|
|
Appel 05-LK-2
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 2. division, damer, 2006-01-21.
Turneringslederens afgørelse
Kampen reduceres til 1 halvleg, der opgøres efter 20-spils skalaen.
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
Som det sikker er appelkomiteen bekendt, var der en del trafikale
besværligheder med Storebæltsbroen og tog lørdag den 21. jan. 06.
Et hold fra Nordsjælland havde valgt at tage bilen til Odense, den
væsentlige grund hertil var, at der er 2 gangbesværede på holdet, ligeledes
blev det meddelt, at broen ville blive åbnet igen kl. ca. 11, så der burde
være tid nok. Dog blev broen ikke åbnet før senere, så holdet var ikke
i Odense før ca. kl. 15,20. Kampen skulle påbegyndes kl. 13,15.
Jeg lod holdene spille 2. halvleg og der blev opgjort efter 20 spils-skalaen.
Det ventende hold var indforstået med dette, dog ville de protestere,
hvilket begge hold var indforstået med.
Jeg ville forelægge problemet for appelkomiteen for en endelig afgørelse af
om det er en force majeure-situation. Og ligeledes om det er den rigtige
afvikling af kampen.
Tidligere appelinstanser
Ingen.
Afgørelse
Appellen tages til følge. |
Det betragtes ikke som force majeure, at Storebæltsbroen er
lukket. Kampens resultat fastsættes efter turneringsreglementet (TR
2.7) som 18-0 til det rettidigt fremmødte hold. |
Der er intet depositum i sagen. |
Lovkommissionens afgørelse er ikke
enstemmig. |
Lovkommissionen finder
- at reglerne for force majeure fremgår af turneringsreglementet TR 2.8.7,
som lyder: Som force majeure anerkendes pludseligt opstået sygdom, svigt
eller uheld på ellers pålidelige offentlige transportmidler (bus, færge,
tog, fly), hvis disse kunne have været fremme i god tid før
starttidspunktet, indtrufne voldsomme begivenheder o.l.
- at en bro ikke er et offentligt transportmiddel, og derfor ikke falder ind
under bestemmelsen om uheld på ellers pålidelige offentlige
transportmidler.
- at isslag indtruffet om eftermiddagen dagen før kampdagen ikke falder ind
under bestemmelsen om voldsomme begivenheder.
- at den her omhandlede situation som følge af ovenstående ikke kan
betragtes som force majeure som beskrevet i turneringsreglement TR 2.8.7.
- at der herefter er tale om simpel udeblivelse, som behandles efter
reglerne i turneringsreglementet TR 2.8.4.
- at udeblivelsesscoren skal fastsættes i overensstemmelse med
turneringsreglementet TR 2.7.2. Kampens resultat er herefter 18-0 til
det rettidigt fremmødte hold, idet dette hold scorede under 18 KP i
gennemsnit i de øvrige kampe, og det udeblevne holds øvrige modstandere i
turneringen fik under 18 KP i gennemsnit mod det udeblevne hold.
Lovkommissionen bemærker i øvrigt
- at det er deltagernes eget ansvar at møde frem rettidigt
- at force majeure-reglerne kun gælder helt ekstraordinære situationer,
hvor for sent fremmøde ikke kan lægges deltagerne til last, fordi de ikke
med rimelighed kunne forudses og afværges.
- at Storebæltsbroen havde været lukket siden foregående dags
eftermiddag, hvorfor der var rigelig tid til at finde alternative
transportformer.
- at turneringslederen har håndteret den opståede situation på en måde,
som har muliggjort, at der kunne opnås et resultat af kampen gennem spil
ved bordet. Det er naturligvis i videst muligt omfang ved bordet,
kampene skal afgøres.
- at turneringsreglementet imidlertid ikke levner turneringslederen og
deltagerne mulighed for at afvikle en kamp, hvor det ene hold er mere end 30
minutter forsinket, og hvor der ikke er tale om force majeure som beskrevet
i turneringsreglementet TR 2.8.7
- at den manglende enstemmighed drejer sig om hvorvidt den konkrete
situation er omfattet af formuleringen "o.l." i TR 2.8.7.