[ FTL-nyt oversigt ]
[ Danmarks Bridgeforbund ]
[ E-post til redaktøren: ftlnyt@bridge.dk ]
|
FTL-nyt nummer 5, august 1996
Denne side indeholder alle de artikler fra
FTL-nyt nummer 5
som kan have generel interesse.
|
Indhold:
|
TL-kursus i Milano
af Jens Brix Christiansen
|
Sammen med Jens Ulrik Fougt, der har bidraget med råd og bemærkninger
til dette referat, deltog jeg i European Bridge Leagues (EBL's) kursus
for turneringsledere (internationalt niveau) i Milano i uge 3. De
ydre rammer var tilrettelagt udmærket af det italienske bridgeforbund
(FIGB). Selve kurset var tilrettelagt af et udvalg af EBL's fremmeste
turneringsledere:
Max Bavin (England) |
Jan Louwerse (Holland) |
Jeff Easterson (Tyskland) |
Antonio Riccardi (Italien) |
Hans-Olof Hallén (Sverige) |
Tommy Sandsmark (Norge) |
Ton Kooijman (Holland) |
|
Det overordnede indtryk af kurset var at det var fremragende tilrettelagt
og omhyggeligt udført. Heldigvis tog deltagerne det også
behørigt alvorligt, og de havde som helhed forberedt sig grundigt.
Form og indhold af kurset
Kurset varede fra søndag morgen til torsdag aften, i alt 5 dage.
Hver dag var programsat i 3 afsnit fra 9 til 22:30, afbrudt af to spisepauser
på 1½-2 timer. Dog var tirsdag eftermiddag fri, onsdag
aften var helliget en bridgeturnering på 18 spil, og torsdag aften
gik med den afsluttende middag og almindelig festivitas.
Der var 49 deltagere fra 27 lande. Vi fik blev alle bedømt
og fik et diplom med en karakter efter en skala A+ (givet til 3 kursister),
A(9), B+(16), B(13), C+(4), C(4), dumpet(0). Ideen er at A+ og A
er kvalificeret til EBL-turneringer; B+ og B til seniorjobs på forbundsplan;
C+ og C til forbundsplan. DBF's udsendte kursister blev evalueret
til hhv. A+ (JBC) og B+ (JUF).
Bedømmelsen var baseret på følgende:
-
En skriftlig standpunktsprøve (multivalg) med 20 spørgsmål
- 80 minutter. Afholdt straks søndag formiddag. Flest
spørgsmål af typen du tilkaldes, og situationen er ...
, hvad nu, men også spørgsmål om tildeling af KP
ved delt justeret score og et enkelt i turneringstilrettelæggelse:
28 par spiller i 3 sektioner, ikke barometer, skitser turneringsplanen.
-
Praktikspil, som vi kender dem fra vores egne turneringslederkurser, men
ofte så der ikke er nogen helt oplagt rigtig løsning.
TL's opførsel bedømmes på punkterne "korrekt procedure
ved bordet", "fastlæggelse af kendsgerningerne", "kendskab til lovene
(hurtigt på rette spor, korrekt anvendelse)", "herredømme
over situationen, fremtræden, opførsel", "kendskab til engelsk".
-
Afsluttende skriftlig eksamen, 135 minutter, 19 spørgsmål,
ligesom standpunktsprøven, men flere skønssituationer, og
væsentligt vanskeligere i det hele taget.
Plenumdelen bestod af forelæsninger, demonstration af et program
til scoring af parturneringer, spørgetimer, en grundig reklame for
Hallén, Hanner og Jannerstens bog om turneringstilrettelæggelse,
og en fingeret mundtlig appelbehandling. Gruppearbejdet drejede sig
om praktikspillene.
Kurset er kolossalt givtigt, forudsat at man er god til engelsk og har
gode forkundskaber i turneringsledelse. Man lærer ikke at håndtere
udspil fra gal hånd, at rette simple kulørsvigt, eller at
justere scoren efter en oplagt tøvesituation -- det skal man kunne
i forvejen.
Jeg havde været på to TL-kurser før: DBF's
begynderkursus og DBF's berømte FTL-weekendkursus i 1989.
Nu har jeg mere end fordoblet den tid, jeg har tilbragt på sådanne
kurser, og det er nok ikke for meget sagt at jeg også har mere end
fordoblet udbyttet.
Undervisning, teoretiske prøver
Noget af materialet fra Milano vil kunne bruges som grundlag for en teoretisk
prøve, som TUK kan afholde når man certificerer nye FTL'er.
Jeg har drøftet dette med Jesper Dybdal, idet jeg foreslår
følgende fremgangsmåde:
-
Jesper og jeg udarbejder en skriftlig prøve, især baseret
på standpunktsprøven fra Milano.
-
Samtlige (øvrige) FTL'er underkastes prøven, så vi
får en fornemmelse for hvor svære opgaverne er for vores rutinerede
FTL'er. Herved kan vi nok fastlægge et rimeligt niveau, som
vi kan kræve af nye FTL'er.
