Generalforsamling lørdag d. 5. april 2025 kl. 11.00









Bilag 1


Formandens beretning på generalforsamlingen den 5. april 2025.


Efter generalforsamlingen konstituerede vi os som I ved med Birthe som mangeårig og trofast kasserer. Arne er næstformand og resten er hårdtarbejdende bestyrelsesmedlemmer.

Især vil jeg takke vores faste turneringsledere Peter og Arne for en utrættelig arbejdsindsats, og Sune kan tage over, når I andre ikke kan.

Helga og Bente er suppleanter, men deltager på lige fod med vi andre i bestyrelsesmøder samt er I meget behjælpelige med alt forefaldende, tak for det.

 

Vi havde Åbent Hus-dag den 12. september, det var ikke noget stort tilløbsstykke, men Lilo kom og har været ret vedholdende. Planen er også at forsøge med en lignende dag i den kommende sæson, da det må være en af måderne at gøre opmærksom på sig selv på. Jeg håber, at vi alle er en slags ambassadører for klubben og gør opmærksom på dens eksistens.

Vi prøver også at være med til Velkomstdag i kommunen for nye tilflyttere. Her får vi lejlighed til at møde og tale med de nytilflyttede, og måske også her finde potentielle nye bridgespillere.

 

I øjeblikket er vi 37 medlemmer, hvilket er en lille fremgang, så det er vi da meget tilfredse med.

Bestyrelsen anbefaler en lille kontingentstigning på kr. 50,-, Den burde være betydeligt højere, men vi har i stedet valgt at tære lidt på vores egenkapital.

Grunden til stigningen er at vores udfgifter til Dansk Bridgeforbund vil stige betydeligt i de kommende år.


Jeg synes at vi har haft en fin sæson med god tilslutning både mandag og onsdag. Dog var tilslutningen om onsdagen afdæmpet i maj måned, måske skulle vi holde onsdagsfri i maj. Nu ser vi hvordan det vil forløbe i år. Ellers er det dejligt at I er så gode til at bakke op.

Søndagsbridgen kører dog kunne vi godt ønske os en lidt bredere tilslutning. Annie står som oftest for madlavningen, den ordning er vi glade for.

Åbent Hus om torsdagen kører´vi lidt ad hoc, da der ikke er så mange, der benytter sig af muligheden. Alligevel tror jeg at det er noget, vi nok skal bibevare på en eller anden måde, hvis vi vil have nye medlemmer til klubben. Desværre har vi ingen bridgelærere, hvilket ville være det ideelle.

Tilslutningen til mandagsbridge i sommerperioden var sådan at vi måtte aflyse nogle gange. Lad os se, hvordan det vil blive i år, ellers kunne man godt tage op til overvejelse om det er noget, vi skal nytænke?

 

I løbet af året præmieres følgende: Vores efterårsturnering, klubmesterskabet, forårsturneringen samt onsdagsbridgen, ligesom holdbridgen.

I år kører vi også holdbridge. Det er Terje, der styrer og administrerer det og det er du god til Terje, så jeg håber, at du fortsat har lyst til at stå for den del. Det er en meget hyggelig og social form for bridge, hvor vi kommer hjem til hinanden og spiller privat. Det er en form, som jeg varmt kan anbefale. Det er ikke særlig konkurrencepræget, så alle kan være med.

Vores turneringer er blevet afviklet planmæssigt med god stemning og hyggeligt samvær i pausen.


Nogle medlemmer har ytret ønske om at vi skulle spille med ur, det kan der godt være noget fornuft i, men i og med at vi alle bliver ældre og måske lidt langsommere, tror jeg at det vil virke mindre stressende, hvis man selv ved bordet vælger ikke at spille sidste spil hvis man er bagud eller at turneringslederen henstiller til at man springer spillet over. Det kunne vi sikkert alle arbejde mere hen ímod.

 

Langelands Bridgeklub har vi et godt samarbejde med, på den måde, at vi sidste år var inviteret over til dem og havde en fin dag. I år er det vores tur, så vi skal have geninviteret dem til venskabskamp her. Det bliver søndag den 5. oktober.

De har 40-års jubilæum i år og vil invitere os med til en Guldturnering i Ørstedspavillionen en gang i november måned.

