|
LKU-21
Fortolkning af § 23 |
||
DBf's
Lovkommission - Udtalelse nr. 21 - 2. udgave - marts
2020 |
Begrebet tilsvarende melding er indført i 2017-udgaven af Bridgelovene. Begrebet beskrives i § 23. Turneringslederen har brug for begrebet tilsvarende melding i følgende situationer:
Formålet med denne udtalelse er at danne grundlag for at det nye begreb bliver fortolket nogenlunde ensartet af turneringsledere og appelkomiteer i DBf-regi.
Da begrebet tilsvarende melding er helt nyt, kan denne udtalelse fra Lovkommissionen i sagens natur ikke bygge på tidligere afgørelser i danske og indternationale turneringer.
Pr. 1. september 2017 er den bedste reference som Lovkommissionen har adgang til, et seminar for EBL-turneringsledere som blev afholdt i Prag i maj 2017. Denne udtalelse trækker derfor i første omgang især på materiale fra dette seminar.
Lovkommissionen forventer at der inden for et års tid vil foreligge mere baggrundsmateriale om fortolkningen af begrebet tilsvarende melding, ikke mindst fra WBF's lovkomite. Efterhånden som den slags materiale fremkommer, vil det blive indarbejdet i nye udgaver af denne udtalelse.
A. | Definition | |||
En melding, som afgives i stedet for en tilbagetaget melding, kaldes en tilsvarende melding, hvis en af disse betingelser er opfyldt: | ||||
1. | Meldingen har samme eller lignende betydning som den tilbagetagne melding. | |||
2. | Meldingens betydning er en delmængde af de mulige betydninger af den tilbagetagne melding. | |||
3. | Meldingen har samme formål (fx en spørgemelding eller et relæ) som den tilbagetagne melding. | |||
B. | Ingen berigtigelse | |||
Når en melding annulleres (i henhold til § 29B) og den fejlende på det rette tidspunkt vælger at rette uregelmæssigheden til en tilsvarende melding, skal både meldeforløbet og spillet fortsætte uden yderligere berigtigelse. § 16C2 (ubeføjede oplysninger) er ikke i kraft, men se § 23C. |
Som man ser i § 23B, er den grundlæggende ide at tillade spillet at fortsætte efter en uregelmæssighed med en ulovlig melding, i de tilfælde hvor den ulovlige melding rettes til en lovlig melding.
En melding L har en lignende betydning som en tilbagetagen ulovlig melding U hvis L giver nogenlunde samme oplysninger om fordeling og styrke som U. Mindre afvigelser i farvelængde og honnørstyrke forhindrer ikke at der er tale om lignende betydning.
Hænder hvis betydning er dækket af L | Hænder hvis betydning er udelukket af L | |
Hænder hvis betydning er dækket af U | 1. Mange hænder | 2. Kun få hænder |
Hænder hvis betydning er udelukket af U | 3. Kun få hænder | 4. Ikke væsentligt |
En melding L har en betydning som er en delmængde af de mulige betydninger af den tilbagetagne ulovlige melding U hvis de hænder der svarer til meldingen L, er væsentligt færre end dem der svarer til melding U, samtidig med at alle de hænder der svarer til L i det store hele (bortset fra mindre afvigelser) også kan dækkes af betydningen af U.
Hænder hvis betydning er dækket af L |
Hænder hvis betydning er udelukket af L |
|
Hænder hvis betydning er dækket af U |
1. Mange hænder |
2. Mange hænder |
Hænder hvis betydning er udelukket af U |
3. Kun få hænder |
4. Ikke væsentligt |
Det afgørende kriterium for brugen af begrebet tilsvarende melding er de oplysninger der optræder i rubrik 3 i tabellerne: Hvilke ekstra oplysninger, ud over betydningen af den lovlige melding L, får makker i kraft af rettelsen, som makker ikke ville have fået hvis den ulovlige melding U aldrig havde været afgivet.
