|
|
Appel 06-AU-10
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 2. division, 2006-12-02.
Spil 18
Ø/NS
med
skærm |
E B 3
K 7 2
K B 6 2
E 10 9 |
9
7 5 2
D 3
D 9 8 4 3
7 2 |
|
8
B 9 8 7 6 5 4
10 5
8 4 3 |
|
K D 10 6 4
E
E 7
K D B 6 5 |
|
Meldinger |
V |
N |
Ø |
S |
|
|
2 |
41 |
pas |
4 |
pas |
4ut |
pas |
5 |
pas |
5ut |
pas |
7 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1: 55 i og , stærk hånd |
|
Resultat |
13 stik |
NS: +2140 |
Turneringslederens afgørelse
Resultatet står ved magt. Ingen justering iht. § 73C.
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
Jeg tilkaldes efter spillet af Øst, som forklarer, at Nord holdt en meget lang
tænkepause ind afgivelsen af 4. Nord bekræftede tænkepausen.
Syd forklarede, at han meldte 4ut, fordi han var stærk.
Turneringslederen bør tilkaldes, og indsigelse mod tempobrud bør komme fra
den side af skærmen hvor uregelmæssigheden modtages. Dels er det ikke
sikkert at der er konstateret en forsinkelse på SV-siden, dels kunne den være
forklarlig som følge af spørgsmål og/eller bevidst forsinkelse fra Øst.
Ifølge international praksis (bilag haves, men vises ikke her) afvises
indsigelser fra den "tøvende" side af skærmen.
Tidligere appelinstanser
Den mundtlige appelkomite (MAK) finder ikke at international praksis kan bruges
når den ikke er offentliggjort/lovfæstet i Danmark. MAK mener endvidere
at pausen sandsynligvis må tilskrives Nord, og at Syd ikke har grundlag for at
melde 4ut når pas er et logisk alternativ. Scoren justeres til NS 4, 13
stik (§ 73C, § 16A, § 12C2).
Afgørelse
Appellen afvises. |
Scoren justeres til NS 4, 13 stik, NS +710 for begge sider. |
Depositum returneres. |
Appeludvalgets og Lovkommissionens afgørelse er enstemmig. |
Lovkommissionen finder
- at det gældende reglement i DBF-regi angående variationer i tempoet bag
skærme er at finde i TR 9.5.3. Den afgørende passage i reglerne
lyder således:
- Under meldeforløbet kan en ændring i tempoet muligvis konstateres på
baggrund af den tid det tager, før slæden returneres. Kun de to
spillere, som modtager bakken, må tilkalde turneringslederen for at gøre
opmærksom på pausen. Det er med andre ord et regelbrud hvis den
pauserendes skærmfælle er den første, der tilkalder turneringslederen
i den anledning - spilleren mister sin status som ikke-fejlende side. En
forsinkelse på ca. 20 sekunder betragtes kun meget sjældent som nok
til at give ubeføjede oplysninger.
- at selv om ØV således kan miste sin status som ikke-fejlende side,
vil det stadig være muligt for turneringslederen at dømme at Syd har
begået et lovbrud ved at vælge et ulovligt alternativ i lyset af
ubeføjede oplysninger, at ØV er skadet af lovbruddet, og at scoren derfor
skal justeres.
- at hvis turneringslederen skønner at scoren skal justeres som følge af
Syds lovbrud, men at ØV skal miste status som ikke-fejlende side, så skal
turneringslederen tage hensyn til dette ved scorejusteringen. For
eksempel vil ØV i en sådan situation ikke kunne få tildelt den kunstige
score middel plus.
- at når turneringslederen skønner om der faktisk foreligger en ubeføjet
oplysning fra Nord til Syd, så har det stor betydning om det er Syds
skærmmakker (Vest) eller Nords skærmmakker (Øst) der først har henledt
opmærksomheden på at Nord var længe om sin melding; men det har i den
forbindelse ingen særlig betydning for fastlæggelsen af forholdet
hvem der derefter kalder på turneringslederen.
- at den konkrete sag derfor bør behandles efter den detaljerede vejledning
i håndteringen af ubeføjede oplysninger, med behørig hensyntagen til
de forhold der er nævnt ovenfor.
Appeludvalget finder
- at sagen handler om ubeføjede oplysninger fra makker, hvorfor
behandlingen følger den detaljerede vejledning
i håndteringen af ubeføjede oplysninger, hvor der stilles fire spørgsmål
(tallene i parentes nedenfor henviser til disse fire spørgsmål),
- at (1) det er at betragte som en fastlagt kendsgerning at slæden var hos
Nord og Øst så længe i forbindelse med meldingerne 4 efterfulgt af pas
at Syd ikke kan undgå at forstå at Nord har været meget længe om at
vælge sin melding.
- at (1) det er en ubeføjet oplysning for Syd at Nord må have været meget
længe om at vælge sin melding.
- at (2) når Nord er meget længe om at vælge sin melding, så må det
være fordi Nord er så stærk at den svagest mulige melding ikke er oplagt
for Nord.
- at (3) det er et logisk alternativ for Syd at passe til 4 når der ikke
er nogen antydning af at Nord kan dække mindst to tabere.
- at (1-3) det derfor er et lovbrud når Syd ikke passer til 4.
- at (4) ØV er skadet af Syds lovbrud, da ØV ville have fået en bedre
score hvis Syd havde passet til 4.
- at scoren derfor skal justeres.
- at den justerede score for NS's vedkommende skal være 4 13 stik, NS
+710. (§12C2)
- at selv om ØV har mistet sin status som ikke-fejlende side, så er Østs
turneringsledertilkald ikke en irrationel eller vildt satsende handling som
berettiger en ensidig
korrigeret score.
- at § 12C2 ikke giver anledning til at justere scoren for ØV til andet end
4 13 stik, NS+710, også selv om man inddrager at ØV har mistet retten
til at blive behandlet som ikke-fejlende side.
- at scoren derfor også for ØV's vedkommende skal være 4 13 stik,
NS+710.