generalforsamlingsbeslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 og 14.

§ 7

Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned, dog ikke i en uge hvor centeret er lukket for anden aktivitet.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden sker med tre ugers varsel gennem opslag i klublokalerne, bekendtgørelse på klubbens hjemmeside eller ved skriftlig meddelelse til samtlige medlemmer.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til formanden eller et bestyrelsesmedlem senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.

Enhver generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer. Alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 14 og 15.

På generalforsamlingen kan der kun træffes bindende beslutninger i sager, der er opført på dagsordnen.

Enhver afstemning skal foregå skriftligt, såfremt blot ét medlem kræver det. Afstemning kan ske ved fuldmagt dog kun 1 pr. medlem. I forbindelse med personvalg mellem flere kandidater er der altid skriftlig afstemning.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.

Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§ 8

Dagsorden for den ordinære generalforsamling

Dagsordnen skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent og referent.

2. Bestyrelsens beretning.

3. Godkendelse af det reviderede regnskab.

4. Fremlæggelse af budget samt godkendelse af kontingent.

5. Indkomne forslag

6. Valg af medlemmer til bestyrelsen i henhold til § 10

7. Valg suppleanert til bestyrelsen i henhold til § 10.

8. Valg af 1 bilagskontrollant i ulige

9. Valg af 1 bilagssuppleant i lige år.

10. Eventuelt.

§ 9

Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af et flertal af bestyrelsen, eller når mindst 1/5 af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest 4 uger efter, at begæringen er modtaget. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling, jf. § 7.

§ 10

Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af 5  7  medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling.

Formand,  2 -(3) bestyrelsesmedlem(mer)  samt 1 suppleant vælges for 2 år i lige år.

Kasserer og 1 (2) bestyrelsesmedlem(mer) vælges i ulige år ligeledes for 2 år.

Ved varigt forfald indkaldes suppleanter i den rækkefølge, de er valgt.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen kan ansætte en person til varetagelse af opgaver i spillelokalerne. Jobbet er ulønnet, men kan honoreres ifølge gældende offentlige regler for ulønnet, frivilligt arbejde.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst ½ af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede.

Der føres referat over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

Bestyrelsen afholder mindst 4 årlige møder.

2 bestyrelsesmedlemmer kan når som helst indkalde til ekstraordinært møde med begrundet dagsorden.

Bestyrelsen udpeger delegerede til distriktsmøder.

§ 11

Regnskab og revision

Klubbens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Det godkendte årsregnskab offentliggøres senest d. 1. marts.

§ 12

Tegning og hæftelse

Ved køb, optagelse af lån, salg eller pantsætning af fast ejendom, leje af spillelokaler eller andre betydende forhold tegnes klubben af formanden sammen med 4 andre bestyrelsesmedlemmer.

Ingen medlemmer hæfter økonomisk ud over klubbens formue.

§ 13

Klubregler

Medlemmernes almindelige pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i ”Klubregler for Kolding Bridge Center”. Klubreglerne udarbejdes af bestyrelsen, herunder regler for opdeling i afdelinger. Supplerende forpligtigelser fastlægges af de enkelte afdelinger.

§ 14

Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

§ 15

Klubbens opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves det, at mindst ¾ af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal ikke på en ekstraordinær generalforsamling, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med stemmeflerhed uanset de fremmødtes antal.

En eventuel formue skal deles ligeligt mellem de afdelinger, der fortsætter i DBF regi.

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, tilgår formuen Danmarks Bridgeforbund.

Disse vedtægter træder i kraft den 15. december 2012.

Vedtaget på den stiftende generalforsamling den. 15. december 2012.

Ændringer vedtaget på ordinær generalforsamling den 21. februar 2015

Ændringer vedtaget på ordinær generalforsamling den 17. februar 2024




Klub / Afdelingsregler

Klub / Afd. regler


1. Benyttelse.

Kolding Bridge Center må benyttes af alle medlemmer af foreningen, deres gæster samt deltagere i bridge turneringer/kurser, som afholdes i klubbens lokaler.