Det er naturligvis ikke umiddelbart nogen større hjælp at det kun må dreje sig om få hænder, for hvor skal man trække grænsen? I den forbindelse kan man skele til to tommelfingerregler:
Eksemplerne nedenfor er derfor beregnet på at give større forståelse for
hvordan "kun få hænder" skal forstås.
I alle nedenstående eksempler er det Syd der har afgivet en ulovlig melding (dvs. et utilstrækkeligt bud eller en melding uden for tur), og Vest har derefter valgt ikke at acceptere den ulovlige melding (jf. § 27A1 og § 29A). Kortgiveren er vist med lyseblå baggrundsfarve.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
2 |
Syd har overset at det er Øst der er kortgiver og åbner 1. Den rettede melding viser mindst 5-farve i , måske 6-farve og 10-16 HP (måske lidt svagere, jf. tommefingerregel 2). Nord ved at indmeldingen ikke er helt svag, men den rettede melding har lignende betydning (§ 23A1) og er derfor en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
1 |
||
2 |
Her har Syd overset Østs åbning, og selv forsøgt at åbne 1. Når meldingen rettes til indmeldingen 2, er det på samme måde en tilsvarende melding. Under alle omstændigheder er 2 den laveste lovlige melding der viser samme benævnelse som det utilstrækkelige bud, så meldeforløbet kan fortsætte uden begræsninger i henhold til § 27B1a.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
2 |
Syd har overset at det er Øst der er kortgiver og forsøger at åbne 1. Den rettede melding viser mindst 5-farve i , hvor den ulovlige åbningsmelding måske kunne være på en 3-farve. Den rettede melding kan nu være ned til 8 hp (måske endda nu og da svagere), hvor den ulovlige åbningsmelding typisk lover 11 hp eller mere (se tommelfingerregel 2). Oplysningerne om farvelængden er uproblematiske, for den rettede melding afgives med en delmængde af de hænder den ulovlige melding dækker (felt 2 i tabellen). Omvendt ved Nord fra den tilbagetagne ulovlige melding at Syd ikke har en honnørsvag udgave af indmeldingen. Selv i denne situation skal den lovlige melding behandles som en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
1 |
Nogle makkerpar, fortrinsvis på klubniveau, spiller med at alle meldinger af åbningsstyrke oven på modstandernes åbning 1 indledes med en oplysningsdobling, også med 5-farver i major. Med denne makkeraftale er der næsten ingen hænder der både passer til den ulovlige 1 og den efterfølgende lovlige 1, så i den situation er 1 ikke en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
dbl |
Åbningen 1 er aftalt som mindst 4-farve i . Doblingen er en sædvanlig oplysningsdobling, som med en minimumsåbningshånd lover tilpasning til de øvrige farver, men som også kan indeholde stærkere hænder. Styrkemæssigt har oplysningsdoblingen lignende betydning som åbningsmeldingen. Fordelingsmæssigt udelukker den ulovlige melding imidlertid mange hænder som ikke har en egentlig ruderfarve (tommelfingerregel 1 dækker ikke her), så i denne situation er oplysningsdoblingen ikke en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
pas |
1 |
Efter NS's aftale viser åbningsmeldingen mindst 5-farve i . Den svarmelding der erstatter åbningsmeldingen viser mindst 4-farve og mindst ca. 6 hp (tommelfingerregel 2 er ikke opfyldt). Det betyder at det er rigtig mange hænder der er dækket af den lovlige melding, men udelukket af den ulovlige melding. Derfor er svarmeldingen ikke en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
pas |
2 |
efter NS's aftale viser svarmeldingen mindst 5-farve og mindst ca. 10 hp. Den kan altså være lidt svagere end åbningsmeldingen, der også viser en 5-farve. Her er der kun få hænder der er dækket af den lovlige melding, men udelukket af den ulovlige melding (tommelfingerregel 2), så her er svarmeldingen en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
pas |
2ut |
NS spiller med en variant af Bekkasin, hvor svaret 2ut viser mindst 3-kortstøtte i og er krav til udgang, mens åbningen 1 viser mindst 5-farve i . Nord ved altså fra den ulovlige melding at Syd ikke kun har 3-farve i , men ligefrem har 5 hjerter med. Denne oplysning udelukker de fleste af de hænder der dækkes af den lovlige melding, og derfor er støttemeldingen ikke er en tilsvarende melding.
