|
|
LKU-9
Alertreglerne
Fortolkning af Spillerhåndbogens alertregler |
DBf's
Lovkommission - Udtalelse nr. 9 - 6. udgave - marts 2021
|
Indhold
1. Formål
Dette er en vejledning i fortolkning af DBf's alertregler. Hovedformålene
er
- at belyse nogle situationer som nu og da giver anledning til tvivl om
hvorvidt en melding skal alertes.
- at uddybe alertreglerne i situationer hvor det er uklart hvad man
egentlig har aftalt med makker.
- at redegøre for hvornår en manglende eller fejlagtig alert kan give
anledning til at en modstander bliver skadet af misinformation.
- at give visse retningslinjer for hvornår alertfejl bør give anledning
til selvstændig straf iht. § 90.
Vejledningen beskæftiger sig fortrinsvis med brugen af alert ved
almindelige bridgeborde hvor alle fire spillere kan se hinanden. Den
dækker kun nødtørftigt de tilpasninger der gøres i forbindelse med spil
med skærme eller spil vha. computere.
1.1 Baggrund
Det er et grundlæggende og meget højt prioriteret princip i bridge at
makkeraftaler skal være fuldt og frit tilgængelige for modstanderne. På
den anden side er makkeraftaler typisk så komplicerede at det ikke er
rimeligt at forlange at modstanderne skal kunne sætte sig ind i aftalen i
detaljer inden spillet begynder. Der er derfor indført et sæt regler der
skal gøre det muligt for modstanderne at følge med i betydningen af
makkeraftalen som den udvikler sig under meldeforløbet og spillet. De
vigtigste byggesten i disse regler er:
- Retten til at spørge til modstandernes meldingers (og
spillekonventioners) betydning.
- Obligatorisk brug af systemkort.
- Alertreglerne.
Den ideelle definition af en alert er at man giver et uopfordret signal
til modstanderne om at netop denne melding har en anden betydning end
modstanderne tror. En alert er altså en opfordring til modstanderne om at
se i systemkortet eller spørge til meldingens betydning.
2. Princippet i DBf's alertregler
DBf's alertregler står i turneringsreglementet, § 131-133. § 131B
fastlægger at der er fire slags meldinger der skal alertes, nemlig
meldinger der ifølge makkeraftalen falder i en af følgende fire
kategorier:
- Meldinger som ikke er naturlige.
- Naturlige meldinger med en særlig betydning som modstanderne ikke med
rimelighed kan forventes at være opmærksom på uden en alert.
- Svarmeldinger med spring i ny farve - som ikke er krav - oven på en
åbningsmelding eller indmelding .
- Svarmeldinger i ny farve - som ikke er krav - fra en hånd der ikke har
passet først, over for en åbningsmelding på 1 træk i farve.
Der gælder dog visse undtagelser for kravet om alert (§ 131C):
- På 4-trækket og derover alerter man kun meldinger der ikke er
naturlige, og kun i første melderunde, hvor en indledende pas før nogen
anden spiller har budt dog ikke regnes med til første melderunde.
- Der gælder særlige regler for doblinger (når man ikke spiller med
skærme).
2.1 Naturlig melding
Begrebet naturlig melding er defineret i alertreglerne (§ 131E):
E. |
Naturlige meldinger |
|
|
Ved en naturlig melding forstås: |
|
|
1. |
Et bud i farve med en af de nedenstående
betydninger, når der ikke samtidig loves længde i en anden
farve (ud over hvad bridgespillere i almindelighed anser for
oplagt): |
|
|
|
a. |
Længde i farven (mindst 3-farve, når farven
vises første gang af makkerparret). |
|
|
|
b. |
Forslag om at spille i farven, når man selv
eller makker tidligere i meldeforløbet har vist længde i
farven. |
|
|
|
c. |
Hold i farven med henblik på sans. |
|
|
2. |
Et bud i sans, der er et forslag om at spille
i sans. |
|
|
3. |
En dobling, der er et ønske om at spille den
doblede kontrakt, eller som lover styrke i den doblede
farve. |
|
|
4. |
En redobling, hvor makker normalt forventes at
passe til det redoblede bud. |
|
|
5. |
En pas, der udtrykker villighed til at spille
den foreslåede kontrakt. |
|
Her er nogle eksempler på klassifikationen af meldinger i naturlige og
ikke naturlige.
