FTL-nyt nummer 1, sommer 1992Denne side indeholder alle de artikler fra FTL-nyt nummer 1 som kan have generel interesse. |
Indhold:
Turneringsledere i Forbundsturneringer |
DBF stiller særlige krav til de turneringsledere, der har ansvaret
for forbundsturneringer, dvs. de turneringer, som sorterer direkte under
forbundet via DBF's turneringskomite (TUK). Kravene stilles med henblik
på følgende målsætninger:
FTL'er anerkendes af DBF på følgende måder:
Andre turneringer på forbundsniveau (fx divisionsturneringerne)
arrangeres af forbundets turneringskomite. Turneringslederne til disse
turneringer udpeges af turneringskomiteen, idet der så vidt muligt
benyttes FTL'er.
Turneringskomiteens godkendelse af turneringsledere til forbundsturneringer bygger især på pålidelige iagttagelser af denne slags.
Der optages løbende nye FTL'er, fortrinsvis på disses eget initiativ. Ved anerkendelse som FTL lægges følgende kriterier til grund:
Klagerubrikken |
TUK modtager fra tid til anden klager over turneringslederes optræden.
TU-reglementet bestemmer, at sådanne klager kun kan indgives gennem
turneringslederen. I praksis læser TUK alligevel "ureglementerede"
klager, blandt andet for at kunne gengive den lektie, der kan uddrages
af klagen i anonymiseret form i denne rubrik. Det er selvfølgelig
utænkeligt, at en klage indgivet uden om den officielle kanal (som
er gennem turneringslederen inden for appelfristen) kan have indflydelse
på resultatet af en turnering.
TUK understreger, at denne løsslupne stil, som bidrager til at
gøre et åbent hus hyggeligt, ikke er velvalgt til en forbundsturnering.
FTL'erne opfordres til ikke at give anledning til sådanne klager.
Det er godt nok indviklet, men vi har jo allesammen styr på det. Eller har vi? Hvis det er spilfører, som svigter kulør, og bordet, som siden vinder et stik, er bordet så "samme spiller" som spilfører?
Svaret er nej. Bordet og spilfører er forskellige spillere; det siger autoriteterne. Lad som om der står "hånd" i stedet for spiller.
B dømte først forkert, kom så i tvivl, kontaktede en anden FTL pr. telefon, besluttede efter telefonsamtalen (korrekt) at dommen skulle ændres - og så er der bare tilbage at rette resultatet (medmindre selvfølgelig én af spillerne blev vildledt af den forkerte dom; i så fald må man justere scoren for fejldom (60%-60%)).
Klagen går (desværre) på, at B ikke på stående
fod kunne lovene og deres fortolkninger perfekt, selv om netop dette eksempel
har været gennemgået på FTL-kurset. TUK mener klagen
er urimelig; turneringsledere, også FTL'er, laver fejldomme.
Tværtimod er B's anstrengelser for at nå frem til en rigtig
dom i en tvivlsom situation et eksempel til efterfølgelse.
Den lokale appelkomite (som ikke er forbundets) accepterer at behandle appellen og sørger efterfølgende for at orientere de involverede parter. Efterhånden bliver formalia omkring appellen alle opfyldt (omend det sker noget efter fristen i § 79C er udløbet).
Ad omveje når forløbet frem til TUK (som en slags klage
over C). TUK er ikke fornøjet med, at C ikke holder sig til
den afstukne vej for appelprocedurer. Reglerne for appeller er bl.a. til
for at sikre, at man ved, om et resultat er endeligt, og de tåler
kun dårligt at blive undergravet. TUK ville have støttet
den lokale appelkomite, hvis den afviste appellen (men det påhviler
ikke TUK at påtale en lokal appelkomites handlemåde; det kunne
nok kun ske ved videre appel).
Klagen har ingen virkning som appel; men det fortæller indsenderen selv. TUK behandler klagen alene med det formål, at FTL'erne kan lære af hinandens fejl.
Som det her er beskrevet, ligner det en forkert dom af D. Hvis man fastslår, at der foreligger en uregelmæssighed, at den ikke-fejlende side har lidt skade af uregelmæssigheden, og at der ikke foreligger ganske særlige omstændigheder, som taler imod det, skal man tildele justeret score for at holde den ikke-fejlende side skadesløs. Som sagen er fremstillet, ville justeret score være på sin plads. Da et af de kriterier som FTL'er især skulle være kendt for, er, at han tør tildele justeret score (bl.a. fordi han faktisk gør det flere gange om året ved almindeligt virke som FTL), ville det være uheldigt at modtage en sådan klage over en FTL. Hvis afgørelsen havde været appelleret, ville AK nok have tildelt justeret score uden forbehold.