Turneringsbridge spilles altid i henhold til Danmarks Bridgeforbunds love.

Kolding Bridge Center har  lejet en del af bygningen på Niels Bohrs vej 3, og kun denne del må benyttes af medlemmer og gæster.

2. Etik og etikette.

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspiller under og efter spillet. Det samme gælder tegn og mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort. Det er god etikette at hilse på modspillerne, når man mødes ved spillebordet og efter runden at sige: ”Tak for spillet”.

3. Fælles retningslinier for alle afdelinger i KBC ( februar 2022) :

3.1: KBCs vedtægter gælder for alle afdelinger.

3.2: Ud over disse retningslinier, som gælder alle afdelinger, må en afdeling gerne have yderligere regler når blot de ikke strider mod KBCs vedtægter.

3.3: Alle afdelinger afholder 1 gang om året et årsmøde, typisk ved sæsonafslutning. Her vælges evt. nye til afdelingsledelsen.

       Der kan også drøftes fordeling af præmier, ønsker til turneringsplan, forslag til KBCs bestyrelse osv.

3.4: En afdeling styres af: Formand/kontaktperson og IT ansvarlig/TU leder. Herudover kan der laves udvalg til f.eks. at arrangere jule- og sommerafslutning eller til at lave turneringsplan.

3.5: Afdelingsledelsens opgave er at være bindeled mellem KBCs bestyrelse og medlemmer i afdelingen og at sørge for den daglige drift af afdelingen.

       * Ved sæsonskift at få overblik over afdelingens medlemmer og videregive navneliste til medlemsadministrator.

       * Udarbejde turneringsplan og kaffeliste.

       * Udsende velkomstbrev før sæsonstart.

       * Bestille kort hos kortliggere.

       * Sørge for at relevante oplysninger om afdelingen opdateres på hjemmesiden.

       * Videregive meddelelser fra KBCs bestyrelse, f.eks. reklame for arrangementer, velkomstfolder til nye osv.

       * At få afviklet sæsonen i afdelingen på bedste vis for alle medlemmer.

       * Hvis flere afdelinger spiller på samme tidspunkt, kan koordinering af pauser og brug af køkkenet være nødvendigt.

       * Spilleafdelingerne skal sørge for oprydning både i spillelokaler og køkken, således at lokalerne fremstår som modtaget. 

3.6: 1 gang om året inviterer KBCs bestyrelse alle afdelingsledelser til fællesmøde hvor det er ønskeligt at man deltager. Her drøftes stort og småt som kan få KBC til at blive endnu bedre.

4. Rygeforbud.

Der må ikke ryges indenfor i bygningen, og rygning henvises til området foran indgangen, hvor der er opsat et udendørs askebæger.

5. Brug af Kolding Bridge Centers lokaler.

Disposition af lokaler foretages af bestyrelsen for Kolding Bridge Center for en sæson af gangen.

Klubbens lokaler kan af medlemmer bruges i frie perioder. Pris og betingelser kan ses på opslagstavle/hjemmeside.

6. Rengøring.

Kolding Bridge Center har ansvaret for at der bliver foretaget rengøring af lokalerne i hver uge, men afdelingernes brugere af lokalerne er ansvarlige for at de afleveres i samme stand som de blev modtaget i. Borde og stole stilles på plads, og alt ryddes væk, når man er færdig med at spille. Eventuelt spild tørres op så godt som muligt. Støvsuger mm. findes i et af skabene, det er markeret på skabslågen..

7. Køkken.

Køkkenet skal afleveres i samme stand, som det blev modtaget i. Alt stilles på plads i skabe, termokander tømmes og borde tørres af. Opvaskemaskinen skal køre men ikke nødvendigvis være tømt.

8. Parkering

Se venligst særligt link herom på hjemmesiden.

Kolding den 18. august 2015.

Bestyrelsen


BridgeCentral, 20. juni 2024