- Åbning 1 som kan være på 2-farve: ikke
naturlig.
- Åbning 1 som kan være på 3-farve: naturlig.
- Åbning 1 som kan være på 3-farve: naturlig.
- Åbning 1ut, 7-9 hp, balanceret, ikke krav: naturlig.
- Åbning 1, rundekrav, mindst 16 hp: ikke
naturlig.
- Stayman 2: ikke naturlig.
- Fjerde farve krav, fx 1 - 2; 2 - 2: ikke
naturlig.
- Langfarvetrialbid, fx 1 - 2; 3: naturlig.
- Kortfarvetrialbid, fx 1 - 2; 3: ikke
naturlig.
- Omvendt minorstøtte, fx 1 - 2: naturlig.
- Kravpas efter simpel indmelding: ikke
naturlig.
- "Næsekravpas" efter simpel indmelding: naturlig.
- Melding der viser hold i den meldte farve med henblik på en
sanskontrakt: naturlig.
- Ægte cue bid, som lover es eller konge i farven: ikke
naturlig.
- Generelt cue bid, som kan være på kortfarve: ikke
naturlig.
- Præference mellem makkers to viste farver: naturlig.
- Præference mellem mulige farver på makkers enfarvede hånd (fx efter
åbning 2 multi): ikke naturlig.
- Redobling oven på en oplysningsdobling der viser generel styrke uden
støtte til åbningsfarven: naturlig.
- Redobling oven på en oplysningsdobling der viser generel styrke uden
at udtale sig om evt. støtte til åbningsfarven: naturlig.
- Redobling der viser ønske om at flygte fra den doblede kontrakt: ikke naturlig.
De efterfølgende eksempler med doblinger har kun praktisk betydning når der
spilles med skærme:
- Strafdobling, dobling som er forslag til straf: naturlig.
- Negativ dobling, anden dobling som viser værdier i umeldte farver: ikke naturlig.
- Styrkedobling, anden dobling som ikke direkte er forslag til straf: ikke naturlig.
Eksempler på alert på 4-trækket eller senere:
- 1ut - 4. 4 er Texas og viser : ikke
naturlig og 1. melderunde - skal alertes.
- pas - 1ut; 4. 4 er Texas og viser : ikke
naturlig og 1. melderunde - skal alertes.
- 4 - 4. 4 er Namyats og viser : ikke
naturlig og 1. melderunde - skal alertes. 4 viser
sleminteresse med som trumf: ikke naturlig
og 1. melderunde - skal alertes.
- 1ut - 4; 4. 4 er Gerber, spørgsmål om esser: ikke
naturlig og 1. melderunde - skal alertes. 4 viser 2
esser: ikke naturlig, men ikke 1.
melderunde - skal ikke alertes.
- 1 - 4. 4 er for at spille: naturlig. 4 skal
derfor ikke alertes her, heller ikke selv om det er et springsvar der
ikke er krav.
2.2 Naturlige meldinger med en særlig betydning
Visse naturlige meldinger skal alligevel alertes. Det gælder de naturlige
meldinger hvis betydning modstanderne ved bordet ikke med rimelighed kan
forventes at være opmærksom på uden en alert. Det afhænger naturligvis af
de aktuelle modstandere om en meldings betydning er overraskende i denne
forstand, så det må nødvendigvis være en skønssag om en melding skal
alertes af denne grund i en given situation.
Hvis man ikke ved noget som helst om sine modstandere, kan det være svært
at vurdere hvad modstanderne med rimelighed kan forventes at forstå. I den
situation er risikoen for at modstanderne ikke er ordentligt oplyst om ens
aftaler, samtidig større end når spillerne kender hinanden. For at sikre
at modstanderne bliver gjort opmærksomme på en eventuelt overraskende
betydning, bør man altid alerte hvis man er i tvivl (§ 131A).
