[ FTL-nyt oversigt ]
[ Danmarks Bridgeforbund ]
[ E-post til redaktøren: ftlnyt@bridge.dk ]
|
FTL-nyt nummer 6, august 1997
Denne side indeholder alle de artikler fra
FTL-nyt nummer 6
som kan have generel interesse.
|
Indhold:
|
De nye bridgelove
af Jesper Dybdal
|
1997-udgaven af de internationale love for turneringsbridge træder
i kraft i Danmark om nogle måneder. Den præcise dato
(sandsynligvis 1.januar) bliver annonceret i Dansk Bridge. Alle FTL'er
får tilsendt et gratis eksemplar af lovene når de er trykt.
Den danske oversættelse er lavet af Bent Keith Hansen med assistance
fra 3-4 andre, og den ser umiddelbart meget ændret ud i forhold til
1987-udgaven. Det skyldes dog mest at mange formuleringer er forbedret
af hensyn til præcision og læselighed - der er forholdsvis
få væsentlige egentlige lovændringer.
Her vil jeg gennemgå nogle af ændringerne, visse af dem
ganske detaljeret. Rækkefølgen er kun i nogen grad efter
vigtighed, og ellers temmelig tilfældig. Bemærk at dette
er kun et overblik hvor detaljer kan være udeladt - du skal ikke
dømme efter denne artikel uden at have læst den relevante
paragraf i de nye love.
For engelskkyndige læsere med Internetadgang kan jeg anbefale
David Stevensons bridge-side (http://www.blakjak.demon.co.uk/brg_menu.htm);
der er adskillige artikler om de nye love.
Tilbagetagne meldinger er ubeføjede oplysninger
§16C er ændret, så tilbagetagne meldinger og spil nu er
ubeføjede oplysninger for den fejlende side. Hvis fx din makker
spiller ud når det er spilførers tur, og spilfører
straks derefter spiller ud fra den rigtige hånd, må makker
tage kortet tilbage uden straf (§53C). Men efter de nye love
er det ubeføjede oplysninger for dig at makker har kortet og havde
lyst til at spille det.
Generel regel om scorejustering når man "kunne have vidst..."
I 1987-lovene var der enkelte steder hvor TL kunne justere score når
den fejlende "kunne have vidst" at uregelmæssigheden sandsynligvis
ville skade den ikke-fejlende side.
I de nye love er denne regel nu gjort helt generel (§72B1).
Det betyder at TL nu i en række situationer kan justere til et retfærdigt
resultat uden at skulle beskylde nogen for at snyde. Standardeksemplet
er spilfører der spiller en blokeret farve fra gal hånd, hvor
næste hånd kommer til straks at spille til - efter 1987-lovene
kunne TL ikke gøre noget ved det (uden ligefrem at beskylde spilfører
for at gøre det med vilje), men efter de nye love justeres scoren.
Den gamle §72B1 findes stadig, men den er nu §72B2 (det er
den ret vigtige regel om at man ikke må bryde lovene med vilje).
Man må spørge om ikke-afgivne meldinger
Den nye §20F gør det nu klart at man godt må spørge
om enkelte afgivne meldinger og at man også godt må spørge
hvad der ville være vist hvis der var meldt noget andet.
Stort strafkort
Den nye §50D siger
"den forpligtelse, at den fejlende skal spille strafkortet, er beføjede
oplysninger for den fejlendes makker, mens andre oplysninger, der kommer
fra at vise strafkortet, er ubeføjede oplysninger for den fejlendes
makker (se §16A)"
Den engelsksprogede originaltekst er:
"the requirement that offender must play the card is authorized
information for his partner; however, other information arising from facing
of the penalty card is unauthorized for partner"
Der findes mindst to bud på hvordan det skal fortolkes.
Den strikse fortolkning siger at det betyder at man ikke må udnytte
sin viden om at makker har kortet til fx at regne på hvor mange HP
han (eller spilfører) så har i de andre farver, og at enhver
viden om kortet bliver ubeføjet hvis kortet bliver taget tilbage
fordi spilfører kræver eller forbyder farven spillet.
Den blidere fortolkning siger at det er beføjet at makker har
kortet, også hvis det senere bliver taget tilbage, men omstændighederne
hvorunder det blev et strafkort er ubeføjede. Man må
således fx ikke udnytte at makker havde lyst til at spille eller
kalde i farven.