Hvis NS derimod spiller med at åbningen 1 viser mindst 4-farve i hjerter, og at støtten med 2ut viser mindst 4-kortsstøtte, vil Syds ulovlige åbning og Syds efterfølgende støtte have lignende betydning (tommelfingerregel 1), og der er derfor nu tale om en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
2 |
|||
1ut |
2 |
Åbningen 2 viser en svag hånd med en 6-farve, typisk 5-10 hp. Indmeldingen er også naturlig, men afgives nu typisk på en noget stærkere hånd, måske 10-15 hp. Der er altså ikke ret mange hænder der dækkes af begge meldinger, så det er klart at indmeldingen ikke er en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
pas |
2 |
2 |
3 |
Syd overser at 2 er en utilstrækkelig melding, og retter den til 3. Det er klart at 3 kræver lidt bedre fordeling eller lidt bedre honnørstyrke end 2, men der er trods alt ikke mange hænder der er dækket af 2 uden at være dækket af 3, så 3 er en tilsvarende melding. Under alle omstændigheder er 3 den laveste lovlige melding der viser samme benævnelse som det utilstrækkelige bud, så meldeforløbet kan fortsætte uden begræsninger i henhold til § 27B1a.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
1 | 1 |
|
dbl |
Syd overser Østs indmelding og viser ca. 6+ hp med mindst 4-farve i med den ulovlige 1. Den rettede melding er en negativ dobling der viser mindst 4-farve i med ca. 7+hp og en vis tolerance for minor. Den ulovlige melding giver Nord den ekstra oplysning at Syd ikke ville have meldt 1 i et uforstyrret meldeforløb, men den oplysning er trods alt kun omfattet af få hænder. Den rettede meldings betydning anses derfor for en delmængde af den oprindelige meldings betydning, og doblingen er derfor en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1ut |
2 |
2 |
|
3 |
Syd overser Østs indmelding. 2 var ment som overføring til og viser efter NS's aftale i første omgang bare mindst 5-farve i . Efter indmeldingen er 3 aftalt som udgangskrav med mindst 5-farve i . De mulige betydninger af 3 er uden videre en delmængde af de mulige betydninger af 2, så 3 er klart en tilsvarende melding. Under alle omstændigheder er 2 den laveste lovlige melding der viser samme benævnelse som det utilstrækkelige bud, så meldeforløbet kan fortsætte uden begræsninger i henhold til § 27B1a.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1ut |
2 |
2 |
|
2ut |
NS har aftalt 2ut som simpel Lebensohl, hvilket dækker over en hånd der ønsker at konkurrere i egen farve på 3-trækket. Det er Syds hensigt at konkurrere i hvis ØV ikke blander sig yderligere. Ifølge konventionen skal Nord melde 3, og Syd kan derefter melde sin farve (eller passe hvis den er ). Her har meldingen 2ut en række betydninger som ikke er dækket af 2, så 2ut er ikke en tilsvarende melding. Det er rigtigt at Syd har planlagt et meldeforløb hvor Syds hånd bliver vist uden at Nord ender med at have fået yderligere oplysninger fra den ulovlige melding, men § 23 kræver at dette skal være tilfældet allerede når meldingen rettes.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1ut |
|||
1 |
1ut |
Hvis åbningen 1ut viser 15-17 hp og indmeldingen 1ut viser 15-18 hp og hold i , fortæller den ulovlige melding at Syd ikke har 18 hp for sin melding. Denne lille afvigelse i honnørstyrke forhindrer ikke at der er tale om en lignende melding (tommelfingerregel 2), så her regnes indmeldingen for en tilsvarende melding.