-
Fremover bruges prøven til at kontrollere baggrunden hos nye kandidater
til FTL-listen.
Gældende småændringer til 1987-lovene
De gældende internationale love svarer på visse mindre områder
ikke nøjagtigt til den udgave der ligger til grund for den danske
oversættelse. På kurset fik vi lejlighed til at opsummere
disse små afvigelser. Jeg har valgt at gengive de afvigelser
der ikke foreligger officielt i de danske love, på dansk, oversat
efter bedste evne:
Fodnote til §12C2: "En appelkomité har ret til at
fastlægge en korrigeret score anderledes af hensyn til retfærdigheden."
Tilføjelse til §40D: "Selv når der ikke er tale
om en konvention, har zone-organisationerne derudover ret til at udforme
regler for makkerforståelse, der tillader parret at tage initiativer
på ét-trækket med en hånd, hvis styrke er en konge
eller mere under gennemsnitsstyrke. Zone-organisationerne kan delegere
ansvaret for sådanne regler."
Ny §63A4 (foreligger som rettelsesblad til 1987-loven på
dansk): Opmærksomheden ulovligt henledt på en kulørsvigt.
En kulørsvigt etableres, når bestemmelserne i §61B overtrædes.
Diverse om lovfortolkning
I forlængelse af praktikspillene, og i øvrigt ved almindelig
diskussion, fremkom en del vejledning i praktisk lovfortolkning.
Jeg gengiver her de mest markante pointer, som har indflydelse på
den aktive FTL's daglige virke.
-
Strafpoint iht. §90. I visse turneringer, måske
især amerikanske, men også fx VM i Beijing i fjor, kan man
se en stigende tendens til at spillere der afgiver to forskellige forklaringer
på hver sin side af skærmen næsten automatisk trækker
en §90-straf på 3 imp eller ½ KP. Man kan også
se denne praksis brugt når der ikke bruges skærme, men det
bliver fastlagt at der har været afgivet en forkert forklaring uden
at nogen er blevet skadet (og selvfølgelig uden at der på
nogen måde kan være tale om et forsøg på bevidst
vildledning).
Max Bavin, EBL's chefturneringsleder, understreger at denne praksis
ikke er EBL's politik, og han beder EBL's TL'er om ikke at idømme
sådanne §90-straffe medmindre den arrangerende organisation
eksplicit har nedfældet det som praksis i betingelserne for turneringen.
BL's holdning er derfor at virke mod denne tendens. Da vi i sæsonen
1995-96, under påvirkning af bl.a. praksis fra Beijing, har set eksempler
på at FTL'er har idømt sådanne straffe, er det sikkert
aktuelt at formulere eller tydeliggøre DBF's holdning, enten i form
af en lovfortolkende udtalelse fra AK eller i turneringsreglementet, som
henhører under TUK. Debatindlæg søges vist!
-
Kaplans 75%-regel. Hvornår har en spiller et logisk
alternativ i §16's forstand, og hvornår er der ikke rigtig noget
logisk alternativ, således at en spiller der har ubeføjede
oplysninger fra makker der antyder at det han gør faktisk er det
rigtige, også skal have lov til at gøre det? Mange appelsager
drejer sig om denne type vurdering, ikke bare i Danmark, men også
ved europæiske turneringer.
Kaplans 75%-regel, som er en meget benyttet rettesnor, er udlagt i Commentary
on the Laws of Duplicate Contract Bridge af Grattan Endicott og Bent
Keith Hansen, således at et logisk alternativ er en handling som
3 ud af 10 spillere på det relevante niveau i samme situation faktisk
ville foretage. Det følger heraf uden videre, at hvis flere
end 7 af 10 spillere på samme niveau ville foretage en given handling,
så skal den ikke forbydes, bare fordi der foreligger ubeføjede
oplysninger.
Man bemærker at der er nogen svingning mellem 70% og 75% her.
Jeg indskyder lige et citat fra selveste Kaplan der viser at tallene 70%
eller 75% er tilføjede fortolkninger. Citatet har jeg selv
oversat, men jeg gengiver enkelte oprindelige engelske gloser i parentes
af hensyn til feinschmeckerne blandt læserne. Situationen drejer
som om Nord, der fortsætter i 4 spar i et konkurrerende meldeforløb,
efter at makker har tøvet oven på 4 hjerter fra modstanderne:
Når et overvældende flertal af spillere af Nords styrke
(North's peers) med Nords hånd og makkeraftaler ville beslutte at
melde 4 spar, så er der ikke noget alternativ -- også selv
om nogle få (a scattered few) faktisk ville passe eller doble.
Men hvis derimod et væsentligt mindretal (a substantial minority)
ville vælge at passe eller doble, så er der et logisk alternativ
- selv om over halvdelen ville melde 4 spar. Spørgsmålet
er ikke om det er logisk for Nord at melde 4 spar, men om det også
ville have været logisk for ham at gøre noget andet.
Signalet fra EBL's kursus om hvordan man skal udlægge "overvældende
flertal" og "væsentligt mindretal" er at grænsen er på
vej opad, og måske snarere er 80% end 75% (og slet ikke 70%).