2.3 Svarmelding i ny farve der ikke er krav
En svarmelding i ny farve der ikke er krav, er naturlig, men den skal
alertes under mange omstændigheder:
- når den afgives med spring over for en åbningsmelding:
- 1 - 2. 2 skal alertes hvis den ikke er krav.
- 2 - 3. 3 skal alertes hvis den ikke er krav.
- 1ut - 3. 3 skal alertes hvis den ikke er krav.
- når den afgives med spring over for en indmelding:
- (1) - 1 - (pas) -3. 3 skal alertes hvis den ikke er krav.
- (1) - 1ut - (pas) - 3. 3 skal alertes hvis den ikke er krav.
- når den afgives som svar over for en farveåbning på 1-trækket fra en
hånd der ikke har passet først, også selv om det ikke er med spring:
- 1 - (pas) - 2. 2 skal alertes hvis den ikke er krav.
- 1 - (2) - 3. 3 skal alertes hvis den ikke er krav.
- 1 - (dbl) - 2. 2 skal alertes hvis den ikke er krav.
2.4 Alert af doblinger
Reglerne for alert af doblinger (når man ikke spiller med skærme) står i
§ 131C:
C. |
Doblinger |
|
|
Om doblinger gælder følgende: |
|
|
1. |
Hvis betydningen er oplysende, straf,
udspilsdirigerende af den doblede farve eller alment
styrkevisende, skal
meldingen alertes, hvis der er tale om en melding i første
melderunde og modstanderne ikke med rimelighed kan forventes
at være opmærksom på betydningen uden alert. Senere i
meldeforløbet må en sådan dobling ikke alertes. |
|
|
2. |
Hvis doblingen har en anden betydning end
nævnt i § 131C1, skal doblingen alertes, uanset hvornår
i meldeforløbet den forekommer (se dog § 131D). |
|
2.4.1 Almindelige doblinger
Doblinger der har en af de fire mest udbredte betydninger, kalder vi her
for almindelige doblinger. Det drejer sig om doblinger af en af
disse fire typer:
- oplysningsdoblinger (herunder negative doblinger, konkurrencedoblinger
og hi-lo-doblinger)
- strafdoblinger
- udspilsdirigerende doblinger i den doblede farve
- styrkevisende doblinger
I første melderunde skal en almindelig dobling alertes når den
har en overraskende betydning (altså en betydning som modstanderne
ikke kan forventes at være opmærksom på uden en alert). Efter første
melderunde må en almindelig dobling aldrig alertes.
Her er nogle eksempler på almindelige doblinger, der belyser
hvornår betydningen er overraskende:
- (1)-dbl. Doblingen skal ikke alertes hvis der er en
oplysningsdobling. Den skal alertes hvis den er straf (almindelig
med overraskende betydning). Den skal også alertes hvis den er
en generel styrkedobling (fx 12 eller flere point, kendt som gammeldags
italiensk stil - igen almindelig med overraskende
betydning).
- (2) - dbl. Doblingen skal alertes hvis den er straf (overraskende
betydning), men ikke hvis den er oplysende eller styrkevisende.
- (1) - 1 - (1) - dbl. Doblingen skal ikke alertes hvis den er
straf, og heller ikke hvis den viser spar og ruder (oplysende). Begge
betydninger er sædvanlige.
- 1 - (2) - dbl. Doblingen skal alertes hvis den er straf (overraskende
betydning), men ikke hvis den er negativ (fx 4-farve i
hjerter og tilpasning til klør).
- (4) - dbl. Her viser 4 en konstruktiv spærremelding i hjerter
(Namyats). Ingen af de fire almindelige betydninger er overraskende,
og doblingen skal derfor kun alertes hvis den har en eksotisk
betydning.
- 1ut - (2) - dbl. Doblingen af den naturlige 2 skal ikke alertes
hvis den er straf, og heller ikke hvis den er oplysende. Ingen af disse
almindelige betydninger er overraskende.
