|
|
Appel 06-MAK-1
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 2. division, 2006-09-30.
Spil 23
S/Alle
med
skærm |
E 7 5 2
D B 8 5 4
9 7 5
E |
D
B 6
E 7 3
E 4 2
K B 9 2 |
|
10
3
K 10
K D B 8
10 8 7 5 4 |
|
K 9 8 4
9 6 2
10 6 3
D 6 3 |
|
Meldinger |
V |
N |
Ø |
S |
1 |
21 |
3 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1: Ikke alertet af Syd til Vest. Alertet af Nord til
Øst. Svag med og |
|
Turneringslederens afgørelse
Justeret score, 3ut, 9 stik (§ 21B3).
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
2 blev ikke alertet af Syd til Vest, så Vest fik ikke forklaret betydningen
af 2 før efter spillet. Vest ville muligvis have meldt 3ut direkte, hvis 2 var alertet.
Den mundtlige appelkomites afgørelse med begrundelser
MAK finder ikke at Vest er skadet af den manglende alert, og lader resultatet
ved bordet stå ved magt. NS idømmes en straf på ½ KP for ikke at
redegøre korrekt for eget system (§ 90A).
Den mundtlige appelkomites afgørelse er endelig.
|
DBF's Appelkomites evt. bemærkninger til sagen
- Ved banale fejl i alertproceduren, herunder en glemt alert, skal scoren kun
justeres hvis modparten har fået en dårligere score end de ellers ville have
fået, og den dårlige score er forårsaget af fejlen. Her skønner MAK at
det ikke er på grund af den manglende alert at ØV ikke har fundet deres
udgang. Det er MAK's bridgemæssige skøn, og Appelkomiteen har ingen
kommentarer til den del af MAK's afgørelse.
- § 90A bemyndiger
turneringslederen, og dermed også appelkomiteer af enhver slags, til at idømme
straffe for fejl i fremgangsmåden. En manglende alert er en fejl i
fremgangsmåden. Det er derfor lovligt for MAK at skønne at den
foreliggende fejl i fremgangsmåden skal takseres til en straf på ½ kamppoint.
Det er også korrekt at MAK i givet fald takserer straffen i kamppoint, ikke i IMP.
- Appelkomiteen foretrækker en linje hvor
administrative straffe for undladelse af at følge korrekt fremgangsmåde kun tildeles ved grove eller gentagne forseelser, idet
Appelkomiteen tager udgangspunkt i WBF's
forskrift for appelkomiteers fremgangsmåde, der er udgivet som officiel
lovfortolkning i DBF-regi. I den konkrete situation er forseelsen ikke
"grov eller gentagen". Her ville Appelkomiteen derfor ikke have tildelt nogen administrativ straf.