Kursets lærere (som omfatter de relevante toneangivende autoriteter
i EBL) tager derimod afstand fra følgende formulering, som for tiden
nyder fremme i Nordamerika (i ACBL's regi). Igen min oversættelse:
Et logisk alternativ er en melding, som i det mindste et væsentligt
mindretal (a substantial minority) af tilsvarende spillere ville overveje
alvorligt (would seriously consider) ud fra alle tilgængelige beføjede
oplysninger.
Forskellen i de to formuleringer ligger ikke i hvor stor en flok der skal
til før alternativet er logisk. Den nederste formulering kræver
kun at det "væsentlige mindretal" overvejer muligheden alvorligt
før de forkaster den, mens den øverste formulering kræver
at det "væsentlige mindretal" ligefrem bestemmer sig for handlingen.
EBL's anbefaling til os turneringsledere er altså:
-
Vi skal skønne over, hvad spillere af den relevante spillestyrke
faktisk ville gøre i denne situation, ikke hvad de tænker
over før de vælger deres handling.
-
Vi skal mene at et overvældende flertal af spillere ville foretage
en given handling, hvis vi vil tillade den i lyset af ubeføjede
oplysninger der antyder at netop den handling er rigtig. Hvis vi
støtter os til tal i den sammenhæng, er mindst 4 af 5 en god
tommelfingerregel.
-
Det er ikke i automatisk strafbart at melde efter makkers tøven.
Ved Junior-VM i Århus i 1993 afgjorde appelkomiteen en tøvesag,
hvor Nord havde meldt videre oven på Syds tøven, hvorefter
TL havde tildelt justeret score, idet han skønnede at denne tøven
havde antydet at det var godt at melde videre og at pas var et logisk alternativ.
AK fandt hverken at pausen antydede at det var rigtigt at melde videre
eller at pas var noget logisk alternativ, og lod derfor scoren stå
ved magt. Det understreges at scoren ikke står ved magt fordi
den faktisk er et godt resultat for ØV på den givne hånd.
Men så tildelte den Nord 1 imp som straf iht. §90 for at melde
videre oven på makkers tøven, og belærte desuden Syd
om at man, når man har tøvet, ikke bør passe og derved
udsætte makker for et etisk pres.
Bill Pencharz, som i 14 år har været formand for EBL's appelkomité,
en ære der nu er overgået til Jens Auken, gjorde et stort nummer
ud af at tage afstand fra denne appelafgørelse. Hans formuleringer
går i retning af følgende:
-
Hvis scoren står ved magt har NS ikke begået nogen uregelmæssighed,
endsige nogen overtrædelse af lovene. De kan således
ikke på nogen måde skulle idømmes nogen straf.
-
Ved at træffe sådanne afgørelser har WBF's appelkomité
skabt en præcedens, der har afgørende skadelig indflydelse
på spillets natur. Man har faktisk straffet Nord-Syd alene
for at tænke sig om i den givne situation. Man udsender dermed
det signal, at det er urigtigt for bridgespillere at tænke sig om.
Ved VM i Beijing så man flere tilfælde at §90-straffe
til spillere der skabte en TL-sag ved at tøve, uden at der derved
skete andet end at den tøvendes makker fik adgang til ubeføjede
oplysninger: den tøvendes makker blev ikke dømt for at udnytte
den ubeføjede oplysning (§73F), endsige for at have skadet
modparten derved (§16A2).
-
Split-score når de ikke-fejlende spiller elendigt. Mange
sager om ubeføjede oplysninger (eller forkert forklaring) handler
om at den ikke-fejlende side efter den fejlendes mening har "spillet på
to heste". Debatten om dette emne på kurset er opsummeret nedenfor:
-
Det er muligt at fortabe retten til justeret score for en uregelmæssighed,
hvis TL (eller AK) skønner at det dårlige resultat ikke skyldes
uregelmæssigheden, men derimod skyldes den ikke-fejlende sides egne
handlinger, også selv om de sker efter uregelmæssigheden.
Der skal dog mere end sædvanlige fejltagelser til: NS kommer
i 6 spar efter en tøvesituation. Åbningsudspilleren
har hjerter KD i én sidefarve og ruder es i en anden sidefarve.
Hvis man trækker ruder es i åbningsudspillet og det viser sig
at hjerter K som udspil havde sat kontrakten, er der basis for at dømme
at ØV ikke er skadet, idet deres dårlige resultat ikke er
en følge af uregelmæssigheden, men derimod en følge
af deres elendige åbningsudspil. Det er denne situation der
tænkes på når man taler om at spille på to heste:
hvis ruder E er rigtigt, har jeg et godt spil; men hvis hjerter K er rigtigt
får jeg justeret score alligevel.
-
TL skal være tilbageholdende med at dømme på denne måde;
praksis er at der skal særdeles dårlige beslutninger til før
man fratager en side deres justerede score.