 

Så er vi kommet til Bridgeblandemaskinen, som vi fik bevilliget fra Veluxfonden.

Kr. 35.000,- tikkede ind på vores konto, hvorefter Peter kunne bestille en sådan hos Danmarks Bridgeforbund. I begyndelsen var der nogle problemer med at få det hele op at køre. Her kunne vi bl.a. trække på Mogens fra Langelands Bridgeklub, som kom herover og var en hel eftermiddag for at hjælpe os i gang. Dog var der noget med programmet, som ikke var helt korrekt opdateret, hvorfor vi måtte have Bridgeforbundet ind over for at hjælpe os i gang. Efterhånden tror jeg at det er ved at være implementeret, vi har stadig lidt udfordringer, men vi bliver bedre og bedre. Fordelen er at man kan gå ind og se spillene efterfølgende og analysere dem og på den måde forhåbentlig også blive klogere på hvad man måske skulle have gjort anderledes. Nu er det spændende at se, hvordan vi udnytter den mulighed.

Der er noget arbejde forbundet med at få blandet kortene, her håber jeg, at nogle vil hjælpe os en gang imellem, det er lettere, når vi er et par stykker om det.

 

Efter at Sosu'erne er kommet ind på samme etage som os, har vi fået lidt udfordringer i forbindelse med køkkenet, rengøring etc. Jeg har taget kontakt til kommunen, idet jeg håber på at vi kan få lavet en ordentlig ordning med hensyn til rengøring etc.

Et stort ønske fra mig ville være, hvis der var en eller flere, der ville melde sig som køkkenansvarlig, det kunne måske gå på skift med en form for månedligt ansvar. Det ville tage meget fra mine skuldre og hvis alle ryddede op efter sig selv og puttede i opvaskemaskinen, burde det ikke være noget kæmpe problem. Alligevel bliver jeg nødt til at gentage det ind imellem det ærgrer mig, da jeg mener at det burde være en selvfølge.

Inge Løfvald har helt af sig selv har påtaget sig plejen af vores blomster og bedt vi andre holde fingrene væk, det er dejligt, tak for det Inge.

 

Alt i alt synes jeg at vi har en god og velkørende bridgeklub. Det er lidt som en lille familie, hvor vi efterhånden kender hinanden vældig godt. Det er trygt og rart og jeg håber at I alle har det sådan, ellers tager vi løbende en snak om det.

 

 

 




Bilag 2







Bilag 3

Bestyrelsens forslag til vedtægtsændringer i Ærø Bridgeklub

til behandling på generalforsamlingen d. 5. april 2025



Bestyrelsen foreslår disse ændringer af Ærø Bridgeklubs vedtægter, fordi en gennemgang af de nuværende vedtægter har vist, at tiden er løbet fra dem på nogle punkter.


1.

Handicap er ikke nævnt i vores vedtægter, men vi bruger det jo hele tiden. Derfor foreslås, at vi i § 3, sidste sætning, tilføjer: ”handicap, ” før ”mesterpoints”.


2.

Det fremgår af vedtægternes § 4, at 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år og 3 i lige år. Helt siden 2003 har det dog været omvendt. For nemhed skyld foreslås vedtægterne tilpasset til de valgperioder, vi har.


Vedtægterne indeholder intet om, hvem der kan tegne Ærø Bridgeklub, og det har betydet, at alle bestyrelsesmedlemmer har skullet godkende oplysninger til Rise Sparekasse. Det virker unødvendigt. Derfor forslås, at vi tilføjer en ny sætning til sidst i § 4:  ”Klubben tegnes af formanden eller af næstformanden og kassereren i forening.”


3.

I praksis fungerer hele bestyrelsen som spilleudvalg. Derfor er det overflødigt at have krav om et særligt spilleudvalg. Det er ikke hensigten at ændre noget i praksis, men det foreslås at ændre § 5 til: ”§ 5 TURNERINGER Bestyrelsen tilrettelægger turneringerne. Bestyrelsen udpeger turneringsledere til at lede turneringerne, herunder være lov- og regelfortolkende. Blandt turneringslederne skal der være mindst et bestyrelsesmedlem.”.


4.