Argumenterne for den strikse fortolkning er:
-
(a)
-
Når man læser lovteksten uden at tænke nærmere
over den, er det nok noget i stil med den strikse fortolkning der umiddelbart
falder én ind.
-
(b)
-
Autoriteter som Gary Blaiss (ACBL) og Hans-Olof Hallén (EBL) har
skrevet artikler hvor de siger at det er ubeføjet at makker har
kortet. Ton Kooijman (EBL) har skrevet en artikel som ikke er særlig
klar, men den lugter mere i retning af den strikse end den blide.
-
(c)
-
Jeg mistænker derfor at den strikse fortolkning ender med at blive
den man bruger internationalt.
Argumenterne for den blide fortolkning (eller rettere imod den strikse)
er:
-
(1)
-
Det virker umuligt at finde en fornuftig sammenhæng i at man godt
må udnytte at makker vil spille et bestemt kort hvis dets farve spilles,
men at man ikke må udnytte at makker har det kort.
-
(2)
-
Hvis man skulle kunne finde en sammenhængende forklaring på
(1), så er det en væsentlig nyskabelse i bridge: tidligere
har oplysninger enten været ubeføjede eller beføjede,
inklusive alt hvad man kunne slutte ud fra de oplysninger, men nu findes
der efter den strikse fortolkning også beføjede og ubeføjede
slutninger ud fra de samme oplysninger. Hvis lovgiverne (og de ovennævnte
autoriteter) virkelig havde tænkt sig at indføre en sådan
nyskabelse, så ville man forvente at de gjorde klart opmærksom
på det, og at de havde en holdning til alle de problemer det giver.
-
(3)
-
Hele formålet med strafkortbegrebet er jo at kunne dømme "mekanisk"
og nemt når nogen har set makkers kort. Strafkortbegrebet er
indført som et nemmere og mere håndtérbart alternativ
til reglerne om ubeføjede oplysninger, som jo ellers i sig selv
ville løse problemet fortrinligt. Derfor er det absurd at
gøre oplysninger om kortet ubeføjede og desuden have strafkortregler;
dels er det helt urimeligt kompliceret, dels strider det voldsomt mod lovenes
erklærede formål om at "afhjælpe skade" snarere end at
"straffe uregelmæssigheder" (hvis kortet alligevel er ubeføjede
oplysninger så ligner resten af straffen jo ren hævn).
-
(4)
-
Selv hvis vi kunne finde ud af hvad den strikse fortolkning egentlig indebærer,
så kan vi i hvert fald ikke forklare det til spillerne ved bordet
så de forstår det. Og vi skal kunne forklare strafkortreglerne
ved bordet.
Og hvad skal vi så gøre i praksis? Jeg er - som det
sikkert også fremgår af ovenstående - selv klar tilhænger
af at vi bruger den blide fortolkning. Det at store dele af verden
måske gør noget tåbeligt burde ikke tvinge os til også
at gøre det, og selve lovteksten passer fint med den blide fortolkning.
Desuden skulle det nødig være sådan at en hel masse
lande vælger en ulogisk fortolkning med den begrundelse at "det gør
alle andre".
Jeg har imidlertid endnu ikke helt fået overbevist DBF's appelkomite
(og det er jo den der i sidste ende bestemmer). Ib Axelsen har lovet
mig at AK vil gøre sig umage for at danne sig en holdning hurtigt,
og så vil vi sende den ud til FTL'erne.
Hvis det nu viser sig at vi alligevel ikke får gjort det før
du pludselig skal idømme strafkort efter de nye love, så foreslår
jeg at du vælger en af fortolkningsmulighederne og derefter anbefaler
appel hvis det kan tænkes at gøre en forskel (i hvert fald
hvis det er en forbundsturnering, så det er DBF's AK der får
appellen).
Lille strafkort
Der står i den nye §50C at "de oplysninger, makkeren har fået
ved at se strafkortet, er uvedkommende, ubeføjede oplysninger (§
16A)".
Det er lidt svært at forstå hvorfor kortet så desuden
skal være et lille strafkort, men i modsætning til situationen
for store strafkort er det klart nok hvad det betyder: små strafkort
er i enhver henseende ubeføjede oplysninger for makkeren.
Utilstrækkelige meldinger
For at man uden straf kan rette et utilstrækkeligt bud til laveste
tilstrækkelige bud i samme benævnelse kræves der i fremtiden
ikke bare at den utilstrækkelige melding er naturlig, men også
at det man retter den til er naturligt (§27B1a).