-
Når man trods alt bruger "2 heste"-beslutningen, er praksis at man
alligevel justerer scoren for en side der har udnyttet ubeføjede
oplysninger.
-
Hjemmelen til at justere scoren selv om den fejlende side ikke er skadet
(ud fra en argumentation om 2 heste) er ikke udtrykkeligt nævnt i
lovene, idet §40C, §16A, og §73F kun nævner muligheden
for at justere scoren når modstanderne har lidt skade. Man
må derfor forankre en sådan scorejustering i §90A (brud
på korrekt fremgangsmåde); men det er EBL's politik at bruge
en split-score i sådanne tilfælde.
-
Det er lidt spidsfindigt, men hvis en fejlende side i deres argumentation
på en appel alene bruger, at de synes at den ikke-fejlende side har
"spillet på to heste", eller lignende, kan det være på
sin plads at sige, at den fejlende side ikke appellerer deres egne justerede
score, men alene modstandernes. En AK der gør sådan
skal dog nok være overbevist om at en udtalelse om "2 heste" er sådan
ment.
-
Og så understregede debatten lige, for god ordens skyld, at man altså
som ikke fejlende side både har pligt til at spille videre i situationer,
hvor der måske foreligger en uregelmæssighed, og har ret til
bagefter at blive holdt skadesløs hvis man er skadet af uregelmæssigheden.
Selv om det kunne virke som om man beder TL om at spille spillet for sig
igen, mister man først retten til at blive holdt skadesløs
når man begår eklatante brølere som man burde være
for god en spiller til at begå.
-
N 1ut, Ø 1kl. Må den rettes til 2kl? Problemet
(for den erfarne TL, der kan sin §27B1a) er om 1kl var ment naturligt.
Den gode procedure er at tage Ø væk fra bordet og spørge
hvorfor han meldte 1kl. Her er svaret måske "jeg så ikke
han havde åbnet; vi spiller Acol", og i givet fald må 1kl rettes
til 2kl, idet det er beføjet for alle spillere at Ø har en
åbningsmelding 1kl, ikke en Landy 2kl, der viser majorfarverne; hvis
ØV herved opnår et meldeforløb der forvrænger
spillet, ender det alligevel med justeret score iht. §27B1b.
Svaret kunne også være "jeg ville melde 2kl ind til majorfarverne",
og så skal man gøre kort proces og bruge §27B2 (V passer
i resten af meldeforløbet). Hvis Ø's hånd ikke
passer til hvad han siger, så får han ikke lov til at bruge
§27B1.
Vi prøvede også denne her: N 2ut, S 2hj. Diskret
oplyser S at han mente krav med hjerterfarve, der vises med 3hj, men han
tænkte ikke over at der skal meldes på 3-trækket oven
på 2ut. §27B1 kan anvendes, og det er beføjet for
alle at 3hj har sin rigtige betydning. Bemærk at betingelserne
for at ændre iht. §25A ikke er til stede, da 2hj ikke var uagtsomt
afgivet (fx. et fejlgreb for 3hj).
-
Inkonsistens i §37. (Denne her er for ægte krakilere).
Hvis en spiller der er dømt til at passe resten af meldeforløbet
alligevel gør noget andet end at passe (fx melder 7ut, der kommer
til at gå for 2300), skal meldingen annulleres. Hvis den næste
spiller kalder på TL og spørger, om han må acceptere
den melding, skal TL sige "nix" iht. §37. Hvis den næste
spiller ikke kalder, men bare dobler, skal TL lade 7UT D spille iht §35B.
Ligesom i §25 er der her et eksempel på at den korrekt optrædende
spiller har færre rettigheder end den uvidende spiller såvel
som den uetiske lovkyndige spiller.
-
Melding der tages tilbage er beføjet for makker. Det
gælder også udspil og tilspil. Se på §28B:
Den melding en modstander afgav uden for tur er en beføjet oplysning
fordi han er forpligtet til at tage den tilbage, og denne forpligtelse
er en straf iht. definitionerne foran i lovene, hvorfor §16C2 kommer
på tale. Det havde jeg aldrig dømt før jeg var
på dette kursus. Og nu hvor jeg har lært det, ser det
ud til at jeg skal "aflære" det igen i 1997, hvor §16C2 ændres,
så sådanne oplysninger bliver ubeføjede.
-
Frasortering af kedelige hænder. Der kan komme meget
underholdende turneringer ud af det, men det er ikke turneringsbridge.
Det lader til at visse verdensdækkende turneringer alligevel fungerer
efter det princip. Det betragter EBL's lovfolk som problematisk.
-
Den blinde spørger en modspiller "ikke flere". Hvis
der er svigtet kulør, dømmes som om spilleren selv havde
opdaget det (ret kulørsvigten, strafkort); ingen grund til at straffe
den blinde for sin forkerte optræden. Hvis der ikke er svigtet
kulør, tildeles den blinde en §90-straf; på højt
plan behøves ingen advarsel eller belæring først.
-
Modspiller spørger spilfører "ikke flere". Men
det viser sig at det var den anden modspiller der havde svigtet kulør!