- (1) - 2 - (2) - pas; (2) - dbl. Hvis doblingen er straf, er
den almindelig og må ikke alertes i 2. melderunde. Hvis
doblingen er oplysende (eller en konkurrencedobling) er den også
almindelig og må ikke alertes i 2. melderunde. Hvis
makkerparret ikke har en klar aftale om hvorvidt den er strafbetonet
eller oplysende, er den stadig almindelig og må ikke
alertes i 2. melderunde. En tvetydighed mellem almindelige betydninger
er dermed også en almindelig betydning, hvad enten det er
systemmæssigt eller ikke aftalt.
2.4.2 Eksotiske doblinger
Doblinger der har en anden betydning end almindelige doblinger, kaldes
her for eksotiske doblinger. Når man har aftalt en eksotisk
betydning af en dobling skal doblingen alertes (men efter første
melderunde dog ikke på 4-trækket eller højere).
Her er nogle eksempler på eksotiske doblinger:
- (1ut) - dbl. Doblingen skal alertes når den viser en ubekendt
langfarve (eksotisk). Hvis doblingen er styrkevisende, er den
almindelig, og den skal den ikke alertes, uanset hvilken styrke den
viser.
- (1) - 1 - (2) - dbl. Hvis doblingen viser en konstruktiv støtte
i spar, altså stærkere end meldingen 2, er den eksotisk og
skal alertes.
- (1ut) - pas - (3ut) - dbl. Hvis doblingen er udspilsdirigerende og
beder om hjerter ud, er den eksotisk og skal alertes. Hvis
doblingen er udspilsdirigerende og beder om udspil i udspillerens
dårligste majorfarve, er den også eksotisk og skal alertes.
- 1ut - (2) - dbl. Hvis doblingen viser hjerter (2 stjal
overføringsmeldingen), er den eksotisk og skal alertes.
- 1ut - (pas) - 2 - (2); dbl. Hvis doblingen benægter 4-farve i
major (2 stjal Staymansvaret), er den eksotisk og skal
alertes, også selv om det er i anden melderunde.
- (1ut) - pas - (2) - pas; (2) - pas - (2ut) - pas; (3ut) -
pas - (pas) - dbl. Hvis doblingen beder om udspil i bordets første viste
farve (2 viste hjerter), er den eksotisk og skal alertes, også
selv om det er 3. melderunde.
- (1) - pas - (2) - pas; (3) - pas - (4ut) - pas; (5) - pas;
(6) - pas - (pas) - dbl. Doblingen er en Lightnerdobling, som beder om
udspil i bordets førstmeldte farve (ruder). Doblingen er eksotisk,
men den skal ikke alertes, da den forekommer på 4-trækket eller højere.
- (4) - dbl. Her er 4 en spærremelding. Hvis doblingen er generelt
styrkevisende eller oplysende, skal den ikke alertes. Hvis der er en
aftale om at den er styrkevisende med mindst 3-farve i spar, er den eksotisk
og skal alertes.
- 1 - (pas) - 2ut - (3); dbl. Her er 2ut konventionel, krav til
udgang med trumfstøtte. Hvis doblingen viser klør eller styrke, er den almindelig
og må ikke alertes i 2. melderunde. Hvis doblingen viser minimum (ud fra
princippet om at 3 uforstyrret ville have vist minimum), er doblingen
eksotisk og skal alertes.
Læg mærke til at disse særlige regler for doblinger ikke gælder når der
spilles med skærme.
2.4.3 Almindelige råd
De fleste makkerskabsaftaler medfører at der kun er ganske få doblinger
der skal alertes. Fast sammenspillede par kan givetvis have glæde af at
gennemgå deres aftaler om doblinger for at tjekke om de overhovedet har
aftaler om doblinger der medfører en alert.