Ændring af melding
Der står i den nye §25A præcis hvor længe man må
ændre et fejlgreb: nemlig så længe makker ikke har meldt.
Den bestemmelse erstatter vores gamle regel i turneringsreglementet (indtil
næste hånd har meldt i normalt tempo), som nu er rettet til
at være i overensstemmelse med §25A. Hvis man retter et
fejlgreb efter at MTV [lovene indfører nu forkortelserne
MTV og MTH for "modstanderen til venstre" og "modstanderen til højre"]
har meldt, kan MTV selvfølgelig tage sin melding tilbage uden straf;
MTV's første melding er i så fald ubeføjede oplysninger
for den "fejlende" side (den side der greb galt) (§16C).
I §25B er der indført en meget underlig regel om at man
godt må ombestemme sig og ændre sin melding så længe
næste hånd ikke har meldt. Men selvom dette nu er helt
lovligt (og altså skal tillades af TL hvis en spiller kalder og siger
"jeg har ombestemt mig, må jeg ændre min melding?"), så
straffes man som om det var et lovbrud, og §27B bruger ord som "uregelmæssighed"
og "den fejlende" om det. Straffen er også underlig: man kan
nu højst score middel minus på spillet [lovene
definerer nu betegnelserne "middel minus" og "middel plus" om 40%/-3 IMP
og 60%/+3 IMP]. De uskyldige modstandere får den opnåede
score (hvis nogen er ude af træning med at beregne delte scorer i
holdkampe så er det sikkert en god idé at træne lidt
nu!).
Det giver anledning til nogle interessante situationer: hvis jeg fx
melder en 4sp som jeg godt ved er lidt tvivlsom, og næste hånd
nu begynder at tænke sig om, og jeg vurderer at det eneste han kan
have at tænke over er en dobling baseret på at det sidder dårligt,
så er det bare om at få rettet min 4sp til 3sp i en fart inden
han når at melde - så koster det sikkert kun 3 IMP, hvor jeg
ellers måske risikerede at gå 800. Jeg kan ikke finde
noget sted i lovene hvor der står at den slags på nogen måde
er ulovligt. §25B var rædselsfuld i 1987-lovene og det
er den stadig - men på en ny måde.
Der er tilføjet en fodnote til §25B som siger at §27
skal anvendes i stedet for §25B hvis den første melding var
et utilstrækkeligt bud. Det betyder i praksis at hvis en spiller
melder utilstrækkeligt og selv retter meldingen, har næste
hånd efter de nye love ikke ret til at acceptere rettelsen (men man
har stadig ret til at acceptere det utilstrækkelige bud).
Ny §12C3
Den famøse fodnote til §12C (ikke trykt i den danske lovbog)
som tillader appelkomiteer at ændre en korrigeret score af retfærdighedshensyn
er nu blevet til et nyt egentligt afsnit, §12C3. Det er stadig
kun appelkomiteer der må gøre sådan, og vi har derfor
stadig det problem at spillereglerne er principielt forskellige for turneringsledere
og appelkomiteer.
§47E er gjort mere rimelig
Den gamle §47E tillod at man kunne tage et spillet kort tilbage hvis
man havde fået forkert forklaring af en modstander, uanset om forklaringen
gjorde nogen forskel for ens valg af spil eller ej. Det er nu ændret
så man kun må tage kortet tilbage hvis det blev spillet "som
følge af" den forkerte forklaring. Den nye §47E tillader
heller ikke at man tager åbningsudspillet tilbage hvis den blindes
kort er blevet vist, så i den situation må man i stedet om
nødvendigt justere scoren efter spillet.
Sektionsbegrebet er ændret
1987-lovene havde en definition af hvad en sektion var. Denne definition
var ikke rigtig konsistent med de love der refererede til den. Nu
ændres det, så det er den arrangerende organisation der definerer
hvad en sektion er. Der er stadig lidt rod i de regler der bruger
sektionsbegrebet, men det er ikke slemt (se nærmere i beskrivelsen
af det nye turneringsreglement nedenfor).
Ændret formulering i §16A
De gamle love siger at man ikke må vælge et logisk alternativ
"der med rimelighed kunne anses for antydet af de uvedkommende oplysninger";
de nye siger "der påviseligt kunne anses for antydet af de uvedkommende
oplysninger".
