|
|
Appel 01-AU-1
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 3. division V, 2001-11-11.
Spil 20
V/Alle |
D B
9 8 7 2
5
9 8 2
E K 10 |
E K 6
B 10 6 3
K B 6
B 9 2 |
|
-
E K D 9 7 2
E D 7 5 3
6 5 |
|
10
5 4 3
8 4
10 4
D 8 7 4 3 |
|
Meldinger |
S |
V |
N |
Ø |
|
1nt1 |
22 |
33 |
pas |
pas |
pas |
|
1: 12-16
2: DONT mod stærke, Pottage mod svage; S ved ikke om 12-16 betragtes
som stærk eller svag
3: Mod DONT: rundekrav uden hold i ; mod Pottage: invit med langfarve
i . |
|
Turneringslederens afgørelse
-
Syd har forklaret, at 2 kan være såvel en del af DONT
som en del af Pottage (§85A).
-
Syd har med denne forklaring levet op til sin oplysningspligt (ej §40C).
-
Der er ikke sket noget ulovlig = intet grundlag for scorejustering eller
straf.
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger
NS spiller DONT mod stærke sanser og Pottage mod svage ditto.
Nord vurderer, at en sans, der begyder ved 12 hp, må være svag
- Syd er i tvivl om om sansen er svag eller stærk.
Øst spørger til betydning af 2 inden egen melding, og
hører
svaret: " + yderligere en farve" (altså DONT).
Trods at Øst kun hører DONT-varianten, hævder S
at have redegjort for, at 2 kan være en DONT ( + en til) eller
en Pottage (ubekendt enfarvet).
I ØV's system viser 3 forskelligt: Mod DONT viser 3 god hånd,
der kræver 3NT fra makke med klørhold - alt. længste
farve (aktuelt skulle V have svaret 3), mod Pottage er 3 invit til
3nt med langfarve i .
Turneringslederens begrundelse for afgørelse
Jeg finder, det er godtgjort, at Syd har redegjort for begge mulige betydninger
af 2, da dette hævdes af såvel Nord som Syd, og ikke minds
fordi Vest opfatter ØV's forsvar mod forsvaret som et forsvar mod
Pottage - altså ved Vest som mimimum, at der kan være
tale om Pottage.
Jeg mener derfor, at Øst har mulighed for at besidde den samme
viden om N's hånd som Syd har fra makkerskabsaftalen (men naturligvis
bortset fra sat S selv sidder med 5-farve i ).
Et unøjagtigt kendskab til Nords hånd ville oftest skade
NS. Der er uheldigt, at det aktuelt skader ØV, men det er
efter min mening ikke ulovligt, da Østs kendskab til Nords hånd
ud fra dennes meldinger er det samme som Syds. Jeg ankerkender dog,
at såfremt Syd havde svaret (eller essensen af hans svar havde været):
"Det kan jeg ikke huske", så havde Øst haft krav på
at være bedre oplyst end Syd aktuelt ville være, men Syd kunne
jo netop huske det hele - deres aftale var blot ikke specifik nok til at
Syd kunne vide og ej heller redegøre for, hvilken variant Nord havde.
Da jeg således finder, at Syd har opfyldt sine pligter, er der
naturligvis intet grundlag at korrigere, kompensere, eller justere på.
I øvrigt har jeg meddelt spillerne, at:
-
Jeg finder, at det er beskæmmende, at et 3. div par, der spiller
et differentieret sans-forsvar, ikke ved, på hvilket grundlag de
differentierer.
-
Jeg finder det underligt, at et 3. div. par, der spiller et differentieret
forsvar mod forsvaret samt en usædvanlig sansåbning, ikke undersøger
hvilket sansforsvar deres modstandere spiller.
Appellen til MAK blev indgivet af ØV. NS ønskede ikke
at deltage i behandlingen. Jeg har oplyst over for NS, at det var
muligt for dem at undlså sig fra at deltage i behandlingen, men at
de i så fald ville være afskåret fra at kommentere sagen
over for MAK, fra selv at appellere til AK og fra at kommentere appellen
over for AK i tilfælde af videre appel, men at afgørelsen
fra såvel MAK som evt. AK ville have fuld gyldighed over deres resultat.
Tidligere appelinstans: MAK
MAK afviser at tage stilling til §40C-spørgsmålet.
MAK sender appellen videre til AK med spørgsmålet: Må
man i 3. division spille et differentieret sans-forsvar, uden stillingtagen
til hvad der er store hhv. små sanser?
Afgørelse
Appellen tages til følge. NS har undladt at
oplyse forud om sit de facto tvetydige forsvar mod 1NT (§40B), hvorved
ØV har lidt skade. Scoren justeres som balanceret score (§40C,
§12C2), således at ØV tildeles +650, svarende til
4, 11 stik, og NS tildeles -650.
Appeludvalget og Lovkommissionen i forening finder
-
at det må anses for en fastlagt kendsgerning at Syd har forklaret
udtømmende at han ikke kan afgøre om NS bruger DONT eller
Pottage mod en 12-16 sans, herunder at Syd har forklaret om kriterierne
for at vælge. I denne forbindelse støtter appelkomiteen
sig til turneringslederens sonderinger og argumentation, hvorefter §85A
finder anvendelse.
-
at det må betragtes som en overtrædelse
af §40B at det ikke fremgår af systemkortet hvilket forsvar
NS spiller mod åbningen 1NT når den kan vise 12-16 hp.