Dømmes som om modspilleren havde spurgt sin makker direkte.
-
Må man spørge om noget man tror makker ikke forstår?
Nej (§73A1, §73B1), men det er ikke nogen særlig alvorlig
forseelse. Med "stillede spørgsmål" har det her været
hensigten at påpege at det er ubeføjet om makker har eller
ikke har brug for at få en given melding forklaret.
-
S accepterer scoren for et umuligt stik. V afgiver "resten",
men S kan ikke få alle stikkene på nogen måde.
Alligevel accepterer S. Det er en overtrædelse af §72A2.
Med tiden opdager TL det (fx fordi ØV ved en analyse efter spillet
opdager den). TL bruger selvfølgelig §71A1 eller §71B,
afhængig af hvornår han tilkaldes; men skal Syd straffes for
overtrædelsen af §72A2? EBL's stil er at "straffe" med
en advarsel, ikke at give strafpoint.
-
Anden kulørsvigt straffri. Husk at §64C gælder,
også når §64B2 har været i brug. (Ja, du slipper
nok ikke for at slå op i lovene mens du læser dette.)
-
Spærreåbner har kun ét kort i spærrefarven.
S åbner 3hj, alle passer. V trækker hj E og spiller endnu
en hj, hvortil S ikke bekender. V har jo nok lugtet, at S har svigtet
kulør. Kan V miste retten til at få kulørsvigten
straffet (iht. §11), hvis han bare lader som ingenting? Nej.
V er ikke forpligtet til at studse over det. Han mister heller ikke
nogen rettigheder ved at tie stille når S senere spiller en hjerter.
-
2ru (multi) burde "forbydes". EBL og WBF opererer med en klassifikation
af konventioner der kaldes "brown sticker" (brun etikette) [Stort set
svarende til det der i Danmark nu er navngivet "Åbent forsvar"-konventioner.
JD]. Det afspejler at sådanne konventioner skal behandles
særligt på systemkortene, og at man ikke må spille med
dem i visse turneringer, herunder især parturneringer. Multi
2 ruder opfylder alle sædvanlige betingelser for at være en
sådan konvention. Den eneste grund til at den alligevel kan
benyttes frit, er den mangeårige tradition den har bag sig.
Hvis den blev opfundet i morgen, ville den være "forbudt" - dvs belagt
med samme restriktioner som vi i Danmark har over for Blakset 2sp.
-
Åbner en 12-14 ut med 11 HP. En rutineret spiller åbner
en 12-14 ut med 11 HP; modstanderne får spillet, og spilfører
får sidenhen et dårligt resultat, fordi han tæller hænderne
forkert op. Justeret score iht §40C?
Argumentet mod justeret score plejer at være,
-
at "alle" ved at man kan åbne en 12-14 ut på en god 11 HP-hånd,
eller somme tider
-
at "det har han aldrig gjort før".
Argumenterne for at justere scoren er,
-
at nogen har mere fleksible grænser end andre, og forpligtelsen må
være at de der faktisk åbner på 11 nu og da skal skrive
(11)12-14, snarere end at de der aldrig gør det skal skrive (eksakt)12-14
-
Har han aldrig nogen sinde overhovedet gjort det før (i skeptisk
tonefald)?
EBL anbefaler TL at justere scoren i sådanne tilfælde.
Hvis man skal have lukket munden på den fejlende side, kan man overlade
det til dem at prøve at overbevise AK med disse argumenter.
-
TR 2.10.11.b er ulovlig! En regel der udtaler sig om en åbningsmelding
som viser den farve der benævnes i meldingen er ikke sanktioneret
i §40D. En sådan melding er ikke en konvention iht. lovenes
definition. Det betyder at det danske turneringsreglements afsnit
2.10.11.b, anden understreg (slå det op!) faktisk ikke er lovligt.
Det stammer godt nok fra EBL's tilsvarende regler, men nu hvor EBL har
opdaget at reglen er ulovlig har de sløjfet den igen. Det
burde DBF nok også gøre, og TUK er velkommen til at betragte
dette som et forslag [De nye systemregler for sæsonen 1996-1997
løser det problem - de er efter TUK's opfattelse lovlige.
JD].
Tilsvarende uheldig er formuleringen i TR 2.10.1 og 3.8.1: "... kan
forbyde anvendelse af systemer ..., der måtte opfattes som uforenelige
med ... bridgens idé." §40D tillader nemlig kun at man
laver regler om konventioner og om åbningsmeldinger på ét-trækket
på svage hænder (med en grænse for "svag" der ligger
i nærheden af 7HP), men ikke at man laver begrænsninger for
de naturlige meldinger i systemerne der ikke er dækket af §40D.
Det hele kan reddes med en tilføjelse af "inden for rammerne af
lovenes §40D".
-
Neubergs formel. Ved en duplikeringsfejl i en DBF-parturnering
hvor halvdelen af feltet spiller et sæt kort og resten et andet sæt
kort, bliver toppen og bunden kun halvt så høj som i andre
spil. I EBL-turneringer (og vist også i Holland) anser man
dette for en uretfærdighed, hvorfor man ganger resultaterne op så
top og bund kommer tættere på hvad de ellers ville have været.
