|
|
Appel 04-AU-6
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 1. division, 2005-02-12.
Spil 40
V/- |
E K 10 8 7
D 10 5
10 6
B 10 3 |
B
B 9 7
K D 8 7 5
E K 7 4 |
|
4
3 2
E 3
E 4 3 2
D 9 6 2 |
|
D 9 6 5
K 8 6 4 2
B 9
8 5 |
|
Meldinger |
V |
N |
Ø |
S |
1 |
1 |
21 |
3 |
...42 |
pas |
5 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1: god støtte til
2: ikke krav, erkendt pause først |
|
Resultat |
11 stik |
ØV: +400 |
Turneringslederens afgørelse
Pausen inden 4 giver en ubeføjet oplysning til Øst. Pas er et logisk
alternativ. 5 er et lovbrud og NS er skadet (§ 16A). Scoren
justeres til V 4, 11 stik, ØV 150.
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
2 viser et godt hæv. 4 er ikke krav. Der er en erkendt pause
inden 4. Pas til 3 er ikke krav med en defensivt orienteret hånd; 4
er minimum med en offensivt orienteret hånd.
1) En pause indeholder altid en ubeføjet oplysning for makker.
2) Pauser peger hyppigst opad.
3) Flere end forsvindende få ville finde at Østs hånd er meldt ud med 2.
4) NS er skadet, da 5 vinder med en dårligere score for dem til følge.
Tidligere appelinstans (mundtlig appelkomite)
MAK er uenig i TL's vurdering af spørgsmål 3. MAK anfører at det er
svært at konstruere en Vest-hånd efter meldeforløbet der ikke giver spil for
5. Scoren, som opnået ved bordet, står ved magt. (§ 16A kommer ikke
på tale.)
Afgørelse
Appellen afvises. |
5 er en lovlig melding. Den score der blev opnået ved bordet,
står ved magt. |
Depositum returneres. |
Appeludvalgets afgørelse er
enstemmig. |
Appeludvalget finder
- at sagen handler om ubeføjede oplysninger fra makker, hvorfor
behandlingen følger den detaljerede vejledning
i håndteringen af ubeføjede oplysninger, hvor der stilles fire
spørgsmål (tallene i parentes nedenfor henviser til disse fire
spørgsmål)
- (1) at det er en ubeføjet oplysning for Øst at Vest er længe om at
melde 4
- (2) at Vests tempo ikke antyder at det skulle være fordelagtigt for ØV
at spille 5 frem for 4
- (3) at 5 må anses for et logisk alternativ til pas til 4
- (1-3) at vurderingen af spørgsmål (2) ovenfor medfører at 5 ikke er
et lovbrud
- at det således ikke kommer på tale at justere scoren
Appeludvalget bemærker i øvrigt
- at selv om visse pauser hyppigst antyder en hånd i den stærke ende frem
for en hånd i den svage ende, så må sådanne situationer vurderes hver
for sig
- at der i den konkrete situation ikke er noget der tyder på at pausen
skulle indikere en hånd der overvejede udgang inden 4
- at der heller ikke er noget i den konkrete situation der i øvrigt antyder
at det skulle være mere fordelagtigt for ØV at melde 5 frem for at stå
i 4
- at det er glædeligt at både turneringslederen og den mundtlige
appelkomite omhyggeligt har anvendt den detaljerede vejledning
i håndteringen af ubeføjede oplysninger