De nuværende vedtægter giver i § 6 bestyrelsen fuldmagt til at engagere personer, der skal aflønnes. Det virker underligt, at lige den udgift er nævnt i vedtægterne, når de andre ikke er nævnt. Det må være klart, at en bestyrelse kan afholde de udgifter, der er nødvendige for at tilgodese klubbens formål. Derfor foreslås, at § 6 udgår.


5.

Som noget nyt foreslås i § 8, at generalforsamlingen (som nyt nr. 4 på dagsordenen) skal træffe beslutning om ”Fastsættelse af kontingent”.


I dag indvarsler vi generalforsamlingen første gang allerede i efteråret på hjemmesiden. Derfor er det naturligt, at den mulighed også står i vedtægterne. Derfor foreslås, at vi ændrer varslingsreglen i § 8 til: ”Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelse elektronisk eller ved opslag på klubbens opslagstavle eller hjemmeside.”.


Det foreslås også at tilføje: ”Forslag, der skal behandles på generalforsamlingen, udsendes senest en uge før til medlemmerne elektronisk eller ved opslag på klubbens opslagstavle eller hjemmeside.”, så alle har tid til at overveje forslagene før generalforsamlingen.


6.

Som konsekvens af forslaget om, at generalforsamlingen fastsætter kontingentet, foreslås § 9 indledt med: ”Bestyrelsen fastsætter, hvorledes kontingentet skal opkræves.”. Da vi ikke har noget indskud, foreslås det også, at sætningen: ”Ved indmeldelse i klubben betales et af bestyrelsen fastsat indskud.” udgår.


7.

§ 11 beskriver, at medlemskab er bindende for hele sæsonen, men der står ikke, hvornår sæsonen er. Til gengæld står der, at udmeldelse skal ske senest 1. april for at få virkning for næste sæson. Udmeldelse skal selvfølgelig ske inden sæsonstart, men det virker unødvendigt at kræve det så længe før. Derfor foreslås, at vi i 2. sætning tilføjer: ”(september-august)” efter ”sæsonen”. Det foreslås også, at udmeldelsesfristen i sidste sætning ændres fra ”1. april” til: ”1. september”.


8.

Vores vedtægters § 13 om karantæne/eksklusion henviser til nogle regler i Danmarks Bridgeforbunds vedtægter om indberetning, der ikke længere er der.  Til gengæld har Bridgeforbundets vedtægter krav til enkeltmedlemmer i klubberne:

”§ 13 Bridgeklubbers og enkeltmedlemmers pligter og ansvar

 …

2. Medlemmer af bridgeklubber under DBf ("enkeltmedlemmer") skal

a) overholde de internationale love for turneringsbridge og danske turneringsregler,

b) som bridgespiller og privatperson optræde på en måde, så hverken bridgesporten eller DBf udsættes for at lide tab af agtelse, og må 

c) ikke på illoyal måde modarbejde de målsætninger for bridgesporten i Danmark, der fremgår af vedtægterne for DBf og de beslutninger, bridgeforbundets repræsentantskab og hovedbestyrelse har truffet for at nå disse mål, eller i øvrigt handle i strid med almindelig hæderlighed.”


Bestyrelsen ser ikke nogen grund til at lave om på indholdet i reglerne, men foreslår en ny formulering af §12 og §13, så det også bliver klart, at eventuelle klubregler vedtages af generalforsamlingen:

§ 12 MEDLEMMERS RETTIGHEDER OG PLIGTER Medlemmerne skal overholde bestemmelserne i Danmarks Bridgeforbunds vedtægter om enkeltmedlemmers pligter og ansvar. Generalforsamlingen kan vedtage supplerende klubregler for Ærø Bridgeklub.

§ 13 KARANTÆNE/EKSKLUSION Bestyrelsen kan idømme karantæne eller ekskludere et medlem, der er i kontingentrestance eller ikke overholder regler som nævnt i § 12.”



Nedenfor ses vedtægterne med de foreslåede ændringer indarbejdet.







FORSLAG TIL ÆNDREDE



VEDTÆGTER

for

ÆRØ BRIDGEKLUB



§ 1

NAVN OG HJEMSTED

Klubbens navn er ÆRØ BRIDGEKLUB. Dens hjemsted er Ærø. Klubben er stiftet den 19. oktober 1992.