Hvis åbningen 1ut derimod viser 12-14 hp, men indmeldingen viser 15-18 hp og hold i , er der ingen hænder der dækkes af de to meldinger, og derfor må man afgøre at indmeldingen 1ut nu ikke er en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1 |
pas |
1ut |
Syd passer uden for tur. Nord åbner nu 1, hvor Syd svarer 1ut (6-9 hp, ikke sparstøtte). Den lovlige pas udelukker de få hænder hvor Syd har til en spærremeldning på 2-trækket, men ellers er betydningen af svaret 1ut en delmængde af betydningen af den oprindelig pas. Svaret 1ut er her en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
2 |
2 |
2 |
|
pas |
Syd har overset Østs indmelding oven på Nords 2 (eneste krav). NS spiller med at Syd altid skal afgive relæsvaret 2 oven på åbningen 2. Den ulovlige melding dækker derfor alle mulige hænder hos Syd, mens den lovlige pas (formentlig) benægter visse hænder, herunder fx en hånd med gode spar. Under alle omstændigheder er der slet ingen opysninger til Nord i det oprindelige relæ, så enhver melding fra Syd vil være en lignende melding eller en melding hvis betydning er en delmængde, og dermed vil det være en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1 |
|||
1 |
dbl |
? |
1 er naturlig, men kan være på doubleton. Nu vil en redobling der viser 10+hp vise samme styrke (tommelfingerregel 2), og den tilbagetagne åbning siger ikke noget videre om fordelingen, som ikke også fremgår af redoblingen. Redoblingen er derfor en tilsvarende melding.
En melding 2ut som viser 10-11 ut, har derimod næsten intet overlap i styrke med åbningen 1, så den er ikke en tilsvarende melding (tommelfingerregel 2).
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
2 |
|||
1 |
2 |
Syds 2 er multi (svag 2-åbning i hjerter, svag 2-åbning i eller en stærk variant), og 2 er en svag springindmelding. 2 har en delmængde af de mulige betydninger for 2, så det er en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
pas | 1ut | ||
pas | 2 | 2 |
|
3 |
? |
Nords 2 er overføring til . Hvis NS's aftale er at Syd altid skal melde 2 i et uforstyrret meldeforløb, vil Syd være frit stillet oven på 3: Der er slet ingen opysninger til Nord i 2, så enhver melding fra Nord vil være en lignende melding eller en melding hvis betydning er en delmængde, og dermed en tilsvarende melding. Hvis NS's aftale er at Syd skal melde 3 med 4-farve i og 2 med 2- eller 3-farve i , vil 3 hhv. pas være en tilsvarende melding.
V | N | Ø | S |
---|---|---|---|
1ut |
|||
pas |
2 |
2 ell 2 |
2 |
? |
Nords 2 er en Staymanvariant. Syd har
ikke set Østs naturlige indmelding, og melder 2 (utilstrækkeligt bud).
Når turneringslederen har fastlagt at en rettet melding falder ind under kategorien tilsvarende melding, skal meldeforløbet og siden spillet fortsætte. Turneringslederen skal huske at bede spillerne om at kalde efter spillet hvis de synes at den fejlende side har haft en fordel af de oplysninger som Nord fik fra Syds ulovlige melding. Hvis turneringslederen afgør at NS har haft en sådan fordel, skal scoren justeres.
Når bridgelovene kræver at den fejlende skal gentage sin ulovlige melding, er det ikke relevant at vurdere om den gentagne melding er en tilsvarende melding. Udspilsbegrænsningerne i § 26 kommer ikke på tale i den situation.
Gentagelse af den ulovlige melding kan fx være krævet efter MTH's pas når situationen dækkes af § 30A, § 31A1, eller § 32A1.
1. udgave, september 2017.
2. udgave indfører to tommelfingerregler og flere eksempler