Dette bruges ikke i Danmark, så jeg skal ikke komme ind på
detaljerne her. EBL-TL'er må forstå teknikken, så
de kan lave rigtige justerede scorer. Hvis vi i DBF følger
med strømmen og overgår til denne teknik på et tidspunkt,
er opgaven dels at sørge for at DBF's programmel får formlen
indarbejdet, dels at sikre at vores TL'er forstår hvad der sker.
Forventede ændringer i lovene i 1997
Ton Kooijman, Holland, der er EBL's ansvarlige for lovfortolkning, gennemgik
de væsentlige ændringer i det udkastet til den næste
udgave af lovene (planlagt udgivet i 1997), som det for tiden foreligger.
Ændringerne er i det hele taget ikke gennemgribende, og turneringsledere
der er hjemme i 1987-lovene behøver ikke nogen langvarig omskoling.
-
Den arrangerende organisation vil blive pålagt at definere hvad den
forstår ved en sektion i hver enkelt turnering. Det har fx
betydning for efterjustering af "60%". DBF's turneringsreglement
vil skulle tilpasse sig dette krav.
-
I §12 er der for tiden en fodnote (som ikke fremgår af den danske
udgave af 1987-lovene) hvor appelkomiteer bemyndiges til af retfærdighedshensyn
at fravige den bogstavelige fremgangsmåde i §12C2 når
der tildeles justeret score. I 1997-udgaven er det tanken at Zone-organisationerne
(fx EBL) også skal kunne give TL denne bemyndigelse, og det er Ton
Kooijmans indstilling at EBL skal give TL denne bemyndigelse.
-
§15C tænkes ændret, så TL uden videre kan annullere
spillet.
-
§16C2 tænkes ændret, så oplysninger der stammer
fra den fejlende sides egne tilbagetagne meldinger, ud- og tilspil nu bliver
ubeføjede oplysninger.
-
§17D tænkes ændret, så TL ikke annullerer spillet
før han selv skønner at det er nødvendigt.
-
I §25 foreslås en tilføjelse, så §27B har
prioritet over §25 ved ændringer af utilstrækkelige meldinger.
I 1987-lovene er denne prioritering ikke tydelig. ACBL (amerikanerne)
har derfor tilføjet en fodnote, der nu ser ud til at blive ophøjet
til lov.
-
I §26A forekommer ordet "senere" to gange. Det virker urimeligt,
og det er da også tanken at fjerne ordet "senere" i 1997-udgaven.
Ideen er at der fremover ikke skal være udspilsstraf i en farve der
er vist i en tilbagetagen melding, hvis farven allerede var vist tidligere
i meldeforløbet.
-
I §27 vil man løse et problem som samvittighedsfulde TL'er
har med 1987-lovene: Fremover skal man kun kunne ændre sin
utilstrækkelige melding til den laveste lovlige i samme benævnelse
hvis både den oprindelige og den ændrede melding helt klart
ikke er konventionelle.
-
I §40 vil man bearbejde fodnoten, så den gældende praksis
(på alle planer) med at lade det nedskrevne forsvar mod højkunstige
systemer være tilgængeligt for alle fire spillere kommer i
overensstemmelse med lovene.
-
I §45D vil man tillade spilfører at tage et tilspillet kort
fra egen hånd tilbage dersom modstanderen foran ændrer sit
tilspil.
-
I §47E2a vil man gøre det klart at et åbningsudspil der
er vendt eller foretaget åbent ikke kan tages tilbage når den
blinde er lagt op.
-
I §70E kan man forvente at fodnoten indarbejdes i teksten. Det
bliver noget i retning af "TL må ikke tillade spilleren at følge
..., medmindre en sådan spilleplan ville være fornuftsstridig."
For den drevne TL ser det ud til at praksis fortsætter som hidtil.
-
Et nyt afsnit i §72B (foran de eksisterende), som generaliserer §23A,
kommer nok til at lyde således: "TL skal tildele justeret score
for enhver uregelmæssighed, som ifølge hans skøn kunne
være begået for at opnå et bedre resultat på et
spil."
-
§79B tillader for tiden ikke at scoren forhøjes medmindre ...
. (Bemærk, at det er en oversættelsesfejl, når
der i den danske udgave står "ændres".) Efter 1997 er
det tanken at bemyndige at scoren også kan forhøjes, men ikke
at den skal forhøjes.
-
§83B ændres, så TL også selv kan appellere sin afgørelse.
Denne ret fritager ikke TL fra forpligtelsen til at afsige en dom.
Der foreligger derudover et udkast til en ændring af §25.
For tiden er §25 formuleret uheldigt, således at en spiller
der ændrer sin ikke uagtsomme melding uden at spørge først,
står bedre end den spiller der spørger TL om sine rettigheder
først. Denne beklagelige egenskab ved lovene betragtes af
kursets lærere som en fejl ved lovene. Udkastet til 1997-lovene
omfatter et forslag om at en spiller der således ændrer sin
melding aldrig må kunne få mere end 40% på spillet.