Så var der advarslen. Hvis D skønner, at Vest ikke var opmærksom på sin tøven, men tøvede p.g.a. uopmærksomhed bør D vel nøjes med at belære Vest om at han så skal sige "undskyld, jeg havde ikke noget at tænke over", når han opdager fejlen. Hvis D skønner, at Vest "tøvede med vilje", er det overdrevet venligt mod Vest at nøjes med en advarsel; strafpoint er bedre -- så kan appelkomiteen jo nedsætte straffen, hvis den finder sagen undskyldelig.
Men hvad gør man så med spillere, som "tøver ved en fejltagelse" for tit? Man skal indberette dem.
Hvordan? Til hvem? Det kommer der mere om i et senere nummer.
For at lette kortbytningen, starter turneringsleder F spil 1-40 (ikke bare spil 1-20) i første halvleg af en kamp. Spillere fra hold X ugler en kamp mellem Y og Z i åbent rum. I næste halvleg går de ind som deltagere i kampen og skal spille de kort, de lige har uglet. F præsenterer spillerne for to måder at rette situationen på: (1) F kan forbyde de spillere, der har uglet, at spille, eller (2) F kan bruge håndgivne kort til den næste halvleg. Det endte med løsning (2).
FTL'er forventes at have så megen erfaring i, hvordan kortene
bruges i sådanne holdturneringer, at F kun kunne lave den oprindelige
planlægningsfejl ved en meget uheldig tanketorsk. Når
F derefter skal rette op på brøden, er (2) (som blev valgt)
den eneste relevante udvej. En FTL må kunne indse, at man ikke
skal overlade til spillerne at træffe valg om turneringens tilrettelæggelse,
og at (1) er en uantagelig løsning på problemet, som F ikke
burde kunne finde på bare at lufte for spillerne. Hvorfor er
den uantagelig? Den lader spillerne lide en skade (manglende frihed
til at sætte hold ved en halvleg) pga en fejl, som turneringslederen
har begået; og den lader hånt om, at de uglende spillere har
haft kontakt med deres holdmakkere under pausen, hvorved de helt uskyldigt
kan have givet ubeføjede oplysninger til dem, der kommer til at
spille: "Så skulle I se en oplagt 7ut, de brændte inde
ved siden af."
Rapporter fra Turneringslederne |
Blandt turneringslederens pligter i en forbundsturnering er at indsende en rapport til den turneringsansvarlige, hvori man fortæller om arrangementets forløb. Faste punkter er appeller, klager over arrangementet, ros over arrangementet, og turneringslederens egen vurdering af netop dette arrangement. Et fast punkt er kvaliteten af toiletforholdene (det er helt alvorligt ment!). Vi virker for, at rapporten i nær fremtid bliver støttet af en blanket .
I denne rubrik fortæller vi om hændelser fra rapporterne,
som har almen interesse.
Opgave 1: Er der virkelig fire mulige erstatningsresultater? (Her må man godt slå op i reglementet).
Opgave 2: Kan man ikke indsætte en substitut? (Prøv igen i reglementet).
Opgave 3: Hvis forsinkelsen havde været under 30 minutter havde der ingen straf været; kunne man ikke være lidt elastisk i tidtagningen? (Den står ikke i reglementet).
Turneringslederen beklagede. Ingen appellerede, men turneringslederen redegjorde i sin rapport til den turneringsansvarlige for den uheldige situation. Den turneringsansvarlige beklagede over for de involverede hold, men støttede turneringslederen. TUK fik sagen efterrettet og diskuterede ånden og bogstavet i substitutreglerne. TUK beklager også, at kampe skal afgøres sådan, men står fast på reglerne.
Foranlediget af denne sag har TUK besluttet at give turneringsreglementet en overhaling, så regler som hører sammen i højere grad står samme sted. Specielt vil substitutreglerne blive redigeret, så de (forhåbentlig) bliver lettere at finde rundt i.
Overhalingen er planlagt til at træde i kraft i sæsonen
1993-94.
Rygereglerne anses for veletablerede |
På repræsentantskabsmødet i juni var der ingen følelsesladet debat om rygereglerne. Holdningen er tydeligvis, at vore nuværende rygereglers måde at tage hensyn til rygere og ikke- rygere på, er et holdbart kompromis.
Det henstilles til os som FTL'er at vi ikke reklamerer for rygeperioderne. Vi er altså (af repræsentantskabet) blevet bedt om at vi hverken annoncerer rygeperiodernes begyndelse eller deres afslutning. Det er dog nok stadig i orden at opsummere rygereglerne ved starten af en weekend med spillere, som måske ikke er vant til dem.
Reglerne burde annonceres ved damekvalifikationsturneringens første weekend, men ikke ved en divisions-weekend.
Manglende overholdelse af rygereglerne bør håndteres efter
§ 91 efter "disciplinstigen":