Derved har NS ikke levet op til kravet i §40B om at forklare om anvendelsen
af deres konventioner i overensstemmelse med den arrangerende organisations
bestemmelser, hvorfor ØV kan få afhjulpet deres skade vha.
justeret score iht. §40C.
-
at den justerede score for den fejlende side baseres
på at 4 vinder 11 stik, hvilket anses for den dårligste score
for NS der på nogen måde er sandsynlig. ØV tildeles
samme score, som er det bedste resultat for dem der rimeligvis kunne forekomme.
Appelkomiteen bemærker om begrundelsen for sin afgørelse
at der i afgørelsen ikke er tale om at straffe NS for mangler i
deres aftale. Eventuelle mangler i NS's aftaler er ikke i sig selv
en årsag til at kompensere ØV for en skade de måtte
have lidt i den anledning.
at der i afgørelsen heller ikke er tale om at straffe NS for mangelfulde
forklaringer ved bordet. Det er klart at NS er forpligtet til at
redegøre fyldestgørende for deres aftaler ved bordet, og
det anses for en fastlagt kendsgerning at det har de faktisk gjort.
at det forhold der udløser kompensation til ØV, er at ØV
ikke har fået rimelig lejlighed til at forberede et modforsvar mod
det sansforsvar som NS faktisk viste sig at spille. Appelkomiteen
betragter dette som en uagtsom overtrædelse af §40B, som udløser
kompensation i henhold til §40C.
Appelkomiteen bemærker i øvrigt
-
at turneringslederen i sin dom har givet udtryk for
at NS's manglende aftale er beskæmmende. Appelkomiteen foretrækker
at nøjes med at notere at en mangel i NS's aftale, som normalt ville
være til størst ulempe for dem selv, nu tilfældigvis
har skadet modstanderne, hvorfor alle ville være bedre tjent med
at NS havde haft styr på denne detalje.
-
at turneringslederen har fundet det underligt at
ØV ikke havde undersøgt inden spillet hvilket at NS's
forsvar der måtte være gældende mod deres sansinterval.
Appelkomiteen ser ingen grund til at fremsætte udsagn der af ØV
kunne opfattes som kritik i den forbindelse. ØV har ingen
pligt til at forberede sig mod modstandernes forsvar mod deres åbning
1NT; hvis de vælger at lade være, risikerer de en meldemisforståelse,
men det er deres valg.
-
at det ikke er acceptabelt at NS vælger ikke at deltage i behandlingen
i den mundtlige appelkomite. TR 8.1.7 fastlægger proceduren
for mundtlige appelkomiteers funktion i forbundsturneringer. Appelkomiteen
fortolker disse procedurer på en sådan måde at det må
betragtes som et brud på reglementet at en deltager nægter
at deltage i appelbehandlingen. Det ville således være
på sin plads i sådanne situationer at turneringslederen tildelte
NS en straf iht. §90 - eller i yderste fald iht. §91A - fx ved
fradrag af 2 kamppoint.
-
at selv om turneringslederen med rette kan pålægge NS at deltage
i den mundtlige appelkomites behandling, så har TL ikke beføjelser
til at fratage NS retten til at appellere MAK's afgørelse til DBF's
appelkomite. Spillernes ret til videre appel til DBF's appelkomite
er formuleret på en sådan måde i turneringsreglementet,
at det ikke kan forsvares at fratage en deltager en appelret på grund
af dennes opførsel. Denne fejl fra TL's side har imidlertid
ikke haft nogen indflydelse på sagen.
-
at turneringslederen heller ikke er beføjet til at fratage NS retten
til at kommentere deres sag over for DBF's Appelkomite ved en evt. videre
appel. Det er appelkomiteens egen opgave at bestemme hvem der skal
høres i en appelsag der indbringes for appelkomiteen. Det
ligger appelkomiteen stærkt på sinde at enhver deltager i en
appelsag har ret til at fremføre sin sag. Det er derfor vigtigt
for appelkomiteen at turneringslederens kendelse om dette emne hermed bliver
korrigeret.
-
at mundtlige appelkomiteer ifølge vejledningen
for mundtlige appelkomiteer er forpligtet til i enhver sag faktisk
at træffe en afgørelse. Der er ifølge §83,
jf. §93B3, mulighed for at den mundtlige appelkomite selv indbringer
en sag for DBF's AK når de - som i denne sag - finder det vanskeligt
at afgøre et principspørgsmål - men det er værd
at understrege at selv i den situation er den mundtlige appelkomite forpligtet
til at træffe en afgørelse. Det er derfor uheldigt at
den mundtlige appelkomite i nærværende sag ikke traf nogen
egentlig afgørelse.
Appelkomiteens afgørelse er ikke enstemmig.
Appelkomiteens efterskrift (2001-12-09)
Efter at appelkomiteens afgørelse forelå i sin endelige udgave,
er det blevet appelkomiteen bekendt at NS's manglende deltagelse i forhandlingen
i den mundtlige appelkomite var begrundet i et ønske om ikke at
komme for sent til en reserveret færge. Denne begrundelse blev
fremsat ved den oprindelige appel, men kom ikke til at indgå i appelkomiteens
behandling af sagen.
Foranlediget af denne sag, men yderligere begrundet i et mindre antal
tidligere sager hvor deltagerne har haft rejsereservationer der gjorde
det vanskeligt for dem at deltage i behandlingen af en appelsag i en mundtlig
appelkomite, agter appelkomiteen at sikre klarere regler på dette
punkt. Appelkomiteen forventer at klarere regler vil kunne være
gældende pr. 2002-09-01.