Kursets lærere er særdeles utilfredse med den løsning
som betyder at den ikke-fejlende side nu spiller et sådant spil under
forvanskede omstændigheder. Kursets lærere lovede at
rejse en indvending mod dette forslag. EBL's chefturneringsleder,
Max Bavin fra England, gik ind for at §25B-ændringer, der ikke
accepteres, annulleres og betragtes som ubeføjede oplysninger for
den fejlende side.
Fiduser ved brug af skærme
Når der bruges skærme, gælder der et særligt reglement,
som også findes i det danske turneringsreglement. For det meste
er skærmene en lettelse for TL, men der er lige et par finter:
-
Sørg altid for at have mærket verdenshjørnerne op på
skærmene med passende skilte, så bliver det lettere at håndtere
mekanikken rigtigt. Syd og Vest på den side af skærmen,
som klappen åbner mod.
-
Forskellig forklaring på de to sider af skærmen er en hyppig
komplikation. Det hjælper hvis man sørger for at de
sedler der bruges til forklaringerne ikke bliver smidt ud med det samme.
-
Udspil fra gal hånd der opdages når skærmen åbnes
håndteres i store træk således:
-
Ét udspil, fordækt. Tages bare tilbage. Hvis spilfører
har lagt sin hånd op som blind, tager han den op igen og håber
det ikke bliver dyrt for ham.
-
Ét udspil, åbnet. Dømmes som sædvanligt
udspil fra gal hånd.
-
To udspil, den rigtige hånd fordækt, den gale hånd åbent.
Det fordækte tages tilbage; det åbne dømmes som sædvanligt
udspil uden for tur.
-
To udspil, åbne. Dømmes som samtidigt åbningsudspil
fra begge hænder (hvordan er det nu?).
-
Mekaniske handlinger, som at åbne lemmen eller at skubbe bakken over
til den anden side, må ikke betragtes som bridgemæssige handlinger.
For eksempel accepterer Vest ikke Syds åbningsudspil uden for tur,
selv om han åbner lemmen. Og hvis Nord skubber Østs
utilstrækkelige melding over på den anden side, er meldingen
ikke dermed accepteret af NS: Der er kun sket det at den nu ikke
længere bare kan rettes uden yderligere komplikationer, så
TL må nu alligevel have bogen frem og gennemgå ritualerne i
§27, selv om denne § normalt ikke skal slides i en turnering
med skærme.
FTL-begrebet i andre lande
I Holland har man hvert år et kursus for de 50 bedste turneringsledere
(men vi har ikke undersøgt hvordan de udvælges). Kurset
varer en weekend og minder i opbygning om EBL-kurset og dermed også
om det kursus for FTL'er DBF i sin tid afholdt. Herudover modtager
hollandske FTL'er i stribevis af appelafgørelser til orientering,
herunder også fra EBL.
I Italien har man en meget formel kvalifikation af turneringsledere
i forskellige grader, baseret på kurser og prøver.
I England har man undervisning af turneringsledere på forbundsplan,
men man har ikke noget særlig aktiv holdning til deltagelse i EBL-kurset.
I Belgien har man to forbund (et på hvert sprog). Her viste
det sig at det flamske forbund (i øvrigt ligesom det hollandske)
holder forkursus for de turneringsledere der skal på EBL-kursus,
hvorunder de bliver stillet over for opgaver og praktikspil fra tidligere
EBL-kurser.
Senest ændret 1997-12-27.
|
Det nye turneringsreglement
af Jesper Dybdal
|
Den store ændring i det nye TR er de helt nye systemregler.
De har været omtalt i Dansk Bridge, og jeg vil derfor ikke gøre
rede for dem her.
Derudover er der kun få og små ændringer:
-
1.1.1.2:
-
I divisionsturneringen skal man nu fremsende systemer til modstanderne
mindst to uger før kampen (hvis man har forsømt at sende
dem til DBF i tide). Til gengæld må man ændre sit
system undervejs i turneringen, hvis det nye system er tilladt i parturneringer
og man fremsender det to uger før.
-
1.1.2.7 & 1.1.2.9:
-
DM-slutspillet spilles nu med kun 48 spil i semifinalen (men stadig 64
i finalen).
-
1.5.1:
-
I pokalturneringen skal man nu fremsende systemkort til modstanderne mindst
en uge før kampen hvis man spiller systemer der ikke er tilladt
i parturneringer. Desuden anbefales det at man altid orienterer modstanderne
om sine systemer.
-
2.4.1.2:
-
Den faste straf på 1KP for at lægge en hånd forkert i
mappen på farlig vis er sat ned til ½KP; 1KP var urimeligt
meget. Straffen er stadig uafhængig af om det faktisk giver
problemer ved næste bord, fordi vi håber at spillerne så
måske med tiden vil lære at udvise en smule omhu når
de lægger kortene tilbage i mappen.