2.5 Meldinger der skal alertes uanset betydning
Hensynet til at alertreglerne skal være enkle og alligevel bredt
anvendelige, har den lidt absurde bivirkning at visse meldinger ofte skal
alertes uanset betydningen. Dette sker især i situationer hvor stort set
alle spillere bruger systemer hvor meldingen ikke er naturlig. Her er et
eksempel:
- 1ut - 2: Oftest betyder meldingen at svarer spørger efter åbners
mulige majorfarver (Stayman i en af dens utallige varianter), og i givet
fald er meldingen ikke naturlig og skal derfor alertes. Kun hvis
meldingen er et naturligt ønske om at spille i , og modstanderne med
rimelighed kan forventes at være opmærksom på dette når meldingen ikke
bliver alertet, kan det komme på tale ikke at alerte 2 her.
Det må anses for en finurlighed ved alertreglerne at der forekommer
meldinger som skal alertes næsten ligegyldigt hvad de betyder. Det er i
hvert fald ikke let at ændre alertreglerne på en sådan måde at denne
finurlighed undgås, uden at alertreglerne bliver mere komplicerede.
2.6 Jeg ved ikke hvad meldingen betyder
Spillere der slet ikke er vant til at spille sammen (og heller ikke på
anden måde har en vis fælles grundlæggende forståelse af meldestil),
risikerer let at komme ud i en meldesekvens hvor de ikke ved hvad makkers
melding betyder. I den situation er den forklaring man skal give hvis
modstanderne spørger om meldingen betydning: "Det ved jeg ikke - det har
vi ikke haft mulighed for at aftale." Blandt rutinerede spillere
opstår denne situation især når en substitut er trådt til med kort varsel.
En melding der på denne måde ikke er omfattet af makkeraftalen, skal ikke
alertes.
Også spillere der er vant til at spille sammen (eller på anden måde har
en vis fælles grundlæggende forståelse af meldestil), risikerer at komme
ud i en meldesekvens de ikke har nogen klar aftale om, men for sådanne
spillere er den forklaring man skal give hvis modstanderne spørger snarere
noget i denne retning: "Det ved jeg ikke - men det må enten være et cue
bid, eller også er det en naturlig melding der viser farven." Hvis
den relevante forklaring har denne karakter - altså at der er 2-3 mulige
betydninger, og mindst en af de betydninger skal alertes, er den korrekte
fremgangsmåde at alerte. Ved et efterfølgende spørgsmål skal man
naturligvis forklare meldingens mulige betydninger, men man må ikke
supplere med oplysninger af typen: "Jeg tager det som et cue bid".
Det har normalt ikke mening at alerte en dobling som man ikke har aftalt
betydningen af.
I disse situationer er det ikke tilladt for modstanderne at spørge "hvad
tager du meldingen som?". Det er heller ikke tilladt spørge den der afgav
meldingen, hvad vedkommende mente med meldingen.
2.7 Bluffmeldinger
En
bluffmelding er en bevidst, markant vildledende melding, hvad angår
honnørstyrke og/eller farvelængde. Selve bluffmeldingen er ikke en del af
makkeraftalen, og den skal derfor ikke alertes. Det ligger jo også i
sagens natur at makkeren til bluffmelderen ikke har mulighed for at vide
at en melding er en bluffmelding. Når man spiller med skærme eller på
internettet, alerter spillerne deres egne meldinger, men heller ikke her
skal bluffmeldinger alertes.
Det er klart at en given bluff i en given situation kan forekomme så ofte
at det bliver en del af en underforstået makkeraftale og derved ophører
med at være bluff (§ 40C1). Når først det er sket, vil meldingen typisk
have en betydning der indebærer at den skal alertes.
3. Uregelmæssigheder
Uregelmæssighederne i forbindelse med alertreglerne handler i sagens
natur om alerter der ikke skulle have været afgivet, og omvendt om
manglende alerter. En alert der faktisk blev afgivet korrekt, men som en
modstander ikke opfattede, er også en uregelmæssighed.