§ 2

FORMÅL

Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3

TILHØRSFORHOLD

Klubben er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn. Herigennem er forbundets og distriktets vedtægter gældende for klubben og dens medlemmer, herunder også forbundets ordning omkring handicap, mesterpoints og K-medlemskab.


§ 4

BESTYRELSE

Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, således at 2 er på valg i lige år og 3 i ulige år.


Generalforsamlingen vælger hvert år 2 bestyrelsessuppleanter. Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor og 1 revisorsuppleant.


Klubben tegnes af formanden eller af næstformanden og kassereren i forening.


§ 5

TURNERINGER

Bestyrelsen tilrettelægger turneringerne. Bestyrelsen udpeger turneringsledere til at lede turneringerne, herunder være lov- og regelfortolkende. Blandt turneringslederne skal der være mindst et bestyrelsesmedlem.


§ 6

(udgået)


§ 7

REGNSKABSÅR

Klubbens regnskabsår følger kalenderåret. Klubbens regnskab revideres af den valgte revisor.


§ 8

GENERALFORSAMLING

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på Ærø inden udgangen af april måned.


Dagsorden skal indeholde følgende:

1.  Valg af dirigent

2.  Formandens beretning

3.  Aflæggelse af årsregnskab

4.  Fastsættelse af kontingent

5.  Indkomne forslag

6.  Valg af bestyrelsesmedlemmer

7.  Valg af bestyrelsessuppleanter

8.  Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant

9.  Eventuelt


Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelse elektronisk eller ved opslag på klubbens opslagstavle eller hjemmeside.


Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.


Forslag, der skal behandles på generalforsamlingen, udsendes senest en uge før til medlemmerne elektronisk eller ved opslag på klubbens opslagstavle eller hjemmeside.


Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed.


Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af samtlige klubbens medlemmer.


Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, men ikke tilslutning af 2/3 af klubbens samtlige medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da, uanset antallet af fremmødte medlemmer kan vedtages med 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.


Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller inden 3 uger efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer har fremsendt ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og evt. forslag.


§ 9

KONTINGENT

Bestyrelsen fastsætter hvorledes kontingentet skal opkræves. Unge under uddannelse betaler halvt klubkontingent.


§ 10

TILSKUD TIL TURNERINGSDELTAGELSE

Bestyrelsen kan bevillige kontant tilskud til medlemmers deltagelse i turneringer, der arrangeres af Danmarks Bridgeforbund.


§ 11

MEDLEMSKAB

Bestyrelsen godkender optagelse i klubben. Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen (september-august), dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter en halv sæson, når omstændighederne taler herfor. Medlemskab af klubben overføres automatisk fra en sæson til den næste sæson, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest 1. september.


§ 12

MEDLEMMERS RETTIGHEDER OG PLIGTER

Medlemmerne skal overholde bestemmelserne i Danmarks Bridgeforbunds vedtægter om enkeltmedlemmers pligter og ansvar.


Generalforsamlingen kan vedtage supplerende klubregler for Ærø Bridgeklub.


§ 13

KARANTÆNE/EKSKLUSION

Bestyrelsen kan idømme karantæne eller ekskludere et medlem, der er i kontingentrestance eller ikke overholder regler som nævnt i § 12.


Hvis bestyrelsen idømmer karantæne eller ekskluderer et medlem, skal medlemmet have skriftlig underretning herom.


§ 14

OPLØSNING AF KLUBBEN

I tilfælde af klubbens opløsning træffer generalforsamlingen bestemmelse om overførsel af klubbens eventuelle formue og aktiver til en anden forening eller institution hjemmehørende på Ærø, hvis aktiviteter er i overensstemmelse med klubbens formålsparagraf eller i dennes ånd.


Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 26. april 1993.

Vedtægterne er senest ændret på generalforsamlingen den xx. april 2025.






Generalforsamling i Ærø Bridgeklub d. 21.04.2024

2024



Bilag 1


Formandens beretning på generalforsamlingen den 21. april 2024.


Jeg vil prøve at lave en status over det forløbne år:


Den 23. april 2023 havde vi generalforsamling sidste år.  Flemming og Kirsten måtte forlade bestyrelsen, da de jo er flyttet til Bogense. De har begge lagt et kæmpe arbejde i vores bridgeklub og bliver svære at afløse. Heldigvis lykkedes det os at få Sune og Arne til at træde ind i bestyrelsen i stedet. Som suppleanter fortsatte Sigurd og Bente Mose sagde også ja til at blive suppleant.