På engelsk stod der "one that could reasonably have been suggested
over another", og i de nye love er "reasonably" erstattet af "demonstrably".
Det er ikke helt klart hvad forskellen er, og jeg tror den er lille,
men ændringens retning er klar: lovmagerne har ment at der blev justeret
i situationer hvor det ikke var klart nok at den valgte handling blev antydet
af de ubeføjede oplysninger, og har derfor strammet kravene til
at justere.
§11A2 er fjernet
1987-lovenes §11A2 var et misfoster som (alt for) generelt sagde at
en uregelmæssighed ikke kunne straffes hvis den anden side havde
meldt eller spillet efter uregelmæssigheden. Den blev da også
rutinemæssigt ignoreret. Nu forsvinder den. §11A1,
som behandler det samme emne på en helt fornuftig måde, findes
stadig.
Et par tilfælde hvor almindelig praksis er blevet lovlig
Den nye §18F tillader fx meldekasser (den er godt nok anbragt forkert,
så det tilsyneladende kun er bud og ikke pas/dobler/redobler der
må afgives med meldekasser, men vi ved vist godt hvad de mener).
Den nye §40E2 har en fodnote der tillader den arrangerende organisation
at lade spillere have forsvar mod usædvanlige metoder liggende fremme
- ganske som vi har gjort med højkunstige systemer i årevis.
§23B er fjernet
§23B ("Pas hvor makker skulle melde") er væk, men §23A
("Tvungen pas skader ikke-fejlende side") er der stadig, selvom den egentlig
ikke siger noget som ikke klares af den generelle §72B1.
Et åbent udspil gælder selvom der også er et fordækt
Et åbent udspil uden for tur behandles som sådant selvom der
også er et fordækt udspil i tur (§54).
Kulørsvigt i stik 12
§62D2 tillod spilfører at vælge hvilket kort en modspiller
skulle spille, hvilket sommetider gav spilfører en urimelig fordel;
det er nu erstattet af brug af reglerne for ubeføjede oplysninger.
Ordet "vildledende" fjernet fra §73F2
Den nye §73F2 taler ikke om "vildledende" handlinger, men i stedet
om handlinger som "ikke har nogen påviselig bridgemæssig grund".
Det bør gøre det nemmere at bruge §73F2 uden at spilleren
føler sig beskyldt for at optræde uetisk.
Turneringslederen må selv henvise sager til en appelkomite
Den nye §81C9 giver TL ret til at "henvise en sag til den behørige
komite". Det betyder ikke at TL kan slippe for at give en afgørelse
selv; TL skal dømme, men kan derefter selv sende sagen til appelkomite.
Det er ikke helt klart hvornår man skal gøre det i praksis.
DBF's appelkomite har drøftet emnet og mener ikke at formålet
med tilføjelsen er at TL skal henvise en sag til AK for at beskytte
en deltager der ikke selv synes det er umagen værd at appellere.
Her synes AK at den eksisterende praksis med at TL påpeger retten
til at appellere er tilstrækkelig.
Bortset fra det synspunkt kan vi endnu ikke give klare retningslinier
for i hvilke typer situationer man skal bruge den nye ret. Hvis du
kommer i en situation hvor du finder det fornuftigt, så henvis til
AK. Når vi så senere har nogle erfaringer med det, så
kommer der nok nogle retningslinier.
ØV er også ansvarlige
§7D i 1987-lovene sagde at nord er ansvarlig for at der opretholdes
korrekte spillebetingelser ved bordet. Derfor har vi i en del situationer
kun straffet NS.
I 1997 står der "Enhver deltager, der er placeret ved et bord
gennem en hel sektion, er hovedansvarlig for, at der opretholdes korrekte
spillebetingelser ved bordet."
Det betyder at alle er ansvarlige, men at fastsiddere er mest ansvarlige.
I holdkampe definerer vi en sektion som en halvleg, hvilket vil sige at
alle "sidder fast" og derfor er lige ansvarlige.
Appel- og rettelsesfrist kan nu være forskellige
I de nye love definerer §92 en tidsfrist for appel, som ikke længere
nødvendigvis skal være den samme som §79C's tidsfrist
for rettelser. Men underligt nok er den frist inden for hvilken TL
skal berigtige fejl og uregelmæssigheder stadig §79C-fristen
(§81C6).
I vores forbundsturneringer er begge frister fortsat ½ time (samt
tolerance for aflevering af appeller og TL-tilkald også i slutningen
af en spise- eller sovepause som er længere end ½ time).