3.1 Skade ved forkert alert
En alert der ikke skulle have været afgivet, behandles ifølge § 132C1 og
§ 21 som en forkert forklaring. Det har følgende konsekvenser:
- Hvis en spiller der bliver spilfører eller blind, mener at makker har
afgivet en forkert alert, skal spilleren gøre opmærksom på fejlen straks
efter den afsluttende pas, inden åbningsudspillet. Den spiller der gør
opmærksom på fejlen, er ansvarlig for at tilkalde turneringslederen (§ 75B3).
- Hvis en spiller der bliver modspiller, mener at makker har afgivet en
forkert alert, skal spilleren gøre opmærksom på fejlen så snart spillet
er afsluttet. Den spiller der gør opmærksom på fejlen, er ansvarlig for
at tilkalde turneringslederen (§ 75B3).
- I princippet kan en modstander der er blevet skadet af en forkert
alert, få lov til at ændre sin melding eller, når det er for sent at
ændre meldingen, få justeret score (§ 21B). Men i praksis er det nærmest
umuligt at forestille sig at en modstander kan være skadet af en forkert
alert, da den relevante reaktion på en alert er at søge yderligere
oplysninger, enten ved at se på systemkortet eller ved at stille et
spørgsmål til den alertede meldings betydning. En spiller der ikke
foretager sig noget i anledning af alerten, kan kun under meget
specielle omstændigheder anses for skadet af den forkerte alert.
3.2 Manglende alert
Også en manglende alert behandles ifølge § 132C1 og § 21B1a som en
forkert forklaring. Det har følgende konsekvenser:
- Hvis en spiller der bliver spilfører eller blind, mener at makker har
undladt en alert, skal spilleren gøre opmærksom på fejlen straks efter
den afsluttende pas, inden åbningsudspillet. Den spiller der gør
opmærksom på fejlen, er ansvarlig for at tilkalde turneringslederen (§ 20F5b).
- Hvis en spiller der bliver modspiller, mener at makker har undladt en
alert, skal spilleren gøre opmærksom på fejlen så snart spillet er
afsluttet. Den spiller der gør opmærksom på fejlen, er ansvarlig for at
tilkalde turneringslederen (§ 20F5b).
- Hvis en spiller selv kommer i tanker om en manglende alert, skal
spilleren selv gøre opmærksom på fejlen. Det er altid lovligt at gøre
opmærksom på fejlen med det samme, men det er også tilladt at vente til
straks efter den afsluttende pas (§ 20F4a). Spilleren der retter sin egen
manglende alert, er ansvarlig for at turneringslederen bliver tilkaldt.
- Når en manglende alert bevirker at en modstander ikke opdager en
meldings særlige betydning, får modstanderen lov til at ændre sin
melding. Hvis det er for sent at ændre meldingen, og den manglende alert
har forårsaget at modstanderne er blevet skadet, tildeles justeret score
(§ 21B). Her er nogle appelafgørelser hvor scoren er blevet justeret i
den anledning: 01-AU-6, 02-AU-5.
- § 132C2 fortæller at en rutineret spiller der får et dårligt resultat
i forbindelse med en manglende alert, ikke uden videre kan forvente at
turneringslederen dømmer at den manglende alert er årsag til skade. Det
gælder især i følgende situationer:
- Når den manglende alert drejer sig om en melding der næsten
altid skal alertes uanset betydningen af meldingen (se
ovenfor), og den rutinerede spiller ikke har søgt yderligere
oplysninger på systemkortet eller ved at stille spørgsmål, vil
afgørelsen ofte blive at det ikke er den manglende alert der har
forårsaget skaden; i stedet kan man dømme at den rutinerede spiller
selv er ansvarlig for sin misforståelse, trods den manglende alert,
således at det ikke kommer på tale at justere scoren (§ 21A). Her er
en appelafgørelse hvor denne argumentation har ført til at scoren
ikke skulle justeres: 99-AU-3.
