|
Appel 17-MAK-3Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra et åbent hus i en klub, 2018-06-07.
Turneringens gennemsnitshandicap (afrundet): 23.
Spil 16 V/ØV uden skærm |
E D 6 4 9 8 7 3 E K D T 4 |
|
K 5 6 5 8 7 6 3 2 D 9 6 3 |
B 9 8 E K D T 4 T 9 5 4 2 |
|
T 7 3 2 B 2 B E K B 8 7 5 |
Meldinger | |||
---|---|---|---|
V | N | Ø | S |
pas |
1 |
pas |
2 |
pas |
3 |
pas |
4 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
|
Resultat | |
---|---|
9 stik, ØV 50 |
Øst spørger i tur om 1 viser 4-farve eller 5-farve, og passer. Vest spiller siden 6 ud mod 4.
Resultat står ved magt og berettiger ikke til justering – middel opnået, hvilket sammenlignet med øvrige resultater kunne være forventeligt.
Forklaring af meldinger § 20F1
Spillernes brug af oplysninger § 16A1c
Etik, kommunikation § 73A, B, C
Til ÅBENT HUS i X Bridgeklub kræves ikke meldekort, hvorfor der oftere
spørges til meldingernes betydning, i aktuel afgørelse finder jeg det ikke
uetisk (§ 20F1), at ØST spørger til åbningsmeldingen fra NORD, heller ikke
til udspillet fra VEST, hvor andet alternativ måske kunne være en
mulighed. Ø/V plejer IKKE at spille sammen.
Som TU-leder har jeg indgående kendskab til alle implicerede spillere i
aktuel appel, og er bekendt med ØSTs spørgelyst til snart alle meldingerne
overfor alle modstandere, og betragter ham ikke som uetisk.
Derfor min afgørelse iht. § 20F1
Turneringslederens afgørelse er appelleret af NS.
Enighed i afgørelse i MAK iht. § 20F1, 16A1c, 73A, B, C
Den mundtlige appelkomites afgørelse er appelleret af NS.
Handicap for rækken er 23 (afrundet)
Appelkomiteen har modtaget indlæg fra
Sagens kerne er om Østs spørgsmål til meldingen 1 giver ubeføjede
oplysninger, som gør Vests -udspil ulovligt. Sagen afgøres ved at
benyttes § 16B, idet man besvarer de fire spørgsmål i Lovkommissionens
udtalelse LKU2
1. Foreligger der en ubeføjet oplysning fra
makker
JA
Det er korrekt at man som udgangspunkt altid har lov til at spørge til
meldingerne når man er i tur (§ 20F1), men spørgsmålet giver også ubeføjede
oplysninger til makker (§ 16B1)
2. Antyder Østs spørgsmål at det er bedst for
Vest at spille hjerter ud?
12 spillere fra et felt med handicap ca. 21 er blevet bedt om at angive
udspil efter det aktuelle meldeforløb uden den ubeføjede oplysning, og
efterfølgende fortælle om spørgsmålet fra Øst antyder noget, og hvis ja
hvilket? Det er til dette spørgsmål blevet oplyst, at der ikke lå
systemkort på bordet.
Rundspørgens resultat kan sammenfattes således:
4 af de 5 som har angivet ♦ ud tilføjer endvidere, at de efter
spørgsmålet ikke længere kan tillade sig at spille hjerter ud.
Samlet er er det altså et betydeligt flertal på 9 ud af de 12 adspurgte
som mener, at Østs spørgsmål antyder, at det er bedst at spille ud.
Appelkomiteen svarer derfor JA til spørgsmål 2.
3. Er de fravalgte muligheder logiske
alternativer?
JA
Jf. ovenstående rundspørge er udspil i et logisk alternativ.
4. Har Vest valg af -udspil skadet NS?
JA
Udspil i en anden farve fører til vundet kontrakt.
Konklusion:
Da der er svaret JA til alle 4 spørgsmål skal scoren dermed justeres.
Det er appelkomiteens vurdering, at hvis der spilles ud, så vil man med
overvejende sandsynlighed vinde 11 stik, men det er vurderingen at man i
25 % af tilfældene kun tager 10 stik. Med ud er 12 stik muligt, men
appelkomiteen har valgt at vægte dette resultat med 0 % da det virker
usandsynligt i praksis.
Scoreudregningen for spillet efter den vægtede score er angivet nedenfor:
Kontrakt | NS | ØV |
---|---|---|
Vægtet score | 7,75 | 0,25 |
S 4 10 | 6,25 | 1,75 |
N 3UT 8 | 3 | 5 |
N 3UT 8 | 3 | 5 |
N 3UT 7 | 0 | 8 |
Når der nedsættes en mundtlig appelkomite (MAK) kan TL ikke selv være med
i denne MAK, da han allerede har behandlet sagen en gang. I stedet er TL’s
rolle bl.a. at vejlede MAK i forhold til de lovtekniske spørgsmål.
Det er endvidere meningen, at MAK skal høre spillerne og lade dem
fremkomme med deres synspunkter. Se også Lovkommissionens ”Håndbog for
mundtlige appelkomiteer”.
Distriktets afgørelse er endelig. |
Ingen yderligere kommentarer.