Appendikser til lovene (?)
De nye love har vistnok to appendikser: et med regler for meldekasser,
og et med regler for skærme. Når jeg skriver "vistnok"
er det fordi vi har set de appendikser i et lovudkast som vi fik en uofficiel
kopi af, men de var ikke med i det eksemplar vi senere fik officielt fra
EBL. Dette eksemplar manglede dog også andre ting (forord og
"Lovenes formål") som vi ved er en del af lovene. Appendikserne
er ikke med i den danske oversættelse.
Under alle omstændigheder er appendikserne kun anbefalinger fra
WBF, ikke lov. De ligner vores eksisterende regler en del.
Vi har ikke ændret meldekasse- og skærmregler i anledning af
disse appendikser - det vil vi måske gøre senere hvis vi får
et officielt eksemplar og hvis vi finder det væsentligt at have helt
samme regler som man bruger internationalt.
Senest ændret 1997-12-22.
|
Det nye turneringsreglement
af Jesper Dybdal
|
I turneringsreglementet for 1997-1998 er der relativt få ændringer.
Enkelte afsnit i det nye TR (dem der definerer hvad en sektion er) er meningsløse
under de gamle love; ignorér disse afsnit indtil de nye love træder
i kraft.
Jeg har netop modtaget mit eksemplar af klubhåndbogsrettelserne,
og det viser sig desværre at nogle af ændringerne er forsvundet
i redigerings- eller trykkeprocessen. Jeg ved ikke med sikkerhed
om de også mangler i de eksemplarer der er sendt til klubberne, men
det gør de jo nok. Jeg tager de manglende afsnit først
her:
Underpunkt 2 i 2.10.17 skal lyde:
-
2.
-
Farveindmeldinger på naturlige åbninger 1 træk i farve,
der ikke viser mindst 4 kort i en bestemt farve eller en stærk hånd
med mindst 16 hp.
og sådan gælder den uanset om det er kommet med i klubudsendelsen
eller ej (det er en rettelse af en forglemmelse som der vist heldigvis
ikke var mange der opdagede - det har naturligvis aldrig været meningen
at gøre en stærk direkte overmelding til en "Åbent forsvar"-konvention,
som man ellers kunne tro af den gamle formulering).
System- og Konventionsudvalget har indført at brug af "Åbent
forsvar"-konventioner skal varsles mindst en uge før kampen.
Det betyder at "Åbent forsvar"-systemer i den henseende kommer til
at minde meget om højkunstige systemer. Denne ændring
gælder dog ikke hvis den (som jeg tror) mangler i det der er sendt
til klubberne! (Vi kan ikke kræve varsling af systemer uden at det
er offentliggjort ordentligt.)
Nyt punkt 2.13:
-
2.13 Sektion
-
I holdkampe under DBF udgør hver halvleg en sektion.
Dette gælder naturligvis først når de nye love træder
i kraft - til gengæld gælder det så uanset om rettelsen
er kommet med i klubudsendelsen eller ej. I holdkampe definerer vi
en sektion til at være en halvleg. Det er nødvendigt
af hensyn til §4 som siger at de samme parsammensætninger beholdes
i en sektion. I klubber hvor halvdelen af klubben i første
halvleg spiller de mapper som den anden halvdel spiller i anden halvleg,
er der så til gengæld en konflikt med §6, som siger at
et spil er ugyldigt hvis det har været spillet med samme fordeling
i en anden sektion. Det problem klares ved i den situation at ignorere
§6 (hvilket vi er vant til; den var såmænd meget værre
i 1987-lovene, og de har bare ikke fået forbedret den helt nok).
Nyt punkt 2.14:
-
2.14 Straffe i kampe der ikke opgøres i KP
-
I holdkampe, der opgøres direkte i IMP, omsættes administrative
straffe efter dette turneringsreglement til IMP ved at hvert KP straf erstattes
af en straf på 4 IMP. Straffen fratrækkes direkte i IMP-differencen
(den gøres altså ikke til genstand for en gennemsnitsberegning
efter §86B).
Den bestemmelse gælder uanset om den er kommet med i klubudsendelsen
eller ej. Vi har længe savnet en regel om hvad man gør
når nogen fx i en pokalkamp har gjort sig fortjent til 1 KP straf.