FTL'er hvis klubhåndbøger er forældede kan få
opdateringer ved at ringe til Steffen Holm Pedersen i sekretariatet (når
man er i funktion som FTL skal man selvfølgelig have et opdateret
TR ved hånden).
Senest ændret 1997-12-26.
|
Lovenes formål
af Hans Folke
|
[Med svar af Jesper Dybdal]
De fleste af os læser især de sidste 100 sider af lovbogen,
så her er hvad der står på side 11:
Lovenes er udformet for at fastlægge en korrekt fremgangsmåde
og være et passende hjælpemiddel, når denne afviges.
...
Lovene er først og fremmest udformet for at afhjælpe
en skade, ikke for at straffe uregelmæssigheder.
Den sidste sætning er ganske interessant. Hvordan afvejes denne generelle
formålsparagraf med lovenes bestemmelser i øvrigt?
Her er et eksempel fra en holdturnering i Sjællandske Mellemrække;
det er fra sæsonen 94-95.
Vest
alle |
E 6
10 3 2
E K 10 9
10 5 4 2 |
B 9 4 2
8 6
B 5 2
E K D 8 |
|
D 10 8
D 9 7 5
8 7 4 3
9 7 |
|
K 7 5 3
E K B 4
D 4
B 6 3 |
VEST |
NORD |
ØST |
SYD |
|
pas |
|
|
pas |
|
|
pas |
|
|
1 |
|
|
pas |
|
|
2 |
|
|
pas |
|
|
2 ut |
|
|
pas |
|
|
3 ut |
|
|
alle pas |
|
|
|
|
|
Ved spillets afslutning tilkaldes TUL. Spilfører kan ikke lægge
til sidste stik og får derfor kun 8 stik. Ved eftersyn af kortene
viser det sig, at E og K
er tilspillet i ét stik undervejs; ingen har opdaget det. Syd forsikrer,
at han talte sine kort inden spillet, og det fremgår af meldingerne,
at han må have set begge kort under meldeforløbet (ellers
kan han ikke åbne med 1).
Kortene var ret nye, de var hverken klistrede eller fugtige, men havde
uheldigt nærmest suget sig fast til hverandre.
Ved enhver normal spilføring vinder syd mindst 9 stik i sans.
(Ved det andet bord spilledes 3UT +10)
Jeg dømte +600, men kredsens AK ændrede det til 3UT med
8 stik, -100, idet de henviste til §58B.4 og §67B stk 2., hvor
tilspil af flere kort til ét stik er behandlet.
Jeg fremdrager dette gamle spil udelukkende for diskussionens skyld:
Hvis vi skal følge formålsparagraffen kan TUL her dømme,
at resultatet er +600 for ni stik. Der er sket et hændeligt, 'mekanisk'
uheld, men ingen er blevet skadet, og ingen bør straffes.
Kan formålsparagraffen i lovene bruges til at dømme efter
ved bordet? Står den 'over' de enkelte paragraffer, eller viger den
for lovteksten?
Svar:
Det vil næppe overraske Hans at det er selve lovteksten der gælder.
Formålsparagraffen fortæller os hvad lovgiverne gerne ville
opnå med deres love, og det kan vi bruge dels som hjælp til
at fortolke uklare paragraffer, dels til at forstå hvorfor lovene
ser ud som de gør.
Lovene har stort set to slags måder at behandle uregelmæssigheder
på: enten skal TL justere scoren eller også er der en fast
strafbestemmelse. Hvis formålsparagraffen skulle opfyldes 100%
behøvede vi ikke andre strafbestemmelser end en regel der sagde
at når der har været en uregelmæssighed skal TL justere
scoren. Problemerne med det er at TL så ville have alt for
travlt med at foretage bridgemæssige analyser, og at ingen uregelmæssigheder
overhovedet ville kunne behandles rigtigt uden at have en TL til stede
(nok er visse faste strafbestemmelser komplicerede, men de kan dog bruges
uden at man behøver uddannelse i §12). Jeg er ikke i
tvivl om at det er grunden til at der er indført en række
faste straffe, som i langt de fleste tilfælde straffer hårdere
end nødvendigt for at opnå retfærdighed - det er prisen
for at få en enkel og nem regel. I visse tilfælde er
der en regel om at TL skal justere alligevel i de sjældne situationer
hvor det viser sig at den faste straf ikke er hård nok til at holde
den ikke-fejlende side skadesløs - fx §64C.
Det hænder selvfølgelig ofte at TL nemt kan se at en bestemt
anden score ville være mere rimelig i det konkrete tilfælde.
Fx er straffen for etableret kulørsvigt meget ofte klart hårdere
end nødvendigt for at afhjælpe skaden. Hans' +600/-100
er et andet eksempel. Men det ville ikke være retfærdigt
(og er ikke lovligt, se §12B) at tildele +600 her i stedet for den
faste straf - en anden TL står måske i samme situation og justerer
ikke, og en egenskab vi meget gerne vil have ved lovene er at samme omstændigheder
dømmes ens uanset hvem der er TL.
JD
Senest ændret 1998-01-01.