|
|
Appel 02-AU-4
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 3. division øst, 2002-12-07
Spil 26
Ø/Alle |
3
E D 9 4 2
E D 9 7
B 6 3 |
E 10 7 5 4
10 8 5
K B 8 6 5
- |
|
K B 2
K B 6 3
10 3
K 10 7 5 |
|
D 9 8 6
7
4 2
E D 9 8 4 2 |
|
Meldinger |
S |
V |
N |
Ø |
|
|
|
pas |
pas |
2 |
dbl |
3 |
3ut1 |
pas |
4 |
pas |
5 |
pas |
pas |
dbl |
pas |
pas |
pas |
|
1: Alerteret |
|
Resultat |
11 stik |
NS: +750 |
Turneringslederens afgørelse
5 er et logisk alternativ til 5. 5 er oplagt bedre af alerten af
3ut. 5 er derfor ulovlig. Justeret score til 5x, 7 stik (5 i ,
1 i , 1 i ).
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
Syds 3ut er ment naturlig, men alerteres af Nord umiddelbart inden dennes
4. Nord mener, men siger ikke før senere adspurgt, at 3ut må være til
bedste minor.
Uden alert må Syd opfatte 4 som stærk og skæv.
Jeg mener derfor, at en -kontrakt må være et logisk alternativ - selv
efter at den er blevet doblet.
Tidligere appelinstanser
Mundtlig appelkomite (MAK): Stadfæster TL's afgørelse, idet scorejusteringen
ændres til 5, 7 stik, -400.
Afgørelse
Appellen afvises. Den justerede score som fastlagt af den mundtlige
appelkomite, 5, 7 stik, NS -400, opretholdes. Depositum returneres.
Appeludvalget finder
- at det - efter de undersøgelser der er fundet sted efter
turneringslederens første afgørelse - kan fastslås som en kendsgerning at
Nord var i tvivl om betydningen af 3ut: Den kunne enten være
naturlig, for at spille, eller den kunne være kunstig med begge minorfarver.
På dette grundlag afgav Nord sin alert.
- at Nords alert er en ubeføjet oplysning der fortæller Syd at Nord
muligvis har misforstået Syds melding, hvorfor 4 ikke nødvendigvis viser
en stærk hånd med d, som ellers ville have været tilfældet.
- at Syd derfor er forpligtet (§ 73C) til omhyggeligt at basere sine videre
aktioner på at Nord har en stærk hånd med en ruderfarve.
- at selv når Syd således vælger sin næste melding baseret på at 4
viser en stærk hånd med , vil 5 stadig være en nærliggende
melding. Dersom der ikke er noget logisk
alternativ til den, er 5 ikke noget lovbrud.
- at 5 trods alt ikke er uden logiske alternativer, hvorfor 5 må
betragtes som et lovbrud.
- at ØV er skadet af dette lovbrud.
- at scoren derfor skal justeres (§ 16A)
- at der ikke er nogen grund til at anfægte det bridgemæssige skøn som
den mundtlige appelkomite har udøvet ved bestemmelsen af hvad scoren skal
justeres til (§ 12C2).
Appeludvalget finder i øvrigt
- at det er påfaldende at Nord ikke ønsker at gå videre oven på
5. Der foreligger ingen antydning af at Nord skulle være i
besiddelse af ubeføjede oplysninger fra Syd i form af minespil eller
lignende i forbindelse med 5; men hvis Nord havde haft sådanne
oplysninger, ville det næppe have været tilladeligt for Nord at passe til
5.
- at man ikke anser det for relevant at inddrage depositum i denne sag,
netop fordi det må anses for problematisk om 5 faktisk er et logisk
alternativ
Appeludvalgets afgørelse er enstemmig.
Appelkomiteen udtaler i øvrigt
NS har bedt om følgende i forbindelse med sagsbehandlingen
Denne ramme indeholder et synspunkt som er fremført af den
appellerende. Bemærk at Appelkomiteen tager kraftigt afstand fra
dette synspunkt.
Den appellerende skriver:
Vi ønsker imidlertid at den lære vi har måttet
drage af forløbet bliver alment kendt (gennem den offentlighed der er om
AK-indlæg og -kendelser), og at AK forholder sig til det nedenfor nævnte:
- Hvis du ikke har en klar aftale med makker i en given
situation, så lad for Guds skyld være med at alertere hans melding
(du kan komme i vanskeligheder, hvis du ikke alerterer, men
hvis du alerterer, så er du i vanskeligheder).
|
I den forbindelse udtaler Appelkomiteen følgende:
- En spiller der er i tvivl om hvad makkers melding betyder ifølge aftalen,
men som dog godt ved at betydningen indskrænker sig til nogle få
veldefinerede muligheder, skal alertere denne melding hvis blot én af de
mulige betydninger ville kræve alert. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
en given betydning af en melding kræver alert, bør man alertere.
Modstanderne får derved henledt opmærksomheden på at det kunne være på
sin plads at spørge til meldingens betydning.
- Når spilleren derefter måtte blive spurgt om meldingens betydning, skal
han forklare at han er i tvivl om hvilken betydning der er tale om, og hvad
de mulige betydninger er.
- Det sker nu og da en spiller
- forklarer en melding anderledes end makker forventer,
-
eller alerterer en melding hvor makker ikke forventer en alert,
- eller undlader at alertere en melding hvor makker forventer en alert.
I disse situationer får makker adgang til ubeføjede oplysninger
(forudsat naturligvis at der ikke spilles med skærme). I den
udstrækning disse ubeføjede oplysninger påviseligt antyder at et særligt
valg mellem logiske alternativer kunne tænkes at falde fordelagtigt ud til
hans side, skal makker omhyggeligt undlade at vælge det alternativ der
således antydes. (§ 16A, § 73C)
- Det er et princip i spillets hele opbygning at den fuldstændige
forklaring i forbindelse med et spørgsmål, herunder alertproceduren,
først og fremmest findes for at sikre at modstanderne er orienteret om ens
aftaler. I situationer hvor der tilsyneladende er en konflikt mellem
at give makker ubeføjede oplysninger og at give modstanderne de oplysninger
de har krav på, skal hensynet til modstandernes forståelse altid have
forret.
- En spiller der bevidst undlader at alertere eller at forklare udtømmende
for derved at undgå at give makker ubeføjede oplysninger, har misforstået
spillets principper.
- En spiller der har fuldt kendskab til disse aspekter af spillets
principper, men som stadig bevidst undlader at alertere eller at forklare
udtømmende, begår et bevidst lovbrud. Sådanne bevidste lovbrud er
udtrykkeligt forbudt ifølge § 72B2. En sådan opførsel ville være
helt uacceptabel.
- Kort fortalt er Appelkomiteen aldeles uenig i NS's forslag til forholdsregel
når man er i tvivl om makkers meldings betydning.