|
|
Appel 01-MAK-4
Danmarks Bridgeforbunds Appelkomite |
Appellen er fra 2. division 2001-10-07.
Spil 24
V/- |
8 4
B 9 8 5 3 2
E K D 9 6
- |
9
E D 7
B 7 3 2
K D B 4 3 |
|
E K B 7 6 5 3
K 10 6
-
10 7 5 |
|
D 10
2
4
10 8 5 4
E 9 8 6 2 |
|
Meldinger |
S |
V |
N |
Ø |
|
1 |
1 |
1 |
pas |
2 |
2 |
31 |
4 |
dbl |
pas |
4 |
dbl |
pas |
pas |
pas |
1: Udgangskrav - ingen alert |
|
Resultat |
11 stik |
NS: -690 |
Turneringslederens afgørelse
Da 3 er udgangskrav, skal den alerteres (TR).
NS er misinformeret (§21B3) og skadet (§40C).
Scoren justeres til N 5x 10 stik, NS -100.
Turneringslederens fastlæggelse af kendsgerninger og begrundelse
for afgørelse
Summen af hp i et spil er 40. Derfor ændrer hænderne
karakter for S, når han ved at 3 er udgangskrav i stedet for at
tro at 3-4 er en fortrydelse af makkers dobling.
S er vildledt og §21B1 er udløbet, da N har meldt efterfølgende.
Scoren justeres efter §12C2's ordlyd: mest fordelagtige resultat,
der på nogen måde var sandsynligt, hvis ikke uregelmæssigheden
havde fundet sted."
Den mundtlige appelkomites afgørelse med begrundelser
MAK er uenig med TL. Resultatet ved bordet står ved magt.
V skal alertere 3, men S skal spørge til meldeforløbet
for at være berettiget til kompensation.
Den mundtlige appelkomites afgørelse er endelig.
DBF's Appelkomites bemærkninger til sagen
Der er tre aspekter i sagen som er værd at kommentere.
For det første er der vurderingen af om 3 skal alerteres.
Det skal den ifølge TR 9.3.3 hvis dens betydning er speciel eller
kunstig, eller hvis dens betydning kan virke overraskende på modstanderne.
Ingen vil påstå at betydningen er speciel eller kunstig; det
afgørende moment må være om det kan virke overraskende
på en spiller i 2. division at 3 er krav i dette meldeforløb.
Både TL og MAK synes at skønne at betydningen kan virke overraskende
på dette niveau; blandt divisionsspillerne i AK er der ikke entydig
opbakning til dette skøn.
For det andet er der det aspekt at S mener sig skadet af de slutninger
han har gjort sig ud fra meldeforløbet og den manglende alert.
Der er tre betingelser der skal være opfyldt for at justere scoren
ved misinformation:
-
Der skal foreligge misinformation, fx en forkert forklaring eller en alerteringsfejl.
Det beror på et skøn i den i den konkrete situation, som diskuteret
ovenfor.
-
Modstanderne skal være skadet. Det betyder at de rimeligvis
kunne have opnået et bedre resultat end resultatet ved bordet hvis
misinformationen ikke var forekommet. Det skønner TL er tilfældet,
mens MAK ikke tager stilling til spørgsmålet.
-
Misinformationen skal være årsag til skaden. MAK synes
at finde at selv om de to første betingelser måtte være
opfyldt, så har misinformationen ikke en sådan karakter at
en divisionspiller kan påstås at være skadet af den.
Der er en vis præcedens for at spillere over et vist niveau i situationer
hvor det er det kan være svært at afgøre om en melding
skal alerteres, ikke uden videre anses for skadet af en manglende alert.
Man forventer i disse situationer at spillerne kan finde ud af at spørge
til en meldings betydning når det er afgørende for dem, også
selv om meldingen faktisk ikke blev alertet. Denne tendens i appelafgørelser
ses fx i sag 00-AU-13
og 99-AU-3.
MAK's afgørelse synes at være i tråd med denne tendens,
som også gør sig gældende inden for WBF og EBL.
Angående dette punkt kan man evt. også sammenligne med sag
01-MAK-7.
For det tredje har Øst tilsyneladende ikke påpeget den manglende
alert efter den afsluttende pas. I den konkrete situation kan det
sagtens være fordi Øst ikke havde forestillet sig at 3 skulle
alerteres. I givet fald ville det nok være overdrevet at straffe
Øst med en formel advarsel iht (§90B7); men hvis Øst
mente at 3 eventuelt skulle have været alerteret, er det tilstrækkeligt
til at udløse forpligtelsen (§75D2) til at undertte modstanderne
om dette umiddelbart efter den afsluttende pas.