Resten af ændringerne er med i mit eksemplar, så dem skulle
der forhåbentlig ikke være problemer med:
I afsnit 1.1 er der dels nogle småændringer for at fjerne
forkert brug af ordet "sektion", dels en ændring i reglerne for skift
af system undervejs i divisionsturneringen.
I afsnit 2.2.9 (om at sidde forkert) er der nu taget højde for
kampe bestående af kun én halvleg.
Afsnit 2.4 er ændret for at afspejle at ØV nu er lige så
meget ansvarlig for korrekt procedure ved bordet som NS.
Afsnit 2.4 er også ændret så man nu ikke må
give et spil om på grund af en uregelmæssighed ved det andet
bord. Sådan burde det have været hele tiden - når
et spil er spillet første gang i kampen, er der mindst én
side der har krav på middel plus (+3 IMP) hvis det må annulleres.
Bemærk at hvis den ikke-fejlende side har et særlig godt resultat
fra det første bord, og den fejlende spiller kunne have vidst at
det sandsynligvis ville være til hans fordel at begå uregelmæssigheden
(og derved få det dårlige resultat annulleret) kan man godt
bruge den nye §72B1 til at justere scoren til fx +12 IMP til den ikke-fejlende
side og -12 IMP til den fejlende side i stedet for at følge turneringsreglementets
forskrift om +3 IMP til den ene side og KP-straf til den anden.
I parturneringer er sektioner (når de nye love træder i
kraft) defineret ved at de ikke indeholder pauser af mindst ½ times
varighed, men er adskilt af sådanne lange pauser. Andre definitioner
kan bruges hvis det annonceres på forhånd.
Det gamle punkt 3.3.2 om point for oversidderrunder er fjernet.
Dels var det ganske overflødigt, dels kunne det læses som
om man ikke skal forhøje 60% efter sektionsresultatet i barometerturneringer,
og det var ikke meningen.
Afsnit 4.9 om ændring af melding er rettet så det er i overensstemmelse
med den nye §25A.
Der er tilføjet et helt nyt afsnit 12 om etik i turneringsbridge.
Dette afsnit indeholder retningslinier for hvilke typer taktisk spil der
er acceptable, og gør det fx klart at det er tilladt at give op
i en pokalkamp.
FTL'er hvis klubhåndbøger er forældede kan få
opdateringer ved at ringe til Steffen Holm Pedersen i sekretariatet (når
man er i funktion som FTL skal man selvfølgelig have et opdateret
TR ved hånden).
Senest ændret 1997-12-22.
|
Bridgejura på Internettet
af Jesper Dybdal
|
Denne orientering om hvad der findes af bridgejurarelateret materiale
på Internettet er en kun let ændret gentagelse af den tilsvarende
artikel fra sidste år:
Nyhedsgruppen "rec.games.bridge"
er et forum for bridgediskussioner i almindelighed, herunder også
en del spørgsmål af typen "dømte TL rigtigt her?".
Til de mere komplicerede lovdiskussioner som ikke interesserer almindelige
bridgespillere findes en "mailing list" som man kan tilmelde sig.
Hvis man gør det vil man få e-post kopi af diskussioner om
lovfortolkning. Trafikken er vildt varierende: sommetider går
der uger stort set uden aktivitet, sommetider er der 20-30 indlæg
om dagen. Der er pt. knap 200 abonnenter, hvoraf især en halv
snes stykker er aktive deltagere. Man tilmelder sig ved at sende
e-post til "majordomo@rgb.anu.edu.au"
med de to linier:
subscribe bridge-laws
end
Så kommer der en kvittering retur lidt efter. Man sender et
indlæg til alle listens abonnenter ved at sende det til "bridge-laws@rgb.anu.edu.au".
Desuden findes der en del bridgerelaterede "World Wide Web"-sider, fx:
-
http://www.bridge.dk:
-
DBF's hjemmeside.
-
http://www.math.auc.dk/~nwp/bridge:
-
Niels Wendell Pedersens bridge-side.
-
http://www.blakjak.demon.co.uk/brg_menu.htm
-
David Stevensons bridge-side.
-
http://www.cs.vu.nl/~sater/bridge/bridge.html:
-
Hans van Staverens bridge-side.
-
http://rgb.anu.edu.au/Bridge/WWW-Bridge.html:
-
"The WorldWideWeb Bridge Directory".
-
http://www.acbl.org/~acbl:
-
ACBL's hjemmeside.
Senest ændret 1998-01-19.