Jeg synes, at vi har haft et godt samarbejde i bestyrelsen igennem det seneste år.


Ved det første møde i vores nye bestyrelse blev vi enige om at starte mandagsbridgen kl. 18.00, hvilket mange medlemmer havde ytret ønske om. Endvidere blev det også vedtaget, at kaffen skulle være gratis.


Sune har været på kursus i brug af bridgematen. Det er dejligt, at der nu er 4, som kan håndtere opsætningen af den. Det giver mere fleksibilitet og frihed.


Sommerbridgen startede den 5. juni, stadig med start kl. 19.00 som altid.

Tilslutningen har været stabil.


Vores turneringer er blevet afviklet planmæssigt, med god stemning og hyggeligt samvær. Holdbridge har vi også kørt i den forløbne sæson med 4 hold. Det er en anden, social måde at være sammen på. 


Den 19. november havde vi besøg af Langelands Bridgeklub. Vi havde en fin dag med stor tilslutning fra Langeland, dog kunne vi godt have ønsket lidt større fremmøde fra vores egen klub. Arrangementet klappede fint, de nåede færgen retur ved 18-tiden, og det blev besluttet, at i år bliver det så Langeland, der tager sig af det, og datoen er allerede fastlagt til sidste søndag i november. Så allerede nu kan vi godt sætte et kryds i kalenderen den 24. november.


I efteråret har vi udarbejdet en folder med oplysninger om, hvordan Ærø Bridgeklub arbejder, og om hvorfor vi synes, at det er fedt at spille bridge - noget vi gerne vil række ud til flere for at fortælle. Brochuren er trykt i et pænt, stort oplag, så det er meningen, at den skal ligge på forskellige relevante steder, bl.a. biblioteker, Røde Kors samt naturligvis i ”Velkomstpakken”, som Ærø Kommune uddeler til nytilflyttede.


Efterfølgende holdt vi en Introduktionsdag torsdag den 11. januar. Vi havde forinden annonceret i Ærø Ugeavis og var meget spændte på, om der overhovedet ville dukke nogle op. Heldigvis kunne vi ånde lettet op, alt i alt var der 10 mennesker, som viste interesse. Det resulterede i 4 nye medlemmer. Man kan sige, at det var en satsning, men hvis vi ikke gør noget, kan vi ikke tiltrække nye. Hele tiden skal vi prøve at gøre opmærksom på os selv. Et sådant tiltag har selvfølgelig også kostet en del penge, også derfor er vi glade for, at det er gået tilfredsstillende.


Hver torsdag har vi haft Bridgecafe kl. 14.00, hvor alle både medlemmer og ikke medlemmer frit kan møde op. Det har vi gjort igennem de sidste 3 måneder, og de nye medlemmer er flinke til at møde op, ligesom de nu også spiller i klubben både mandag og onsdag, når det er muligt.


Vores plan er også at lave en lignende Introduktionsdag i begyndelsen af september. Det er vigtigt, at vi alle prøver at gøre opmærksom på klubbens eksistens.


Vi fastholder kontingent på kr. 700,-.


Jeg har også et par hjertesuk: Det er nødvendigt, at vi alle bliver bedre til at rydde op, det er ikke nok at sætte kopper o.l. på bordet i køkkenet, de skal ind i opvaskemaskinen. Hvis alle ryddede op efter sig selv, ville der slet ikke være noget problem. Endvidere vil jeg opfordre til, at når man er færdig ved de enkelte borde og gerne vil tale sammen, gør man det enten meget stille, eller lister ind i det tilstødende lokale.

Til slut vil jeg takke for opbakningen til vores klub. Selv om vi ikke er så mange medlemmer, bliver der spillet meget. Så tak til alle, som lægger et kæmpe arbejde for at få tingene til at fungere, der er mange små ting, der skal gå op i en højere enhed, som man måske ikke lige tænker over.


Lad os håbe på en fornyet god sæson for klubben og så vil jeg bede vores dirigent sørge for at vi udbringer et Leve for Ærø Bridgeklub ved generalforsamlingens afslutning.









BridgeCentral, 22. april 2025