- Når en spilfører lægger en spilleplan ud fra meldingernes
antydning af visse nøglekorts placering eller en farves længde, og
denne beslutning er baseret på den manglende alert, uden at
spilføreren har set på systemkortet eller stillet supplerende
oplysninger, vil afgørelsen ofte blive at det ikke er den manglende
alert der har forårsaget skaden; i stedet kan man dømme at den
rutinerede spiller selv er ansvarlig for sin misforståelse, trods
den manglende alert, således at det ikke kommer på tale at justere
scoren (§ 21A). Her er nogle appelafgørelser hvor denne
argumentation har ført til at scoren ikke skulle
justeres: 99-AU-3, 00-AU-13, 02-AU-3.
- Når meldeforløbet i øvrigt udvikler sig så overraskende at
en rutineret spiller kan indse at meldingerne formentlig betyder
noget andet end spilleren tror, men spilleren ikke søger yderligere
oplysninger på systemkortet eller ved at stille spørgsmål til
meldingerne, vil afgørelsen kunne blive at det ikke er en manglende
alert der har forårsaget skaden; i stedet kan man dømme at den
rutinerede spiller selv er ansvarlig for sin misforståelse, trods
den manglende alert, således at det ikke kommer på tale at justere
scoren (§ 21A). Her er en appelafgørelse hvor denne argumentation
har ført til at scoren ikke skulle justeres: 04-LK-2.
3.3 Alt for mange alerter
Hvis man er i tvivl om hvorvidt en meldings betydning er overraskende for
modstanderne, skal man alerte den. Det betyder at man nu og da kommer til
at afgive en alert som er overflødig. Når der spilles med skærme, kan det
også betyde at kun den ene af de to makkere alerter en melding. I
almindelighed er sådanne overflødige alerter en normal konsekvens af
spillets regler, og der er ingen grund til at turneringslederen skal
foretage sig noget i den anledning.
Man kan naturligvis forestille sig spillere der alerter stort set alle
meldinger, ud fra en stærkt overdrevet fortolkning af hvornår der kan være
tvivl om hvorvidt en meldings betydning kunne virke overraskende. I
sådanne situationer bør turneringslederen hjælpe den pågældende spiller
til rette, gerne ved at forklare alertreglernes formål.
3.4 Alert der ikke opfattes af modstanderen
En alert der ikke opfattes af modstanderen, behandles som en manglende
alert. Det fremgår af bestemmelserne i § 132C1. Det er med andre ord den
spiller der afgiver alerten, der er ansvarlig for at modstanderne opfatter
alerten. Det har sjældent den store betydning i praksis, men i de sjældne
tilfælde hvor en modstander er blevet skadet af at vedkommende ikke
opfattede en alert, er skaden den alertende spillers ansvar. Her er nogle
appelafgørelser der belyser dette emne: 01-LK-3, 04-LK-2.
Den der afgiver en alert, har mulighed for at sikre sig at alerten er
opfattet, fx ved at søge øjenkontakt med modstanderne.
3.5 Ubeføjede oplysninger fra makker
Både når makker alerter en melding, og når makker ikke alerter en
melding, er der tale om en ubeføjet oplysning. Når makker gør det modsatte
af hvad man havde forventet, er der ofte tale om at den ubeføjede
oplysning enten antyder at makker har misforstået meldingen, eller
klarlægger at ens egen netop afgivne melding havde en anden betydning end
den man selv lagde i den. I en sådan situation foreskriver § 73C at
spilleren omhyggeligt skal undlade at drage fordel af den ubeføjede
oplysning. Eventuelle overtrædelser håndteres i henhold til vejledningen i
sager vedrørende ubeføjede oplysninger fra makker.
4. Ændringer
- 2. udgave udkommer i forbindelse med en ændring af alertreglerne pr.
1. september 2007
- 3. udgave udkommer i forbindelse med en justering af alertreglerne og
ændring af bridgelovene pr. 1. januar 2008.
- 4. udgave udkommer for at opdatere referencerne til
turneringsreglementet til at henvises til Spillerhåndbogen.
- Typografiske ændringer uden ændring af indholdet, juli 2012.
- 5. udgave er en opdatering som afspejler udgivelsen af Love for
turneringsbridge 2017.
- 6. udgave afspejler en justering af alertreglerne for doblinger pr. 1.
september 2020